Petanda Kematian Yang Baik Mati Syahid


Petanda Kematian Yang Baik 


Setiap insan pasti akan menempuhi saat kematian. Ini dijelaskan dalam al-Quran, maksudnya: "Tiap-tiap umat mempunyai ajal, apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkan barang sesaat pun dan tidak pula dapat mendahuluinya." (Yunus:49)

Dalam meneti saat-saat kematian, kadang-kadang Allah Ta'ala telah menunjukkan kepada hambaNya tanda-tanda yang baik dalam mengakhiri ajal- "Husnul Khatimah" bagi orang-orang yang beriman. Fuqoha' telah menggariskan bebrapa tanda-tanda "Husnul Khatimah" yang ditunjukkan oleh Allah Ta'ala berdasarkan dalil-dalil syar'ie, antaranya:

-Mengucap kalimah syahadah ketika hampir mati. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Sesiapa yang akhir kalimatnya `Lailaha Illallah' nescaya masuk syurga."

-Mati dalam keadaan percikan peluh di dahi. Satu hadis menceritakan bahawa sahabat Rasulullah iaitu Baridah bin Khasib .a pernah mendengar Rasulullah bersabda ketika beliau melawat saudaranya sakit. Sabda Rasulullah yang bermaksud: "Mati orang yang beriman itu dengan percikan pelu di dahi."

-Mati di malam Jumat atau harinya, kerana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Tiada seorang Muslim yang mati pada hari Jumaat atau malamnya melainkan Allah pelihara akan dia dari fitnah kubur."

-Mati syahid di medan perang, iaitu orang yang berjihad menegakkan agama Allah.

-Mati kerana sakit taun, sakit perut, ditenggelami air atau ditimpa kemalangan. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Orang yang mati syahid itu lima, orang yang mati sakit taun, mati sakit perut, mati ditenggelami air, mati ditimpa kemalangan dan mati syahid di medan perang jihad pada jalan Allah."

-Perempuan yang mati di dalam nifas dengan sebab melahirkan anak, orang yang mati terbakar, mati kerana sakit paru-paru dan sakit cirit- birit. Hal ini berkaitan dengan gambaran hadis rasulullah s.a.w yang bermakud: "Orang yang terbunuh kerana berjuang di jalan Allah mati syahid, perempuan yang mati dalam nifas mati syahid, orang yang mati ditenggelami air mati syahid, orang yang mati kerana cirit-birit mati syahid dan orang yang mati sakit perut mati syahid."

-Orang yang mati kerana mempertahankan hartanya yang hendak dirampas, kerana dinyatakan oleh bebrapa hadis. Di antaranya sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Sesiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan hartanya (menurut satu riwayat yang lain, sesipa yang dicerobohi hartanya dengan cara yang tidak benar lalu ia menentangnya, lalu ia mati) maka dia mati syahid."

-Mati kerana mempertahankan agama dan nyawa, di antara dalilnya ialah sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Sesiapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan hartanya ia mati syahid dan siapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan keluarganya ia mati syahid dan siapa yang mati dibunuh kerana mempertahankan agamanya ia mati syahid dan siapa yang mati mempertahankan darahnya ia mati syahid."

-Mati kerana bertugas di dalam perjuangan Islam. Diantara dalilnya ialah sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Setiap yang mati ditamatkan amalannya kecuali orang yang mati bertugas di medan perjuangan pada jalan Allah, maka sesungguhnya amalan bertambah- tambah sehingga hari kiamat dan ia akan diamankan dari fitnah kubur."

-Mati kerana beramal soleh, yakni ketika melakukan amal ibadat menyembah Allah seperti berpuasa, solat dan sebagainya. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Sesiapa yang berkata `Lailaha Illallah' kerana Allah lalu ia mengakhiri hayatnya dengannya nescaya ia masuk syurga, sesiapa yang berpuasa satu hari kerana Allah lalu ia mengakhiri hayatnya dengannya nescaya ia masuk syurga."

 Artikel Dari: Portal Komuniti Muslimah 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://zailisyamstory.blogspot.com/2012/09/petanda-kematian-yang-baik-mati-syahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Awani Ringkas Covid 19 63 Kematian Baharu Mycreative Sambut Baik Peruntukan Rm288 Juta

Awani Ringkas Covid 19 63 Kematian Baharu Mycreative Sambut Baik Peruntukan Rm288 Juta

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 223 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini S...
Mati Syahid Dipanah Dileher Kerana Allah Dan Rasulnya

Mati Syahid Dipanah Dileher Kerana Allah Dan Rasulnya

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 111 hits
Engkau Jujur Kepada Allah Allah pun Mewujudkan Cita CitamuDiriwayatkan oleh Abdurrazzaq dengan sanad shahih An Nasai dan lain lain dari Syaddad bin Al Had bahwa ada seorang laki laki Arab Badui datang kepada Nabi shalallahu alaihi wa sallam...
Kes Kematian Zulfarhan Peguam Negara Fail Rayuan Kembalikan Hukuman Mati

Kes Kematian Zulfarhan Peguam Negara Fail Rayuan Kembalikan Hukuman Mati

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 204 hits
Jabatan Peguam Negara akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang menjatuhkan hukuman terhadap enam penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia yang menyebabkan kematian Pegawai Kadet Laut UPNM Zulfarhan Osman Zulk...
Prn Melaka Penganalisis Kata Rombakan Calon Bn Petanda Baik

Prn Melaka Penganalisis Kata Rombakan Calon Bn Petanda Baik

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 202 hits
PETALING JAYA Langkah berani Umno dan Barisan Nasional untuk mengekalkan hanya empat muka lama dalam pilihan raya negeri Melaka dan membuka ruang bagi calon baharu adalah petanda baik bagi mereka kata seorang ahli sains politik Ia satu lang...
Anak Pengasas Vida Beauty Mati Dalam Kebakaran

Anak Pengasas Vida Beauty Mati Dalam Kebakaran

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 128 hits
Beberapa hari lagi akan menjelmanya Hari Aidilfitri Pengasas Vida Beauty diduga dengan kehilangan dua anak lelaki kesayangannya Kejadian yang berlaku di Ipoh ini mengorbankan tiga termasuk dua anak pengasas produk kecantikan Vida Beauty Dal...
Pembangkang Semakin Lembap Mati Kutu Menjelang Pru13

Pembangkang Semakin Lembap Mati Kutu Menjelang Pru13

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 109 hits
Pembangkang kini tonjol diri melalui projek kerajaanKANGAR Pembangkang kini menonjolkan diri melalui projek dan program kerajaan dengan mendakwa apa yang dinikmati rakyat adalah hasil perjuangan mereka kata Menteri Besar Perlis Datuk Seri D...
Marah Anak Buang Air Besar Dalam Seluar Ibu Dilapor Tergamak Pukul Anak 4 Tahun Hingga Mati

Marah Anak Buang Air Besar Dalam Seluar Ibu Dilapor Tergamak Pukul Anak 4 Tahun Hingga Mati

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 217 hits
Seorang ibu di Surabaya dilaporkan tergamak mendera anak kandungnya yang berusia 4 tahun sehingga mati kerana berang mangsa membuang air besar dalam seluar Memetik laporan Detik News suspek mengaku mendera anaknya dengan memukul dan menolak...
Mati Tertembak Pistol Pen Di Bintulu Sarawak

Mati Tertembak Pistol Pen Di Bintulu Sarawak

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 105 hits
Bintulu Malang tidak berbau apabila seorang lelaki yang juga pemandu van sewa tiba tiba rebah dan meninggal dunia selepas senjata berbentuk pen atau ball pen gun di tangan meletup dan terkena dadanya dalam kejadian berhampiran pasar tamu di...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live