Perbezaan Harga Iphone 16 Di Malaysia Berbanding As Dan Singapura Buat Pembeli Fikir Panjang


Perbezaan harga iPhone 16 di Malaysia berbanding AS dan Singapura buat pembeli fikir panjang
ORANG ramai melihat iPhone 16 yang dijual dengan pembukaan gedung Apple Store seawal jam lapan pagi di TRX Exchange Mall, Kuala Lumpur. FOTO Aizuddin Saad Kuala Lumpur: Ramai pengguna sedang mempertimbangkan sama ada membeli iPhone 16 terbaharu di pasaran tempatan adalah pilihan kewangan yang lebih baik dengan mengambil kira turun naik nilai ringgit berbanding nilai mata wang utama seperti dolar Amerika Syarikat (AS) dan dolar Singapura.
Sehingga 2 petang hari ini, ringgit berada pada paras yang lebih kukuh iaitu RM4.1775 berbanding dolar AS dan RM3.2406 berbanding dolar Singapura. Bagaimanapun, ini telah menyebabkan perbezaan harga yang ketara apabila membandingkan kos iPhone 16 di Malaysia dengan harga di Singapura dan juga AS.
Ketua Penyelidikan Pelaburan UOB Kay Hian Wealth Advisors Mohd Sedek Jantan berkata rakyat Malaysia yang memilih untuk membeli iPhone 16 di Singapura akan berjimat sebanyak RM1,008.98, manakala mereka yang membelinya di AS akan menikmati penjimatan yang lebih besar iaitu sebanyak RM1,153.98.
“Perbezaan ini mencerminkan kesan kadar pertukaran ringgit terhadap barangan pengguna, terutamanya barangan bernilai tinggi seperti telefon pintar.
“Di sebalik potensi penjimatan ini, ramai pengguna Malaysia mungkin masih memilih untuk membeli di pasaran tempatan memandangkan kemudahan dan akses kepada perkhidmatan pelanggan adalah lebih mudah walaupun pada kos yang lebih tinggi,” jelas beliau kepada Bernama.
DISYORKAN UNTUK ANDA : Beginikah Cara Pendidikan Islam Di GISBH Ahli GISBH Mengaku Tidak Bersalah Dan Mohon Kurang Ikat Jamin Kerosakan PAS bermula dari kepimpinan atasan.
Bagi pasaran Malaysia, harga iPhone 16 bermula dari RM3,999 hingga RM7,999 seunit bergantung kepada saiz storan.
Harga itu termasuk cukai, duti import dan caj lain, yang menyumbang kepada peningkatan kos berbanding pasaran luar negara.
Menurut peminat iPhone Syaffiq Ashadi Saidin keputusan membeli peranti itu bergantung kepada pelbagai keadaan, seperti ada rakan yang melancong ke negara-negara tersebut, yang boleh menjadikan pembelian lebih berbaloi.
Namun, beliau berkata pengguna iPhone sedia ada mungkin akan terlepas nilai tukar beli yang besar jika mereka membeli di luar negara.
“Nilai tukar beli untuk iPhone sedia ada boleh berbeza dari RM200 hingga RM4,750, bergantung kepada jenis model dan keadaan peranti,” katanya.
Syaffiq berkata beliau lebih suka membelinya di Malaysia, kerana menukar beli iPhone lamanya memberikan kelebihan kewangan bagi mengimbangi harga yang lebih tinggi, menjadikan ia lebih menarik walaupun membelinya di luar negara adalah lebih menjimatkan.
Keadaan ringgit yang melemah dalam beberapa bulan lalu menjadi punca kebimbangan, terutamanya bagi pengguna Malaysia yang ingin membeli barangan import.
Apabila nilai mata wang berubah-ubah, perbezaan harga itu berkemungkinan akan kekal sebagai pertimbangan utama bagi pembeli celik teknologi.
Perbezaan harga itu juga menimbulkan implikasi yang lebih besar terhadap kuasa beli pengguna disebabkan kekuatan mata wang, satu faktor yang amat relevan memandangkan prestasi ringgit terus menjadi tumpuan ekonomi negara.
Perbezaan harga iPhone 16 di Malaysia berbanding AS dan Singapura buat pembeli fikir panjang  
DISYORKAN UNTUK ANDA : PN Terdesak Hingga Jual Nama Keluarga Allahyarhamah Syarifah Azizah Di Mahkota Tiga Ahli GISBH Di Dakwa Atas Pertuduhan Liwat Polis Gagalkan Usaha 5 Ahli GISBH Lari Ke Thailand Masa depan politik PAS malap jika terus dipimpin Haji Hadi. LAWATI LAMAN FACEBOOK KAMI :
My TV Online Telegram Twitter Facebook Youtube SPRM mampu “wiretapp” bualan Najib, tapi gagal “tapping” bualan keluarga Muhyiddin?

 
The post Perbezaan harga iPhone 16 di Malaysia berbanding AS dan Singapura buat pembeli fikir panjang appeared first on My TV ONLINE.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://my-tv.online/2024/09/21/perbezaan-harga-iphone-16-di-malaysia-berbanding-as-dan-singapura-buat-pembeli-fikir-panjang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pergi Mana Sempena Cuti Panjang Hari Malaysia Dan Maulidur Rasul

Pergi Mana Sempena Cuti Panjang Hari Malaysia Dan Maulidur Rasul

papar berkaitan - pada 19/9/2024 - jumlah : 90 hits
Cuti panjang selama empat hari dan bergabung pula dengan cuti sekolah yang baru bermula menyaksikan kesesakan di mana mana Ketika cuti panjang ini juga negeri negeri di utara sedang mengalami musim hujan Di rumah saya sendiri sudah berhari ...
Restoran Ikhwan Senarai Menu Lokasi Seluruh Malaysia

Restoran Ikhwan Senarai Menu Lokasi Seluruh Malaysia

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 99 hits
Restoran Ikhwan Senarai Menu Lokasi Seluruh Malaysia Restoran Ikhwan adalah salah satu restoran yang sangat terkenal di seluruh Malaysia dengan keenakan dan kesedapan sajian serta pelbagai menu untuk memenuhi citarasa pengunjung tempatan da...
Konsert Solo Pertama Taemin Di Malaysia Dipenuhi Tarian Gelak Tawa Momen Menyentuh Hati

Konsert Solo Pertama Taemin Di Malaysia Dipenuhi Tarian Gelak Tawa Momen Menyentuh Hati

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 88 hits
Putera K Pop Taemin memukau pentas semalam apabila jelajah dunia Ephemeral Gaze yang dinanti nantikan tiba di Malaysia Artikel Berkaitan Diadakan di Stadium Tertutup Malawati di Shah Alam Selangor acara yang penuh tenaga itu menyaksikan pem...
Dokumen Untuk Buat Passport Malaysia Senarai Dokumen Diperlukan

Dokumen Untuk Buat Passport Malaysia Senarai Dokumen Diperlukan

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 88 hits
Sebelum anda menghadirkan diri ke pejabat JJabatan Imigresen Malaysia untuk membuat passport Malaysia anda sebaiknya anda semak dahulu senarai dokumen untuk buat passport yang perlu anda sediakan Tanpa dokumen dokumen yang diperlukan permoh...
Senarai Restoran Ikhwan Gisb Malaysia Dan Menu Restoran Ikhwan

Senarai Restoran Ikhwan Gisb Malaysia Dan Menu Restoran Ikhwan

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 82 hits
Ketahui senarai Restoran Ikhwan GISB Malaysia GISB Holdings adalah sebuah syarikat Bumiputera Islam yang terkenal dengan pelbagai perniagaan termasuk rangkaian restoran dan kafe di seluruh Malaysia Restoran di bawah GISB Holdings dikenali s...
Video Wakil Rakyat Perlu Bijak Suarakan Isu Malaysia Tribune 11 09 2024

Video Wakil Rakyat Perlu Bijak Suarakan Isu Malaysia Tribune 11 09 2024

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 74 hits
KUALA LUMPUR Wakil rakyat perlu bijak dan teliti jika ingin menyuarakan sesuatu isu Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Datuk Nadzim Johan berkata mereka tidak perlu mengeluarkan sebarang kenyataan kontroversi yang boleh menggangu gugat ...
Raja Petra Malaysia S Most Prominent Political Commentator Dies At 74

Raja Petra Malaysia S Most Prominent Political Commentator Dies At 74

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 103 hits
RPK was one of the pioneers who have shaped political discourse in Malaysia since the advent of the internet Raja Petra Kamarudin one of Malaysia s best known critics who dramatically left the country to avoid arrest has passed away leaving...
Take Home The Vivo V40 V40 Pro For Free With Malaysia S Leading Telco Providers

Take Home The Vivo V40 V40 Pro For Free With Malaysia S Leading Telco Providers

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 99 hits
Enjoy the vivo V40 Series with Exclusive Deals from Top Malaysian Telcos vivo Malaysia is now offering exceptional deals to all Malaysians with exciting partnerships with local telco providers Now everyone can enjoy and experience the lates...
Poster Dan Contoh Ucapan Hari Malaysia Serta Sejarah Hari Malaysia

Poster Dan Contoh Ucapan Hari Malaysia Serta Sejarah Hari Malaysia

papar berkaitan - pada 11/9/2024 - jumlah : 79 hits
Koleksi Contoh Ucapan Hari Malaysia Hari Malaysia adalah salah satu tarikh yang penting dalam kalendar negara disambut pada setiap 16 September Hari ini bukan sahaja mengingatkan kita tentang sejarah pembentukan negara tetapi juga menzahirk...
Agrobank Perkenal Agroputra Bantu Usahawan Agromakanan

Hold Up Wait A Minute Were Malaysia S Good Ol Days Really That Great

Gisbh Linked Chicken Abattoir To Be Probed Over Unpaid Wages

Terapi Dan Pengharapan

Intan Najuwa Kongsi Baby Cot Anak Sulung Lain Pula Yang Netizen Nampak Video

Aquaria Klcc Kami Datang Lagi

Strategi Mengurangkan Yuran Dan Meningkatkan Keuntungan Di Etsy

Kalau Aku Memang Tak Pi La Bagi Bantuan Bagai


echo '';
Kenapa Huruf S Mewakili Skor Terbaik Antara Yang Terbaik

10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3


Apa Yang Ibu Perlu Makan Semasa Menyusukan Bayi

Semua Makhluk Tiada Beza Disisi Allah

Gambar Potret Hanis Zalikha Dan Hairul Azreen Bersama Kucing

Keputusan Liga Super Kdn Vs Jdt

Peran Reza Arap Di Balik Kehadiran Youtuber Ishowspeed Di Indonesia

What Pagcor Approval Means For Winzir Players A Closer Look At Safety And Security