Perang Jamal Bagaimana Perang Saudara Pertama Dalam Islam Ini Boleh Berlaku




Perang Jamal atau Perang Unta ialah perang saudara pertama dalam Islam. Bagaimana peperangan ini boleh berlaku?  Mari kita telusuri kisah perang yang telah berlaku lebih seribu tahun dahulu ini.

 

Perang Jamal berlaku pada 11 Jamadil Akhir 36H bersamaan Disember 657M. Punca utama peperangan ini berlaku ialah apabila terjadinya salah faham antara pihak Saidina Ali dan pihak Saidatina Aisyah, Ummahatul Mukminin yang telah dicetuskan oleh golongan munafik. Perang ini dinamakan perang unta adalah kerana ketika peperangan, Saidatina Aisyah menunggang unta dan beliau hanya berada di atas untanya, tidak menyerang dan tidak memerintahkan serangan. Perkara penting yang harus ditegaskan tentang peperangan ini ialah peperangan ini bukan bertujuan untuk membunuh atau isu perebutan kuasa tetapi hanya atas dasar untuk menegakkan kebenaran.


 




Kota Madinah berada dalam keadaan huru-hara apabila khalifah ketiga Islam iaitu Saidina Uthman bin Affan telah dibunuh oleh puak pemberontak daripada golongan Saba’iyyah  di dalam rumahnya sendiri kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan pentadbirannya. Saidina Uthman telah dibunuh secara zalim pada bulan Haram dan golongan Saba’iyyah ini telah mencemarkan tanah Rasulullah. Berikutan hal itu, ahli syura telah mencadangkan supaya Saidina Ali dilantik sebagai kepimpinan Khalifah yang baru menggantikan Saidina Uthman, namun beliau menolak. Setelah desakan demi desakan dilakukan, Saidina Ali akhirnya menerima taklifan tersebut untuk dilantik sebagai Khalifah.

 

Saidina Ali menghadapi cabaran yang besar ketika itu kerana banyak fitnah telah berkembang dan merebak selepas kewafatan Khalifah Uthman. Beliau bukan sahaja harus menguruskan pentadbiran negara tetapi juga perlu menyelesaikan isu pembunuhan Saidina Uthman. Saidina Ali berpendapat bahawa adalah lebih utama untuk menstabilkan keadaan negara dan menghakimi pesalah yang terlibat dengan kuasa yang tetap daripada mengenakan hukuman qisas kepada pembunuh Saidina Uthman tanpa sebarang autoriti. Tetapi pendapat ini disangkal oleh pihak lain seperti Saidatina Aisyah di Mekah  dan  Muawiyah bin Abu Sufyan di Syam yang mendesak agar segera menghukum para pembunuh Saidina Uthman.

 

Setelah berbai’ah kepada Khalifah Ali atas dasar menuntut qisas pembunuh Saidina Uthman, Thalhah bin Ubaidillah dan Abu Abdullah Zubair bin Al Awwam meminta izin Saidina Ali menuju ke Mekah untuk berbincang dengan Saidatina Aisyah tentang perancangan menuntut bela atas kematian Khalifah Uthman. Saidatina Aisyah bersetuju dan beliau bersama Thalhah dan Zubair berserta beribu pasukan bergerak ke Basrah, membina kubu pertahanan dan bersiap sedia menuntut bela atas kematian Saidina Uthman.

 


Tetapi pada masa yang sama, pembunuh-pembunuh Saidina Uthman dan pihak yang terlibat bertindak menyelamatkan diri daripada dikenakan hukuman. Cara yang digunakan mereka adalah dengan berbai’ah kepada Khalifah Ali. Hal ini menyukarkan Khalifah Ali menghukum pesalah kerana mereka telah berbai’ah kepada beliau. Saidina Ali kemudiannya mendapat maklumat tentang kemaraan pasukan Saidatina Aisyah dan beliau tidak mempunyai pilihan. Beliau dan pasukannya berangkat ke Kuffah, kota berdekatan dengan Basrah, bukan untuk berperang tetapi untuk berunding dengan pihak Saidatina Aisyah supaya berdamai. Pada fikiran Saidina Ali, hal ini tidak boleh dibiarkan kerana jika peperangan berlaku pasti akan membawa kemudaratan yang besar. Pertumpahan darah yang dahsyat akan berlaku dan umat Islam akan berpecah.

 

Mengikut satu riwayat, perundingan dimulakan dengan Saidina Ali menemui Zubair Al Awwam, sepupunya sendiri dengan mengatakan, “Betapa rindunya aku ketika di sisi Rasulullah, kita mengayunkan pedang yang sama. Mengapa hari ini pedang kita bermusuhan? Wahai Zubair, ingatkah engkau pada suatu hari, Rasulullah menggandingkan kita berdua lalu bertanya kepada engkau, adakah engkau mencintai Ali? Lalu engkau menjawab, bagaimana mungkin aku tidak mencintai sepupuku sendiri ya Rasulullah. Wahai Zubair, ingatkah engkau lagi bahawa Rasulullah bersabda, suatu hari nanti engkau akan menzaliminya.” Saidina Ali menuturkan lagi, “ Adakah hari itu ialah hari ini wahai Zubair? “ Zubair lalu menunduk dan menangis, lalu berkata,” Ya, engkau benar. Hari itu ialah hari ini. Aku telah menzalimimu.” Lalu, selepas perbicaraan itu mereka bersepakat untuk berdamai.

 

Saidina Ali juga mengundang Thalhah menemuinya untuk berunding. Apabila Thalhah tiba, Saidina Ali memalingkan mukanya lalu membacakan surah Al-Ahzab, ayat 53 yang bermaksud ’..apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (isteri-isteri nabi) maka mintalah daripada belakang tabir..’ dan ‘.. tidak boleh (pula) menikahi isteri-isteri nabi selama lamanya (setelah nabi wafat)..’. Saidina Ali bertanya, “Wahai Thalhah, ingatkah engkau ayat ini diturunkan tentang siapa?” Thalhah mengatakan, “Tentang aku,” Thalhah pernah berbicara dengan Saidatina Aisyah iaitu sepupunya tanpa tabir dan hal ini dicemburui oleh Nabi. Thalhah juga pernah berhasrat ingin menikahi Saidatina Aisyah setelah Nabi wafat lalu turunlah ayat ini sebagai teguran kepada Thalhah. Saidina Ali meneruskan dengan berkata, “Mengapa sekarang setelah Nabi wafat, engkau meninggalkan isteri di rumah, lalu mengajak Aisyah berperang di sisimu?” Penyataan Saidina Ali menikam hati Thalhah lalu beliau bersetuju untuk berdamai.

 


Namun, golongan yang membunuh Saidina Uthman tidak bersetuju dengan perdamaian ini. Hal ini adalah kerana, peluang mereka untuk mendapat hukuman di atas kesalahan mereka akan lebih cerah. Pada awal pagi ketika hari masih gelap selepas perdamaian tersebut. Golongan munafik sekitar 200 orang telah menyerang kedua-dua pasukan, pasukan Saidina Ali dan pasukan Saidatina Aisyah. Namun, pihak Aisyah r.a menyangka bahawa pasukan Ali r.a menipu dan bertindak menyerang ke atas mereka dan sebaliknya juga pada pasukan Ali. Lalu berlakulah peperangan Jamal yang melibatkan pasukan Ali, menantu Rasulullah dan pasukan Aisyah, isteri Nabi.

 

Perang semakin berkobar-kobar, beratus tombak patah, pedang-pedang berlumuran dengan darah. Mereka saling menyerang dan galak menghunus senjata. Kaum Saba’iyah berusaha mencapai unta Aisyah r.a, dan hendak membunuh Ummul Mukminin, akan tetapi gagal. Dengan pengalaman ketenteraan  yang dimiliki oleh Saidina Ali bin Abi Thalib, beliau berpendapat  perang akan berhenti jika Saidatina Aisyah dikeluarkan dari medan peperangan. Lalu, kaki unta yang ditunggangi Saidatina Aisyah dipotong dengan pedang, dan kemudian disembelih, akhirnya unta itu rebah di atas tanah. Hal ini bertujuan untuk menyelamatkan Saidatina Aisyah daripada medan perang yang telah mengorbankan banyak nyawa itu. Apabila Aisyah r.a dikeluarkan daripada tempat pertempuran, peperangan menjadi sedikit reda. Tidak lama kemudian peperangan pun berakhir.

 

Kemenangan berpihak kepada Khalifah Ali. Saidina Ali mengarahkan pasukannya agar tidak mengejar pasukan lawan yang lari, tidak membunuh orang yang terluka dan tidak menceroboh rumah-rumah. Saidina Ali bin Abi Thalib r.a memerintahkan Muhammad bin Abu Bakar dan Amar bin Yasir untuk mendirikan khemah untuk Saidatina Aisyah. Beliau juga mengumpulkan seluruh harta rampasan, dan mempersilakan askar-askar untuk mengambil semula harta mereka. Pihak yang terkorban ialah sekitar 10 ribu, lima ribu daripada pihak Aisyah dan lima ribu daripada pihak Ali.

 

Terdapat riwayat yang mengatakan sahabat Nabi, Thalhah bin Ubaidillah dan Zubair Al Awwam tidak mengikut peperangan setelah berdamai dan syahid di luar peperangan ini namun menurut riwayat lain menyatakan mereka telah dipanah dan gugur syahid ketika perang ini. Mereka dikebumikan di dalam satu liang lahad dan Saidina Ali mendoakan kebaikan untuk mereka. Saidina Ali berkata,”Amat berat perasaanku melihat engkau dibunuh di bawah bintang bintang langit.” Dan mereka termasuk dalam 10 sahabat yang dijanji syurga. Saidina Ali kemudian mempersiapkan segala keperluan Saidatina Aisyah untuk pulang ke Mekah diringi sepasukan wanita bersenjata. Saidatina Aisyah menjangkakan bahawa pemergiannya ke Basrah akan membawa kebaikan dan maslahah sebaliknya bukan seperti yang diharapkan. Beliau menangis sehingga tudungnya menjadi basah mengenangkan perkara ini.

 

Perdamaian antara pihak Aisyah r.a dan pihak Ali r.a akhirnya tercapai tetapi sekali lagi Saidina Ali harus menghadapi satu ancaman besar iaitu menghadapi pihak Muawiyah bin Abu Sufyan yang bergerak dari Syam ke Kuffah atas matlamat yang sama, menuntut bela atas kematian Saidina Uthman. Lalu berlakulah perang Siffin dan terhasillah daripadanya puak Khawarij dan puak Syiah. Justeru, Perang Jamal dan Perang Siffin ini saling berkait dan perpecahan umat Islam kini bermula daripada fitnah yang berlaku selepas kewafatan Khalifah Saidina Uthman bin Al-Affan.

 

Bagaimana kita harus mengambil pengajaran daripada kisah ini?  Sesungguhnya kita harus mengkaji peristiwa ini dengan adil. Sebagai seorang muslim, kita tidak boleh termasuk dalam golongan ekstrim yang telah mengkafirkan kedua-dua belah pihak atas alasan mereka telah melakukan kesilapan. Perbahasan para ulama tentang peperangan ini harus dirujuk terlebih dahulu sebelum menilai peristiwa ini mengikut akal fikiran kita yang cetek.

 

Tidak dapat disangkal lagi bahawa Allah ada menyelitkan mehnah dan ujian dalam hubungan persaudaraan Islam hanya untuk menguji keimanan dan ketakwaan hamba-Nya. Antara ujian tersebut ialah hasutan golongan munafik yang tidak penah berputus-asa memecah-belahkan umat Islam. Mereka ibarat duri dalam daging dan merupakan racun terbesar kepada umat Islam sehingga hari Kiamat. Kita haruslah sentiasa berhati-hati dalam setiap urusan agar tidak terperangkap dengan golongan yang dibenci Allah ini. Semoga Allah menjadi saksi atas usaha dan amalan kita dalam memperjuangkan agama Islam seperti Islam telah sampai kepada kita dengan darah dan air mata Nabi Muhammad SAW serta para sahabat Baginda. Justeru, sanggupkah kita mengkhianati mereka?

 

PENULIS: Hajar Rahman, Universiti al-Azhar, Kaherah, Mesir [http://alazhar.perubatan.org/]



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2021/07/perang-jamal-bagaimana-perang-saudara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Restoran Kini Boleh Beroperasi Sehingga 10 Malam

Restoran Kini Boleh Beroperasi Sehingga 10 Malam

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 394 hits
Kebenaran itu diberikan berdasarkan SOP yang terkini dikeluarkan KOTA KINABALU Pengusaha restoran di Sabah kini dibenarkan beroperasi sehingga 10 malam setiap hari Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Masidi Manjun berkata keb...
Belum Dapat Tarikh Vaksin Boleh Walk In Di Mana Mana Ppv Pusat Pemberian Vaksin Untuk Warga Selangor Dan Kuala Lumpur

Belum Dapat Tarikh Vaksin Boleh Walk In Di Mana Mana Ppv Pusat Pemberian Vaksin Untuk Warga Selangor Dan Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 811 hits
BELUM DAPAT TARIKH VAKSIN BOLEH WALK IN DI MANA MANA PPV PUSAT PEMBERIAN VAKSIN UNTUK WARGA SELANGOR DAN KUALA LUMPUR Alhamdulillah good news buat orang Selangor KL Bermula 1 Ogos 2021 Kepada semua penduduk Selangor KL yang masih tidak memp...
Kit Ujian Covid 19 Boleh Dibeli Di Sunlight Pharmacy

Kit Ujian Covid 19 Boleh Dibeli Di Sunlight Pharmacy

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 273 hits
GMate COVID 19 Ag Saliva Home Kit KOTA KINABALU Kementerian Kesihatan menerusi Pihak Berkuasa Peranti Perubatan telah mengeluarkan senarai dua kit ujian kendiri COVID 19 yang telah mendapat kelulusan bersyarat untuk diimport dan diedarkan d...
Usd Boleh Melanjutkan Kerugian Walaupun Terdapat Kenaikan Yang Kuat Baru Baru Ini

Usd Boleh Melanjutkan Kerugian Walaupun Terdapat Kenaikan Yang Kuat Baru Baru Ini

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 157 hits
Pasangan mata wang EUR USD tidak banyak berubah berikutan keputusan mesyuarat ECB Pedagang menunggu dengan cepat untuk acara ini Namun mereka kecewa dengan sikap pengawal seliaan Pada mulanya euro naik ke paras tertinggi pada tahap 1 1813 t...
Hampir Semua Tak Boleh Percaya Tmj Gelar Syed Saddiq Sebagai Drama Queen

Hampir Semua Tak Boleh Percaya Tmj Gelar Syed Saddiq Sebagai Drama Queen

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 318 hits
Pada Khamis media melaporkan Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman telah didakwa di Mahkamah Sesyen di sini atas pertuduhan pecah amanah melibatkan wang RM1 juta dana milik Angkatan Bersatu Anak Muda Parti Pribumi Bersatu Malaysi...
Fitnah Boleh Berlaku Ini 3 Teguran Ustaz Abu Syafiq Terhadap Sharnaaz Ahmad

Fitnah Boleh Berlaku Ini 3 Teguran Ustaz Abu Syafiq Terhadap Sharnaaz Ahmad

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 271 hits
Menerusi persengketaan di antara penyanyi rap Caprice dan pendakwah bebas Ebit Lew pelakon Sharnaaz Ahmad telah meninggalakan beberapa komen mengenainya
Pembuat Dasar Tidak Boleh Lari Daripada Berbicara Tentang Politik Johari Abdul

Pembuat Dasar Tidak Boleh Lari Daripada Berbicara Tentang Politik Johari Abdul

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 224 hits
Israr KhalidJOHARI Sudah nama pun ahli politik tidak dapat dihentikan daripada berbicara soal kuasa dan kedudukan Gambar fail KUALA LUMPUR Rakyat secara amnya mahu sidang Parlimen yang akan bermula tidak lama lagi menumpukan perbincangan me...
Tin Minuman Boleh Melekat Dekat Kepala Lelaki Ini

Tin Minuman Boleh Melekat Dekat Kepala Lelaki Ini

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 347 hits
Dunia kini masih menyimpan berbagai perkara unik yang tidak boleh dijelaskan Salah satunya seperti yang terjadi pada seorang lelaki berasal dari Florida Jamie Keeton Lelaki ini menggempar kerana boleh menyedut tin tin minuman Liang liang ku...
Covid 19 Boleh Merebak Melalui Angin Kentut

Covid 19 Boleh Merebak Melalui Angin Kentut

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 240 hits
Maklumat berkenaan Covid 19 yang boleh merebak melalui kentut dipercayai diperoleh daripada sumber dipercayai Alamy LONDON Menteri kerajaan Britain mendapati Covid 19 boleh merebak melalui kentut lapor akhbar The Sun kelmarin Beberapa pegaw...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan

Quick To Act Against Citizens Slow To Act Against Politicians

Skuter Ev Yang Tengah Viral Tu Rupanya Nak Gila Boleh Cecah Top Speed 175km Jam