Perbicaraan Kes Src Bermula Selasa Najib Berhadapan Berpuluh Puluh Tuduhan Ubah Wang Haram



KUALA LUMPUR, 10 Feb – Pada Selasa, seperti yang ditetapkan sebelum ini, Mahkamah Tinggi di sini dijangka memulakan pendengaran kes yang melibatkan Datuk Seri Najib Razak, perdana menteri Malaysia pertama yang berhadapan dengan berpuluh-puluh tuduhan berhubung dengan pengubahan wang haram, jenayah pecah amanah (CBT) dan rasuah.

Tuduhan di mahkamah  terhadap Najib, 66, Perdana Menteri keenam dari April 2009 hingga Mei 2018,  menarik perhatian seluruh dunia setelah kesnya digambarkan sebagai “skandal kleptokrasi paling buruk” dan tuduhan berkaitan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), yang mendapat perhatian hangat dari masyarakat umum dan antarabangsa, menyebabkan pelbagai spekulasi dan ada yang terpaku oleh kes itu.

Loading...

Sehingga Jumaat, Najib telah didakwa di mahkamah  sebanyak enam kali dengan 42  pertuduhan jenayah. Najib, yang juga bekas presiden UMNO, mengaku tidak bersalah terhadap kesemua pertuduhan.

Najib, yang merupakan Anggota  Parlimen Pekan, pertama kali dibawa ke Mahkamah Sesyen di sini pada 4 Julai 2018 untuk menghadapi tiga tuduhan CBT dan salah satu penyalahgunaan kuasa berhubung dengan dana SRC International Sdn Bhd berjumlah RM42 juta.

Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur pada ketika itu  dibanjiri  media tempatan dan antarabangsa kerana tidak mahu ketinggalan untuk mengambil  gambar dan mendapatkan  berita  Najib kerana ia akan menjadi perbicaraan  bersejarah di negara ini, yang mendapat perhatian semua pihak..

Pada 8 Ogos, beliau didakwa lagi di Mahkamah Sesyen terhadap tiga tuduhan pengubahan wang haram yang melibatkan jumlah dana yang sama.


Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali telah menetapkan 33 hari dari 12 Feb hingga 28 Feb dan 4 hingga 29 Mac untuk perbicaraan tujuh tuduhan terhadap Najib yang melibatkan dana SRC International.

Walaupun terdapat percubaan oleh pasukan pembelaan Najib yang diketuai peguam Tan Sri  Muhammad Shafee Abdulah supaya perbicaraan ditangguhkan sementara menunggu rayuan Najib terhadap  sijil  pemindahan  kes  dari Mahkamah Sesyen  ke Mahkamah Tinggi, Peguam Negara Tommy Thomas pada 7 Februari memberitahu hakim bahawa pendakwaan sudah bersedia untuk memulakan kes pendakwaan pada 12 Feb.

“Kenyataan saksi telah disampaikan kepada pembelaan dan sepina juga telah diserahkan kepada saksi,” katanya, sambil menambah bahawa pihak pendakwaan telah mematuhi peraturan di bawah Seksyen 51A Kanun Prosedur Jenayah berkenaan dengan penyerahan dokumen.

Sumber memberitahu Bernama bahawa pihak pendakwaan siap dengan sembilan saksi untuk memberi keterangan pada hari pertama perbicaraan itu dan antara mereka pegawai kerajaan.

“Kami bersedia  dengan sembilan saksi tetapi ia bergantung kepada bagaimana perbicaraan berlangsung pada hari itu. Kami juga menyediakan kenyataan saksi dan selepas saksi membaca kenyataan mereka, pembelaan akan menyoal balas  mereka, “kata sumber ketika ditanya mengenai prosiding perbicaraan itu nanti.

Sumber  itu juga berkata sama ada perbicaraan itu akan diteruskan atau tidak pada hari Selasa, ia bergantung kepada rayuan Najib untuk menangguhkan perbicaraan yang dijadualkan  didengar  pada  petang  Isnin di Mahkamah Rayuan.

Najib memohon menangguhkan perbicaraan tujuh pertuduhan itu sementara menunggu  keputusan  Mahkamah  Rayuan berhubung rayuannya untuk membatalkan keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan  pendakwa raya  menarik balik sijil pemindahan.

Mohd Nazlan pada 7 Feb membenarkan permohonan Thomas untuk menarik balik sijil bagi memindahkan tujuh pertuduhan yang dihadapi Najib dari Mahkamah Sesyen di Mahkamah Tinggi.

Thomas memaklumkan mahkamah bahawa pendakwaan membuat keputusan itu kerana keputusan Mahkamah Persekutuan di Semenyih Jaya (2017) dan M. Indira Gandhi (2018), yang menimbulkan keraguan berkenaan dengan  kuasa oleh pendakwa raya untuk memindahkan kes dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.

“Saya kini menarik balik sijil yang saya keluarkan untuk mengelakkan sebarang kemungkinan argumen bahawa pemindahan itu adalah pembatalan,” kata Thomas.

Najib kemudiannya memfailkan rayuan kepada Mahkamah Rayuan pada 7 Feb, dalam usaha untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan pendakwa raya untuk menarik balik sijil pemindahan.

Sumber juga memaklumkan bahawa pada Isnin (11 Feb) pihak pendakwaan akan memohon untuk memindahkan tiga tuduhan pengubahan wang haram yang dihadapi oleh Najib pada 8 Feb, 2019, dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.

“Kami juga akan meminta tiga tuduhan tambahan untuk dibicarakan bersama dengan tiga lagi tuduhan pengubahan wang haram yang dibawa ke mahkamah pada 8 Ogos lepas, kerana ia melibatkan dana yang sama (SRC International),” kata sumber itu.

Pada 8 Feb, Najib mengaku tidak bersalah atas tiga tuduhan pengubahan wang haram yang membabitkan RM27 juta dana SRC International.

Terdahulu, pada 28 Januari, Najib didakwa atas tuduhan yang sama di Mahkamah Tinggi, namun pada 7 Februari, Thomas telah menarik balik tuduhan tersebut dan meminta Najib dilepas tanpa dibebaskan dan pada keesokan harinya (8 Feb) Najib dituduh semula di Mahkamah Sesyen.

Pihak pendakwa telah membawa tuduhan tambahan terhadap Najib di Mahkamah Tinggi di bawah Seksyen 91 Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram  dan Hasil  Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001. Bahagian ini  di antara yang lain bermaksud bahawa pertuduhan tambahan terhadap tertuduh boleh dibawa ke mana-mana mahkamah (sama ada Mahkamah Tinggi atau Mahkamah Sesyen).

Pihak pendakwaan  menarik balik tiga tuduhan tambahan dan menuduh semula Najib di Mahkamah Sesyen atas alasan prosedur.

Kes pengubahan wang haram itu berasal  dari Mahkamah Sesyen dan pihak pendakwaan sepatutnya menyebut kes itu di Mahkamah Sesyen sebelum memindahkannya ke Mahkamah Tinggi. Bagaimanapun, di bawah Seksyen 91 AMLATFPUAA, pendakwaan boleh membawa pertuduhan tambahan terhadap tertuduh di Mahkamah Tinggi.

Pihak pendakwaan telah mengemukakan lebih daripada 3,000 muka surat dokumen termasuk minit mesyuarat SRC International, dokumen saksi dan dokumen lain yang berkaitan kepada pasukan pembelaan  dalam proses perbicaraan.

Pihak pendakwaan juga akan memanggil 50 saksi untuk memberi keterangan semasa perbicaraan. Memandangkan kes itu berasal dari Mahkamah Sesyen, pihak pendakwaan telah memohon untuk memindahkan kes itu ke Mahkamah Tinggi kerana Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa yang lebih luas dan jika kes itu bermula di Mahkamah Tinggi, rayuan itu boleh didengar sehingga Mahkamah Persekutuan, (dan) jika terdapat sebarang isu undang-undang yang kompleks, ia akan diselesaikan di Mahkamah Persekutuan.

Peguam kanan Datuk Sulaiman Abdullah dilantik Timbalan Pendakwa Raya (DDP) Kanan oleh Jabatan Peguam Negara untuk mengetuai pasukan pendakwaan dalam kes-kes SRC Antarabangsa Najib dan peguam jenayah , Datuk V. Sithambaram dilantik untuk membantu pasukan. DPP Datuk Ishak Mohd Yusoff, Budiman Lutfi Mohamed Muhammad Izzat Fauzan juga berada di dalam pasukan.

Muhammad Shafee, yang dilantik sebagai pendakwa utama dalam rayuan kes sodomi II Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2013, mengetuai pasukan pembelaan dan dibantu oleh pasukan peguam antara lain Harvinderjit Singh dan Muhammad Farhan Shafee. — Bernama
Loading...

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2019/02/perbicaraan-kes-src-bermula-selasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Kena 3 Lagi Tuduhan Ubah Wang Haram

Najib Kena 3 Lagi Tuduhan Ubah Wang Haram

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 231 hits
Bekas perdana menteri juga didakwa dengan dua tuduhan menerima RM10 juta melalui dua akaun
Najib Dilepas Tanpa Dibebaskan Daripada 3 Tuduhan Pengubahan Wang Haram Rm47 Juta

Najib Dilepas Tanpa Dibebaskan Daripada 3 Tuduhan Pengubahan Wang Haram Rm47 Juta

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 307 hits
Mahkamah Tinggi di sini hari ini melepas tanpa membebaskan Datuk Seri Najib Razak daripada tiga tuduhan baharu membabitkan pengubahan wang haram berjumlah RM47 juta yang dikemukakan terhadapnya minggu lalu Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali mem...
Skandal Kewangan Perbicaraan Najib Bakal Bermula Selasa

Skandal Kewangan Perbicaraan Najib Bakal Bermula Selasa

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 323 hits
KUALA LUMPUR Najib Razak akan mula dibicarakan minggu ini berhubung skandal kewangan luar biasa yang mengakibatkan tumbangnya pemerintahan berusia lebih 60 tahun pimpinan beliau dan gemanya kedengaran ke seluruh dunia Bekas perdana menteri ...
Perbicaraan Kes Src Najib Ditangguh

Perbicaraan Kes Src Najib Ditangguh

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 236 hits
Feb 11 2019 0 Comments PUTRAJAYA Mahkamah Rayuan membenarkan permohonan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk menangguhkan perbicaraan kes pecah amanah menyalahgunakan kedudukan dan pengubahan wang haram dihadapinya yang dija
Pendakwaan Kes Src Najib Panggil Sembilan Saksi

Pendakwaan Kes Src Najib Panggil Sembilan Saksi

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 291 hits
Pada Selasa seperti yang ditetapkan sebelum ini Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dijangka memulakan pendengaran kes yang melibatkan Najib Razak perdana menteri Malaysia yang berhadapan dengan berpuluh puluh tuduhan berhubung dengan pengubahan w...
Najib Dilepas Dari 3 Tuduhan Tambahan

Najib Dilepas Dari 3 Tuduhan Tambahan

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 268 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini membenarkan Najib Razak dilepaskan tapi tidak dibebaskan atas tiga tuduhan berkaitan pengubahan wang haram Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali membuat keputusan itu selepas menerima permohonan Peguam Negara ...
Top Criminal Lawyer Appointed Ad Hoc Prosecutor In Najib S Src Case

Top Criminal Lawyer Appointed Ad Hoc Prosecutor In Najib S Src Case

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 272 hits
Penang based lawyer V Sithambaram has been roped in to appear along with counsel Sulaiman Abdullah to prosecute Najib Razak who is facing a slew of charges in relation to SRC International sources said Sithambaram is best remembered for rep...
Appellate Court Grants Stay Najib S Src Trial Won T Proceed Tomorrow

Appellate Court Grants Stay Najib S Src Trial Won T Proceed Tomorrow

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 328 hits
Former prime minister Najib Abdul Razak s trial in relation to the seven charges over SRC International Sdn Bhd scheduled tomorrow will not proceed This came after the Court of Appeal in Putrajaya unanimously allowed Najib s stay applicatio...
Sprm Bakal Siasat Najib Pula Jika Sahih Kes Rm90 Juta Dana 1mdb Untuk Pas

Sprm Bakal Siasat Najib Pula Jika Sahih Kes Rm90 Juta Dana 1mdb Untuk Pas

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 274 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia akan memanggil Datuk Seri Najib Razak jika asas Umno memberi wang RM90 juta kepada musuh lamanya PAS Namun ketua pesuruhjayanya berkata SPRM buat masa sekarang masih tidak pasti sama ada bekas perdana ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis