Persefahaman Rentas Parti Satu Tawaran Berjiwa Besar Pintar


AGENDA DAILY PINTAR menyifatkan persefahaman rentas parti itu adalah kenyataan daripada seorang pemimpin berjiwa besar.
Seramai 222 pemegang ijazah doktor falsafah (PhD) yang menganggotai Pertubuhan Intelektual Negara (PINTAR) menyokong inisiatif diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang berlapang dada membuka kerjasama kepada semua parti politik bagi menjamin kestabilan negara.
PINTAR menyifatkan persefahaman rentas parti itu adalah kenyataan daripada seorang pemimpin berjiwa besar yang memikirkan soal kemajuan negara, bukan untuk menjaga kepentingan peribadi.
Sehubungan itu, Presiden PINTAR Profesor Dr Mohd Roslan Mohd Nor menggesa semua pihak menggunakan peluang sikap keterbukaan kerajaan untuk memperteguhkan kembali pentadbiran negara berasaskan sistem demokrasi Raja Berperlembagaan.
“Gunakanlah peluang keterbukaan pihak kerajaan ini untuk memperteguhkan kembali pentadbiran negara berasaskan sistem demokrasi Raja Berpelembagaan, mengangkat kedudukan bangsa Melayu dan rakyat Malaysia seluruhnya serta menyemarakkan Islam sebagai teras kepada perpaduan.
“Sehubungan itu, PINTAR menggesa para pemimpin parti-parti politik untuk kembali memberikan tumpuan kepada kemaslahatan rakyat, bukannya berterusan melakukan gerakan politik untuk merampas kuasa, mengganti Perdana Menteri dan seumpamanya,” katanya dalam kenyataan mengulas pengumuman Perdana Menteri hari ini.
Menurutnya komitmen Perdana Menteri yang dimaklumkan kepada seluruh rakyat Malaysia untuk menentukan keabsahannya melalui undi percaya pada sidang Parlimen pada September nanti sewajarnya dijadikan medan untuk menentukan keabsahan sokongan tersebut.
Namun, Dr Mohd Roslan PINTAR kecewa kerana terdapat pihak-pihak yang terus sahaja mendesak serta memberikan tekanan politik kepada kerajaan.
“Dalam keadaan semasa yang sedang berlaku sekarang, boleh dikatakan setiap hari rakyat akan mendengar mengenai tindakan-tindakan politik yang ingin dilakukan terutama oleh pihak yang cuba untuk menjatuhkan Perdana Menteri.
“Pada hemat kami, ia bukanlah satu perkara yang baik untuk negara di mana kita melihat ia memberikan kesan kepada kestabilan dan juga usaha-usaha yang sedang berjalan untuk menangani pandemic covid-19.
“Rakyat sudah muak dengan gelagat sesetengah pemimpin politik ini yang saban hari memberi fokus perebutan kuasa, bukannya untuk membantu rakyat yang berada dalam kesusahan, yang hilang pekerjaan dan ada yang tidak cukup makanan disebabkan kehilangan punca pendapatan ketika ini,” katanya.
Beliau berkata PINTAR juga mendapati titah Raja-Raja Melayu menzahirkan keprihatinan dan menyeru supaya menjaga kestabilan dengan memberi fokus kepada inisiatif menghadapi pandemik Covid-19.
“PINTAR ingin menegaskan supaya rakyat menolak pemimpin parti-parti politik yang suka menangguk di air keruh yang mana ia boleh menggadaikan nyawa rakyat tanpa menghiraukan bahaya penyebaran covid-19. Pihak yang memberikan risiko kepada rakyat ini perlu ditolak.
“Berdasarkan ini, PINTAR juga ingin merayu KBDYMM Yang di-Pertuan Agong untuk campurtangan bagi menyekat pihak-pihak yang sentiasa ingin mendapatkan kuasa.
“Ada baiknya pihak istana bertindak selaku pendamai dengan menggalakkan perundingan untuk kestabilan kerajaan sehinggalah satu tempoh kita dapat menyerahkan kembali mandat kepada rakyat dengan melakukan proses PRU-15,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/08/persefahaman-rentas-parti-satu-tawaran.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cadangan Persefahaman Rentas Parti Tidak Merujuk Pembentukan Kerajaan Baharu

Cadangan Persefahaman Rentas Parti Tidak Merujuk Pembentukan Kerajaan Baharu

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 194 hits
satuberita myBy August 15 2021Saifuddin berkata sebaliknya ia adalah kerajaan Perikatan Nasional yang mendapat dukungan daripada sebahagian Ahli Parlimen pembangkang bagi menyelesaikan isu isu tertentu GAMBAR Malay Mail TUJUH cadangan rangk...
Anwar Dakwa Tawaran Setara Menteri Kanan Terhadapnya Adalah Satu Bentuk Penghinaan

Anwar Dakwa Tawaran Setara Menteri Kanan Terhadapnya Adalah Satu Bentuk Penghinaan

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 180 hits
SHAH ALAM Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan tawaran kerjasama rentas parti dan pengiktirafan peranan parti pembangkang serta tawaran ketua pembangkang setara dengan menteri kanan diberikan Perdana Menteri Tan Sri Muhyid...
Tawaran Mega Sales Muhyiddin Ditolak Semua Parti Politik

Tawaran Mega Sales Muhyiddin Ditolak Semua Parti Politik

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 246 hits
Tawaran Mega Sales Muhyiddin ditolak semua parti politik Kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin mungkin terpaksa mengangkat bendera putih sekiranya gagal untuk mencari sekurang kurangnya 11 ahli Parlimen bersama merek...
Memalukan Satu Dunia Menonton Mat Sabu Bidas Tawaran Sokong Muhyiddin Kekal Pm

Memalukan Satu Dunia Menonton Mat Sabu Bidas Tawaran Sokong Muhyiddin Kekal Pm

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 221 hits
SHAH ALAM Presiden Amanah Mohamad Sabu membidas tawaran Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk bekerjasama dan menyokong dirinya sebagai Perdana Menteri Katanya Muhyiddin sudah tidak lagi mendapat majoriti untuk terus mentadbir nega...
Dulu Parti Yang Besar Sekarang Yang Besar Nak Sokong Serpihan Yang Nak Jatuh Kah Kah Kah Macai Susah Cari Makan

Dulu Parti Yang Besar Sekarang Yang Besar Nak Sokong Serpihan Yang Nak Jatuh Kah Kah Kah Macai Susah Cari Makan

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 262 hits
Buat apa nak pertahan kegagalan PN Soal Zahid kepada MP UmnoAugust 11 2021 Di tengah tengah perpecahan sokongan Umno terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Ahmad Zahid hamidi hari ini menggesa ahli parlimen Umno yang masih menyokong kera...
Umno Paya Besar Sokong Keputusan Presiden Parti Bukannya Untuk Kepentingan Peribadi

Umno Paya Besar Sokong Keputusan Presiden Parti Bukannya Untuk Kepentingan Peribadi

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 235 hits
KUANTAN Pendirian UMNO Paya Besar menyokong keputusan parti untuk tidak mempertahankan kerajaan Perikatan Nasional dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bukan kerana kepentingan peribadi Keputusan itu dibuat selari dengan keputusan p...
4 Parti Tolak Tawaran Muhyiddin Desak Pm Letak Jawatan

4 Parti Tolak Tawaran Muhyiddin Desak Pm Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 242 hits
August 13 2021 9 23 PMPETALING JAYA Warisan Parti Sarawak Bersatu UPKO dan MUDA menolak tawaran kerjasama rentas kepartian daripada Muhyiddin Yassin Katanya sejak tahun lalu parti pembangkang menyuarakan cadangan untuk menstabilkan kerajaan...
Ahli Parlimen Perlu Runding Kerjasama Rentas Parti Penganalisis

Ahli Parlimen Perlu Runding Kerjasama Rentas Parti Penganalisis

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 181 hits
Jangan jadikan rakyat sebagai mangsa pergolakan politik KUALA LUMPUR Tawaran tawaran kerjasama dwipartisan yang dicadangkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin perlu dipertimbangkan dengan serius dalam usaha melaksanakan reformasi...
Tak Payah Mesyuarat Banyak Banyak La Payah Payah Join Saja Bersatu Buat Malu Parti Besar Jadi Kecil

Tak Payah Mesyuarat Banyak Banyak La Payah Payah Join Saja Bersatu Buat Malu Parti Besar Jadi Kecil

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 199 hits
Kalau selepas petang esok UMNO masih juga lagi bersama kerajaan PN dan Mahiaddin yang derhaka ini baik bubar sajalah parti dan lebih mulia bergabung terus saja dengan Bersatu
Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Is Anwar Ever Going To Release Najib



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango