Permohonan Espkr Pprt Program Perumahan Rakyat Termiskin


Permohonan eSPKR PPRT: Program Perumahan Rakyat Termiskin
Bagi penduduk miskin dan miskin tegar di luar bandar yang tidak mempunyai rumah atau mempunyai rumah yang uzur, Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB) telah menyediakan bantuan melalui Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).

Untuk makluman, PPRT merupakan program bantuan kepada rakyat miskin dan miskin tegar yang merangkumi pembinaan rumah baharu atau baik pulih rumah.

Objektif pelaksanaan PPRT ialah bagi meningkatkan kualiti hidup keluarga miskin dan miskin tegar dengan membina atau membaik pulih rumah bagi menyediakan tempat kediaman yang lebih selamat dan selesa sebagai asas pertumbuhan sesebuah keluarga.

Skop Bantuan Skop bantuan yang ditawarkan menerusi program PPRT adalah seperti berikut:

i) Bina Baharu

Bantuan pembinaan rumah baharu adalah bagi keluarga yang tidak mempunyai rumah atau rumah yang didiami terlalu uzur, tidak selamat diduduki dan tidak ekonomik untuk dibaiki.


ii) Baik Pulih

Baik pulih rumah melibatkan 3 komponen utama iaitu:

Penyelenggaraan.Penambahbaikan. Requisition.Skop bantuan baik pulih hanya melibatkan komponen-komponen asas sesebuah rumah dan bahan binaan yang digunakan hendaklah sama atau setara dengan spesifikasi bahan binaan bina baharu.
Kumpulan Sasar Kumpulan sasar yang layak untuk menerima bantuan PPRT adalah seperti berikut:

Pemohon telah disahkan sebagai miskin tegar atau miskin yang berdaftar dalam Bank Data Kemiskinan Nasional (e-Kasih); atauPemohon telah diperaku dan disahkan layak oleh Mesyuarat Focus Group Pembasmian Kemiskinan Peringkat Daerah (FGD) atau Negeri (FGN) atau jawatankuasa yang setara dengannya di peringkat negeri; atauPemohon diperaku oleh agensi-agensi kerajaan yang terlibat dalam program pembasmian kemiskinan; atauPemohon diperaku oleh jawatankuasa di peringkat Kementerian.

Syarat Kelayakan Bagi pemohon yang ingin memohon bina baharu, syarat kelayakan yang ditetapkan adalah seperti berikut:

Pemohon tidak mempunyai rumah.Pemohon mendiami rumah yang terlalu uzur dan tidak selamat didiami.Rumah pemohon tidak ekonomik untuk dibaiki.Pemohon memiliki tanah sendiri (pemilikan penuh); atauPemohon mendapat pemilikan tanah sebahagian atau mendapat kebenaran menggunakan tanah daripada Tuan Tanah (tanah atas milik ibu/bapa/adik-beradik/saudara-mara yang mempunyai pertalian darah dengan pemohon atau tanah Kerajaan atau tanah wakaf) dengan mengemukakan Borang Kebenaran Menggunakan Tanah melalui pautan https://www.rurallink.gov.my/wp-content/uploads/2020/09/borang-kebenaran-menggunakan-tanah.pdf.

Untuk permohonan baik pulih rumah, syarat kelayakan yang ditetapkan adalah seperti berikut:

Bantuan diberikan kepada pemohon yang mempunyai rumah yang uzur atau rosak disebabkan oleh bencana dan masih ekonomik untuk dibaiki.Pemohon mendapat kebenaran untuk membaik pulih bagi kes menumpang tanah milik orang lain/tanah milik sebahagian/tanah Kerajaan dengan mengemukakan Borang Kebenaran Menggunakan Tanah.Perlu diingatkan, pemohon dalam kategori berikut akan diberikan keutamaan iaitu:


Warga emas.Orang Kurang Upaya (OKU).Ibu/bapa tunggal yang mempunyai tanggungan ramai.Mangsa bencana yang berskala kecil.Keutamaan pelaksanaan program adalah kepada negeri-negeri dan daerah yang mempunyai kadar kemiskinan tegar yang tinggi. Cara Memohon Untuk membuat permohonan, sila ikuti langkah-langkah berikut iaitu: Layari laman web eSPKR iaitu https://espkr.rurallink.gov.my/v1/online/.Klik bahagian ‘Program Perumahan Rakyat Termiskin.’Isi maklumat yang diperlukan.Muat naik dokomen yang diperlukan.Buat perakuan sebelum menghantar permohonan. Pertanyaan Lanjut Untuk pertanyaan lanjut mengenai permohonan program PPRT, sila hubungi pihak KPLB di talian 03-8000 8000.

Kongsikan artikel ini: ***Jangan lupa like dan follow facebook kami di Kickbola Network dan langgan saluran Telegram BeritaUp2Date untuk kemas kini berita terkini.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/permohonan-espkr-pprt-program-perumahan_15.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Memorandum Persefahaman Demi Rakyat

Memorandum Persefahaman Demi Rakyat

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 137 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan telah mengadakan mesyuarat pada hari ini untuk membincangkan sebuah memorandum persefahaman di antara Pakatan Harapan dan pihak Kerajaan di mana Pakatan Harapan telah memberi pandangan dan cadangan tambahan k...
Rais Saran Gantung Ahli Dewan Rakyat Dewan Negara Hadapi Kes Mahkamah

Rais Saran Gantung Ahli Dewan Rakyat Dewan Negara Hadapi Kes Mahkamah

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 248 hits
freemalaysiatoday com September 12 2021 12 16 AMRais Yatim menyarankan kod etika penjawat awam turut dilaksanakan ke atas Ahli Dewan Negara Dewan Rakyat dan ADUN PETALING JAYA Yang Dipertua Dewan Negara Rais Yatim menyarankan ahli Dewan Neg...
Mou Ph Dan Kerajaan Demi Nyawa Dan Mata Pencarian Rakyat

Mou Ph Dan Kerajaan Demi Nyawa Dan Mata Pencarian Rakyat

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 190 hits
MALAYSIA DATELINEMajlis Presiden Pakatan Harapan telah mengadakan mesyuarat pada hari ini untuk membincangkan sebuah memorandum persefahaman di antara Pakatan Harapan dan pihak Kerajaan di mana Pakatan Harapan telah memberi pandangan dan ca...
Reformasi 7 Perkara Ismail Cuba Dapatkan Sokongan Rakyat

Reformasi 7 Perkara Ismail Cuba Dapatkan Sokongan Rakyat

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 212 hits
Pengumuman 7 pembaharuan yang dibuat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri semalam disifatkan sebagai cubaan mengalihkan isu selepas pemimpin Perikatan Nasional 2 0 tersebut terlepas peluang membentuk kerajaan pembaharuan dan mula me...
Dia Bukan Tahu Malu Suruh Rakyat Pangge Dia Bodo Pun Dia Tak Kisah Pun

Dia Bukan Tahu Malu Suruh Rakyat Pangge Dia Bodo Pun Dia Tak Kisah Pun

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 122 hits
Dap kata Muhyiddin tak rasa malu ke undi Mat Maslan sebagai Timbalan SpeakerSeptember 12 2021 Sesuatu yang amat memalukan untuk Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ahli ahli Parlimen dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia untuk mengundi Datuk Seri Ah...
Umno Perlu Peroleh Mandat Rakyat Pada Pru15 Terajui Negara Kembalikan Kegemilangan

Umno Perlu Peroleh Mandat Rakyat Pada Pru15 Terajui Negara Kembalikan Kegemilangan

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 107 hits
UMNO Perlu Peroleh Mandat Rakyat Pada PRU15 Terajui Negara Kembalikan Kegemilangan Ahmad Zahid UMNO perlu menjadi parti politik yang memenangi Pilihan Raya Umum ke 15 dan memperoleh mandat yang kukuh untuk menerajui kembali kerajaan seperti...
Negeri Juga Boleh Gubal Undang Undang Pecat Wakil Rakyat Lompat

Negeri Juga Boleh Gubal Undang Undang Pecat Wakil Rakyat Lompat

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 118 hits
Negeri Juga Boleh Gubal Undang undang Pecat Wakil Rakyat Lompat Shahrir Samad Ketua UMNO Bahagian Johor Bahru Tan Sri Shahrir Samad berkata negeri negeri boleh juga menggubal undang undang Pecat Wakil Rakyat Negeri atau Recall Elections Sta...
Despite Distrust In Pm S Offer Harapan Says Rakyat S Suffering Comes First

Despite Distrust In Pm S Offer Harapan Says Rakyat S Suffering Comes First

papar berkaitan - pada 13/9/2021 - jumlah : 211 hits
Pakatan Harapan is taking into account the severity of the Covid 19 pandemic and the economic situation in considering a confidence and supply agreement with Prime Minister Ismail Sabri Yaakob s administration said DAP secretary general Lim...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis