Perkahwinan Pun Dihalalkan Perpisahan Takkan Sokongan Politik Nak Diharam Daripada Ditarik Balik


 
Tanpa keraguan, boleh dirumuskan bahawa cadangan agar Perdana Menteri tidak boleh ditukar di pertengahan penggal, melainkan hanya setelah cukup tempoh penggal dan melalui pilihan raya adalah cadangan yang ada niat untuk kepentingan peribadi pencadangnya.

Hakikatnya, mengundang-undangkan jawatan Perdana Menteri atau kerajaan mesti kekal sehingga habis penggal adalah juga bermaksud untuk mengekalkan mereka yang berjawatan Timbalan Perdana Menteri dan menteri-menteri bagi tempoh masa yang sama.

Tetapi, yang lebih besar dan penting untuk diaktakan ialah menjadikan penggal Parlimen itu kekal dalam tempohnya dan bukan jawatan Perdana Menteri yang mesti dikekalkan sepanjang penggal.

Ini kerana jika Parlimen boleh dibubar bila-bila masa tanpa ditentukan tempohnya, ia akan memberi kesan kepada rakyat sebagai pengundi.

Sebaliknya, menetapkan melalui kuasa undang-undang agar Perdana Menteri tidak boleh ditukar di pertengahan penggal lebih memungkinkan seseorang yang menjadi Perdana Menteri itu bersikap diktator, angkuh, sombong dan bebas melakukan skandal tanpa bimbang daripada dijatuhkan.

Lantaran itu, sementara tempoh Parlimen wajar diaktakan supaya kekal selama lima tahun, tetapi Perdana Menteri mesti boleh ditukar, ditarik sokongan dan dijatuhkan atau sebab-sebab yang munasabah.

Lagi pula, akan hilanglah seni dan serinya politik jika Perdana Menteri tidak boleh digugat kedudukannya sepanjang tempoh penggal Parlimen yang tertentu.

Dengan kedudukan Perdana Menteri yang boleh digugat dan dijatuhkan pula, seseorang yang menjadi Perdana Menteri akan sentiasa berhemah dan menjaga kerusinya dengan sebaik mungkin sepanjang masa, bukan ketika dekat-dekat nak pilihan raya saja.

Selain itu, hubungan politik dalam membentuk kerajaan atau melantik Perdana Menteri bukanlah hubungan yang terlalu suci sehingga perlu dikuatkuasakan undang-undang untuk melindungi atau mengelakkan ia terlerai di pertengahan jalan.

Hubungan paling suci sesama manusia ialah ikatan perkahwinan di mana melaluinya bercantum silaturrahim dan berkembang zuriat sehingga memungkinkan dunia ini sentiasa menarik untuk dihuni.

Namun, di sebalik sucinya ikatan perkahwinan itu, Tuhan tidak pula mengharamkan perpisahan atau perceraian, malah dihalalkan jika pasangan tiada lagi persefahaman.

Lalu, mengapa pula hubungan atau ikatan politik yang sekadar menentukan jawatan Perdana Menteri mahu diharamkan daripada dileraikan atau ditarik balik di pertengahan jalan? – ShahbudinHusin 15/01/2024.



 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/01/perkahwinan-pun-dihalalkan-perpisahan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Pahang Kecewa Mb Gunakan Permohonan Peruntukan Sebagai Senjata Raih Sokongan Politik

Pas Pahang Kecewa Mb Gunakan Permohonan Peruntukan Sebagai Senjata Raih Sokongan Politik

papar berkaitan - pada 21/1/2024 - jumlah : 124 hits
KUANTAN PAS Pahang mengecam kenyataan Menteri Besar Dato Sri Hj Wan Rosdy Wan Ismail yang menggunakan permohonan peruntukan sebagai senjata untuk mendapatkan sokongan politik dalam satu acara di Jerantut semalam Bendahari PAS Pahang Ustaz S...
Tips Lama Betul Nak Buat Comeback Blog

Tips Lama Betul Nak Buat Comeback Blog

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 104 hits
BlogLama betul nak buat comeback untuk kembali aktif berblog Sekurang kurangnya kemaskini sekali sehari kalau tak mampu nak update tiga kali sehari Update 3 kali sehari itu adalah terbaik sepanjang zaman 1 Update 3 kali sehariSejak aktif be...
Langkah Dubai Perlu Najib Restu Kalau Nak Jadi

Langkah Dubai Perlu Najib Restu Kalau Nak Jadi

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 160 hits
Langkah Dubai Perlu Najib restu kalau nak jadi ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be ax55pMig1Fg src in org https www youtube com embed ax55pMig1Fg wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube co...
Nak Lebih Senang Borak Dengan Kekasih Lisa Bp Akui Ingin Belajar Bahasa Perancis

Nak Lebih Senang Borak Dengan Kekasih Lisa Bp Akui Ingin Belajar Bahasa Perancis

papar berkaitan - pada 7/1/2024 - jumlah : 144 hits
Semakin hari semakin banyak khabar angin percintaan antara Lisa BLACKPINK dan Fr d ric Arnault ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini Lisa telah menjadi muka depan untuk majalah Elle Taiwan 2024 dan juga terlibat dengan temu bual khas bersama mere...
Ibu Hamil Makin Mudah Nak Bersalin Cuba Senaman Mudah Ni

Ibu Hamil Makin Mudah Nak Bersalin Cuba Senaman Mudah Ni

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 81 hits
Semakin dekat hari nak bersalin ada baiknya anda melakukan pelbagai senaman ringan dan regangan Semua ini bagi memastikan proses bersalin berjalan dengan lancar Senaman macam mana Sebenarnya tak perlukan gerakan atau senaman yang sukar perg...
Lambatnya Anak Nak Merangkak Praktis Enam Cara Ni Rangsang Bayi

Lambatnya Anak Nak Merangkak Praktis Enam Cara Ni Rangsang Bayi

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 66 hits
Melihat anak mula lewat perkembangannya terutama merangkak dan berjalan mak ayah mulalah rasa cuak Apa yang mama kena tahu perkembangan anak sebenarnya tidak sama berbanding anak yang lain Beri anak masa Menurut Pegawai Fisioterapi Cik Nur ...
Kalau Benar Sudah Cukup Angka Nak Tunggu Lagi Lama Buat Apa

Kalau Benar Sudah Cukup Angka Nak Tunggu Lagi Lama Buat Apa

papar berkaitan - pada 9/1/2024 - jumlah : 101 hits
Selain blogger pelarian dan dua tiga TikTokers yang ghairah bercakap mengenai sudah cukup angka untuk menjatuhkan kerajaan satu satunya pemimpin PN yang sama terghairah ialah Menteri Besar Kedah Sanusi Md Nor Beberapa hari lalu beliau dipet...
Asyik Nak Makan Gula Gula Makanan Manis Boleh Beri Kesan Buruk Pada Anak Kurangkan

Asyik Nak Makan Gula Gula Makanan Manis Boleh Beri Kesan Buruk Pada Anak Kurangkan

papar berkaitan - pada 9/1/2024 - jumlah : 130 hits
Kanak kanak mana yang tidak suka makan gula gula dan jajan berbentuk manis Walaupun tanpa diajar atau dibelikan inilah yang menjadi kesukaan mereka sepanjang masa Jangan dibiasakan atau terlalu kerap biarkan anak makan makanan manis Lebih b...
Nak Rancang Dapat Anak Lelaki Atau Perempuan Doktor Kongsikan Tipnya

Nak Rancang Dapat Anak Lelaki Atau Perempuan Doktor Kongsikan Tipnya

papar berkaitan - pada 9/1/2024 - jumlah : 103 hits
Anak perempuan dah ada seorang mak ayah kini cuba merancang untuk mendapatkan seorang anak lelaki pula Soalnya bagaimana Apa pemakanan atau yang perlu dilakukan untuk memperolehi zuriat lelaki Menurut perkongsian Dr Maiza Tusimin Pakar Obst...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Apakah Sebaik Baiknya Manusia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally