Pesan Imam Ghazali Pelihara Lidah Daripada 8 Perkara Ini



Kemampuan untuk berkata-kata adalah anugerah Allah untuk manusia,terbitnya dari fikiran dan hati. Namun, anugerah ini juga ada baik dan buruknya, bergantung kepada bagaimana kita menggunakannya. Imam Ghazali ada berpesan supaya menjauhkan diri daripada bahaya lidah. Berikut ialah lapan perkara tersebut:
#1- Berdusta
“Pelihara lidah kamu daripada berdusta sama ada dalam keadaan serius mahupun gurau senda. Usah biasakan diri berdusta dalam keadaan bergurau, kerana ia akan membawa kamu untuk berdusta dengan lebih mudah”
“Jika kamu ingin memahami betapa hinanya perbuatan berdusta, maka lihatlah pendustaan orang lain. Pertimbangkan bagaimana kamu rasa dengan pendustaan mereka, bagaimana perasaan hina yang kamu rasa terhadap mereka dan penilaian kamu terhadap mereka sebagai suatu yang tidak bermoral”
Lakukanlah perkara yang sama dengan membayangkan segala kesalahan yang telah kamu lakukan, kerana kamu hanya dapat melihat keburukan perbuatan buruk sendiri dengan melihatnya di dalam orang lain.
#2- Melanggar Janji
“Berhati-hati dengan janji kamu terhadap sesuatu dan kemudian tidak menepatinya. Sebaliknya, biarlah kebaikan yang ingin dilakukan kepada orang lain adalah dalam bentuk perbuatan, tanpa perlu berkata-kata”
Tetapi jika kamu terpaksa untuk berjanji , maka berhati-hati untuk tidak melanggarnya, kecuali jika kamu memang benar-benar tidak mampu untuk memenuhinya, atau kamu terpaksa melanggarnya kerana keperluan yang benar-benar mendesak. Sesungguhnya, melanggar janji adalah salah satu tanda munafiq dan keburukan akhlak”
#3- Ghibah (Mengumpat)
“Maksud mengumpat ialah kamu berkata sesuatu tentang seseorang dan jika dia mendengar tentangnya maka dia tidak akan suka. Sekalipun apa yang kamu katakan itu benar, ia tetap menjadikan kamu seorang pengumpat dan seorang yang melakukan kesalahan”
Rasulullah SAW sendiri pernah menegur perbuatan Saidatina Aisyah R.anha:
Ada seorang wanita yang menemui ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha. Tatkala wanita itu hendak keluar, ‘Aisyah berisyarat pada Nabi SAW dengan tangannya untuk menunjukkan bahwa wanita tersebut pendek. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam lantas bersabda, “Engkau telah mengghibahnya.” (HR. Ahmad 6: 136. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanad hadits ini sahih sesuai syarat Muslim)
Maka, dapatlah difahami bahawa ghibah atau mengumpat ini tidak semestinya dengan perkataan,bahkan dengan isyarat.
Kata Imam Al-Ghazali lagi: “Lihatlah ke dalam diri kamu sendiri, adakah kamu tidak mempunyai kesalahan, yang jelas atau tersembunyi? Adakah kamu melakukan sebarang perbuatan yang dilarang, secara terbuka atau tersembunyi?”
“JIka kamu mengetahui hakikat ini tentang diri sendiri, maka ketahuilah ketidakmampuan mereka untuk melepaskan diri daripada apa yang kamu katakan sama juga seperti kamu, dan alasan mereka juga sama seperti kamu. Seperti mana kamu benci dimalukan, dan kesalahan kamu diperkatakan, maka sama juga dengan mereka. Namun, jika kamu menutup kesilapan mereka, Allah juga akan menutup kesilapan kamu”

#4- Perselisihan, Perdebatan, Dan Perbahasan (Yang Bersifat Negatif)
“Perbuatan ini akan mengganggu ketenteraman dalam hidup kamu, kerana jika kamu berhujah dengan orang yang bodoh, maka dia akan menjengkelkan kamu, dan jika kamu berhujah dengan orang yang lebih bijak, dia akan menghina dan menindas kamu”
Perbuatan ini perlu dilakukan dengan telus, jujur, ikhlas untuk menasihati, bukan untuk berselisih faham atau mewujudkan pertikaian.
#5- Memuji Diri Sendiri
“…maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dia lah sahaja yang lebih mengetahui akan orang-orang yang bertaqwa” (Surah An-Najm 53:32)
“Berhati-hatilah daripada melakukan perbuatan ini. Ketahuilah bahawa ia mengurangkan keyakinan orang kepada kamu, dan menyebabkan Allah membencimu”
#6- Mencela Atau Mengutuk
“Peliharalah diri daripada menghina apa sahaja yang telah Allah ciptakan sama ada cuaca, binatang, makanan atau manusia, jangan juga menyumpah dan mencela orang yang tidak beriman, orang munafiq atau orang yang percaya kepada selain daripada Allah”
Kita memang perlu hidup dengan prinsip dan pendirian yang benar. Namun perlu juga difahami bahawa bersikap tegas dan mempertahankan suatu yang benar tidak perlu hingga mencela atau menghina.
#7- Meminta Dan Memohon Sesuatu Yang Buruk Untuk Orang Lain
“Tahanlah lidah kamu daripada berdoa sesuatu yang buruk untuk makhluk Allah yang lain, walaupun mereka melakukan kesalahan kepada kamu. Serahkanlah urusan tersebut kepada Allah sahaja”
Yakinlah, bahawa doa orang yang dizalimi itu didengari. Dan tanpa mendoakan suatu yang buruk kepada orang lain pun, Allah tetap akan memberi balasan yang adil.
#8- Mempersenda Atau Mempermainkan Orang Lain
“Peliharalah lidahmu daripada perbuatan ini, kerana ianya akan menghilangkan rasa hormat orang lain kepadamu, menyebabkan orang lain dizalimi dan akan merosakkan hati…ia juga menumbuhkan kebencian dalam hati”
“Dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang tidak menghadiri tempat-tempat melakukan perkara-perkara yang dilarang, dan apabila mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya dengan cara membersihkan diri daripadanya.” (Surah Al-Furqan 25:72)
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Pesan Imam Ghazali, Pelihara Lidah Daripada 8 Perkara Ini appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/pesan-imam-ghazali-pelihara-lidah-daripada-8-perkara-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kejaksaan Agung Terima Berkas Perkara Joko Driyono Dari Satgas Anti Mafia Bola

Kejaksaan Agung Terima Berkas Perkara Joko Driyono Dari Satgas Anti Mafia Bola

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 155 hits
Kejaksaan Agung menerima berkas perkara Plt Ketua Umum PSSI Joko Driyono tersangka kasus perusakan dan penghilangan barang bukti diduga terkait kasus pengaturan skor sepak bola Indonesia dari Satgas Anti Mafia Bola Polri Selasa
Putrajaya Lakukan Dua Perkara Tidak Ikut Perlembagaan Tmj

Putrajaya Lakukan Dua Perkara Tidak Ikut Perlembagaan Tmj

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 377 hits
Adakah Putrajaya cuba mengambil alih kuasa kerajaan negeri Itu persoalan ditimbulkan Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim berikutan pengumuman pembinaan hab pemindahan kapal ke kapal terbesar di dunia yang akan dibina di Pelabuha...
Tmj Tahu Banyak Perkara Yang Ini Dia Tak Tahu Pula Dan Saya Tak Perlu Beritahu Semua Orang Pasal Projek Sts Johor

Tmj Tahu Banyak Perkara Yang Ini Dia Tak Tahu Pula Dan Saya Tak Perlu Beritahu Semua Orang Pasal Projek Sts Johor

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 337 hits
Dr M Saya tak perlu beritahu semua orang pasal projek STS Johor Dr Mahathir Mohamad menolak dakwaan bahawa projek hab pemindahan kapal ke kapal di Johor dibuat secara rahsia sehingga Menteri Besar Osman Sapian sendiri tidak tahu menahu Perd...
10 Perkara Pasal D4p Yang Anda Mungkin Tak Tahu

10 Perkara Pasal D4p Yang Anda Mungkin Tak Tahu

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 267 hits
Amran Ahmad Nor 1 Majoriti calon calon DAP pada PRU14 ada yang kata dalam 70 peratus adalah beragama Kristian Yang India bukan Hindu yang Cina bukan Buddha tapi kebanyakannya Kristian Jadi kita faham apa agama rasmi bangsa DAP ini dan agama...
Hati Hati Untuk Para Wanita Haid Jangan Sekali Kali Lakukan 4 Perkara Ini

Hati Hati Untuk Para Wanita Haid Jangan Sekali Kali Lakukan 4 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 299 hits
Sharing untuk para wanita jika wanita sedang HAID maka sekali kali jangan lakukan 4 hal ini 1 Jangan minum ais air gas dan kelapa kerana darah haid bisa tersisa di dinding rahim yang boleh menyebabkan berlaku sista dan kanser rahim 2 Jangan...
Disebabkan Perkara Ini Ia Seolah Olah Mencabar Rakyat Negeri Membawa Johor Keluar Dari Persekutuan Malaysia

Disebabkan Perkara Ini Ia Seolah Olah Mencabar Rakyat Negeri Membawa Johor Keluar Dari Persekutuan Malaysia

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 483 hits
Menerusi halaman HRH Crown Prince of Johor entri terbaru yang dimuatnaik mengundang seribu pertanyaan pada netizen Halaman HRH Crown Prince of Johor Berita Penuh Kroni Putrajaya bulldoze bidang kuasa kerajaan negeri Johor Menurut sumber yan...
9 Perkara Mengejutkan Mandi Air Sejuk Setiap Pagi Yang Ramai Tidak Tahu

9 Perkara Mengejutkan Mandi Air Sejuk Setiap Pagi Yang Ramai Tidak Tahu

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 272 hits
Mungkin ramai di antara anda yang ada masalah untuk mandi dengan air sejuk setiap pagi Disebabkan takut menggigil atau tak tahan sejuk air panas menjadi pilihan di waktu pagi Tapi itu yang anda tidak tahu tentang kebaikan dan kelebihan mand...
Perkara Perkara Yang Anda Cuba Elakkan Dari Membayar

Perkara Perkara Yang Anda Cuba Elakkan Dari Membayar

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 327 hits
Walaupun baik untuk sentiasa mengoptimumkan perbelanjaan anda untuk kebahagiaan anda harus pastikan untuk membelanjakannya untuk perkara perkara yang akan meningkatkan kesihatan kewangan keseluruhan anda sekaligus menghasilkan kehidupan yan...
Rasa Down Dan Tak Semangat Cuba Buat 15 Perkara Ni

Rasa Down Dan Tak Semangat Cuba Buat 15 Perkara Ni

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 362 hits
Rasa Down Dan Tak Semangat Cuba Buat 15 Perkara Ni Kadang dalam hidup ni kau memang rasa down Lemah Tak bermaya Rasa tak nak jumpa orang Rasa macam nak nangis tak tentu pasal Nak marah tak tentu hala Kau rasa dunia ni macam bukan tempat kau...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional