Permohonan Maaf Zahid Hamidi Ancam Masa Depan Umno


 
Walaupun krisis politik di Perak boleh dianggap sudah selesai dengan Bersatu dan Pas akhirnya setuju menerima Saarani Mohamad sebagai calon Menteri Besar yang baharu, tetapi ia dibayar dengan harga yang mahal apabila Presiden UMNO, Zahid Hamidi terpaksa meminta maaf atas kekhilafan menjatuhkan Ahmad Faizal Azumu melalui tipu daya undi percaya.
Berikutan persetujuan menerima Saarani itu, Istana Perak kemudian memaklumkan majlis angkat sumpah Saarani sebagai Menteri Besar akan diadakan pada jam 11 pagi esok.
Dengan itu juga, janji Pas sebelum ini tidak mahu terlibat dalam pembentukan kerajaan baharu kerana kecewa dengan cara Peja dijatuhkan turut bersepai umpama debu-debu berterbangan di udara.
Bersetujunya Bersatu dan Pas menerima Saarani, bermakna mereka tentulah mengharapkan dilantik mengisi jawatan Exco Kerajaan Negeri di bawah kepimpinan Menteri Besar baharu itu.
Begitulah lumrahnya dalam politik, dalam kuatnya jerit pekik mempertahankan prinsip kononnya, akhirnya terkulai juga kepada nikmat jawatan serta gaji lumayan yang sayang untuk dilepaskan.
Begitu pun, dalam penyelesaian krisis di Perak ini, apa yang menimbulkan kemusykilan ialah tindakan Zahid Hamidi meminta maaf atas perbuatan Adun-Adun UMNO menumbangkan Peja yang dianggapnya sebagai suatu kekhilafan.
Mengapa perlu meminta maaf dan menganggap tindakan menjatuhkan Peja suatu kekhilafan?
Bukankah sepertimana yang disebut oleh Nazri Aziz, perbincangan untuk menjatuhkan Peja ini sudah dilakukan sejak dua bulan yang lalu lagi?
Kalau sudah dibincang sejak dua bulan yang lalu, bagaimana boleh dikata tindakan Adun-Adun itu suatu kekhilafan?
Dalam hal ini, apakah Zahid Hamidi secara sukarela memohon maaf agar Bersatu dan Pas sedia bertolak ansur menyokong calon Menteri Besar daripada UMNO atau beliau sebenarnya telah dipaksa untuk meminta maaf?
Namun, dengan permohonan maaf yang dibuat Zahid Hamidi itu, yang nyata ia telah meletakkan UMNO dalam keadaan terhutang budi kepada Bersatu dan Pas kerana memberi persetujuan kepada Saarani untuk dilantik sebagai Menteri Besar.
Ia dalam waktu yang sama menjadikan Bersatu dan Pas berasakan mereka adalah kuasa penentu dalam sebarang perundingan dengan UMNO di masa akan datang.
Dengan itu, dalam persiapan bagi menghadapi PRU15 akan datang, Bersatu yang sudah bergabung kukuh dengan Pas bila-bila masa saja boleh menekan UMNO, bukan saja untuk terus memberi sokongan kepada Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri, malah agar Bersatu diberikan lebih banyak kerusi berbanding UMNO.
Oleh kerana Zahid Hamidi sudah meminta maaf dan Bersatu bersama Pas pula telah bertolak ansur memberikan jawatan Menteri Besar Perak kepada UMNO, apa lagi yang Presiden UMNO itu mampu mempertahankan kepentingan parti dalam soal pembahagian kerusi pada PRU akan datang?
Tambahan lagi, dalam percaturan politik melibatkan UMNO, Bersatu dan Pas ini, yang ternampak berkuasa dan mengatur segala-galanya ialah gandingan tiga serangkai – Hamzah Zainuddin, Annuar Musa dan Takiyuddin Hassan.
Hamzah adalah Setiausaha Agung Bersatu, Annuar merupakan Setiausaha Agung BN dan Takiyuddin pula adalah Setiausaha Agung Pas.
Kepintaran tiga serangkai ini menonjolkan diri telah menyebabkan Setiausaha Agung UMNO, Ahmad Maslan terpinggir dan diketepi dalam banyak perkara.
Dalam kenyataan media terbaru berkenaan penyelesaian krisis di Perak ini, walaupun tertera logo UMNO bersama logo Bersatu dan Pas dalam siaran media yang diedarkan, tetapi UMNO jelas diwakili oleh Annuar dan bukannya Ahmad Maslan.
Dengan urusan UMNO sendiri nampaknya sudah “dihijack” oleh Annuar sebagai Setiausaha Agung BN yang lebih pro Bersatu, sebenarnya masa depan yang gelap sedang menanti UMNO jika terus bersama kerajaan PN ini sehingga detik PRU15 akan datang.
UMNO mungkin berjaya mengalahkan Bersatu di Perak, tetapi kekalahan lebih besar sedang menanti di laluan masa depannya. 
(Shahbudindotcom 09/12/2020)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/12/permohonan-maaf-zahid-hamidi-ancam-masa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tok Mat Cabar Zahid Hamidi Pemilihan Umno Tahun Depan

Tok Mat Cabar Zahid Hamidi Pemilihan Umno Tahun Depan

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 306 hits
Entah kenapa Presiden UMNO Zahid Hamidi tiba tiba saja mengungkit peristiwa lama ketika beliau mengambil cuti daripada tugas mengetuai parti pada 2019 dahulu Ketika beliau bercuti itu Timbalan Presiden UMNO Mohamad Hasan memangku tugas seba...
Umno Berkeras Mahu Dominan Masihkah Ada Masa Depan Buat Bersatu

Umno Berkeras Mahu Dominan Masihkah Ada Masa Depan Buat Bersatu

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 225 hits
Sebagaimana yang dijangka sokongan UMNO ternadap Belanjawan 2021 tidak sama sekali bermakna parti itu mahu Perdana Menteri Muhyiddin Yassin lebih lama duduk di kerusinya UMNO kini kembali kepada keinginan untuk menjadi parti Melayu paling d...
Tak Apa Zahid Minta Maaf Yang Penting Umno Dedahkan Ppbm Dan Faizal Lemah Kata Nur Jazlan

Tak Apa Zahid Minta Maaf Yang Penting Umno Dedahkan Ppbm Dan Faizal Lemah Kata Nur Jazlan

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 362 hits
December 11 2020 8 16 AMNur Jazlan berkata ahli parti harus mengiktiraf peranan Umno yang memaksa timbalan presiden PPBM Ahmad Faisal Azumu meletak jawatan sebagai menteri besar dan diganti pengerusi Umno negeri Saarani Mohamad PETALING JAY...
Isu Jawatan Tpm Semua Pihak Dalam Umno Tidak Perlu Desak Pm Zahid Hamidi

Isu Jawatan Tpm Semua Pihak Dalam Umno Tidak Perlu Desak Pm Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 319 hits
BAGAN DATUK 29 Nov Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini meminta pemimpin dan anggota UMNO tidak mendesak Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk mewujudkan semula jawatan Timbalan Perdana Menteri dengan memberikan kuota berkenaa...
Lapisan Muda Umno Hilang Hormat Pada Zahid Dan Najib

Lapisan Muda Umno Hilang Hormat Pada Zahid Dan Najib

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 330 hits
lapisan muda umno yang mula rasa tersncam masa depan mereka dan hilang yakin umno kembali gemilang di bawah zahid antara punca mereka merayu Muhyiddin kembali ke umno ini juga merupakan permainan politik yang sedang di atur mengelak zahid d...
Tak Perlu Berkira Sangat Nak Spend Untuk Anak Farah Lee Mohon Dulukan Masa Depan Ilmu Demi Anak

Tak Perlu Berkira Sangat Nak Spend Untuk Anak Farah Lee Mohon Dulukan Masa Depan Ilmu Demi Anak

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 483 hits
Siapa yang tidak mahu memberikan yang terbaik buat anak kita Lebih lebih lagi mengenai pembelajaran mereka Farah Lee personaliti media sosial dan usahawan yang mempunyai jenama pakaiannya sendiri tidak terkecuali dari memberikan yang terbai...
Umno Should Not Put Pressure On Muhyiddin For Dpm Post Says Zahid

Umno Should Not Put Pressure On Muhyiddin For Dpm Post Says Zahid

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 305 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi has asked the party s leaders and members not to pressure Muhyiddin Yassin to reinstate the deputy prime minister s post and give it to Umno Zahid said appointments as deputy prime minister ministers and de...
Tidak Perlu Desak Muhyiddin Lantik Tpm Kata Zahid Hamidi

Tidak Perlu Desak Muhyiddin Lantik Tpm Kata Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 29/11/2020 - jumlah : 201 hits
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi meminta pemimpin dan anggota Umno tidak mendesak Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk mewujudkan semula jawatan timbalan perdana menteri Foto oleh Yusof Mat IsaBAGAN DATUK 29 Nov Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi h...
Umno S Ahmad Zahid Hints Of New Alliance If Existing Perikatan Coalition Unable To Form Perak Govt

Umno S Ahmad Zahid Hints Of New Alliance If Existing Perikatan Coalition Unable To Form Perak Govt

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 238 hits
Umno President Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi waves as he leaves Istana Kinta in Ipoh December 6 2020 Picture by Farhan NajibIPOH December 6 Umno president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi today said that Barisan Nasional and Umno will look int...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Kempen Mari Beli Lokal Ramadan Raya 2024 Kembali Lagi

Antara Pilihan

Hantam Terus Frans Kritik Dr Haji Murariau Dosen Akademi Dakwah Di Riau

Bahagia Ibu Meninggal

Makan Nasi Kandar Di Pelita Gateaway Seremban