Perhimpunan Anti Anwarpelik Kenapa Walaun Diehard Tak Ikut Serta


 
Zainuddin Omar




Perhimpunan Anti-Anwar di Putrajaya yang pada asalnya diharap puluhan ribu pendemo hanya dihadiri oleh 150 orang sahaja termasuk ramai pemberita dan photographers. 


Kemungkinan besar dianjurkan oleh Walatok dan Walabah. 


Pelik kenapa Walaun diehard tak ikut serta? 


****************
SIRI perhimpunan anti-Anwar Ibrahim yang mula digerakkan sejak minggu lalu dijangka tidak berjaya mengatasi kejayaan kempen menggulingkan Barisan Nasional sebelum ini, kata pemerhati.


Walaupun ada isu dibangkitkan agak berbekas, ia hanya menggamit perhatian segelintir pihak, kata seorang penggerak kempen yang berpengalaman menggembleng ribuan orang turun ke jalan.


Aktivis politik Hishamuddin Rais berkata antara faktor utama disebabkan kelemahan pembangkang yang tidak menguasai isu dan tidak berwibawa di Parlimen.


“Tengoklah sewaktu hari pertama persidangan, (Presiden PAS) Abdul Hadi Awang tak ada, (Presiden Bersatu) Muhyiddin Yassin pun tak ada di Dewan Rakyat,” katanya.


Jelasnya, PAS juga berpengalaman luas dalam kempen di jalan raya namun ketidakhadiran parti itu di perhimpunan Demi Negara menunjukkan demo itu tidak tersebut tidak akan ke mana.


Penganjur berikrar akan menghimpunkan jumlah lebih besar dalam siri demo akan datang namun Hishamuddin sangsi perkara itu akan menjadi realiti tanpa penyertaan PAS.


Pada masa sama, beliau mengesyaki perkara itu disebabkan PAS masih berunding dengan kerajaan atas beberapa tuntutan, yang menyebabkan parti tersebut masih tidak menyertai demo Demi Negara.


“Boleh jadi mereka akan menyertai kerajaan perpaduan,” kata intelektual awam itu yang merujuk perkembangan bulan lalu mengenai dakwaan rundingan melibatkan PAS.


Isu berkenaan menjadi perhatian seketika awal bulan lalu apabila dibangkitkan Ketua Penerangan PKR Fahmi Fadzli yang mendakwa PAS berhasrat menyertai kerajaan perpaduan.


Isu tersebut lenyap daripada perbincangkan apabila dinafikan Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan sebagai “imaginasi” Fahmi.


Bagaimanapun Hishamuddin percaya kenyataan menteri komunikasi itu wajar diselidik lebih lanjut dalam latar kempen gerakan anti-Anwar yang sedang berlangsung.


Beliau seterusnya melihat PAS sangsi untuk menyertai kempen seperti itu kerana sudah kehilangan ramai “pejuang jalanan” yang disingkir keluar dari parti dan kini membentuk Amanah.


“Orang seperti Mohamad Sabu, Dr Hatta Ramli, ini semua orang yang sedia turun ke jalan raya,” katanya yang membandingkan personaliti seperti Sanusi Md Nor, Ahmad Samsuri Mokhtar dan Takiyuddin.


Selain itu, beliau juga menjangka kempen Demi Negara tidak akan menjadi perhimpunan gergasi seperti siri perhimpunan Bersih kerana pembangkang sendiri tidak teratur pada waktu ini.


“Untuk menghimpunkan ribuan orang seperti perhimpunan Bersih, ia memerlukan banyak organisasi… Kalau tidak turun jalan raya, tidak akan menang pilihan raya,” katanya.


Jelasnya, perhimpunan berjaya kerana mendapat sokongan organisasi berpengaruh seperti Badan Peguam dan parti politik pembangkang. 


Kemudian, barulah BN ditewaskan dan perkara itu terpaksa diakui bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad yang selama ini sering memburuk-burukkan perhimpunan jalanan.


“Itulah kemampuan Mahathir – menyatukan pembangkang. Jadi pada waktu inipun pembangkang perlu bersatu jika hendak melawan Anwar,” katanya.


Walaupun mengakui Demo Rakyat Lawan Anwar mempunyai asas membela hak rakyat, beliau perlu berlaku adil kerana perdana menteri mentadbir kerajaan dalam keadaan ekonomi yang buruk.


“Kerajaan baharu pula tidak berpengalaman. Malang sekali Anwar menjadi perdana menteri sewaktu ekonomi merudum,” katanya.


Jelasnya Anwar kini hanya mampu mengawal dasar dalaman negara namun banyak perkara tersebut ditentukan faktor luaran yang di luar kawalan seperti perang luar negara dan harga petroleum dunia.


Bagaimanapun beliau tetap terhibur melihat kempen itu merampas slogan Reformasi yang menjadi laungan perang Anwar sewaktu di kem pembangkang.


“Sebab itulah kata orang, pelanduk lupakan jerat tapi jerat tak lupakan pelanduk,” katanya yang menjelaskan janji-janji yang ditaburkan semasa menjadi pembangkang kini menghantui kerajaan.


Hishamuddin juga percaya isu melibatkan pegangan saham firma BlackRock yang dikaitkan dengan Israel dalam Malaysia Airports Holdings Bhd tidak begitu difahami rakyat waktu ini.


Isu geopolitik seperti itu sukar diterangkan sewaktu demo dan lebih sesuai dijelaskan dalam bentuk forum, katanya.


Oleh sebab itu, beliau menjangka isu BlackRock tidak menjadi isu utama dalam pilihan raya umum akan datang dan hanya menjadi modal sampingan sewaktu pilihan raya kecil.


“Ia tidak berapa menggigit berbanding isi harga barang dan makanan,” katanya lagi.


Namun beliau melihat reaksi kerajaan ke atas beberapa kenyataan yang kritikal ke atas tindakan kerajaan melibatkan BlackRock menunjukkan dakwaan melibatkan isu berkenaan berasas.


Beliau merujuk tindakan kerajaan memadamkan beberapa video ucapan seperti yang menampilkan bekas menteri Khairy Jamaluddin berkait BlackRock dari pelantar TikTok.


“Lagipun perang sebenar sekarang di Internet, di media sosial,” katanya lagi.


Sementara itu, penganalisis politik Asrul Hadi Abdullah menjangka pembangkang akan tetap menggunakan isu BlackRock sebagai skandal besar seperti 1MDB.


Beliau melihat isu tersebut mampu menguatkan kecurigaan di kalangan golongan Melayu terutama luar bandar ke atas pentadbiran Anwar.


Katanya, krisis kemanusiaan di Palestin amat merenggut emosi rakyat Malaysia dan isu melibatkan penguasaan BlackRock dalam MAHB sukar dijelaskan kerajaan dengan fakta semata-mata.


Bagaimanapun, isu melibatkan penyasaran semula subsidi bahan api dan kenaikan harga barang akan tetap menjadi fokus utama dalam pilihan raya berbanding kes BlackRock, katanya.


“Saya percaya sewaktu pilihan raya, isu seperti kos sara hidup, subsidi dan keperluan asas akan menjadi faktor penentu bagi pengundi, terutama bagi pengundi atas pagar.


“Sama dengan Najib (Razak), beliau tidak tewas pilihan raya disebabkan 1MDB tetapi disebabkan GST dan kenaikan kos sara hidup,” katanya. – 6 Julai, 2024.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/07/perhimpunan-anti-anwarpelik-kenapa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perhimpunan Anti Pm Tidak Beri Kesan Pada Prk Sg Bakap Kata Saifuddin

Perhimpunan Anti Pm Tidak Beri Kesan Pada Prk Sg Bakap Kata Saifuddin

papar berkaitan - pada 30/6/2024 - jumlah : 101 hits
PERHIMPUNAN Rakyat Tolak Anwar di Putrajaya semalam tidak akan menjejaskan momentum kempen jentera Pakatan Harapan untuk pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Sungai Bakap kata Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail lapor Bernama
Kadar Mas Kahwin Ikut Negeri Di Malaysia

Kadar Mas Kahwin Ikut Negeri Di Malaysia

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 104 hits
Apakah kadar mas kahwin ikut Negeri di Malaysia yang terkini perlu para pengantin tahu Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda senarai kadar mas kahwin ikut Negeri di Malaysia yang terbaru untuk rujukan bakal bakal pengantin s...
Bos Campak Makanan Berang Staf Tidak Ikut Arahan

Bos Campak Makanan Berang Staf Tidak Ikut Arahan

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 83 hits
KOSMO Tangkap layar video yang tular di media sosial sejak semalam memaparkan makanan yang dibuang oleh majikan tersebut kerana berang pekerjanya tidak mendengar arahan PETALING JAYA Seorang majikan bertindak di luar kawalan apabila sanggup...
Elok Ja Bagi Muka Biar Kena Maki Hamun Hari Hari Fitnah Ikut Suka Baru Orang Kata Baik Dan Tak Boleh Buat Apa Pun

Elok Ja Bagi Muka Biar Kena Maki Hamun Hari Hari Fitnah Ikut Suka Baru Orang Kata Baik Dan Tak Boleh Buat Apa Pun

papar berkaitan - pada 8/7/2024 - jumlah : 124 hits
MSOPH TIDAK BOLEH BIARKAN POLITIK BOBROKPH menerima keputusan pilihan raya Sungai Bakap secara terbuka dan lapang dada Nurul Izzah Anwar sebagai pengerusi Keadilan Pulau Pinang dalam kenyataanya bersama calon Cikgu Joohari Ismail menyatakan...
Permarkahan Maahad Tahfiz Negeri Pahang Ikut Ketetapan Kementerian Pendidikan Malaysia

Permarkahan Maahad Tahfiz Negeri Pahang Ikut Ketetapan Kementerian Pendidikan Malaysia

papar berkaitan - pada 7/7/2024 - jumlah : 121 hits
KUANTAN Maahad Tahfiz Negeri Pahang menafikan dakwaan tidak mematuhi pelaksanaan dan pengumpulan markah Pentaksiran Aktiviti Jasmani Sukan dan Kokurikulum di pusat berkenaan Sebaliknya ia menegaskan telah mematuhi semua garis panduan pelaks...
Boikot Ikut Tekak

Boikot Ikut Tekak

papar berkaitan - pada 5/7/2024 - jumlah : 74 hits
ISLAHSiapa sangka nilai nilai Islam seperti keadilan kebersihan dan penghormatan terhadap hak asasi manusia nampaknya lebih diamalkan di negara negara Barat berbanding kita Padahal ini semua adalah ajaran asas dalam Islam yang sepatutnya ki...
Mantan Anak Buah Syl Ngaku Cuma Ikut Ikutan Urunan Pejabat Di Kementan

Mantan Anak Buah Syl Ngaku Cuma Ikut Ikutan Urunan Pejabat Di Kementan

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 105 hits
Selain tidak terlibat langsung mantan Dirjen Alat dan Mesin Kementan Muhammad Hatta juga membantah ada grup WhatsApp untuk urunan tersebut
Kalau Untuk Walaun Saja Ok La

Kalau Untuk Walaun Saja Ok La

papar berkaitan - pada 23/6/2024 - jumlah : 75 hits
Kalau gambar ni betul aku rasa syarikat penjual ais ni saja Lori ais sepatutnya dapat subsidi melalui Jadi tindakannya menaikkan harga ais Tapi aku nampak macam Sebab kejelasan sticker harga dan sticker halaju tu nampak Kalau betul edit sem...
Filem Reeza Gtr

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Demam Denggi Demam Panas Yang Tiba Tiba

Kl Bird Park

Unlocking The Power Of Crypto How Fokawa Simplifies Digital Asset Trading


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Aku Yang Pernah Menjadi Badut Kelas

Ambil Insulin Selalu Hypoglycemia

Ini Pelan Damai Pas Pn Teresa Kok Rakyat

Dia Introvert Tak Reti Berparti Individu Dedah Sikap Fattah Amin Lebih Suka Duduk Rumah Layan Anak

Finding The Right Contractor Design And Build Your Dream Home

4 373 Mangsa Banjir Di 32 Pps Kedah