Perginya Pejuang Kecil Biliary Atresia Ibu Ini Pesan Tolong Peka Anak Prolonged Jaundice


Perginya pejuang kecil di hati ibu. Ibu ini menceritakan pengalaman memiliki anak yang mengalami Biliary Atresia.
Ketika artikel ini ditulis, anak syurga Eusuff Ali Hadin sudah pun kembali ke rahmatullah pada 14 Januari  2019 pada usia 5 bulan. Anak kecil yang mesra dipanggil Hadin ini anak ketiga kepada Puan Syaidathul Shafinaz Masrom.
Kata ibu tabah ini, tidak sampai 24 jam Hadin dimasukkan ke hospital, dia kembali menemui Maha Pecipta. Tubuh kecil itu sudah menangung pelbagai kesakitan, ibu ini reda dengan ketentuannya.
Ibu ini berkongsi catatan tatkala Hadin masih ada dulu. Shafinaz turut berpesan agar ibu ayah sentiasa peka dengan tahap kuning anak. Berikut ialah perkongsiannya;
HADIN ANAK MANJA MUMMY
Ramai pm, dm dan wassap tanya. Hadin sakit apa. Kadang bukan tak nak bagitau. Tapi bila dah bagitau, tanya pulak. Sakit camne tu. Bila banyak tanya, maka kepala mak pon makin serabut nak explain.

Lahir pramatang Hadin lahir normal aje. Cuma dia lahir pramatang pada 35 minggu 5 hari.
Hari ke-4 lepas lahir tu dia dah kuning. Maka bermulalah perjalanan ulang alik hospital. Cek kuning die yang ups and downs.
Ngam-ngam hari ke-21, doc kota discharge dengan reading 10. Lega sekejap. Doc cakap trend die menurun. Ok lah.
Digigit serangga & alami cellulitis Hari ke-23, mata Hadin kena gigit serangga masa tidur. Bengkak dan sakit sampai tak boleh sentuh. Gegas pergi hospital. Doc cakap cellulitis (left eye). Berkampung pulak dekat HSI.
Prolonged jaundice Mase tu lah, doc cakap kenapa nampak kuning. Aku pon cakap lah, die memang prolonged jaundice hari tu. Discharge with TSB 10. Doc HSI terus amek darah.
Mase tu jugak lah baru tau ALP-GGT Hadin tinggi sikit. Around 400++. Normal reading paling max pon 400. Aku tanya doc. Should I worry? Doc cakap nothing to worry sebab sometimes die akan turun sebab die prem(pramatang). Takes time.
Bile repeat TCA after 2 minggu, reading die menaik jadi ALP around 780, GGT 500++. Nak gugur jantung. Doc suggest buat ultrasound. Mase tu kitorang dah plan nak balik Selangor. Jadi, decide nak repeat dekat sana. Doc buat surat.

Alami bronchopneumonia Ngam-ngam mase dah nak dekat nak balik, Hadin kena bronchopneumonia. Bayangkan dari Kota, naik ambulans ke HSI. Terus transfer HDW (Paeds ICU). Mase tu aku memang duduk tanpa baring selama 24 jam. Tanpa tidur. Dari pukul 3pagi sebelum – 3 pagi selepas.Sebab sebelum tu dah duduk jaga Hadin dekat rumah.
Allah aje yang tau. Betapa sakit nya badan. Betapa rasa nak nangis penat sangat.
Mase sepanjang berbelas hari dekat HSI, doc suggest g HSA untuk refer. Untuk pastikan bukan BILIARY ATRESIA.

Disahkan Biliary Atresia Akhirnya, lepas ulang alik HSA, amek darah setiap minggu. Doc decide nak operate Hadin on 5/1/2018. 7jam mase doc amek untuk operate. Keluar aje Miss Muthu dari OT, dia cakap. Confirm Biliary Atresia.
Tau tak, rase macam mimpi. Rase cam kenapa Allah tak kabulkan doa aku? Rase cam kenapa Allah nak amek anak aku? Apa dosa aku?
Orang cakap senang. Redha, ade hikmah. Tapi nak redha tu. Payah nye Allah aje yang tau. Rase cam tak percaya, budak yang selalu masuk surat khabar, mintak derma untuk anak sakit Biliary Atresia tu. Akhirnya, anak aku tergolong dalam golongan tu.
Cabaran ditempuhi bersama Hadin Setiap kali ulang alik hospital, seboleh nya tak nak susahkan sesiapa. Kadang terpaksa tumpang umah adek, mintak die hantar. Aku memang tak kan makan pagi. Bukan tak lapar, tapi takut kalau nak berak ke kencing, sape nak pegang hadin mase tu? Mak dengan adek dah tolong jaga Hakimi Husna. Berlapar 4-6 jam sekali check up.
Naik grab kalau takde sapa nak tolong anta kan. Berpanas. Kalau hujan, tunggu kejap, baru order grab. Penat tu, Allah aje tau. Bukan merungut. Tapi rase penat bile usaha kita nak baikkan anak, di akhiri dengan khabar buruk. Ketentuan Allah semuanya.

Doa mummy untuk Hadin Walaupun operation nie bukan untuk menyembuhkan sakit Hadin. Tapi, mummy doa. Kalau hayat Hadin tak panjang, mummy mintak Allah amek hadin dengan keadaan paling tenang. Tanpa dibukak aibnya. Tanpa seksa sakit. Sebab dari lahir, dah banyak kali Hadin rase sakit.
Kalau Allah rasa, mummy lagi perlukan Hadin. Maka, tolong lah Ya Allah, berilah dia nikmat sihat. Walau sekejap. Sebab ni lah anak yang paling teramat mudah senyum. Sesungguhnya, aku rindu setiap senyuman dia.

Hadin penyambung ukhuwah Kawan cakap, Hadin nie memang penyambung ukhwah. Sebab ramai sangat kawan mummy yang tolong doakan Hadin. Dan Hadin sendiri membawa maksud PETUNJUK. Mudah-mudahan hadirnya Hadin dalam hidup mummy, membawa petunjuk untuk mummy kembali ingat dan taat dengan Allah.
Mummy mintak maaf, kalau mummy bukan mak yang baik untuk Hadin. Tapi Hadin selalu jadi anak yang baik untuk mummy. Sentiasa ade tempat istimewa dekat hati mummy.
Tolong jangan tanya lagi apa sakit Hadin *Tolong jangan ditanya lagi, apa sakit Hadin. Ape biliary atresia. Sesungguhnya soalan tu kadang-kadang berat untuk hati aku nak jawab. Dan jangan lah ditegur, makin kuning lah die. Mata die kuningnya! Perut die memang besar buncit ke? Sesungguhnya, mase kau tanya tu, aku senyum dalam menangis.
Maaf kalau satu hari nanti aku tak berkehendakkan pelawat, sebab mungkin mase tu aku sedang tutup aib anak aku. Sebab keadaan anak aku tak kan sama cam anak orang lain.
The post Perginya Pejuang Kecil Biliary Atresia, Ibu Ini Pesan Tolong Peka Anak Prolonged Jaundice appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/perginya-anak-pejuang-biliary-atresia-ibu-ini-pesan-tolong-peka-anak-prolonged-jaundice/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perkembangan Perlahan Rupanya Anak Menghidap Rett Syndrome Yang Jarang Berlaku Ibu Pesan Supaya Peka Perkembangan Anak

Perkembangan Perlahan Rupanya Anak Menghidap Rett Syndrome Yang Jarang Berlaku Ibu Pesan Supaya Peka Perkembangan Anak

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 354 hits
Perkembangan anak yang perlahan rupanya simptom kepada sejenis sindrom yang jarang berlaku Setelah beberapa diagnosis yang kurang tepat akhirnya si kecil Aseeyah disahkan alami sindrom yang sangat jarang berlaku iaitu RETT Syndrome RETT Syn...
Ibu Ada Anak Kecil Wajib Tahu Panduan Solat Sambil Dukung Bayi Rileks Media

Ibu Ada Anak Kecil Wajib Tahu Panduan Solat Sambil Dukung Bayi Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 354 hits
Waktu solat dah lama masuk tapi anak kecil masih tak mahu lepas dari dukungan untuk ibu menunaikan solat Masalah ini selalu dihadapi oleh suri rumah yang punya bayi dan tinggal sendiri Ada masa bayi mungkin boleh ditinggalkan seketika tapi ...
Ibu Ini Berjaya Memandu Jauh Sendiri Bersama Anak Kecil Tanpa Suami Hanya Dengan Lakukan 8 Tip Ini

Ibu Ini Berjaya Memandu Jauh Sendiri Bersama Anak Kecil Tanpa Suami Hanya Dengan Lakukan 8 Tip Ini

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 420 hits
Bukan perkara yang mudah untuk isteri memandu sendiri dengan jarak yang jauh bersama anak anak kecil tanpa suami disisi Kebiasaanya anak kecil terlalu banyak ragam dan kerenah yang harus dilayan Bagaimana cara untuk mengatasinya Bagaimana u...
Lahir Anak 25 Minggu 700 Gram Ibu Ini Pesan Wanita Hamil Jangan Stres Terlalu Aktif

Lahir Anak 25 Minggu 700 Gram Ibu Ini Pesan Wanita Hamil Jangan Stres Terlalu Aktif

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 685 hits
Pengalaman ibu ini yang melahirkan anak pramatang pada usia kandungan 25 minggu dengan berat badan semasa lahir hanya 700gram Puan berkongsi mengenai perjalanan hamil dan melahirkan permata hatinya Muhammad Akid bin Mohd Fazli yang genap be...
Jangan Berlagak Anak Kita Baik Dari Anak Orang Lain Bapa Ini Nasihat Ibu Bapa Diluar Sana

Jangan Berlagak Anak Kita Baik Dari Anak Orang Lain Bapa Ini Nasihat Ibu Bapa Diluar Sana

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 333 hits
Jangan berlagak anak kita baik dari anak orang lain Anak kita baik tu kadang nasib je Ada kemungkinan anak kita tergolong dalam 40 peratus kanak kanak yang temperament kategori mudah Temperament ni adalah gaya tingkah laku bayi itu sejak di...
Wajib Periksa Beg Guru Ini Kongsi 6 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat Lepas Anak Balik Sekolah

Wajib Periksa Beg Guru Ini Kongsi 6 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat Lepas Anak Balik Sekolah

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 545 hits
Wajib periksa beg anak Selain itu guru ini kongsi 6 perkara ibu ayah mesti buat lepas anak balik sekolah Nampak remeh tapi penting untuk kepentingan semua Bila anak ke sekolah si kecil di luar kawalan ibu ayah dan ada guru yang memantau Per...
Nenek Ibu Dan Anak Warga Kabupaten Gowa Tewas Tertimbun Longsor Ditemukan Berpelukan

Nenek Ibu Dan Anak Warga Kabupaten Gowa Tewas Tertimbun Longsor Ditemukan Berpelukan

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 340 hits
Seorang nenek dengan usia yang sudah sepuh bersama anak ibu dari cucunya yang masih berusia dua tahun warga Dusun Pattiro Desa Pattalikang Kecamatan Manuju Kabupaten Gowa Sulsel ditemukan tewas tertimbun longsor dalam kondisi ketiganya berp...
Anak Dah Bagi Tanda 40 Hari Sebelum Pergi Ibu Ini Redha Dan Berserah

Anak Dah Bagi Tanda 40 Hari Sebelum Pergi Ibu Ini Redha Dan Berserah

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 497 hits
Anak Dah Bagi Tanda 40 Hari Sebelum Pergi Ibu Ini Redha Dan Berserah Kecekalan dan kekuatan untuk melawan p3nyakit yang hadir membuatkan seseorang tabah untuk menghadapi kem4tian Kisah perjalanan hidup anak syurga Nur Syifa Zara 5 membuka m...
Kisah Pilu Ibu Dan Anak Di Serang Berjuang Melawan Tumor Dalam Keterbatasan

Kisah Pilu Ibu Dan Anak Di Serang Berjuang Melawan Tumor Dalam Keterbatasan

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 345 hits
Alif sudah dilarikan ke RSCM untuk mendapatkan perawatan Bocah itu hanya didampinginya ayahnya Rusli dengan bantuan tetangganya Kini Alif harus segera dioperasi pengangkatan tumor namun terkendala biaya
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Boleh Atau Tidak Kita Menolak Kehadiran Tetamu

Bantuan Kemanusiaan

Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17