Petua Orang Lama Rahsia Bahagia Rumahtangga Berkekalan Hingga Ke Hujung Usia



Adat dalam berumahtangga ada pasang surutnya. Adakala bahagia mewangi dan ada ketika ditimpa taufan yang mendatang.Ia mengikut kebijaksanaan suami isteri dalam mengemudi rumahtangga yang dibina.
Jika dilihat orang dulu-dulu, zaman nenek moyang kita ramai yang mempunyai ikatan perkahwinan yang bahagia dan berkekalan hingga ke hujung usia. Padahal takde pun zaman suai kenal dan bercinta-cinta, kebanyakannya berkahwin atas pemilihan keluarga.
Sebenarnya, ini antara amalan dan petua kebahagiaan rumahtangga yang diamalkan oleh orang dulu-dulu agar hubungan yang dibina berkekalan hingga ke akhir hayat.
1. Tidur Sekatil
Suami isteri kena tidur sekatil tak kiralah apa juga alasan, walaupun tengah bergaduh dan sedang merajuk. Jangan biasakan diri berpisah tempat tidur dengan pasangan, sorang dalam bilik sorang diruang tamu atau seorang atas katil sorang tidur di lantai. secara logiknya, tidur merupakan keadaan pasangan dapat berhampiran diantara satu sama lain, berpelukan mahupun pegang tangan sebelum tidur pun, sudah mampu cetus rasa bahagia dalam diri sekaligus mengeratkan hubungan.
2.Gaduh Jangan Lebih 3 hari
Macam dalam lagu Allahyarham P. Ramlee tu “Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri’. Selisih faham, bergaduh dan merajuk adat dalam rumahtangga. Tapi perlu ingat bagi suami isteri sebaiknya, selesai urusan ‘pergaduhan’ ini secepatnya, elakkan ia berpanjangan dan tidak lebih daripada 3 hari. Perselisihan yang panjang boleh mengakibatkan pelbagai konflik lain yang timbul. Berfikiran bukan-bukan dan syak wasangka pada pasangan.

3.Peluk Cium Pasangan Sebelum Berpisah
Ini antara salah satu rahsia kebahagiaan rumah tangga. Magis kuasa pelukan dan ciuman pada pasangan mampu merembeskan hormon oxytocin yang memberikan rasa tenang dan bahagia malah meningkatkan kepercayaan dalam diri.
Jadikan amalan, sebelum berpisah baik ke tempat kerja atau kemana-mana, biasakan salam, peluk dan cium pasangan dahulu. Percaya lah ia mampu ‘mengikat hati’ pasangan walaupun dimana dia berada. Tanpa perlu rasa ragu.
4.Temankan Suami Makan
Temankan suami makan adalah suatu perkara yang simple tapi beri makna yang besar buat pasangan.Jaga perut suami bukan sekadar memasak dan sediakan makanan untuk suami malah turut temankannya ketika makan. Jika perasan nenek mahupun mak kita dulu, walaupun tak nak makan tetap temankan suami makan, cedukkan nasi, lauk mahupun sekadar teman berborak ketika makan.Ia mampu mencetuskan rasa prihatin dan ambil berat seorang isteri pada suami.
5. Lakukan Amal Ibadat Bersama-sama
Si suami perlu luangkan masa mengimamkan solat fardhu di rumah bersama-sama dengan isteri. Lakukan sekurang-kurangnya solat Maghrib atau Subuh secara berjemaah. Ini akan menambahkan keredhaan Allah di dalam kehidupan. Apabila kesemua perkara ini dilakukan, insya-Allah kehidupan kedua-dua suami isteri akan bahagian dan diredhai oleh Allah.
Semoga bermanfaat, sama-sama kita amalkan.
 
Sumber: www.duniadanakhirat.com
The post Petua Orang Lama, Rahsia Bahagia Rumahtangga Berkekalan Hingga Ke Hujung Usia appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/petua-orang-lama-rahsia-bahagia-rumahtangga-berkekalan-hingga-ke-hujung-usia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Petua Dapur Orang Lama Bukan Sekadar Mitos Ada Sebab Perlu Tahu

Petua Dapur Orang Lama Bukan Sekadar Mitos Ada Sebab Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 384 hits
Orang tua tua dahulu kalau masuk dapur untuk memasak banyak pantang larang dan ada sahaja petua yang mereka amalkan Ini mungkin membantu dalam penyediaan makanan yang lebih sedap dan bersih Apa kata kamu cuba petua ini jika perlukan bantuan...
Ikut Petua Lama Ini Ikan Tak Hanyir Lagi

Ikut Petua Lama Ini Ikan Tak Hanyir Lagi

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 547 hits
Ikut Petua Lama Ini Ikan Tak Hanyir LagiBila bercakap soal petua di dapur memang banyak dan salah satunya soal hendak hilangkan bau dan rasa hanyir ikan
5 Tips Amalan Rasullulah Untuk Suami Isteri Bahagia Hingga Ke Jannah

5 Tips Amalan Rasullulah Untuk Suami Isteri Bahagia Hingga Ke Jannah

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 596 hits
5 Tips Amalan Rasullulah Untuk Suami Isteri Bahagia Hingga Ke Jannah Tapi dalam sibuk sibuk meraikan pasangan kesayangan tu ada ke yang terfikir untuk memperbaiki hubungan sebagai suami isteri yang mungkin telah lama diselaputi debu Jika be...
Bakal Pengantin Bila Nak Kahwin Nanti Korang Wajib Kena Hafal 3 Surah Ini Semoga Rumahtangga Korang Kekal Bahagia

Bakal Pengantin Bila Nak Kahwin Nanti Korang Wajib Kena Hafal 3 Surah Ini Semoga Rumahtangga Korang Kekal Bahagia

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 464 hits
Bakal Pengantin Bila Nak Kahwin Nanti Korang Wajib Kena Hafal 3 Surah Ini Semoga Rumahtangga Korang Kekal Bahagia Insha Allah Adalah menjadi keutamaan sebagai ketua keluarga memberikan didikan agama kepada isteri dan juga anak anak Rata rat...
Jangan Sampai Terbawa Bawa Kisah Cinta Lama Ke Alam Rumahtangga Move On

Jangan Sampai Terbawa Bawa Kisah Cinta Lama Ke Alam Rumahtangga Move On

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 489 hits
Jangan Sampai Terbawa Bawa Kisah Cinta Lama Ke Alam Rumahtangga Move On Setiap pasangan yang bercinta pasti ingin membina masjid bersama pasangan buat selamanya Namun tidak semua hubungan akan berakhir dengan kisah gembira bahkan kadanga ka...
Berus Mascara Lama Usah Di Buang Ikuti 3 Petua Berguna Ini

Berus Mascara Lama Usah Di Buang Ikuti 3 Petua Berguna Ini

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 245 hits
Berus Mascara Lama Usah Di Buang Ikuti 3 Petua Berguna Ini Khusus buat kaum wanita hari ni kami nk kongsi berkenaan alat solek yang ada banyak kegunaan yang boleh dipraktikkan walaupun isinya sudah kering atau habis Sebagai contoh adalah ma...
Pergerakan Kekayaan Warren Buffett Dari Usia 20 Tahun Hingga Capai Rp 1 340 Triliun

Pergerakan Kekayaan Warren Buffett Dari Usia 20 Tahun Hingga Capai Rp 1 340 Triliun

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 198 hits
Sering disebut sebagai Penyihir dari Omaha Buffett tidak selalu sekaya seperti dirinya saat ini Bahkan sebanyak 99 7 persen kekayaannya dihasilkan setelah ulang tahunnya yang ke 52
Petua Agar Keluarga Bahagia

Petua Agar Keluarga Bahagia

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 200 hits
1 SOLAT awal waktu PASTI keluarga akan bahagia Beza orang yang sekadar solat dengan orang yang solat di awal waktu ibarat langit dan bumi Jauh bezanya Dan Allah akan hujani rezeki pada rumah orang orang yang jaga solat di awal waktu 2 Wujud...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte