Permainan Tradisional Orang Melayu


Tajuk: Permainan Tradisional Orang Melayu
Permainan tradisional Orang Melayu merupakan satu lagi aspek budaya kita yang amat menarik untuk diselami. Selain menjadi sejenis kelangsungan tradisi yang kita warisi daripada leluhur kita, ia juga menjadi aktiviti sosial yang merangkumi pelbagai kumpulan umur, warga negara, agama, suku dan bahasa.
Permainan tradisional Orang Melayu terbahagi kepada dua kategori iaitu permainan tekad atau permainan logik yang merangkumi perhitungan dan strategi serta permainan fizikal atau permainan berebutan. Pembolehjahian ini adalah kerana jenis permainan tradisional Melayu ini amat berbeza dari permainan biasa seperti catur dan lain-lain lagi.
Permainan tradisional Orang Melayu yang melibatkan tekad atau logik menerangkan proses pemikiran yang kompleks seperti ketangkasan, kosntrujensi, kecekapan dan kekerapan. Antaranya ialah “Congkak” (dalam bahasa Inggerisnya disebut “mancala”), ia adalah permainan yang cuai, mudah tetapi mencabar. Ia dimainkan dengan menggunakan satu sekatan bersaiz kecil yang berisi bulir-bulir (disebut ‘kulit’), yang bergerak melalui rantau sebelah demi sembelih dalam satu-satu jalur yang tertentu.
Permainan tradisional Orang Melayu yang melibatkan aspek fizikal pula mementingkan keserasian di antara pemain. Kebanyakan permainan ini disertakan aktiviti lari-menari, bertilis, memanjat, dan berebutan. Salah satu contohnya ialah “Golok Cekak Musang” atau lebih dikenali sebagai “Congkak Ground”. Ia mengandungi aktiviti pertandingan yang melibatkan pemain berebut “influence point” di antara kedua-dua pasukan dengan berteka-teki.
Permainan tradisional Orang Melayu juga ada menggunakan alat bantu seperti lemparan, catan, tangga dan permainan buah-buahan. Selain itu, ada permainan yang memerlukan alat yang kompleks seperti “Beregu Kereta”. Ia merupakan permainan beregu dua atau enam orang dimana mereka mengetuai satu kumpulan kuda dan tujuannya adalah mencapai garisan cakera lintang tertentu.
Permainan terakhir yang amat populer dikalangan penduduk Melayu adalah “lastring”. Ia merupakan permainan bantal yang diaransem beregu dua atau enam orang di mana peserta yang terakhir dibiarkan bertanding. Pemain yang terakhir dibenarkan untuk lepaskan peluru ke dalam bantal yang diduduki oleh pasukan lain.
Anda juga boleh mencari permainan tradisional Melayu lain, seperti permainan “Perang Kasturi” yang berasal dari negeri Terengganu. Ia merupakan permainan anak tembakan air yang dijalankan di pantai. Peserta memasang patung binatang dan berlumba menembak untuk menangkap binatang tersebut.
Selain itu, permainan tradisional “Rantai Gunting” dan “Gasing” masih populer di kalangan penduduk Melayu. Permainan “Rantai Gunting” dimainkan dengan menebang twoo atau gunting yang ditugaskan ke berbagai hala dan memangkinkan peserta untuk mempunyai kawasan yang ditetapkan di mana mereka akan menebang.
Permainan “Gasing” pula juga merupakan permainan yang amat menarik. Ia dimainkan dengan gasing yang berat dan dirotasi pada titik yang ditetapkan di lantai. Tujuan permainan ini adalah untuk menjatuhkan gasing tersebut ke ruangan yang lebih kecil.
Pada intinya, permainan tradisional Orang Melayu menyediakan pelbagai cabaran yang menarik. Ia tidak hanya kesenangan kepada pemain tetapi juga memberi peluang untuk menarik minat generasi muda dalam hal budaya tradisi Orang Melayu yang kompleks. Dengan demikian, pengetahuan masyarakat tentang budaya kita akan dipupuk dan dikumpulkan untuk menghidupkan lagi kewarisan budaya tradisional Melayu sekarang dan pada masa akan datang.
The post Permainan Tradisional Orang Melayu appeared first on Radio Senyap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.radiosenyap.com/2023/02/permainan-tradisional-orang-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kuih Tradisional Melayu

Kuih Tradisional Melayu

papar berkaitan - pada 28/2/2023 - jumlah : 206 hits
Kuih Tradisional Melayu Kek Mengikut Pakar Peria Ramai yang mengatakan bahwa jika anda sedang berada di Malaysia maka anda wajib mencuba kuih tradisional Pasalnya ubi raya apam balik lompat tikam dan banyak lagi lagi jenis jenis kuih ini sa...
Hiburan Rosak Busana Tradisional Baju Melayu Dikutuk Buruk Siap Runway Di Tengah Kesesakan Jalan Raya

Hiburan Rosak Busana Tradisional Baju Melayu Dikutuk Buruk Siap Runway Di Tengah Kesesakan Jalan Raya

papar berkaitan - pada 21/2/2023 - jumlah : 147 hits
Satu di media sosial baru baru ini telah mencetuskan perdebatan dalam kalangan netizen gara gara koleksi raya 2023 oleh seorang pereka fesyen tempatan dikatakan telah merosakkan nilai tradisional dalam rekaan baju Melayu Difahamkan koleksi ...
Bajet Ph Bn Negeri Majoriti Melayu Diketepikan Negeri Dap Diutamakan

Bajet Ph Bn Negeri Majoriti Melayu Diketepikan Negeri Dap Diutamakan

papar berkaitan - pada 25/2/2023 - jumlah : 152 hits
agendaily com25 02 2023Ketua Armada Bersatu Malaysia Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal yang juga Ahli Parlimen PN Machang Hambar dan mengecewakan Demikian ulasan Ketua Armada Bersatu Malaysia Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal berhubung Baje...
Kenapa Pn Makin Sangat Relevan Kepada Orang Melayu Islam

Kenapa Pn Makin Sangat Relevan Kepada Orang Melayu Islam

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 98 hits
Pihak yang mempunyai PENGARUH yang kuat Dan membawa gejala kemungkaran perlu ditolak dan dijauhi Musuh Islam dalam Dan luar negara sudah pasti tidak akan berdiam diri untuk terus menyusup dan mencuba dalam pelbagai bentuk dan cara untuk men...
T16f21 Cari Baju Melayu Master Di Mydin Usj

T16f21 Cari Baju Melayu Master Di Mydin Usj

papar berkaitan - pada 25/2/2023 - jumlah : 331 hits
20 48Okay selepas kenyang membedal Yee Mee Kari Bebola Ikan Tak Nak Tauge tadi kami tunaikan solat Maghrib Kemudian kami terus menuju ke tingkat satu Mydin USJ untuk cari baju Melayu buat Master Tedi berkenan dengan Baju Melayu Dewasa Mikha...
Sejarah Perkembangan Dan Asal Usul Bahasa Melayu

Sejarah Perkembangan Dan Asal Usul Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 28/2/2023 - jumlah : 149 hits
Sejarah Perkembangan dan Asal Usul Bahasa Melayu1 Untuk mengetahui asal usul Bahasa Melayu kita perlu mengetahui asal usul penutur aslinya terlebih dahulu iaitu orang Melayu Asal usul bangsa Melayu sehingga kini masih kabur tetapi beberapa ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges