Permohonan Biasiswa Mybrainsc 2024 Syarat Semakan


Berita baik bagi anda yang ingin melanjutkan pengajian, permohonan biasiswa MyBrainSc 2024 kini dibuka.
[PEMAKLUMAN] PERMOHONAN BIASISWA MYBRAINSC KEMENTERIAN PENDIDIKAN TINGGI TAHUN 2024
Peluang terbuka kepada seluruh warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk melanjutkan pengajian dalam bidang Sains Tulen (Fizik, Kimia, Biologi dan Matematik).
Permohonan secara atas talian akan dibuka mulai 20 Mac 2024 hingga 19 April 2024.
Berikut dikongsikan maklumat lanjut untuk makluman anda.
Apakah Biasiswa MyBrainSc 2024? Biasiswa MyBrain Sc terbuka kepada seluruh warganegara Malaysia yang sedang atau akan mengikuti pengajian di peringkat Ijazah Pertama dan Pasca Ijazah(Ijazah Sarjana dan PhD) secara sepenuh masa dalam bidang sains tulen iaitu Fizik, Kimia, Biologi dan Matematik di Universiti Awam (UA), Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) dan universiti terkemuka luar negara.
Program ini merupakan salah satu agenda Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) untuk mencapai matlamat Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) dan menghasilkan saintis-saintis muda yang berani menyahut cabaran serta menghasilkan cendekiawan yang bertaraf dunia dan akhirnya diiktiraf sebagai Nobel Laureate.
Objektif Program Melahirkan tenaga pengajar dalam bidang sains tulen yang mencukupi bagi menampung keperluan UA; Menggalakkan pelajar cemerlang menceburi bidang sains tulen bagi melahirkan masyarakat yang inovatif dan berkepakaran tinggi; Melahirkan saintis rakyat Malaysia yang bertaraf dunia dan layak menerima pengiktirafan tertinggi seperti Nobel Laureate; dan Menjadikan Malaysia sebagai sebuah hub kecemerlangan pendidikan (center of academic excellence) di pentas dunia dan seterusnya mencapai status pendidikan bertaraf dunia. Bidang Pengajian Fizik Biologi Kimia Matematik Tarikh Permohonan Permohonan secara atas talian akan dibuka mulai 20 Mac 2024 hingga 19 April 2024.
Syarat Permohonan MyBrainSc 2024 Syarat-syarat permohonan adalah berdasarkan 3 kategori berikut:
1) IJAZAH PERTAMA
Calon adalah warganegara Malaysia; Umur tidak melebihi 21 tahun pada tahun permohonan; Calon memperolehi sekurang-kurangnya PNGK 3.60 dan ke atas di peringkat Asasi Sains/ Matrikulasi/ STPM/ Diploma, Skala 1180/1600 untuk semua ujian dalam SAT, 40/45 dalam International Baccalaureate (IB) dan 4A dalam A Level; Pelajar-pelajar yang berada di semester akhir di peringkat Asassi Sains/ Matrikulasi/ STPM/ Diploma, Skala 1180/ 1600 untuk semua ujian dalam SAT, 40/45 IB Diploma dan A-Level;dan Pelajar belum lagi menerima menerima sebarang biasiswa/ tajaan/ ikatan perjanjian dari mana-mana penaja. 2) IJAZAH SARJANA
Calon adalah warganegara Malaysia; Umur tidak melebihi 28 tahun pada tahun permohonan; Calon telah mendapat keputusan cemerlang di peringkat Ijazah Pertama dalam bidang sains tulen iaitu mendapat sekurang-kurangnya PNGK 3.75 ke atas atau Kelas Pertama dan mod pengajian mestilah dalam mod penyelidikan penuh; Calon tidak mempunyai sebarang ikatan kontrak dari mana-mana penaja semasa di peringkat pengajian terdahulu atau pihak penaja bersedia melepaskan ikatan kontrak jika ditawarkan biasiswa ini; Calon yang sedang berkhidmat di mana-mana sektor awam atau swasta dan bersedia untuk melepaskan jawatan sekiranya di tawarkan biasiswa ini; Mod pengajian mestilah dalam mod penyelidikan dan sepenuh masa; Calon sedang mengikuti pengajian di peringkat Sarjana atau telah mendapat tempat mengikuti pengajian dalam bidang sains tulen sama ada di dalam negara atau luar negara berdasarkan senarai universiti yang telah ditetapkan oleh Kementerian;dan Mempunyai baki tempoh pengajian sekurang-kurangnya 12 bulan pada Semester 1, Sesi 2024/2025 bagi pemohon yang sedang mengikuti pengajian Sarjana. 3) IJAZAH KEDOKTORAN (PHD)
Calon adalah warganegara Malaysia; Umur tidak melebihi 35 tahun pada tahun permohonan; Calon telah mendapat keputusan cemerlang di peringkat Sarjana dan sekurang-kurangnya PNGK 3.75 di peringkat Ijazah Pertama dan ke atas atau Kelas Pertama atau setara dengannya dalam bidang sains tulen; Calon tidak mempunyai sebarang ikatan kontrak dari mana-mana penaja semasa di peringkat pengajian terdahulu atau pihak penaja bersedia melepaskan ikatan kontrak jika ditawarkan biasiswa ini; Calon yang sedang berkhidmat di mana-mana sektor awam atau swasta dan bersedia untuk melepaskan jawatan sekiranya ditawarkan biasiswa ini; Calon yang sedang mengikuti pengajian di peringkat Sarjana akan dipertimbangkan namun mod pengajian mestilah dalam mod penyelidikan dan sepenuh masa; Calon yang sedang mengikuti pengajian Ph.D atau telah mendapat tempat mengikuti pengajian dalam bidang sains tulen sama ada di dalam negara atau luar negara akan dipertimbangkan berdasarkan senarai universiti yang telah ditetapkan oleh Kementerian; dan Mempunyai baki tempoh pengajian sekurang-kurangnya 12 bulan pada Semester 1, Sesi 2024/2025 bagi pemohon yang sedang mengikuti pengajian Ph.D. Cara Permohonan MyBrainSc 2024 Permohonan dibuka mulai 20 Mac 2024 jam 5 petang sehingga 19 April 2024 jam 11.59 malam. Permohonan perlu dibuat secara dalam talian (online) melalui Portal KPT di https://biasiswa.mohe.gov.my/MyBrainSc/. Permohonan perlu dibuat secara dalam talian sepenuhnya dengan klik menu LOG MASUK di atas, dan mendaftar sebagai pengguna sistem. Permohonan secara manual tidak akan diproses. Pemohon hendaklah memastikan rancangan penyelidikan (proposal) telah dipersetujui dan disahkan oleh penyelia/bakal penyelia bagi peringkat pengajian Sarjana dan PhD. Semua dokumen sokongan yang disertakan perlu diimbas (scan) dari dokumen asal dan disimpan dalam format imej (JPEG) atau PDF dan perlu dimuatnaik (upload) dalam sistem permohonan atas talian ini. Dokumen yang diambil (capture) menggunakan kamera tidak akan diterima. Klik sini untuk panduan mengimbas dokumen sokongan. Klik sini untuk panduan menukar format dokumen softcopy ke format PDF. Jika tiada dokumen asal, pelajar boleh mengimbas dari dokumen salinan photostat tetapi dokumen tersebut perlu diakui sah oleh pegawai Kerajaan / badan berkanun dari Kumpulan Pengurusan dan Profesional (Gred 41 dan ke atas)/ Penggawa/ Ketua Kampung/ Ketua Masyarakat. Dokumen Sokongan Dokumen sokongan yang perlu dimuat naik adalah seperti berikut:
i) PERMOHONAN PERINGKAT IJAZAH PERTAMA :
Kad Pengenalan Pemohon (depan dan belakang); Gambar berukuran passport; Slip Keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM); Transkrip penuh Asasi/ Matrikulasi/ STPM/ IB/ A-level/ Diploma/ SAT; Surat Tawaran Universiti (jika ada);dan Borang Pengistiharan Pendapatan Bapa/ Penjaga/ Pasangan (Muat Turun). ii) PERMOHONAN PERINGKAT IJAZAH SARJANA :
Kad Pengenalan Pemohon (depan dan belakang); Gambar berukuran passport; Slip Keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM); Transkrip penuh Ijazah Pertama; Kertas cadangan penyelidikan (proposal) yang telah disahkan oleh penyelia;dan Surat Tawaran Universiti (jika ada);dan Borang Pengistiharan Pendapatan Bapa/ Penjaga/ Pasangan (Muat Turun). iii) PERMOHONAN IJAZAH KEDOKTORAN (PHD) :
Kad Pengenalan Pemohon (depan dan belakang); Gambar berukuran passport; Slip Keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM); Transkrip penuh Ijazah Pertama; Skrol Ijazah Sarjana; Kertas cadangan penyelidikan (proposal) yang telah disahkan oleh penyelia; Surat Tawaran Universiti (jika ada);dan Walau bagaimanapun, sekiranya transkrip pemohon dari universiti luar negara tidak menggunakan PNGK,
pemohon perlu mengemukakan dokumen rasmi yang dikeluarkan oleh alma mater pemohon yang
menerangkan gred universiti dan dokumen ini mestilah disahkan;dan Borang Pengistiharan Pendapatan Bapa/ Penjaga/ Pasangan (Muat Turun). Maklumat Lanjut Untuk maklumat lanjut, sila layari laman web https://biasiswa.mohe.gov.my/MyBrainSc/ atau rujuk Manual Pengguna di SINI.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/mybrainsc/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=mybrainsc

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Permohonan Pengambilan Ipg 2024 Dibuka Sehingga 15 April 2024

Permohonan Pengambilan Ipg 2024 Dibuka Sehingga 15 April 2024

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 102 hits
Permohonan pengambilan IPG 2024 dibuka Melalui Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Di IPG 2024 ramai bakal pelajar yang berminat untuk menceburi bidang pendidikan Khabaran berita gembira buat lepasan SPM 2021 2022 atau 2023 yang berminat ...
Permohonan Guru Tajaan Kpm 2024 Program Diploma Pasca Siswazah Pendidikan 2024

Permohonan Guru Tajaan Kpm 2024 Program Diploma Pasca Siswazah Pendidikan 2024

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 97 hits
Berita baik Permohonan guru tajaan KPM 2024 kini tiba Kementerian Pendidikan Malaysia mempelawa graduan lulusan Ijazah Sarjana Muda tanpa pendidikan yang berkelayakan berpotensi dan berminat untuk sertai Program Diploma Pascasiswazah Pendid...
Gcpc Permohonan Guru Cemerlang Pensyarah Cemerlang 2024

Gcpc Permohonan Guru Cemerlang Pensyarah Cemerlang 2024

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 105 hits
Guru dan pensyarah di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia berpeluang untuk memohon Guru Cemerlang Pensyarah Cemerlang 2024 GCPC secara umumnya bermaksud guru atau pensyarah yang mempunyai pengetahuan kemahiran dan kepakaran tinggi dalam s...
Sijil Menengah Agama Semakan Keputusan 2024 Jais

Sijil Menengah Agama Semakan Keputusan 2024 Jais

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 118 hits
SEMAKAN KEPUTUSAN PEPERIKSAAN SMA 2023 SMA SMATQ SMATQKBT SMATD dan SKM Sijil Menengah Agama adalah peperiksaan awam yang diduduki oleh semua pelajar tingkatan 4 Sekolah Agama Negeri Peperiksaan ini dikelolakan sepenuhnya oleh Jabatan Agama...
Buffet Ramadan 2024 Harga Bawah Rm100 Di Santapan Ummis Hijau Kasturi

Buffet Ramadan 2024 Harga Bawah Rm100 Di Santapan Ummis Hijau Kasturi

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 123 hits
Buffet Ramadan 2024 Harga Bawah RM100 Di Santapan Ummis Hijau Kasturi Assalamualaikum semua Tahun 2024 ni boleh dikatakan dah banyak tempat mengadakan Buffet Ramadan Ada restoran mahupun hotel yang boleh kita pilih di sekitar Kuala Lumpur d...
10 Cara Memperbaiki Diri Sepanjang Bulan Ramadan 2024

10 Cara Memperbaiki Diri Sepanjang Bulan Ramadan 2024

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 143 hits
Bulan Ramadan 2024 telah tiba dengan penuh keberkatan dan harapan bagi umat Islam di seluruh dunia Setiap tahun kedatangan bulan suci ini tidak hanya dirayakan sebagai waktu untuk meningkatkan ibadah tetapi juga sebagai masa untuk merefleks...
Menikmati Tradisi Bufet Ramadan 2024 Di Sacc Shah Alam

Menikmati Tradisi Bufet Ramadan 2024 Di Sacc Shah Alam

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 120 hits
Bulan mulia Ramadan telah tiba dan SACC Shah Alam kembali dengan kehangatan dan kegembiraan dalam tradisi berbuka puasa Dengan tema yang memukau Selera Orang Kita SACC menjemput kita semua untuk merasai keunikan dan kekayaan budaya Malaysia...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Apakah Surat Asy Syu Ara Disebut Juga Surat Pemusik

Terapkan Budaya Kemas Dan Susun Di Mana Saja Anda Berada

Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna

Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug

Astrazeneca Akhirnya Tarik Balik Vaksin Covid 19 Selepas Pengakuannya Yang Mengejutkan

Buat Ujian Darah Menjelang Usia Menua