Perokok Di M Sia Larangan Merokok Baru Yang Dikuatkuasakan




PETALING JAYA - Perokok terkejut, terkejut dan terancam dengan larangan merokok di restoran-restoran yang berkuatkuasa pada hari Selasa (1 Jan), tetapi berkata mereka akan mematuhi kesihatan awam.

Cek oleh Malay Mail di beberapa restoran di Kota Damansara, Petaling Jaya, dan Mutiara Damansara hanya terdapat beberapa perokok yang tidak mematuhi larangan merokok dan ada yang merasakan butiran mengenai larangan tersebut masih kurang.

Juruteknik Badrul Jasmin, 38, berkata beliau bimbang pihak berkuasa mungkin "terlalu keras" terhadap perokok yang hanya cuba menyesuaikan diri dengan larangan tersebut.

"Melaraskan tabiat kita dan persekitaran yang kita gunakan memerlukan masa. Tidak syak lagi majoriti perokok akan mematuhi tetapi akan ada yang tidak dapat berbuat demikian, "katanya ketika ditemui di sebuah restoran.


Badrul berkata beliau yakin bahawa kebanyakan perokok akan mematuhi larangan itu dan berharap pihak berkuasa tidak akan menamatkan menghukum perokok yang mematuhi undang-undang dalam usaha menghukum perokok.

Bercakap dari pengalaman, Badrul, yang pernah didenda RM250 (S $ 82) untuk merokok di tempat letak kereta di luar pasar raya besar di Terengganu pada bulan Oktober, meminta Kementerian Kesihatan menyatakan dengan jelas di mana kawasan merokok dibenarkan.

"Jika tidak, jika perokok meletus jauh dari restoran mengikut peraturan hanya dikenakan denda di bawah undang-undang lain yang menentukan dia tidak boleh merokok di ruang awam atau terbuka.

"Saya tahu banyak perokok tidak berminat dengan idea kerana ramai yang mendapati larangan itu mengelirukan tetapi lebih baik jika kerajaan jelas menentukan di mana kita boleh atau tidak boleh merokok. Ia akan menyelamatkan semua orang dengan kesedihan, '' katanya.

Seorang lagi perokok yang bermasalah, Encik S. Dhillan, 29, berkata beliau menyoal keputusan yang membenarkan perokok menyumbat tiga meter jauhnya dari restoran kerana dia merasakan bahawa kementerian itu tidak menerangkan keputusannya secara terperinci.


"Bagaimana dengan duduk di luar ketika itu dan yang paling penting siapa yang akan menentukan dengan jelas di mana untuk mula mengukur, apakah itu kementerian atau pengendali restoran?

"Semua ini mungkin sepele tetapi kami lebih suka mempunyai semua maklumat supaya kami dapat mendidik diri sendiri dengan lebih baik," katanya.

Tugas untuk menguatkuasakan larangan baru itu akan turun kepada 5,000 pegawai kesihatan alam sekitar seperti yang diumumkan oleh Menteri Kesihatan Datuk Seri Dzulkefly Ahmad baru-baru ini.

Satu lagi perokok yang ingin dikenali sebagai Encik David, 57, berkata beliau bersetuju dengan larangan itu tetapi bertanya sama ada akan ada kawasan yang ditetapkan untuk perokok dan jika demikian bagaimana ia akan dipantau oleh pihak berkuasa.

"Larangan itu baik tetapi siapa yang akan menguatkuasakan peraturan? Lebih-lebih lagi, saya rasa ia sukar untuk dilaksanakan kerana saya tidak pasti bagaimana pemilik awam dan kedai akan mematuhi atau mematuhi peraturan, '' katanya.

David menjelaskan bahawa orang akan merasa sukar untuk menyesuaikan diri dengan peraturan baru tetapi mencadangkan bahawa kerajaan mempertimbangkan membenarkan operator restoran untuk membina kawasan khas atau lounge untuk perokok.

Sesiapa yang didapati bersalah atas kesalahan merokok di kawasan yang dilarang boleh didenda sehingga RM10,000 atau dipenjara sehingga dua tahun di bawah Peraturan 11 Peraturan Kawalan Tembakau 2004.

Pemilik premis atau pemilik dan operator yang gagal memamerkan papan tanda larangan merokok boleh didenda hingga RM3,000 atau dipenjara hingga enam bulan di bawah Peraturan 12 Peraturan Produk Kawalan Tembakau 2004.

Bagi kesalahan gagal memastikan tiada siapa yang merokok dan menyediakan kemudahan merokok, mereka boleh didenda sehingga RM5,000 atau dipenjarakan sehingga satu tahun.

Satu kumpulan untuk hak-hak perokok sejak itu memfailkan permohonan untuk semakan kehakiman untuk mencabar larangan itu, memohon pengisytiharan bahawa pengharaman itu tidak berperlembagaan serta injunksi terhadap kementerian itu daripada menguatkuasakan larangan merokok. MALAY MAILSubscribe to RSS headline updates from:
Powered by FeedBurner


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mencapaiinspirasi.blogspot.com/2019/01/perokok-di-msia-meratapi-kekurangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dobi Akan Dikuatkuasakan Tempat Larangan Merokok

Dobi Akan Dikuatkuasakan Tempat Larangan Merokok

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 310 hits
Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad mengedarkan papan tanda larangan merokok kepada seorang pekerja kedai makan pada Walkabout Tempat Larangan Merokok di Bandar Sri Permaisuri Cheras Selangor foto SYAFIQ AMBAK KUALA LUMPUR Pengu...
Larangan Merokok Kaji Semula Denda Terhadap Peniaga Kecil

Larangan Merokok Kaji Semula Denda Terhadap Peniaga Kecil

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 307 hits
Oleh Saadah Latib KUALA LUMPUR Kerajaan disaran mengkaji semula denda yang dikenakan terhadap peniaga yang gagal memastikan tiada pelanggan merokok di premis perniagaan Presiden Dewan Perdagangan ASEAN Dato Moehamad Izat Emir berkata peniag...
Larangan Merokok 1 453 Surat Amaran 3 879 Diberi Nasihat

Larangan Merokok 1 453 Surat Amaran 3 879 Diberi Nasihat

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 236 hits
MALAYSIAKINI Kementerian Kesihatan Malaysia memaklumkan sebanyak 1 453 surat amaran bertulis dikeluarkan dan 3 879 individu diberi nasihat untuk hari pertama penguatkuasaan larangan merokok di premis makan yang berkuatkuasa sejak semalam Me...
Larangan Merokok Wajarkah Pelanggan Tampar Pelayan

Larangan Merokok Wajarkah Pelanggan Tampar Pelayan

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 216 hits
Pelbagai reaksi positif dan negatif apabila larangan merokok di kedai makan atau restoran mula dikuatkuasakan Baru baru ini seorang pelayan ditampar oleh seorang pelanggan kerana melarang merokok Pelayan hanya menjalankan tugasnya kenapa di...
4754 Tangguh Luaskan Kawasan Larangan Merokok Sinar Harian 2 1 19

4754 Tangguh Luaskan Kawasan Larangan Merokok Sinar Harian 2 1 19

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 361 hits
SHAH ALAM Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan berpendapat tiada keperluan buat masa ini untuk memperluaskan lagi kawasan larangan merokok di Malaysia Menurutnya kementerian perlu mengikut perancangan sedia ada...
Individu Islam Bantah Larangan Merokok Boleh Kena Tindakan

Individu Islam Bantah Larangan Merokok Boleh Kena Tindakan

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 257 hits
Umat Islam bukan sahaja terikat kepada undang undang sivil tetapi juga jenayah syariah BANGI Pihak berkuasa digesa mengambil tindakan terhadap tujuh individu yang memfailkan permohonan kebenaran untuk semakan kehakiman bagi mencabar keputus...
Sabah Laksana Larangan Merokok Bermula 1 Februari

Sabah Laksana Larangan Merokok Bermula 1 Februari

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 242 hits
Sabah laksana larangan merokok mulai 1 Februari Dikemas kini 22 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 9 Jan 2019 6 40PM mi
Sabah Guna Hak Sendiri Berkait Larangan Merokok Di Premis Makanan

Sabah Guna Hak Sendiri Berkait Larangan Merokok Di Premis Makanan

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 834 hits
Assalammualaikum Tajuk Akhbar di New Sabah Times SABAH GUNA HAK SENDIRI penangguhan larangan merokok di premis makanan di Sabah sehingga mendapat kata sepakat daripada Kabinet Baru mau rasa bahagia makan di kedai makan tanpa gangguan asap r...
Larangan Merokok Denda Rm500 Bagi Pesalah Kali Pertama

Larangan Merokok Denda Rm500 Bagi Pesalah Kali Pertama

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 260 hits
Lee Boon Chye berkata saman itu akan dikeluarkan kepada perokok ingkar selepas pendekatan memberi amaran secara lisan selama 6 bulan pertama berakhir CAMERON HIGHLANDS Kementerian Kesihatan akan mengeluarkan saman RM500 kepada pelanggan yan...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Skuter Ev Yang Tengah Viral Tu Rupanya Nak Gila Boleh Cecah Top Speed 175km Jam

Liverpool Bukan Pilihan Yang Tepat Untuk Alonso Kata Matthaeus

Kadar Mas Kahwin Pahang Naik Bermula Rm100 Daripada Rm22 50 Sultan Pahang

Zahid Selar Bekas Ahli Samakan Umno Biawak Hidup

Kempen Mypalmpride Dilancar Demi Betulkan Salah Anggap Pengeluaran Minyak Sawit

Walaupun Rasa Down Sunyi Dan Hancur Tapi Ada Anak Anak Ni Bella Astillah