Permulaan Islam Di Bumi Korea


Korea Selatan secara umumnya merupakan sebuah negara yang mengamalkan dasar terbuka kepada seluruh rakyatnya dalam aspek kebebasan untuk beragama. Situasi ini adalah berbeza dengan Korea Utara, di mana maklumat mengenai aktiviti keagamaan di negara tersebut tidak begitu diketahui umum atas dasar pemerintahan kerajaannya. Berbalik kepada Korea Selatan, sebahagian besar daripada para penduduknya tidak menganut sebarang agama, manakala hampir 30% daripadanya merupakan penganut agama Kristian dan Buddha. Dalam hal ini, agama Islam merupakan agama minoriti di Korea Selatan, yang mana ia hanya mewakili 0.25% daripada keseluruhan populasi di negara tersebut.
Berdasarkan statistik, jumlah penduduk yang beragama Islam di Korea Selatan adalah di antara 120,000 hingga 130,000 orang, di mana daripada jumlah ini, hanya 30,000 hingga 40,000 orang merupakan rakyat berbangsa Korea, manakala selebihnya adalah penduduk Islam yang datang daripada pelbagai negara lain. Para penduduk Islam ini kebanyakannya datang dari Pakistan, Bangladesh, Iran, Iraq, Arab Saudi, Malaysia, Indonesia serta negara-negara Islam lain yang berhijrah ke Korea Selatan untuk pelbagai tujuan seperti mencari peluang pekerjaan dan melanjutkan pelajaran. Majoriti daripada imigran Islam dari pelbagai negara ini mula memasuki Korea Selatan pada sekitar tahun 1990-an dan 2000.
Sejarah permulaan Islam dalam Kerajaan Silla
Secara asasnya, tidak dapat dipastikan bila tarikh rasmi di mana Islam mula memasuki kawasan Semenanjung Korea. Namun, berdasarkan beberapa catatan sejarah, didapati bahawa hubungan awal antara masyarakat di Semenanjung Korea dengan Islam telah bermula pada sekitar abad ke-7 Masehi, hasil daripada aktiviti perdagangan.
Para pedagang dari Arab dan Parsi telah mengembara dari Timur Tengah ke China dan seterusnya menjalankan perdagangan dengan kerajaan Korea purba, iaitu Silla (668-935 M). Ada juga pendapat yang menyatakan bahawa hubungan sebenar antara pedagang Muslim dengan Kerajaan Silla ini bukanlah bermula pada abad ke-7, tetapi, dua abad selepasnya, iaitu pada sekitar abad ke-9 Masehi. Ini menunjukkan bahawa kedatangan Islam yang pertama di Semenanjung Korea telah bermula melalui aktiviti aktiviti perniagaan dan perdagangan oleh Muslim dan kedatangan Muslim ini sebenarnya telah dicatatkan sebagai daesik di dalam rekod sejarah Korea Selatan.
Daesik atau dashi dalam bahasa Cina merupakan istilah yang digunakan oleh masyarakat pada waktu itu bagi merujuk kepada orang Islam yang datang ke Semenanjung Korea. Sesetengah ahli sejarah turut berpendapat bahawa faktor lain yang turut membawa Islam ke Semenanjung Korea ini adalah apabila berlakunya peristiwa Pemberontakan Huang-ch’ao di China pada tahun 879 Masehi, terdapat kemungkinan di mana para pedagang Muslim telah melarikan diri bagi menyelamatkan nyawa mereka ke Semenanjung Korea, dan sekali gus memperkenalkan Islam di situ.
Catatan sejarah oleh sarjana Muslim sendiri seperti Ibn Khurdadhbih (820 – 912) dan Al-Idrisi (1099–1165 atau 1166) telah menggambarkan bagaimana keadaan kerajaan Silla pada masa itu di mana mereka mencatatkan mengenai keadaan cuaca dan landskap Silla yang menyenangkan, masyarakat Silla yang berpendidikan serta taraf hidup mereka yang tinggi. Malah, catatan tersebut turut menyatakan mengenai kewujudan emas yang banyak dalam kerajaan Silla tersebut. Rekod catatan ini merupakan antara bukti yang menunjukkan wujudnya hubungan yang baik antara orang-orang Islam dengan kerajaan Silla di Semenanjung Korea pada abad ke-9. Catatan mengenai kerajaan Silla oleh para sarjana Muslim ini bukan sahaja meliputi keadaan geografi, malah turut menerangkan mengenai sejarah, gaya hidup serta pengembaraan para Muslim sepanjang berada di dalam kerajaan Silla.
Antara catatan sarjana Muslim yang direkodkan di dalam pelbagai kitab mengenai kerajaan Silla ini ialah:
Ibn Khurdadhbih dalam kitabnya, iaitu al-Masalik wa’l- Mamalik menyebut mengenai kedudukan Silla iaitu merentasi dari Qansu hingga ke hujung negara China.Ibn Rustah dalam kitabnya, al-A’laq al-Nafisah pula menerangkan mengenai kewujudan emas yang banyak dalam kerajaan SillaAl-Idrisi (1018-1165) dalam kitabnya, Nuzhat al-Mushtaq fi ikhtiraq al-Afaq menggambarkan mengenai Silla yang mengandungi beberapa pulau lain dengan kedudukan yang rapat antara satu sama lain.Masyarakat Islam dalam Dinasti Goryeo (918-1392)
Berdasarkan catatan di dalam buku Goryeo-sa (kompilasi rasmi sejarah kerajaan Goryeo) didapati bahawa pada awal zaman pemerintahan kerajaan Goryeo, iaitu sekitar abad ke-11, para pedagang Muslim telah melawat kerajaan tersebut sekurang-kurangnya tiga kali bagi menjalinkan hubungan dengan Goryeo. Rekod pertama bagi kedatangan Muslim ke Goryeo telah ditemui dalam bulan kesepuluh dalam kalendar lunar, iaitu pada tahun 1024. Para pedagang Muslim ini telah berkunjung ke Goryeo dengan pelbagai kapal dan muatan barang yang banyak.
Catatan seterusnya mengenai kehadiran para pedagang Muslim ini telah direkodkan dalam tahun 1040, di mana pada waktu ini, jumlah Muslim yang memasuki kerajaan Goryeo semakin ramai dengan pelbagai jenis produk dan barang mula diperdagangkan. Kebanyakan barang yang dibawa ini adalah unik dan sukar untuk diperoleh di Goryeo, dan para pedagang ini akan menukarkannya dengan ubat-ubatan herba. Sebagai balasannya, Raja Taejo sendiri telah mengurniakan mereka dengan pelbagai jenis kain dan fabrik serta emas.
Apabila Dinasti Mongol Yuan (1279-1368) mengambil alih keseluruhan kerajaan di China, jaringan jalan darat Eurasia mula dibuka. Pembukaan ini telah memberi peluang kepada ramai pedagang Muslim untuk mengembara menggunakan jalan darat berbanding jalan laut. Pada waktu ini, terdapat ramai orang Islam yang berbangsa Arab, Parsi dan Turki yang diberi peluang untuk dilantik berkhidmat dalam kerajaan Mongol, sama ada sebagai tentera atau pegawai pentadbiran. Malah, mereka turut dihantar ke Goryeo sebagai wakil kerajaan dan ini merupakan titik tolak di mana orang-orang Islam ini mula membuka perniagaan mereka di bumi Goryeo.
Ada di antara para pedagang Muslim ini telah diberi taraf sebagai rakyat Goryeo, malah turut dikurniakan nama keluarga Goryeo, dan kini menjadi asas kepada keturunan Jang di daerah Deoksu serta keturunan Seol di daerah Gyeongju. Namun, keadaan ini sebenarnya hanyalah contoh terpencil bagi kesan yang ditinggalkan oleh pedagang Muslim di Semenanjung Korea.
Masyarakat Islam dalam Dinasti Joseon (1392-1910)

Pada permulaan pemerintahan Dinasti Joseon, masyarakat Islam yang berada dalam kerajaan telah bercampur gaul dengan masyarakat tempatan. Namun, komuniti Islam ini sebenarnya lebih selesa untuk berada dalam kelompok mereka sendiri dan mereka juga dibenarkan untuk mengamalkan ajaran agama Islam dan mengekalkan identiti masing-masing. Sesetengah daripada individu Muslim ini turut mencapai status kelas sosial tinggi dan mempunyai peranan dalam kerajaan Joseon, di mana status yang dipegang oleh mereka sudah cukup untuk memberi peluang kepada mereka menjawat jawatan penting di dalam kerajaan.
Terdapat catatan yang direkodkan di dalam Joseon Wangjo Sillok yang menunjukkan bahawa individu Muslim yang memegang jawatan dalam kerajaan ini turut menghadiri majlis-majlis rasmi yang dianjurkan oleh pihak istana, terutamanya sewaktu pemerintahan Raja Sejong. Pada tahun 1418, sewaktu majlis pertabalan untuk raja yang baru, masyarakat Muslim ini dan para sami Buddha turut sama memberi penghormatan, sebaris bersama-sama dengan para pegawai istana Joseon yang berfahaman Confucian.
Malah, pada tahun 1422, sewaktu majlis pengebumian raja sebelumnya diadakan, masyarakat Muslim yang memegang jawatan ini turut sama-sama menyertai majlis berkenaan, yang juga dihadiri oleh para sami Buddha bagi menunjukkan penghormatan terakhir mereka. Namun, keadaan ini sedikit sebanyak telah memberi kesan kepada para pegawai Istana yang berfahaman Confucian. Implikasinya, pengukuhan kedudukan dan kuasa oleh sesetengah individu Muslim di dalam kerajaan Joseon ini telah menimbulkan ancaman kepada para pegawai Joseon yang berpegang kepada fahaman Confucian di mana mereka enggan untuk berkongsi kekuasaan tersebut dengan mana-mana individu Muslim.
Tekanan serta reaksi yang diberikan oleh para pegawai ini akhirnya telah membawa kepada titah perintah oleh Raja Sejong pada tahun 1427, di mana baginda telah mengeluarkan arahan (polisi) untuk melarang kumpulan minoriti Islam Joseon untuk mengamalkan kepercayaan agama Islam dan memakai pakaian tradisional mereka. Oleh itu, secara rasminya pada tahun 1427, hubungan antara Joseon (Korea) dengan dunia Islam telah terhenti. Kewujudan masyarakat Korea-Muslim akhirnya lenyap secara perlahan-lahan dan kehadiran mereka juga tidak dicatatkan di dalam rekod sejarah.
Keadaan ini pernah dikaitkan dengan teori penghijrahan beramai-ramai masyarakat Islam ini ke China serta negara-negara Islam yang lain bagi melepaskan diri daripada arahan yang telah dikeluarkan pada tahun 1427. Namun, berdasarkan catatan sejarah Korea serta catatan sejarah Islam di China sendiri, tiada rekod yang menunjukkan berlakunya perpindahan masyarakat Islam tersebut ke China, malah pemerintahan Dinasti Ming dan Joseon pada ketika itu yang sentiasa berwaspada dengan pengerakan rakyatnya juga sebenarnya menyukarkan proses penghijrahan ini. Melihat kepada situasi ini, maka para ahli sejarah berpendapat bahawa kebanyakan masyarakat Muslim ini sebenarnya telah berasimilasi dengan budaya Joseon dan terus menetap bersama masyarakat Korea yang lain.
Islam pada era Perang Korea
Perkembangan positif  Islam di Korea mula dirasai pada sekitar abad ke-20, di mana pasukan tentera Muslim Turki telah diarahkan oleh United Nations bagi membantu Korea Selatan dalam menghadapi Perang Korea bersama-sama dengan pasukan dari negara-negara yang lain. Kegiatan dakwah yang turut dijalankan oleh tentera Muslim Turki ini kepada penduduk setempat telah menarik ramai saudara baru ke dalam agama Islam. Malah, sewaktu kehadiran pasukan Muslim Turki ini, masjid pertama di Korea Selatan telah didirikan.
Sejak itu, jumlah penduduk Islam di Korea Selatan semakin meningkat dan meskipun setelah pasukan Muslim Turki meninggalkan Korea Selatan, ajaran Islam masih lagi giat tersebar melalui sesetengah askar yang memilih untuk terus menetap di negara tersebut. Sehingga tahun 1990, sebanyak lima buah masjid telah berjaya dibangunkan di Korea Selatan, menandakan perkembangan Islam yang pesat telah berlaku.
Kesan Tinggalan Islam
Kesan kedatangan Islam yang telah bermula sejak zaman purba Silla sebenarnya telah banyak dilakarkan dalam karya seni oleh masyarakat Korea Selatan. Sebagai contohnya, puisi tradisional Korea, iaitu “Cheoyongga” dan “Ssang-hwajeom” telah menggambarkan kisah-kisah mengenai masyarakat Muslim dari Arab dan Turki. Kesan tinggalan senibina Arab dan Parsi juga masih dapat dilihat melalui bentuk bumbung kediaman yang digunakan di kawasan Buseok-sa dalam daerah utara Gyeongsang.
Kesimpulan
Meskipun sejarah permulaan Islam di bumi Korea tidak banyak dicatatkan di dalam rekod sejarah, namun apa yang pasti, perkembangan Islam di bumi Korea pada masa kini adalah amat memberangsangkan dengan jumlah penganut agama Islam yang semakin meningkat dari hari ke hari. Kegiatan dakwah serta penyebaran ajaran agama Islam di Korea juga telah banyak dilakukan secara terbuka dan masyarakat tempatan telah turut memahami dan belajar untuk menerima Islam dengan terbuka.
Rujukan
Fauziah, F., & Fathiah, F. (2011). Islam in Minority Muslim Countries: A Case Study on Japan and Korea. World Journal of Islamic History and Civilization, 1(2), 130–141. Retrieved from https://ift.tt/2AFEJVO
Hee-Soo, L. (1994). Early Korea-Arabic Maritime Relations Based on Muslim Sources (Vol. 136).
Hee-Soo, L. (2002). The Spread of Islamic Culture to the East Asia Before The Era of Modern European Hegemony. Islam Araostirmalori Dergisi, 7, 57–74.
In-Sung Han, K. (2005). Muslims in Medieval Korea: Personal Encounters with Connected World, 1–13.
Jang, D. J., & Choi, W. J. (2012). Muslims in Korea: The dilemma of inclusion. Korea Journal, 52(2), 160–187.

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://encikpenyu.blogspot.com/2018/11/permulaan-islam-di-bumi-korea.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tahukah Anda Kifarah Dalam Islam

Tahukah Anda Kifarah Dalam Islam

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 3590 hits
Tahukah Anda Kifarah Dalam Islam Kifarah merupakan musibah yang berlaku kepada orang yang baik tetapi ketika dia terlanjur melakukan kejahatan kerana kelalaian dan tidak mampu melawan hawa nafsu Musibah ini diturunkan berfungsi sebagai tebu...
Kurangkan Tekanan Kerja Cara Islam

Kurangkan Tekanan Kerja Cara Islam

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 1104 hits
Assalamualaikum Sentiasa mendoakan kalian dari kejauhanPeringatan untuk diri dan masyarakatSetiap manusia tidak terlepas daripada pelbagai dugaan dan cabaran dalam menjalani kehidupan Betul tak Dugaan tersebut ada kalanya memberi tekanan me...
Mengapa Umat Islam Mengelilingi Ka Bah Inilah Jawapan Dr Zakir Naik

Mengapa Umat Islam Mengelilingi Ka Bah Inilah Jawapan Dr Zakir Naik

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 286 hits
Artikel ini adalah hasil perkongsian Dr Zakir Naik merupakan nama yang tidak asing lagi di pentas antarabangsa Beliau terkenal sebagai seorang pakar dalam bidang perbandingan agama diperingkat antarabangsa Beliau sangat terkenal dengan tekn...
Dokter Ini Masuk Islam Usai Bedah Mumi Firaun

Dokter Ini Masuk Islam Usai Bedah Mumi Firaun

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 359 hits
Perancis dikenal sebagai negara yang tertarik dengan dunia arkeologi dan budaya Maurice Bucaille yang merupakan keturunan Perancis asli merupakan salah satu dokter bedah terpintar di Perancis Maurice merupakan lulusan Fakultas Kedokteran Un...
Tanda Tanda Hari Kiamat Menurut Islam

Tanda Tanda Hari Kiamat Menurut Islam

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 367 hits
Messages Kiamat menurut Agama Islam di tandai dgn Kemunculan Imam Mahdi Kemunculan Dajjal Turunnya Nabi Isa Kemunculan Yakjuj dan Makjuj Terbitnya matahari dari Barat ke Timur Pintu pengampunan akan ditutup akan keluar dari tanah akan menan...
Sumbangan Islam Kepada Dunia Moden Sejak Lebih 1440 Tahun Dahulu 8470

Sumbangan Islam Kepada Dunia Moden Sejak Lebih 1440 Tahun Dahulu 8470

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 290 hits
Daftar 500 Tokoh Muslim paling Berpengaruh di Dunia 2018 Habib Lutfi Jokowi Said Aqil dan Mo Salah Daftar 500 Tokoh Muslim paling Berpengaruh di Dunia 2018 Habib Lutfi Jokowi Said Aqil dan Mo Salah500 Tokoh Muslim Berpengaruh di Dunia 2018 ...
Peradaban Islam 8477

Peradaban Islam 8477

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 234 hits
Etika Membaca al QuranImam an Nawawi rahimahullahu anhu menjelaskan tentang etika yang dituntut ketika membaca al Quran dan hukum hukumnya di dalam kitabnya yang berjudul at Tibyan Sedangkan di sini dicantumkan perkara perkara yang penting ...
Majlis Raja Raja Melayu Tegas Menyokong Penderian Ydpa Untuk Memilih Peguam Negara Yang Berbangsa Melayu Islam

Majlis Raja Raja Melayu Tegas Menyokong Penderian Ydpa Untuk Memilih Peguam Negara Yang Berbangsa Melayu Islam

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 364 hits
KRISIS perlembagaan kini menunggu kerajaan baru Pakatan Harapan yang dipilih oleh rakyat dengan Raja Raja Melayu berhubung pelantikan peguam negara yang baharu Lebih 10 hari lepas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menulis kepada Yang Di P...
Profesor Dari Jepang Memeluk Agama Islam Setelah Meneliti Keunikan Air Zam Zam

Profesor Dari Jepang Memeluk Agama Islam Setelah Meneliti Keunikan Air Zam Zam

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 746 hits
Professor dari Japan memeluk agama Islam kerana keunikan air zam zam Firman Allah S W T Dan apakah orang orang yang kafir tidak mengetahui bahwasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu kemudian Kami pisahkan antara k...
Bahaya Bila Masuk Guardian Atau Watson Memacam Terbeli

Bayangkan Ejen Mossad Di Komtar Jb

Parts Of Klang Valley Hit By Flash Floods Due To Downpour

Ainz Tulpe Introduces Hince In Malaysia

Business Website Boosts Credibility

Pengalaman Pertama Kali Buat Pet Ct Scan

Ahli Parlimen Pembangkang Cadang Kerajaan Sedia Pulau Tempatkan Pelarian

Queue Cutting Police Patrol Car Gets Called Out By Angry Netizens


echo '';
Senarai Lagu Separuh Akhir Muzik Muzik 39 Semi Final Muzik Muzik SFMM 2024 Persaingan Merebut Tiket Ke AJL Anugerah Juara Lagu

Biodata Terkini Fairuz Selamat Q Face Peserta Gegar Vaganza 2024 Musim 11 GV11 Penyanyi Lagu Izinkanlah

Biodata Terkini Arrora Salwa Salwa Razak Peserta Gegar Vaganza 2024 Musim 11 GV11 Penyanyi Lagu Ahmad

Biodata Terkini Penyanyi Liza Aziz Peserta Gegar Vaganza 2024 Musim 11 GV11 Adik Beradik Kepada Azlina Aziz

Senarai Peserta Gegar Vaganza 2024 Musim 11 GV11 Tonton Konsert Minggu 1 Pada 24 November Live Di Astro Ria Sooka Online


Abdullah Bin Amr Bin Haram Bicara Dengan Allah Tanpa Hijab

Siap Tadbir Pahang Negeri Ke 5 Pn Ok Nyonya Jom Sama

Dessy Dian Umbang Diberi Isi Diambi Chord

Maybe Rafizi Is Busy Playing With The Coins In His Pocket

Hobby Of Coins Collection Among The Younger Generations Nowadays

Curang Itu Pilihan Tapiiii