Umno Berkeras Mahu Dominan Masihkah Ada Masa Depan Buat Bersatu




 Sebagaimana yang dijangka, sokongan UMNO ternadap Belanjawan 2021 tidak sama sekali bermakna parti itu mahu Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin lebih lama duduk di kerusinya.
UMNO kini kembali kepada keinginan untuk menjadi parti Melayu paling dominan yang menguasai kerajaan seperti sebelum ini.
Yang menariknya juga, keinginan untuk menjadi dominan itu hanya beberapa hari selepas Muhyiddin sendiri mengajak UMNO dan Bersatu agar saling bekerjasama untuk menghadapi PRU15 akan datang.
Kata Muhyiddin, alangkah baiknya jika UMNO dan Bersatu dapat saling bersatu hati demi perjuangan Melayu Islam di negara ini.
Seruan Muhyiddin itu bagaimanapun ternampak hanya dipandang sepi oleh UMNO dengan tiada seorang pun pemimpinnya memberi reaksi positif terhadap seruan tersebut.


Hakikatnya tidak lain ialah UMNO sedar, jika mereka terus bekerjasama dengan Bersatu, bukan saja UMNO terpaksa terus memberi laluan kepada Muhyiddin untuk kekal lagi sebagai Perdana Menteri, bahkan dominannya dalam kerajaan juga akan berkubur sama.
Lebih menakutkan lagi, UMNO juga bimbang kalau-kalau selepas Bersatu terus diberi kuasa sepenggal lagi, UMNO pun mungkin hanya tinggal nama saja lagi selepas itu.
Sebelum ini, ketika era PH berkuasa, Anwar Ibrahim pernah mendedahkan bahawa fail untuk mengharamkan UMNO sudah ada di Kementerian Dalam Negeri, antaranya kerana terkait isu menerima dana daripada 1MDB.
Begitu pun, Anwar telah memberi pandangan kepada Muhyiddin, Menteri Dalam Negeri ketika itu agar jangan sesekali sampai bertindak mengharamkan UMNO kerana jasa dan sumbangan parti itu kepada negara tidak harus dipadamkan dengan cara begitu.
Cuma sekarang Muhyiddin sudah menjadi Perdana Menteri dan beliau sendiri sedang bergelut untuk survivalnya politiknya sendiri dengan UMNO.
Mungkinkah pertimbangannya akan berubah?
Di waktu yang sama, Menteri Dalam Negeri sekarang adalah Hamzah Zainuddin, Setiausaha Agung Bersatu yang juga bergelut dengan survivalnya masa depannya dengan UMNO yang mahu merampas balik kerusi Parlimen Larut yang diwakilinya kini.
Sebagai Menteri Dalam Menteri, sudah pasti fail UMNO yang dulu ada di atas meja Muhyiddin, kini sudah berpindah ke meja Hamzah.

Atas kepentingan bersama antara Muhyiddin dan Hamzah, apakah tidak mungkin nasib buruk menimpa UMNO?
Bagi Khaled Nordin, Naib Presiden UMNO, beliau tidak berselindung lagi tentang hasrat UMNO untuk kembali mengusai kerajaan selepas ini.
Beliau berkata, sebagai parti politik Melayu tertua dan terbesar, UMNO tidak akan memadamkan “mandat dan tugasnya” sebagai parti nasionalis dan teras kepada politik Melayu Islam.
“Misi UMNO adalah untuk menguasai semula kerajaan melalui BN dengan kerjasama PAS dan tiada siapa dapat dan patut menghalangnya,” ujar beliau lagi.
Tanpa menjelaskan kelebihan tersendiri PAS yang dimaksudkan, Khaled juga membayangkan kedua-dua parti tidak memerlukan Bersatu untuk membentuk kerajaan yang kuat.
“Sebenarnya, UMNO dan PAS adalah kekuatan yang mencukupi. Yang selebihnya, akan menyebabkan the space is a little bit too crowded (ruang menjadi terlalu sesak),” tambahnya.

Ketua Penerangan UMNO, Shahril Sufian Hamdan pula berkata, dalam PRU akan datang, parti itu mesti menjadi entiti yang dominan dan isu berkenaan tidak sepatutnya dipertikaikan oleh sesiapa.
Kata beliau, ia adalah hakikat yang perlu diterima oleh semua pihak, meskipun Bersatu boleh berbangga melahirkan dua Perdana Menteri dalam tempoh yang singkat.
“Bagi UMNO jelas, apa pun formula akhir menjelang PRU ke-15, UMNO mesti dominan.
“Jika tidak terima hakikat itu, game over (tamat) dan no deal (tiada persefahaman),” tegasnya.
Dengan ketegasan ini, masihkah ada masa depan bagi Bersatu? 
(Shahbudindotcom 01/12/2020)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/12/umno-berkeras-mahu-dominan-masihkah-ada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gandingan Bersatu Dan Pas Bukan Saja Boleh Tolak Sharani Malah Bila2 Masa Boleh Jatuhkan Mb Umno

Gandingan Bersatu Dan Pas Bukan Saja Boleh Tolak Sharani Malah Bila2 Masa Boleh Jatuhkan Mb Umno

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 182 hits
Dalam mesyuarat Majlis Tertingginya semalam Bersatu membuat pendirian sebarang keputusannya mengenai penubuhan kerajaan baru di Perak akan dibuat bersama dengan Pas Ini bermakna dengan Bersatu mempunyai 5 Adun dan Pas 3 Adun gabungan kedua ...
Umno Ialah Parti Dominan Melayu Misi Kuasai Kembali Kerajaan Dengan Kerjasama Parti Pas

Umno Ialah Parti Dominan Melayu Misi Kuasai Kembali Kerajaan Dengan Kerjasama Parti Pas

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 254 hits
KUALA LUMPUR Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menegaskan UMNO adalah parti Melayu yang dominan semenjak merdeka malah bukan sahaja dominan sebagai parti Melayu tetapi juga parti dominan dalam Barisan Nasional Namun tegasn...
Pru15 Pas Tak Kerjasama Dengan Umno Jika Tanpa Bersatu Annuar

Pru15 Pas Tak Kerjasama Dengan Umno Jika Tanpa Bersatu Annuar

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 302 hits
Umno kini tidak lagi ada pilihan untuk bertanding dalam PRU akan datang hanya bersama PAS sebagai sekutu seperti rancangan awalnya dahulu menurut setiausaha agung BN Annuar Musa Katanya ini memandangkan PAS bertegas bahawa Umno mesti turut ...
Bersatu S Only State Chief Exec Left Told To Take A Page Out Of Umno S Book

Bersatu S Only State Chief Exec Left Told To Take A Page Out Of Umno S Book

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 215 hits
Sabah Chief Minister Hajiji Mohd Noor Bersatu s only state chief executive left after losing the top job in Johor Perak and Malacca has been asked to emulate Umno in making concessions to the opposition to encourage bipartisanship This came...
Sikap Angkuh Benci Penghalang Umno Bersatu Berbaik

Sikap Angkuh Benci Penghalang Umno Bersatu Berbaik

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 97 hits
Namun penyatuan antara kedua dua parti itu mustahil untuk dicapai selagi ada keangkuhan keegoan dan kebencian Akui sahaja sikap ini ada dalam kalangan sesetengah pemimpin kedua dua parti tersebut Apabila Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Y...
Lebih Molek Jika Muhyiddin Dan Bersatu Kembali Ke Pangkuan Umno Asyraf Wajdi

Lebih Molek Jika Muhyiddin Dan Bersatu Kembali Ke Pangkuan Umno Asyraf Wajdi

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 242 hits
CYBERJAYA Demi mengelakkan penyatuan ummah menjadi retorik Ketua Pemuda UMNO Datuk Asraf Wajdi Dusuki menyarankan agar Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan parti pimpinannya Parti Pribumi Bersatu Malaysia kembali ke pangkuan UMNO As...
Kelantan Mb Keen On Boosting Bersatu Umno Pas Cooperation

Kelantan Mb Keen On Boosting Bersatu Umno Pas Cooperation

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 187 hits
It s better for Bersatu to be included in the political cooperation with Umno and PAS to create a solid Malay based political coalition said PAS deputy spiritual leader Ahmad Yakob The Kelantan MB disagreed with Mohamed Khaled Nordin s to r...
Pas Pulau Pinang Komited Jayakan Kerjasama Dengan Umno Bersatu

Pas Pulau Pinang Komited Jayakan Kerjasama Dengan Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 253 hits
GEORGETOWN Pas Pulau Pinang komited dalam mempertahankan kerjasama bersama UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia di negeri ini sama ada menerusi Muafakat Nasional atau Perikatan Nasional Pesuruhjaya Pas negeri Muhammad Fauzi Yusof berkata...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai