Perang Piala Thomas Ingatan Ngeri Skuad 1967


 

Sebuah akhbar berbahasa Inggeris memaparkan tajuk besar “INDONESIA’S DISGRACE (Keaiban Indonesia) pada tanggal 11 Jun 1967. Ia menyimpulkan satu final badminton yang tiada dua seumpamanya apabila lawan dihadiahkan kemenangan setelah berlaku rusuhan penonton di Istora Senayan, Jakarta pada malam sebelum itu.
Perlawanan akhir Piala Thomas 1967 di antara juara bertahan Indonesia dan Malaysia itu tercemar gara-gara kekacauan penyokong tuan rumah ketika Malaysia mendahului kedudukan 4-3 pada malam kedua final yang berlangsung selama dua malam berturut-turut itu.
Malam pertama menyaksikan Malaysia meluru untuk mendahului 3-1. Rudy Hartono, jaguh muda yang ditampilkan tuan rumah ketika belum pun mencecah usia 18 tahun, mendapatkan mata pendahuluan apabila mengejutkan Tan Aik Huang 15-6, 15-8 tapi Malaysia memenangi dua perlawanan beregu seterusnya – Ng Boon Bee-Tan Yee Khan menewaskan Abdul Patah Unang-Darmawan Supatera dan Aik Huang-Teh Kew San mengalahkan Muljadi-Agus Susanto — serta peseorangan kedua Yew Cheng Hoe yang menundukkan Ferry Sonneville yang sudah berusia 36 tahun.
Memulakan aksi malam kedua, Aik Huang pula mengalahkan Sonneville untuk Malaysia berada di ambang kejuaraan tapi Hartono – yang sepanjang kerjayanya kemudian menjuarai Piala Thomas empat kali, Kejohanan Seluruh England lapan kali serta kejuaraan tunggal dalam Kejohanan Dunia 1980 — kembali menghidupkan harapan Indonesia dengan kemenangan ke atas Cheng Hoe. Ini disusuli kemenangan Muljadi ke atas Kew San.
Masih mendahului tipis 4-3, Malaysia menampilkan beregu no 1 dunia ketika itu Boon Bee-Yee Khan bagi mencari mata kejuaraan. Berada 10-2 di depan ke atas Muljadi-Susanto dalam set kedua selepas menang set pertama, pada detik itulah penonton mula menimbulkan kekacauan dengan sorakan mengganggu tumpuan selain menggunakan flash kamera untuk memberikan silau kepada pasangan Malaysia itu yang kesudahannya tewas set kedua 13-18.
“Kebingitan di dalam stadium tidak tertahankan. Penonton mengejek setiap kali kami dapat mata. Ada yang menggunakan flash kamera tiap kali kami mendongak ketika hendak buat pukulan,” tulis Cheng Hoe dalam buku “Sports Flame: Stories Never Told Before”.
Ketika tempoh rehat lima minit sebelum set penentuan, pengadil kejohanan Herbert Scheele meminta pegawai tuan rumah mengosongkan stadium untuk permainan diteruskan. Enggan menurut arahannya, Scheele menggantung permainan. Sekalipun stadium dikosongkan sesudah itu, permainan tetap tidak bersambung.
“Penonton merusuh ke dalam gelanggang. Ada yang menarik keluar fius daripada kotak DB hingga seluruh stadium gelap-gelita. Kami benar-benar ketakutan kerana tentera yang berkawal pun tidak mampu membendung penonton yang marah.
“Kami takut penyokong Indonesia akan melanyak kami. Apabila tentera hilang kawalan, kami khuatir senjata api mereka dirampas dan akan digunakan untuk membunuh kami. Mujurlah kami segera diiring keluar dari stadium dibantu lampu suluh dan pemetik api (milik pengurus pasukan, Khir Johari).
“Pada waktu itu, sebahagian penonton masih menghambat kami tapi sekali lagi kami bernasib baik kerana sempat menaiki bas pasukan dan diiringi polis untuk selamat sampai ke hotel. Tapi di sana juga ada penyokong Indonesia yang menanti. Kami terpaksa memasuki Hotel Indonesia dari pintu belakang dan bergegas ke bilik kami untuk mengunci diri,” tambahnya.
Ketika di hotel, Khir memaklumkan kepada pemain-pemain bahawa mereka perlu menantikan keputusan lanjut daripada Persekutuan Badminton Antarabangsa (IBF) mengenai status perlawanan akhir yang tergantung itu.
Cheng Hoe berkata sebelum kejohanan itu lagi, Khir tidak berhenti-henti mengingatkan pemain bahawa ini adalah peluang terbaik Malaysia yang perlu dimanfaatkan. Sebenarnya pemain-pemain amat gemuruh dengan menyedari mereka akan berdepan kesukaran daripada penyokong Indonesia yang sangat membingitkan di Istora Senayan.
“Sepanjang malam, kami tidak dapat lelap. Kami khuatir masih ada penyokong Indonesia yang dapat menyusup masuk ke hotel, memecah pintu bilik dan mengerjakan kami,” ujarnya.
Sejurus siang, sambung Cheng Hoe, pemain-pemain dimaklumkan bahawa mereka akan segera mengambil penerbangan pulang ke Kuala Lumpur sambil perlawanan akhir Piala Thomas itu tergantung sementara menunggu keputusan lanjut.
“Kami masih cemas sepanjang perjalanan ke lapangan terbang. Bukan saja kami diiringi polis, malah beberapa kereta perisai turut serta dalam konvoi kami. Kami tidak berasa selamat selagi belum mendarat di Kuala Lumpur. Malah, kami curiga dengan pesawat Garuda yang kami naiki ke Singapura dan dari sana mengambil penerbangan lain ke Lapangan Terbang Subang.
“Seluruh insiden yang berlaku, pada saya, umpama pergi berperang untuk negara yang tercinta. Cuma perbezaannya ialah berbanding menggunakan senjata api dan peluru, kami bersenjatakan raket dan bulu tangkis. Semua serba-serbi yang lain umpama perang… lawan yang merusuh, kehadiran tentera, suasana gelap-gelita dan kereta perisai,” tulis Cheng Hoe menutup ceritanya.
Indonesia kemudian menolak keputusan untuk permainan dilanjutkan di gelanggang berkecuali di New Zealand. Kesudahannya Malaysia dihadiahkan kemenangan dengan keputusan 6-3 untuk Piala Thomas kembali ke tanah air selepas 12 tahun sejak kejayaan terakhir pada 1955.
Pertengahan Januari lalu, skuad Piala Thomas 1967 negara diraikan oleh Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah dalam satu majlis minum teh di Istana Negara.
Anggota skuad yang hadir ialah Cheng Hoe, Billy Ng Seow Meng, Yee Khan, Kew San dan Aik Huang di samping dua bekas pemain skuad Piala Uber negara dari era 50an dan 70an Jean Moey dan Sylvia Ng serta bekas pemain skuad Piala Thomas 1976 James Selvaraj.
Sebilangan anggota skuad berkenaan akan menjadi tetamu dalam satu majlis Sports Flame di Hotel Concorde Kuala Lumpur pada 9 Dis ini — satu sambutan meraikan pemain-pemain hebat Malaysia dari tahun 60-an, 70-an dan awal 80-an. Acara itu, yang disokong oleh FMT, dianjurkan oleh empat wartawan sukan dari era itu, George Das, R Velu, Lazarus Rokk dan Fauzi Omar, yang telah menulis mengenai ikon sukan negara dalam pelbagai akhbar dan dalam mysportsflame.com. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/10/perang-piala-thomas-ingatan-ngeri-skuad.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perang Enam Hari 1967 Permulaan Satu Kemusnahan Negara Palestin

Perang Enam Hari 1967 Permulaan Satu Kemusnahan Negara Palestin

papar berkaitan - pada 16/10/2023 - jumlah : 230 hits
Ianya bermula pada pukul 7 10am 5hb Jun 1967 waktu Israel Enam belas jet Magister Fouga buatan Perancis pelatih pelatih era 1950an dilengkapi roket berlepas dari lapangan Hatzor Jet jet Fouga tersebut bertransmisi seperti mana jet Mystere d...
Jdt Tewaskan Perak Fc Bekalan Selesa Separuh Akhir Pertama Piala Malaysia 2023

Jdt Tewaskan Perak Fc Bekalan Selesa Separuh Akhir Pertama Piala Malaysia 2023

papar berkaitan - pada 20/10/2023 - jumlah : 137 hits
PIALA MALAYSIA 2023 SEPARUH AKHIR PERTAMA JDT TEWASKAN PERAK FCTahniah buat JDT Kemenangan selesa dengan jaringan 4 berbalas 1 dalam perlawanan separuh akhir pertama Piala Malaysia 2023 JDT menentang Perak FC di Stadium Perak Ipoh sebentar ...
Separuh Akhir Pertama Piala Malaysia Perak Fc Lwn Jdt 19 Oktober 2023

Separuh Akhir Pertama Piala Malaysia Perak Fc Lwn Jdt 19 Oktober 2023

papar berkaitan - pada 19/10/2023 - jumlah : 198 hits
Pertembungan antara pasukan Perak FC dan JDT dalam perlawanan bola sepak Separuh Akhir Piala Malaysia di Stadium Perak di Ipoh Perak Darul Ridzuan pada yang berlangsung pada 19 Oktober 2023 jam 9 00 malam KEPUTUSAN PENUHPERAK FC 1 4 JDT7 Os...
Malaysia Kempunan Tajikistan Rangkul Piala Pestabola Merdeka

Malaysia Kempunan Tajikistan Rangkul Piala Pestabola Merdeka

papar berkaitan - pada 18/10/2023 - jumlah : 147 hits
Pemain Malaysia Arif Aiman diasak pemain Tajikistan Juraboev Amirbek dan Shukurov Alisher pada perlawanan Akhir Pestabola Merdeka 2023 di Stadium Nasional Bukit Jalil malam ini Malaysia kempunan Tajikistan rangkul piala Pestabola Merdeka KU...
Piala Afc 2023 Qatar Asian Cup Jadual Perlawanan Terkini

Piala Afc 2023 Qatar Asian Cup Jadual Perlawanan Terkini

papar berkaitan - pada 20/10/2023 - jumlah : 131 hits
Piala AFC Qatar Asian Cup 2023 Tarikh Jadual Perlawanan Terkini Tuan rumah untuk rekod kali ketiga dan juara bertahan Qatar akan mendapat saingan paling berprestij di Asia dengan menentang Lubnan pada hari Jumaat 12 Januari 2024 jam 7 30 ma...
Wanita Sabah Juara Piala Tun Abdul Razak 2023

Wanita Sabah Juara Piala Tun Abdul Razak 2023

papar berkaitan - pada 22/10/2023 - jumlah : 246 hits
SABAH mencipta sejarah apabila muncul juara baharu Piala Tun Abdul Razak kategori wanita selepas menewaskan Selangor 2 1 Kejutan dramatik Sabah julang trofi bersejarah KUALA LUMPUR Sabah mencipta sejarah baharu arena hoki wanita tanah air a...
Gibran Ganti Stiker Mobil Dinas Bernuansa Piala Dunia U 17

Gibran Ganti Stiker Mobil Dinas Bernuansa Piala Dunia U 17

papar berkaitan - pada 24/10/2023 - jumlah : 113 hits
Selama menjadi Wali Kota Solo Gibran sudah empat kali mengganti stiker mobil dinas
Foto Antusiasme Warga Bandung Saksikan Trofi Piala Dunia U 17 2023

Foto Antusiasme Warga Bandung Saksikan Trofi Piala Dunia U 17 2023

papar berkaitan - pada 22/10/2023 - jumlah : 148 hits
Warga memadati kawasan Cikapayang Dago Park Bandung untuk menyaksikan langsung dan berfoto bersama Trofi Piala Dunia U 17 2023
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Maaqub Sintok Ni Nak Kata Anggota Kita Tak Sedia La

Buah Yang Berubah Ubah Rasa

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis