Kerajaan Pn Lembab Rakyat Digesa Persiap Diri Hadapi Era Digitalisasi



Pendigitalan ekonomi, pentadbiran dan pendidikan secara sepenuhnya akan berlaku dalam tempoh kurang sedekad dari sekarang.
Banyak pihak bimbang dengan kelewatan kerajaan Perikatan Nasional membentangkan Rancangan Malaysia Ke 12 dan agenda digitalisasi yang kabur akan membuat rakyat ketinggalan serta kehilangan peluang ekonomi masa hadapan.
Bagi mantan Naib Presiden KEADILAN, Mustaffa Kamil Ayub, pelbagai platform baharu perekonomian yang telah dan akan diperkenalkan memerlukan rakyat memiliki kemahiran berlainan serta daya inovasi tinggi.
Katanya, andai kerajaan tidak mampu melaksanakan kerangka baharu ekonomi, pembangkang perlu muncul dengan Agenda Digital Ekonomi Manusiawi 2030 sebagaimana KEADILAN pernah memperkenalkan Agenda Ekonomi Malaysia pada 2007 lalu.
“Dalam hal ini kita lihat contoh pada 1998, Kodak, pengeluar kamera dan filem utama dan mempunyai 170,000 pekerja serta menjual hampir 80% kertas gambar yang ada di seluruh dunia, dalam beberapa tahun kemudian model perniagaan itu pupus dan tidak dikenali lagi. Ini kenyataan dalam suasana ekomomi baharu.
“UBER sebagai contoh, hanya ada tool software, mereka tidak ada kereta tetapi UBER sekarang merupakan syarikat teksi terbesar di dunia.
“Manakala Airbnb Inc merupakan syarikat hotel terbesar di dunia walaupun mereka tidak ada satu hartanah atau bangunan pun. Mengapa boleh berlaku sedemikian?
“Di sini kita lihat kecerdasan buatan (AI) menjadi semakin berkembang dalam tempoh yang cukup singkat. Sebab itu di Amerika Syarikat kini peguam muda sukar mendapat pekerjaan kerana IBM Watson membuat tool (aplikasi) yang boleh memberikan nasihat undnag-undang dalam tempoh beberapa saat dengan 90% ketepatan berbanding 70% ketepatan yang dilakukan manusia.
“Semua ini keadaan yang memeningkan kita tetapi itulah realiti yang sedang berlaku,” katanya dalam siaran langsung Facebook, forum MINT bertajuk ‘ADEM 2030’, baru-baru ini.
Menurut Mustafa lagi, teknologi kecerdasan buatan begitu pesat melanda dunia dan dalam sedekad banyak pekerjaan yang dilakukan manusia akan diambilalih oleh robot atau pun aplikasi komputer.
“IBM Watson juga sedang membantu doktor mengenalpasti masalah penyakit kanser. Diagnosis aplikasi itu dilaporkan 4 kali lebih tepat berbanding secara konvensional. Ini semua berlaku dalam tempoh pantas dan dijangkakan pada 2030 komputer akan menjadi lebih bijak berbanding manusia.
“Walaupun kita ada roh, ada jiwa tetapi kebijaksanaan yang komputer ada melebihi manusia. Ini keadaan yang sedang kita alami. Demikian juga kereta yang bergerak sendiri misalnya. Dalam tempoh tidak berapa lama lagi kita akan saksikan berlaku keadaan di mana kereta bergerak sendiri ini akan mendominasi jalan raya.
“Keadaan ini kita tidak boleh elak. Teknologi digital pantas berubah termasuk dalam memperkenalkan wang digital,” katanya.
Menurut Koordinator Gabungan Reformis Malaysia itu, wang digital dan platform e-dagang akan menjadi trend masa hadapan. Bekerja di rumah juga adalah norma baharu dan sebahagian mesyuarat akan berlaku secara online yang akan menukar kehidupan rakyat Malaysia secara drastik untuk 5 – 10 tahun akan datang.
“Termasuk dalam ekonomi digital, penggunaan internet diramalkan meningkat kepada 4.5 bilion pengguna pada 2021 daripada 3 bilion pada 2016.
“Demikian jualan e-dagang mencecah AS$4.2 trilion pada 2020, dan dijangka meningkat kepada AS$6.5 trilion pada 2023. Ini semua gambaran bagaimana ekonomi digital akan terus pesat termasuk di ASEAN.
“Kita (di ASEAN) adalah pasaran internet keempat terbesar di dunia dengan 360 juta pelanggan, pendapatan e-dagang lebh AS$25 bilion pada 2020 lalu
“Ini gambaran ekonomi digital itu semakin menguasai keadaan, termasuk pandemik Covid 19 mempercepatkan lagi pertumbuhannya,” kata Mustaffa lagi.
Sehubungan itu, beliau menyeru kepada ahli akademik dan pemikir untuk merangka satu pelan besar menghadapi realiti ekonomi serba baharu yang mungkin sudah mula digerakkan di Singapura atau Indonesia yang mana kerajaannya lebih peka kepada perubahan sekeliling berbanding
di negara ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/31654

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Kelantan Layan Rakyat Nya Seperti Musuh

Kerajaan Kelantan Layan Rakyat Nya Seperti Musuh

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 404 hits
Rakyat wajar diberi Penerangan penjelasan dan dibawa berbincang sekira salah faham bukannya dilayan seperti musuh SEMATA MATA untuk kepentingan dan kemaluan individu Golongan ulama dan pandai ugama yang tidak boleh disentuh ditegur diberi n...
10 Sebab Mengapa Rakyat Benci Kerajaan Pn

10 Sebab Mengapa Rakyat Benci Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 168 hits
1 Tahun lepas telah menyaksikan hampir seluruh rakyat bergembira meraikan kejatuhan Kerajaan PH kerana rasa amat tidak berpuas hati dengan pentadbiran dan prestasi selama 22 bulan mereka memerintah 2 Namun selepas hanya 12 bulan sahaja Kera...
Rakyat Diminta Ketepi Prasangka Yakini Usaha Kerajaan Tangani Covid 19

Rakyat Diminta Ketepi Prasangka Yakini Usaha Kerajaan Tangani Covid 19

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 167 hits
BernamaTi Lian Ker berkata pengisytiharan darurat dilakukan bagi memastikan segala tumpuan kerajaan akan memfokus sepenuhnya kepada langkah menangani COVID 19 Gambar fail KUALA LUMPUR Orang ramai harus mengetepikan sifat prasangka dan membe...
Sidang Parlimen Bukan Mahu Jatuhkan Kerajaan Hanya Bangkit Isu Rakyat Shamsul

Sidang Parlimen Bukan Mahu Jatuhkan Kerajaan Hanya Bangkit Isu Rakyat Shamsul

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 218 hits
POSTED BY AMIR WRLRHujah penyokong Perikatan Nasional kononnya Pakatan Harapan bertekad mahu menjatuhkan kerajaan melalui sidang Parlimen dalam perintah darurat disangkal oleh Ketua Penerangan KEADILAN Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin ...
Kerajaan Tebuk Atap Tg Hj Abdul Hadi Yakin Rakyat Mampu Nilai Kerajaan Mana Lebih Baik

Kerajaan Tebuk Atap Tg Hj Abdul Hadi Yakin Rakyat Mampu Nilai Kerajaan Mana Lebih Baik

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 232 hits
Setelah setahun pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yakin rakyat boleh menilai kerajaan yang mana mempunyai prestasi pemerintahan lebih baik Beliau percaya rakyat sendiri mengetahui rekod PN sela...
Rakyat Darul Iman Sengsara Kerana Kebobrokan Kerajaan Umno Dulu

Rakyat Darul Iman Sengsara Kerana Kebobrokan Kerajaan Umno Dulu

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 220 hits
Satu tulisan yang ditulis dengan menggunakan nama Hamba Allah dikongsikan oleh seorang pengguna akaun Facebook bernama Mat Zaki Talib mendakwa masalah air yang berlaku hari ini berpunca dari kebobrokan kerajaan dulu Tulisan tersebut ditujuk...
Kerajaan Beri Jaminan Kompaun Rm10 000 Ikut Budi Bicara Bukan Untuk Aniaya Rakyat

Kerajaan Beri Jaminan Kompaun Rm10 000 Ikut Budi Bicara Bukan Untuk Aniaya Rakyat

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 198 hits
PUTRAJAYA Kerajaan memberi jaminan kompaun maksimum RM10 000 bagi mereka yang melanggar peraturan Perintah kawalan pergerakan akan digunakan mengikut budi bicara dan tidak akan menganiaya rakyat Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ...
Kerajaan Angkuh Dan Tidak Peduli Sentimen Rakyat Anwar

Kerajaan Angkuh Dan Tidak Peduli Sentimen Rakyat Anwar

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 210 hits
Sementara itu Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata beliau telah meminta Biro Bantuan Guaman DAP untuk mengkaji cara membela rakyat terhadap kenaikan hukuman melanggar sekatan PKP yang keras dan melampau Daripada pendekatan mendidik ker...
Zahid Pn Kerajaan Covid 19 Rakyat Mahu Lihat Lebih Banyak Bukan Hanya Kes Jangkitan Rendah

Zahid Pn Kerajaan Covid 19 Rakyat Mahu Lihat Lebih Banyak Bukan Hanya Kes Jangkitan Rendah

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 193 hits
February 22 2021 10 23 AMPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata masalah dihadapi rakyat perlu diutamakan PETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan kerajaan Perikatan Nasional sebagai kerajaan Covid 19 dengan berkata rakya...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven