Perbuatan Riak Yang Sentiasa Kita Buat Tanpa Sedari Rileks Media


Manusia kadang-kadang terlepas pandang perkara penting ini, ataupun memang sudah tahu, tetapi sengaja hendak menunjuk-nunjuk. Apa perkara itu? Riak!
Ramai yang berlumba-lumba hendak memberitahu apa kelebihan diri pada umum, tanpa mengetahui bahawa ianya adalah salah satu perkara yang ALLAH S.W.T larang dan ianya adalah berdosa!
Sebenarnya ada yang sudah mengetahui bahawa riak itu berdosa, tetapi masih juga menunjuk-nunjuk kerana rasa diri lebih baik dari orang lain. Mengapa begitu? Tidak percaya akan a zab ALLAH S.W.T?
Lagi-lagi sekarang zaman serba serbi canggih, ada aplikasi Fa ce bo ok. Setiap hari update status tentang kelebihan diri, berbangga-bangga diri sehingga mendatangkan perasaan menyampah orang sekeliling.
Perasaan riak ni kadang-kadang orang buat tanpa sengaja, fikir ianya perkara biasa saja tetapi rupanya berdosa! Hati-hati apabila update sesuatu di laman sosial ya!
Antara riak yang orang tak sedar selalu buat ialah :
1.Puji anak berlebihan
Boleh dikatakan setiap hati update pasal anak, anak cantik la, anak bijak la dekat fa ce bo ok, insta gram, sampaikan orang naik menyampah. Sepatutnya anda peka dengan rakan-rakan anda yang mungkin belum berpeluang merasa ada anak, pasti mereka rasa sedih.
2.Check in hospital mahal
Snap gambar dalam hospital, suruh ralan-rakan doakan anak supaya cepat sembuh. Tetapi caption hastag nama hospital-hospital terkenal, hospital yang mahal-mahal. Sebenarnya dalam hati nak bagitahu yang dia mampu pergi hospital mahal. Bukan nak suruh doakan anak tu sangat.
3.Bersyukur tak habis-habis
Tak habis-habis update pasal duit yang banyak. Bersyukur katanya. Selang seminit update ‘Alahmdulillah. Alhamdulillah duit masuk lagi, syukur alhamdulillah’ sebenarnya bersyukur itu perbuatan yang baik, tetapi salah caranya. Jika betul hendak besyukur, solat dan buat sujud syukur. Bukan duk heboh dekat laman sosial.
4.Tunjuk kereta mahal
Tangkap gambar dalam kereta, nampak stereng sekali. Captionnya ‘teruk jam jalan hari ni’. Sebenarnya nak bagitau yang dia tengah bawa kereta mahal, orang yang ada kereta lebih mahal dari dia pun tak riak!
5.Shopping
Suka shopping lepastu ambil gambar dan update dekat laman sosial, caption pulak ‘ letih shopping hari ini, sikit-sikit je keluar duit hari ni’ tapi dalam gambar bukan main banyak barang yang dibeli. Nak berlagak pun tak payah nak menunjuk sangat kan?
6.Serba baru
Dekat nak raya ni nanti ada la yang update pasal sofa baru, langsir baru, baju baru. Sila kaga perasaan orang yang tak mampu, dah beli barang baru tu senyap saja, jangan nak heboh. Bukan semua orang nak tahu pun, menyampah ada la.
7.Muka lawa
Suka ambil gambar sendiri dan upload, caption ‘ tak lawa macam makwe awak-awak semua’ tetapi sebenarnya nak orang komen pujian. Nanti kalau orang komen cakap memang tak lawa pun, marah pulak. Pelik kan!
Maka hindarilah dari bersifat riak! Dalam Al-Quran, Allah swt berfirman yang bermaksud :
“Maka cela kalah (a zab) bagi orang yang sembahyang, yang mereka itu lalai daripada sembahyangnya lagi mereka itu riak.” (Surah Al Maun : ayat 4-6)
Dalam Surah Al-Baqarah ayat 264, Allah swt berfirman maksudnya:
“Hai orang-orang yang beriman janganlah kamu batalkan sedekahmu dengan mencerca dan menya kiti seperti orang yang menafkahkan hartanya kerana riak manusia.”
Kesimpulannya, jangan bersikap riak. Allah S.W.T melarang sesiapa yang bersifat riak. Jika selalu amalkan sikap riak ini, orang ben ci, dosa pun dapat. Jangan hidup hanya mengharapkan pujian semata-mata. Sebaiknya amalkan sikap rendah diri, itu lebih baik.
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber : Rencah Rasa 
Source link
The post Perbuatan Riak Yang Sentiasa Kita Buat Tanpa Sedari – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/perbuatan-riak-yang-sentiasa-kita-buat-tanpa-sedari-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
9 Amalan Hari Jumaat Agar Sentiasa Didoakan Malaikat Rileks Media

9 Amalan Hari Jumaat Agar Sentiasa Didoakan Malaikat Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 327 hits
HARI JUMAAT LAGI HEBAT DARI HARI RAYA Rasulullah s a w bersabda Sesungguhnya hari Jumaaat adalah penghulu segala hari dan hari yang paling besar di sisi Allah Iaitu hari yang lebih besar daripada hari raya Adha dan hari raya Fitrah pada har...
8 Punca Amalan Kita Ditolak Oleh Allah S W T Rileks Media

8 Punca Amalan Kita Ditolak Oleh Allah S W T Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 348 hits
Sesungguhnya tujuan kita dihidupkan adalah untuk beribadah kepada Allah SWT Jadi semua ibadah yang dikerjakan mestilah berlandaskan kepada iman iaitu percaya bahawa hanya Allah sebagai penjamin hidup kita di dunia dan akhirat Namun tidak se...
Doa Doa Untuk Mengubati Penya Kit Hilang Ingatan Rileks Media

Doa Doa Untuk Mengubati Penya Kit Hilang Ingatan Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 782 hits
Soalan Bolehkah ustaz berikan doa doa untuk mengubati penya kit hilang ingatan Jawapan Alzheimer adalah sejenis penya kit pelupa yang membuatkan seseorang itu tidak dapat memikir atau mengenal sesuatu walaupun identiti sendiri Seseorang yan...
Kurma Merah Bagus Untuk Kesihatan Dalaman Wanita Rileks Media

Kurma Merah Bagus Untuk Kesihatan Dalaman Wanita Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 324 hits
Red dates atau kurma merah adalah salah satu makanan kesihatan yang sangat popular di China Bukan sahaja dijadikan ubat ubatan malah kurma merah ini turut digunakan dalam pelbagai jenis makanan harian mereka di sana Ternyata kurma merah ini...
Terung Yang Haram Dimakan Rileks Media

Terung Yang Haram Dimakan Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 295 hits
Di kota Damsyiq ada sebuah masjid besar yang bernama Masjid Al Taubah Kira kira tujuh puluh tahun yang lalu masjid ini pernah diduduki oleh seorang pemuda penuntut ilmu yang bernama Sulaim Al Suyuthi Beliau terkenal pandai dalam ilmu agama ...
Cerek Elektrik Ada Kesan Karat Air Jom Ikut Cara Ni Rileks Media

Cerek Elektrik Ada Kesan Karat Air Jom Ikut Cara Ni Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 572 hits
Cerek adalah antara kelengkapan di dapur yang kita wajib guna setiap hari Namun ada kalanya cerek elektrik yang terlalu lama digunakan mempunyai kesan karat air yang tidak menyenangkan Walaupun dibasuh menggunakan span kesan tersebut masih ...
Membaca Ayat Kursi Disaran Pada 3 Waktu Utama Rileks Media

Membaca Ayat Kursi Disaran Pada 3 Waktu Utama Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 260 hits
Seperti yang kita tahu ayat kursi diketahui dapat melindungi kita dari hal hal buruk atas izin Allah Selain itu bacaan ayat kursi menjadi amalan baik bagi kita umat manusia agar lebih dekat dengan Sang Maha Pencipta Ini Dia 3 Waktu Utama Un...
Tidak Perlu Minum Ubat Lagi Demam Dan Batuk Anak Kecil Boleh Sembuh Dengan Hanya Memakan Sayur Ini Rileks Media

Tidak Perlu Minum Ubat Lagi Demam Dan Batuk Anak Kecil Boleh Sembuh Dengan Hanya Memakan Sayur Ini Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 442 hits
Sistem imun kanak kanak kecil amat berbeza dengan orang dewasa Tubuh badan kanak kanak mudah sensitif apabila terdedah kepada perubahan cuaca dan persekitaran Jika cuaca tiba tiba menjadi panas atau sejuk mereka akan mudah dijang kiti demam...
Ini Cara Betul Nak Ajar Anak Menulis Bukan Bagi Pensil Dan Kertas Rileks Media

Ini Cara Betul Nak Ajar Anak Menulis Bukan Bagi Pensil Dan Kertas Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 427 hits
Pada usia yang masih mentah kanak kanak kini terdedah dengan pelbagai ilmu yang dipelajari baik dari ibu bapa dan guru malah ada yang hanya mempelajari melalui gajet Namun demikian gajet dikategorikan sebagai peratusan yang tinggi penyumban...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

Pk House By 8x8 Design Studio Co In Calatagan Philippines

Melinda Dadew Humansan Chord

Tamil News Editor Served Legal Letter From Deputy Minister S Aide

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh