Permai Bantu Rakyat Hadapi Cabaran Pkp


Oleh Muhammad Yusri Muzamir Pakar Ekonomi dari Universiti Putra Malaysia, Dr Ahmed Razman Abdul Latif. - NSTP/Zunnur Al Shafiq KUALA LUMPUR: Suntikan fiskal melalui Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (PERMAI) diumumkan kerajaan memberi kesan serta-merta kepada pergerakan ekonomi.
Sebanyak 44 peratus daripada keseluruhan Pakej PERMAI bernilai RM15 bilion berbentuk suntikan fiskal, yang antara lain mampu meminimumkan implikasi negatif susulan sekatan perjalanan menerusi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), baru-baru ini.
Ia membabitkan Bantuan Prihatin Nasional Fasa Kedua (BPN 2.0), Bantuan Prihatin Rakyat (BPR), Program Subsidi Upah 2.0 (PSU 2.0) dan beberapa bantuan lain.
Pakar Ekonomi dari Universiti Putra Malaysia, Dr Ahmed Razman Abdul Latif, berkata laporan Unit Pelaksanaan dan Koordinasi Stimulus Ekonomi Antara Agensi Nasional (LAKSANA) juga membuktikan inisiatif dalam Pakej PERMAI bersifat mudah untuk dilaksana dan disalurkan kepada orang ramai.

berkata, impak daripada pelaksanaan Pakej PERMAI adalah ketara dan mampu dinikmati masyarakat pelbagai lapisan, selain sebahagian besar peruntukan sudah disalurkan penerima.
"Secara prinsipnya, kalau berlaku suntikan wang secara langsung memang akan beri kesan serta-merta kepada ekonomi, walaupun bantuan di bawah Pakej PERMAI bersifat jangka pendek.
"Angka dibentang dalam laporan LAKSANA juga signifikan apabila lebih 30 peratus daripada peruntukan BPR sudah sampai kepada 8.45 juta penerima, sekali gus membolehkan mereka mendapat manfaat daripadanya.
"Peruntukan PSU juga melebihi sasaran dan hampir 70 peratus PSU 2.0 sudah disalurkan. Kini kita berharap PSU 3.0 turut mengikut kecekapan sama," katanya ketika dihubungi BH.
Pada 18 Januari lalu, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengumumkan Pakej PERMAI bagi meringankan beban rakyat yang terkesan akibat penularan COVID-19.
Pakej bantuan terbaharu itu akan dilaksanakan menerusi 22 inisiatif dengan tiga matlamat, iaitu memerangi pandemik COVID-19, memelihara kebajikan rakyat dan menyokong kelangsungan perniagaan.
Teras Pakej PERMAI masih bertunjangkan usaha kerajaan bagi membantu rakyat, perniagaan dan melindungi ekonomi negara.
Ia adalah tambahan kepada empat pakej rangsangan ekonomi yang sudah dilaksanakan sejak penularan COVID-19 pada awal tahun lalu, membabitkan nilai keseluruhan RM305 bilion atau lebih 20 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

mpat pakej bantuan terdahulu adalah Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN), PRIHATIN Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) Tambahan, Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) dan Kerangka Inisiatif Tambahan Khas PRIHATIN (KitaPrihatin).
Sementara itu, Ketua Unit Penyelidikan Risiko Ekonomi dan Politik Universiti Utara Malaysia, Prof Madya Dr Irwan Shah Zainal Abidin, berkata Pakej PERMAI turut membantu aliran tunai perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan peniaga mikro.
Selain itu, katanya, perluasan geran khas PRIHATIN juga sangat membantu usahawan kerana memberi peluang kepada peniaga untuk membuat perubahan dalam model perniagaan masing-masing apabila berdepan pasca COVID-19.
"Ekonomi tidak mampu kembali normal begitu mudah dan akan kekal dengan norma baharu, terutama ekonomi digital, walaupun kesan kesihatan dapat dilandaikan menerusi Pelan Imunisasi COVID-19 Kebangsaan.

"Dari perspektif ekonomi, Pakej PERMAI banyak memberi kesan dalam suku pertama 2021 yang agak terkesan akibat pelaksanaan PKP. Saya yakin dengan pakej ini dapat memelihara kebajikan rakyat," katanya.
"Pakej PERMAI akan mewujudkan keadaan yang mana wang akan mengalir dalam ekonomi, sekali gus akan merancakkan permintaan domestik dan penggunaan swasta bagi pertumbuhan ekonomi.
"Ia juga meningkatkan momentum ekonomi pada suku pertama. Malah, ia disokong PICK yang akan memberi keyakinan pelabur terhadap sentimen pertumbuhan ekonomi, selain Bank Dunia menjangkakan pertumbuhan ekonomi Malaysia antara 6 hingga 6.5 peratus, tahun ini," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/permai-bantu-rakyat-hadapi-cabaran-pkp.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5427 Pkp Rakyat Marhaen Dugaan Hilang Kerja Tv Ppim 20 02 2021

5427 Pkp Rakyat Marhaen Dugaan Hilang Kerja Tv Ppim 20 02 2021

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 303 hits
Dugaan Pandemik Yang hilang Pekerjaan Dicaci PKP bermula lagi Macam macam dilema yang dihadapi rakyat kita ketika tempoh PKP Ada yang diberhentikan kerja ada juga terpaksa work from home Yang paling menyedihkan bila terpaksa berjauhan denga...
5420 Rakyat Pemurah Misi Bantu Asnaf Dapat Dilaksana Harakah Daily 14 02 2021

5420 Rakyat Pemurah Misi Bantu Asnaf Dapat Dilaksana Harakah Daily 14 02 2021

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 151 hits
PASIR PUTEH Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan Kelab Gempur Rimba Extrem tampil membantu penduduk Selising yang terkesan dengan pandemik Covid 19 dan musibah banjir baru baru ini Ketua Operasi Unit Kebajikan PPIM Siti Khadijah Hassan Ber...
Rakyat Bayar Gaji Menteri 3 Kali Ganda Ebit Lew Yang Bantu Rakyat

Rakyat Bayar Gaji Menteri 3 Kali Ganda Ebit Lew Yang Bantu Rakyat

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 161 hits
Pendapatan bulanan Menteri Tenaga dan Sumber Asli Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah yang juga Ahli Parlimen Lenggong dikatakan mencecah RM58 070 48 Menteri Alam Sekitar dan Air Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man dari Pas pula memperoleh gaji bul...
Kerajaan Pn Lembab Rakyat Digesa Persiap Diri Hadapi Era Digitalisasi

Kerajaan Pn Lembab Rakyat Digesa Persiap Diri Hadapi Era Digitalisasi

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 242 hits
Pendigitalan ekonomi pentadbiran dan pendidikan secara sepenuhnya akan berlaku dalam tempoh kurang sedekad dari sekarang Banyak pihak bimbang dengan kelewatan kerajaan Perikatan Nasional membentangkan Rancangan Malaysia Ke 12 dan agenda dig...
Kenaikan Kompaun Langgar Sop Pkp Adalah Berita Baik Buat Rakyat

Kenaikan Kompaun Langgar Sop Pkp Adalah Berita Baik Buat Rakyat

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 161 hits
Di mana mana ketika ini banyak kedengaran rakyat bersungut dan tidak setuju dengan tindakan kerajaan menaikkan kadar kompaun terhadap pelanggaran SOP ketika PKP dilaksanakan Bermula 11 Mac depan kadar kompaun individu yang selama ini RM1000...
Kita Akan Bantu Dia Lawan Mak Lampir Dan Menangkannya Kuasa Rakyat Kuasa Keramat Dia Telah Lama Buat Kerja Di Ampang

Kita Akan Bantu Dia Lawan Mak Lampir Dan Menangkannya Kuasa Rakyat Kuasa Keramat Dia Telah Lama Buat Kerja Di Ampang

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 158 hits
Video Player00 0001 21 VIDEO Hans Isaac bakal calon PKR di Ampang lawan Zuraida February 20 2021Datuk Hans Isaac beri bantuan kepada komuniti di Pasar Ampang Video Player00 1401 21 Video Playe
Pendemokrasian Media Penting Elak Rakyat Dimanipulasi

Pendemokrasian Media Penting Elak Rakyat Dimanipulasi

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 212 hits
Pendemokrasian media perlu agar rakyat tidak hanya dihadapkan dengan satu arah berita atau manipulasi oleh pihak yang berkuasa Menurut Pensyarah Sains Komunikasi UNISEL Ismail Hashim Yahaya tanpa rakyat mengetahui arah media yang menguasai ...
25 Daripada 90 Ahli Parlimen Asean Bukan Wakil Rakyat

25 Daripada 90 Ahli Parlimen Asean Bukan Wakil Rakyat

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 227 hits
Seramai 25 daripada 90 ahli Parlimen dari tujuh negara ASEAN yang menggesa Yang di Pertuan Agong serta Perdana Menteri membenarkan Parlimen bersidang secepat mungkin didapati bukan lagi wakil rakyat di negara masing masing demikian menurut ...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega