Percutian Tak Dirancang Di Sailor S Rest Homestay Janda Baik Pahang

Salam to all readers,
Lama tak buka blog, tengok-tengok layout dah baru sampai tak tahu nak guna macam mana. Okaylah, memandangkan aku ada masa lapang sikit aku nak share dengan korang semua pengalaman aku bercuti di Sailor's Rest Homestay, Janda Baik, Pahang. Percutian ini kira percutian tangkap muat jugalah, memandangkan bulan 8 ini aku memang busy gila sampai tak ada masa untuk diri sendiri, dan kebetulan Wan text aku jom plan bercuti nak tak. Dia ajak aku pergi waktu hari Merdeka macam tu tapi otak aku nak pergi la tu juga. Kebetulan ada cuti awal Muharam haritu. Aku ambil cuti Jumaat tu balik Klang, Sabtu tu baru gerak ke Janda Baik. Dia text aku hari Isnin, nak jadikan cerita semua homestay dekat Janda Baik mostly fully booking.

Kebetulan aku ada baca thread dekat twitter ada 1 homestay ini not bad juga tempatnya. Aku pergi sebab nak release tention. Sejak Wan kawen memang aku jarang dah keluar dengan dia, now husband dia bagi keluar bersama-sama. Laki dia drive kami berdua berseronok bersama. Wan ni tua dari aku, selamba badak aku panggil nama je. Lama juga kami stay rumah sewa sama, dia juga tempat aku mengadu kalau stress, aku menangis gila-gila pun depan dia, happy pun dengan dia. Malas nak sembang cerita sedih, kita share kisah yang dapat menggembirakan hati. Rabu malam minggu awal muharam tu baru dapat  confirm tempat penginapan, mujur ada kekosongan. Walaupun agak mahal semalam, tapi bantai jerlah. Janji dapat rest!

Mujur husband dia tak kisah, siap pick up aku dekat Klang lagi baru gerak ke Bentong. Perjalanan dari Klang ke Bentong around 2 jam. Sebelum ke chalet kami naik ke Bukit Tinggi. Azab jugalah mengadap jem nak naik ke atas. Nak naik punyalah payah, masuk tak sampai sejam pun. Tangkap gambar, cari toilet, terus ke Sailor's Rest. Dah lama teringin nak pergi Bukit Tinggi. Tapi bila dah pergi tak adalah best mana seperti di Korea. Miss Korea!!

Bukit Tinggi, French Village
Siapa teringin nak bergambar ala-ala di French boleh singgah di Bukit Tinggi ini. Tapi jujur aku cakap takyah naik la tak ada pebenda pun. Bangunan cantik jugalah, tapi sampah merata, toilet pun bertakung dengan air. Aku datang sini sebab teringin, tak pernah jejak. Bila dah pergi sekali ini, kira tak kempunanlah dapat pergi. Reka bentuk memang cantik, tapi tak secantik dekat Petite France, Korea.  Tahap kebersihan dekat Malaysia ini memang out.

Nak merasa masuk bolehlah pergi. Tiket untuk dewasa seorang RM12, budak RM6.

Setelah puas bergambar tak sampai sejam, kami berangkat ke Chalet terus. Turun balik menuju ke genting highway genting Sempah. Dari Bukit Tinggi nak ke Sailor's Rest ini lebih kurang 30 minit jugalah. Janda Baik ini kecik je tempatnya. Tapi menarik jugalah kalau nak staycation dengan family and friends. Homestay pun banyak yang selesa dan cantik

Staycation di Sailor's Rest Homestay, Janda Baik, Pahang
First time order homestay using aplikasi Whatsapp je tau. Respond pun pantas. Cadang nak pergi malam Jumaat balik Ahad. Sebab ada kekangan masa, jadi terpaksa booking untuk 1 malam sahaja. Agak pedalaman jugalah tempat penginapan kami ini. Uncle tu dah pesan siap-siap guna Waze bagi mengelak sesat jalan. Tersesat juga akhirnya, sebaik dah nak sampai, salah masuk lorong je. Kawasannya agak tersorok sikit. Ramai juga orang datang bercuti, ialah cuti jatuh pada hari Khamis, mesti ramai ambil cuti hari Jumaat direct dapat cuti 4 hari

Nama pun staycation dalam hutan, memang menenangkanlah jawabnya. Kasi chance la kita lari dari KL kejap. Nak kata wow gila tempat penginapan aku ini taklah, at least selesa. Tu je boleh cakap. Tempat penginapan yang di sediakan di Sailor's Rest Homestay ini ada banyak. Korang boleh pilih nak menginap dalam boat boleh, chalet kampung, banglo, glamping, chalet modern otw buat. Aku cakap nak 2 bilik, untuk 3 orang menginap. So uncle cakap chalet kampung still available. Boleh refer gambar di atas, memang ada 2 je ni, ada pintu ditengah-tengah sebagai penghubung bilik. Okaylah, not bad juga. Sangat menenangkan tempatnya. Kami sampai around pukul 4.00pm macam tu, sampai-sampai check ini, rehat jap. Lepas asar terus bermandi manda belakang chalet kami ini ada sungai

Ini bilik tempat kami menginap, semua lengkap, ada tv, toilet dalam rumah juga, peti ais. Besar jugalah untuk aku duduk sensorang.

Surau ada juga di luar. Tempat ini bukan sahaja sesuai untuk beriadah bersama kawan-kawan, family malah boleh juga jadi tempat kem motivasi. Bagi insaf sikit pada budak degil. hahaha...Kekurangan sini, tak ada line Umobile. Memang me-time untuk kau menenangkan fikiran. Kami sampai kira dah lewat, Sabtu petang mandi kejap je, malam dah siap-siap makan BBQ dekat dewan. Esok ahad kena check out sebelum pukul 12.00pm. So pagi Ahad tu kami bantai mandi sekali lagi.
Airnya jernih, dan bersih, duduk berendam lama-lama memang best. Sejuk je air dekat sini. Malam-malam dengar bunyi cengkerik je. Siapa ada anak kecil bolehlah datang sini. Masa aku bercuti sini, nampak family ustaz Firdaus Yong pun ada sekali

Uncle sini dah pesan, dilarang membawa makanan dari luar kecuali (Pizza, KFC makanan fast food). Nak keluar jauh, so kami terus ambil pakej BBQ and breakfast dekat sini sekali. Lepas magrib, kami bertiga keluar ke dewan makan, dah macam budak sekolah pun ada juga gayanya. Datang-datang je semua dah terhidang, tinggal bawa perut kosong untuk diisi je. Makanan yang disediakan di Sailor's Rest ini memang tiptop. Mengenyangkan dan puas hati

Ada ikan bakar, ayam bakar, mee, nasi goreng, kambing dan macam-macam lagi. Konon lepas makan nak keluar, alih-alih masing-masing kekenyangan terus balik bilik. owner homestay ini ramah pula, suruh tambah lagi. Sampai dia yang cedokkan lauk ke pinggan. Kita pula naik malu.
Keesokkan harinya, bangun awal breakfast, jalan sekitar homestay, mandi manda puas-puas, baru cabut balik KL. Tempat macam ini kalau pergi, phone campak tepi, enjoy the vacation. Baru rasa feel bercuti tu. Walhal, fikiran aku serabut pikir kerja 24 hours.

Bila aku jumpa Wan ini sembang tak pernah habis. Ada je aku nak cerita, aku suka bercerita dengan orang dah rapat dengan aku and orang tu boleh masuk dengan aku je. Dia date pun aku sibuk follow sampai dia kawen dah. Tak lama lagi aku jadi aunt dah. Masa awal-awal Wan pindah aku rasa hilang kawan jugalah, mujur Oyah ada jadi peneman aku sekarang. hahaha..Dia jugalah setia mendengar aku membebel setiap kali balik kerja.
Kawan rapat juga salah satu rezeki tau sebenarnya. Jadi belajarlah bersyukur dengan apa yang kita ada. Sebenarnya ada 1 lagi tempat menarik kami sempat kunjungi sebelum balik KL. Itu akan buat entry lain. Banyak pula aku spam gambar dekat sini

Sebelum aku habiskan cerita trip di Janda Baik ini, aku nak share berapa kos untuk penginapan disini semalam untuk chalet kampung yang kami menginap

Kampung Challet ini 1 malam : RM450 (tidak termasuk BBQ and breakfast)BBQ: RM50 (seorang)
Breakfast: RM15 (seorang)

Total: RM645.00
*Nak booking boleh direct contact Encik Hashim: +60 12-360 9227
Bolehlah datang sini, kalau nak release tention, layan perasaan tenangkan fikiran. Banyak lagi challet area Janda Baik ini kalau ikutkan. Korang kena pandai survey. Sini bagi aku, dah cukup selesa untuk beriadah dengan family dan kawan-kawan. Makanan yang disediakan sedap-sedap belaka.
Thank you for reading

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

Hiburan Oktovia Manrose Tak Kisah Gelaran Janda Sentiasa Doa Bertemu Jodoh Baik

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 1086 hits
Asam garam menjadi anak seni sudah pasti hal peribadi akan mendapat perhatian ramai Pun begitu pelakon Oktovia Manrose mengakui bahawa dia lebih suka berkongsi mengenai soal kerja berbanding kisah peribadinya Tetapi jelasnya dia langsung ti...
Rasai Keenakan Coffee Di Pinto Coffee Janda Baik

papar berkaitan - pada 7/9/2020 - jumlah : 908 hits
Salam to all readers Boleh tahan sabar jugalah nak upload gambar dalam blog adjust lagi Aku atur cukup cantik dah berterabur dah susunannya Biar pergilah kan aku nak update juga Sebelum berangkat balik KL dari Janda Baik kami sempat ke Pint...
Betul Ke Makanan Pedas Tidak Baik Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 358 hits
Siapa kat sini yang rasa makan cili boleh memudaratkan kesihatan Dalam tinjauan survey yang dilakukan Public Health Malaysia majoriti berpendapat bahawa makanan pedas dapat memudaratkan kesihatan Hanya 21 memilih ia baik untuk kesihatan Bet...
Auku 1971 Masih Relevan Namun Terbuka Untuk Ditambah Baik Noraini

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 252 hits
M Update 26 8 2020 Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 masih relevan kata Menteri Pengajian Tinggi Datuk Dr Noraini Ahmad Bagaimanapun beliau berkata kementerian sentiasa terbuka terhadap cadangan dan pandangan bagi menambah baik akta...
Saya Nak Bergaduh Dengan Dia Isteri Tuntut Cerai Kerana Suami Terlalu Baik Menyayanginya

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 529 hits
Saya nak bergaduh dengan dia Isteri tuntut cerai kerana suami terlalu baik menyayanginyaSeorang wanita di India nekad menuntut cerai hanya kerana tidak pernah bertengkar dengan suaminya selepas 18 bulan mendirikan rumah tangga Difahamkan wa...
Pancut Dalam Masa Hamil Baik Untuk Ibu Hamil Ia Boleh Kurangkan Morning Sickness

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 510 hits
Melakukan seks ketika hamil mungkin antara perkara yang jarang dibincangkan ibu mengandung sedangkan ia antara perkara penting yang wajib kita ambil tahu dan beri perhatian Tidak kira anda ibu hamil yang berisiko tinggi atau sebaliknya seks...
Bersatu Adalah Parti Toksid Lebih Baik Umno Jangan Bekerjasama Dengannya

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 246 hits
Dalam konteks bekerjasama dengan lain lain parti untuk menghadapi PRU akan datang apakah pilihan yang terbaik buat UMNO Apakah bekerjasama dengan Pas melalui MN sudah merupakan pilihan yang mampu membolehkan UMNO kembali berkuasa dan mendud...
Sesuatu Yang Baik Akan Menjelma Tidak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 273 hits
Assalamualaikum dan hai Apabila keluar dari tandas tadi saya dapat satu idea hehe Korang pernah macam ini jugak ke dapat idea sebaik sahaja keluar dari tandas Haha Saya selalu macam tu Kadang kadang idea itu boleh dipakai kadang kadang tak ...
Wan Rosdy Pahang Peruntukkan Rm18 Juta Atasi Masalah Air Mentah Keruh Di Raub

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 1407 hits
KUANTAN Tender terbuka bagi kerja kerja mengatasi kekeruhan tinggi membabitkan tiga Loji Rawatan Air di Raub dijangka dipanggil pada akhir bulan ini Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata dokumen tender bagi kerja kerj...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah