Perpaduan Dan Kepahlawanan Melayu Realiti Atau Mitos



A Kadir Jasin
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.
Malayan Union: Hamba Melayu bangkit menyelamatkan raja-raja merekaIZINKAN saya mengulas panjang sikit mengenai inti pati amanat Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Tun Dr Mahathir Mohamad di Perhimpunan Luar Biasa parti itu di Serdang, Selangor, Sabtu lalu.
Ada dua tema utama dalam ucapan beliau. Pertama, orang Melayu bersatu hati bangkit menentang Malayan Union (Kesatuan Malaya) pada tahun 1946 yang sekali gus menyelamatkan institusi raja daripada menjadi hamba British.
Kedua, orang Melayu gagal memanfaatkan hasil perjuangan mereka sendiri kerana mabuk kuasa dan gila harta.
Sebagai pemerhati tua yang mengikuti jatuh bangun perjuangan Dr Mahathir sejak tahun 1964, saya perhatikan yang dua tema ini tidak lekang daripada pemikiran dan tindakan beliau.
Setiap analisis beliau tentang bangsa Melayu akan dimulakan dengan menyebut dua perkara ini.
Sayugia diingatkan ada perbezaan di antara orang Melayu dan bangsa Melayu. Satu Melayu kerana keturunannya dan satu lagi Melayu kerana perlembagaan.
Kalau ikut darah keturunan, orang Filipina juga Melayu. Tetapi di Malaysia, ikut perlembagaan, sesiapa saja  yang beragama Islam, amal adat resam Melayu dan bertutur bahasa Melayu maka Melayulah dia.
Melayu dan Raja
Sebelum zaman penjajahan Barat yang bermula dengan penaklukan Portugis ke atas Melaka pada tahun 1511, Raja-raja Melayu berkuasa mutlak. Rakyat jelata adalah hamba abdi.
Tetapi pada tahun 1946, hamba abdi itulah yang bangun menentang Malayan Union dan sekali gus menyelamatkan kesultanan Melayu sedangkan pada ketika itu raja-raja sudah menyetujui konspirasi Inggeris itu.
Malah apabila orang Melayu mula menuntut kemerdekaan, sesetengah raja Melayu menentangnya kerana mereka selesa dengan kemakmuran dan kedudukan yang dijanjikan Inggeris walaupun kuasa mereka dihadkan kepada hal ehwal agama Islam dan adat istiadat Melayu sahaja.
Namun begitu, apabila kita merdeka pada 31 Ogos 1957, kita mengekalkan raja-raja kita dan mendaulatkan kedudukan mereka.
Kita tidak ikut tindakan banyak negara bekas tanah jajahan yang merdeka lebih awal daripada kita, seperti India dan Indonesia, yang membuang raja-raja mereka.
Asas Kelangsungan
Untuk terus berperanan dan diterima umum, institusi raja wajiblah bersama-sama dengan rakyat jelata mengamalkan semangat dan piawaian yang terkandung dalam Rukun Negara:
1. Kepercayaan kepada Tuhan
2. Kesetiaan kepada raja dan negara
3. Keluhuran Perlembagaan4. Kedaulatan Undang-undang
5. Kesopanan dan kesusilaan.
Adalah amat janggal bagi seorang Raja Melayu yang menjadi ketua agama Islam dan adat resam Melayu di negerinya apabila baginda bercerai talak tiga dengan isterinya, hal itu disahkan oleh sebuah syarikat guaman Singapura den seorang peguam Cina.
Menurut laporan media massa tempatan dan antarabangsa, peguam Koh Tien Hua, yang mewakili firma Eversheds Harry Elias LLP mengesahkan perceraian raja itu dengan isterinya seorang bekas peserta ratu cantik Bandaraya Moscow, Rusia.
Daripada laporan yang saya baca, percubaan wartawan tempatan mengesahkan hal itu dengan istana dan kerajaan negeri “kesenangan dan kenikmatan” itu gagal.
Tetapi cerita itu tidak berakhir di situ saja. Media massa antarabangsa terus menyiarkan pelbagai fakta mengiurkan dan cerita sensasi mengenai perkahwinan setahun itu.
Melayu dan Hantu
Sekarang ini, orang Melayu yang besar bilangannya di Malaysia nampak sangat benci dan takut kepada orang Cina dan menyalahkan segala-galanya kepada DAP.
Mungkin benarlah anggapan bahawa perpaduan dan kepahlawanan Melayu yang diuar-uarkan selama ini lebih berupa mitos daripada realiti.
Kalau Melayu bersatu padu dan berani, mengapakan mereka nampak begitu takut kepada orang bukan Melayu yang sedikit?
Mungkin oleh sebab orang Melayu tidak berpadulah maka lahir banyak empayar, negara dan negeri Melayu di Nusantara.
Persaingan dan permusuhan di kalangan mereka ini juga yang memudahkan campur tangan dan seterusnya penaklukan oleh kuasa-kuasa penjajah Barat.
Ketika perjuangan kemerdekaan dan beberapa ketika selepas itu semangat orang Melayu kental. Mereka berjuang demi agama, bangsa dan negara.
Tetapi tidak lama selepas itu, akibat berebut kuasa dan kekayaan, perpaduan Melayu retak dan akhirnya pecah.
Pada tahun1953 Umno pecah apabila golongan agama keluar dan menubuhkan Parti Islam Se-Malaya (Pas).
Melayu akan terus lemah dan jauh ketinggalan jika mereka membiarkan hantu, iblis dan jembalang bertakhta di hati mereka.
Untuk kembali kuat, mereka wajib menghambat keluar hantu, iblis dan jembalang dari hati mereka dan menggantikannya dengan budi dan iman, keberanian dan ketekunan, keunggulan dan keikhlasan.
Wallahuaklam.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kadirjasin.blogspot.com/2019/07/perpaduan-dan-kepahlawanan-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Move On Dari Percintaan Atau Perkahwinan

Cara Move On Dari Percintaan Atau Perkahwinan

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 735 hits
Assalamualaikum Selamat petang Bila kita toleh ke belakang sebenarnya banyak kenangan manis dan pahit telah kita lalui Tidak kiralah dengan pasangan atau orang sekeliling Namun kawan Budu selalu tanya Macam mana kau boleh MOVE ON Move on da...
10 Tip Psikologi Mengenalpasti Seseorang Sedang Bercakap Jujur Atau Bohong

10 Tip Psikologi Mengenalpasti Seseorang Sedang Bercakap Jujur Atau Bohong

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 135 hits
Tidak ada seorang pun di dunia ini yang ingin dibohongi seiring berkembangnya zaman pakar pakar psikologi banyak menemukan cara cara berkesan untuk mengetahui gerak geri yang biasanya dilakukan oleh seorang penipu atau pembohong Memang tida...
Safi Anti Bacterial Shower Frosty Watermelon Atau Frosty Pineapple

Safi Anti Bacterial Shower Frosty Watermelon Atau Frosty Pineapple

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 488 hits
Antara keperluan penjagaan diri harian yang perlu dititikberatkan adalah pemilihan sabun mandi atau shower gel Tak kira untuk kegunaan peribadi keluarga ataupun anak anak pemilihan shower gel yang tepat adalah perlu Shower gel yang dipilih ...
3 Cara Copypaste Di Komputer Atau Laptop Anda

3 Cara Copypaste Di Komputer Atau Laptop Anda

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 487 hits
Bagi yang sudah mahir mesti dah tau bagaimana cara untuk copypaste dengan mudah cut dan paste ini biasa digunakan untuk ransfer teks data file atau objek dari sumber ke tempat lain Apa itu Copy Paste Singkatnya dalah untuk menggandakan file...
Rupanya Lokching Atau Sosej Bakar Ada Jual Di Bukit Sentosa Ni

Rupanya Lokching Atau Sosej Bakar Ada Jual Di Bukit Sentosa Ni

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 2544 hits
Rupanya Lokching atau Sosej Bakar Ada Jual Di Bukit Sentosa Ni Dulu masa zaman universiti dulu suka betul beli sosej bakar atau kitorang panggil cucuk cucuk di cafe Turun je dari bas terus ke cafe Kalau habis kelas petang malas nak makan na...
7 Tips Kenali Teman Wanita Anda Sudah Matang Atau Masih Budak Budak

7 Tips Kenali Teman Wanita Anda Sudah Matang Atau Masih Budak Budak

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 528 hits
Memiliki teman wanita yang bertubuh seperti wanita dewasa bukanlah penentu kematangan si dia Pasti ada perangai perangai pelik yang anda akan hadapi apabila sudah mula mengenali si dia lebih jauh Jadi di usia berapakah seorang wanita itu bo...
Anwar Wajar Minta Azmin Ali Bercuti Atau Letak Jawatan

Anwar Wajar Minta Azmin Ali Bercuti Atau Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 417 hits
Tiba2 Azmin Ali melenting Tiba tiba Azmin suruh Anwar melihat dirinya dalam cermin Azmin Ali beranggapan Anwar sedang menyerang dia Isunya adalah Anwar Ibrahim menjawab soalan wartawan apakah nasib Azmin Ali sekiranya benar Azmin adalah Azm...
Azmin Boleh Ambil Cuti Atau Teruskan Kerja Kata Dr M

Azmin Boleh Ambil Cuti Atau Teruskan Kerja Kata Dr M

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 309 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata Azmin Ali boleh mengambil cuti atau meneruskan kerjanya selepas pemimpin PKR menggesa mana mana pemimpin yang terpalit dengan tuduhan salah laku bercuti sementara sehingga siasatan se...
Selagi Belum Dibuktikan Bersalah Mereka Boleh Cuti Atau Teruskan Tugas

Selagi Belum Dibuktikan Bersalah Mereka Boleh Cuti Atau Teruskan Tugas

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 259 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata terpulang kepada mana mana pemimpin untuk bercuti atau meneruskan tugas selagi belum dibuktikan bersalah Ya anda boleh ambil cuti atau teruskan Anda tidak bersalah sehingga dibukt...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran