Peralihan Kerajaan Berdasarkan Perlembagaan Seharusnya Dipercepatkan




 Tidak pasti sama ada ia sesuatu yang akan berlaku atau cuma khabar angin, tetapi ramai sekali bercakap mengenai rombakan kabinet sejak sehari dua ini.
Dikatakan rombakan kabinet itu akan dilakukan hari ini iaitu sehari sebelum MT UMNO mengadakan mesyuaratnya di Pahang esok.
Diperkatakan bahawa antara rombakan yang akan dilakukan ialah melantik pemimpin UMNO sebagai Timbalan Perdana Menteri serta menyusun semula perlantikan wakil parti itu dalam kabinet berdasarkan hireaki dan kedudukan mereka dalam UMNO.
Jika ia berlaku, bermakna beberapa pemimpin UMNO yang sebelum ini dilantik sebagai menteri tetapi tiada kedudukan dalam MT UMNO seperti Hishammuddin Hussein, Khairy Jamaluddin dan beberapa yang lain dengan sendirinya akan digugurkan.
Rombakan kabinet ini dipercayai dilakukan Muhyiddin Yassin dengan tujuan meredakan kemarahan UMNO terhadapnya yang memungkinkan tindakan menarik sokongan secara rasmi daripada kerajaan PN akan diputuskan dalam mesyuarat MT esok.
Sebagaimana yang telah ditegaskan oleh Dr. Aziz Bari, pakar perembagaan dan Ketua Pembangkang di Perak, rombakan itu tidak sepatutnya dipertimbangkan oleh Agong berdasarkan kedudukan majoriti Muhyiddin yang meragukan ketika ini.
“Dalam keadaan biasa, ia adalah hak istimewa Perdana Menteri, tetapi sekarang berbeza kerana tidak jelas apakah Muhyiddin masih memiliki majoriti.
“Oleh itu Agong berhak untuk menolak cadangan rombakan kabinet jika ia dicadangkan,” katanya lagi.
Selain itu, berdasarkan beberapa perkembangan mutakhir ini di mana beberapa pemimpin UMNO yang selama ini bersama PN dilihat tidak lagi menyokong Muhyiddin, adalah jelas majoriti yang dimilikinya untuk terus mengetuai kerajaan sudah tiada.
Antara pemimpin UMNO yang dilihat sudah berbeza nada itu ialah Zahid Hamidi, Najib Razak, Tengku Razaleigh Hamzah dan Nazri Aziz.
Dengan itu, kiranya benar rombakan kabinet masih mahu dilakukan, ia bukan saja tidak wajar, malah lebih berupa suatu bentuk sogokan.
Dalam keadaan majoriti atau sokongan terhadapnya sudah tiada, Muhyiddin sepatutnya meletakkan jawatan atau membubarkan Parlimen, bukan menawarkan lebih banyak sogokan jawatan melalui rombakan kabinet.
Dalam hal ini, selain Agong harus menolak jika ada rombakan dicadangkan Muhyiddin, baginda juga sepatutnya mengambil peluang ini untuk menyelesaikan segera kemelut politik negara daripada berterusan.
Penyelesaian yang sebaiknya ialah berdasarkan Perlembagaan di mana Muhyiddin yang tiada lagi sokongan majoriti wajar berundur dengan sukarela atau dinasihatkan berundur untuk membolehkan pihak lain yang memiliki sokongan majoriti dilantik sebagai Perdana Menteri.
Meskipun kita memahami ketika ini sedang dilaksanakan perintah PKPB di mana majlis mengadap ketua-ketua parti terhadap Agong turut ditangguhkan sehingga 27 Oktober, tetapi nampaknya semakin lama isu ini terapung tanpa ketentuan, selama itulah rakyat seluruh negara dalam kegelisahan.
Maka, penyelesaian segera melalui beberapa penyesuaian adalah sangat-sangat diperlukan dan sebagaimana yang dititahkan oleh Agong iaitu paksi kepada kaedahnya ialah Perlembagaan.
Daulat Tuanku!!(Shahbudindotcom 19/10/2020)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/peralihan-kerajaan-imut-perlembagaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rasa Hati Ulama Pas Tiada Peralihan Kerajaan

Rasa Hati Ulama Pas Tiada Peralihan Kerajaan

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 219 hits
FAZLI RADZIKetika Datuk Seri Anwar Ibrahim bakal menghadap Yang di Pertuan Agong pada 13 Oktober ini seorang ulama Pas berkongsikan rasa hati Ahli Jawatankuasa Dewan Ulama Pas Mokhtar Senik berpendapat peralihan kerajaan di bawah pimpinan A...
Kerajaan Kedai Dobi Jadi Tumpuan

Kerajaan Kedai Dobi Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 181 hits
BANGI 23 Safar 1442H Ahad Kemelut politik yang melanda negara ketika ini saling tidak tumpah seperti kedai dobi Secara sinis Ketua Penerangan Barisan Jemaah Islamiah Se Malaysia Ustaz Zamani Ibrahim mendakwa sesiapa sahaja boleh diangk
Terkilan Kerajaan Grs Sabah Tidak Ada Menteri Kesihatan

Terkilan Kerajaan Grs Sabah Tidak Ada Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 203 hits
Bekas Menteri Kesihatan dan Kesejahteraan Rakyat Sabah Datuk Frankie Poon meluahkan rasa terkilannya apabila tidak ada menteri kesihatan dalam kerajaan baru Sabah yang diterajui Gabungan Rakyat Sabah Beliau menganggap perkara itu amat membi...
Kerajaan Diseru Lebih Tegas Tangani Pedofilia Kembiri Kimia Jadi Contoh

Kerajaan Diseru Lebih Tegas Tangani Pedofilia Kembiri Kimia Jadi Contoh

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 229 hits
Pertubuhan Bahu Yang Membantu harap kajian mengenai pedofilia diketengahkan dalam silibus pembelajaran dan akta diperkuatkan
Diputuskan Kerajaan Bts Sah Tidak Dapat Pengecualian Daripada Latihan Khidmat Ketenteraan Wajib

Diputuskan Kerajaan Bts Sah Tidak Dapat Pengecualian Daripada Latihan Khidmat Ketenteraan Wajib

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 244 hits
Sejak kebelakangan dunia K Pop tak putus membincangkan tentang kejayaan yang dicapai oleh kumpulan BTS dan sama ada pencapaian tersebut layak untuk mengecualikan mereka daripada berkhidmat dalam latihan ketenteraan Walaubagaimanapun Pentadb...
Tak Ada Faedah Melayu Bersatu Tapi Kerajaan Lemah

Tak Ada Faedah Melayu Bersatu Tapi Kerajaan Lemah

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 283 hits
Ipohmali Seminggu ni pemimpin PAS kembali meracau Baca tajuk Harakah Pemimpin PAS kata PAS akan tolak apa apa Kerajaan dengan Ds Anwar dan DAP Kata pemimpin PAS dan Ustaz2 depa Melayu dan Islam kena Bersatu Kerajaan Melayu Islam kena di Per...
Semua Perkhidmatan Kerajaan Tetap Beroperasi Walaupun Pkpb Dilaksanakan Di Putrajaya Kl Selangor

Semua Perkhidmatan Kerajaan Tetap Beroperasi Walaupun Pkpb Dilaksanakan Di Putrajaya Kl Selangor

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 404 hits
Semua perkhidmatan kerajaan tetap beroperasi walaupun PKPB dilaksanakan di Putrajaya KL SelangorSemua perkhidmatan kerajaan tetap beroperasi sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat di seluruh Selangor Kuala Lumpur dan Pu...
Panas Kerajaan Perak Akan Tumbang

Panas Kerajaan Perak Akan Tumbang

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 267 hits
mhdaily netTidak mustahil pentadbiran Perak pimpinan Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu akan tumbang jika berlaku perubahan kerajaan di peringkat persekutuan menurut beberapa pemimpin PH negeri itu Ini kerana mereka mendakwa hubungan antara U...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Cheah Liek Hou

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Adapting To Consumer Behavior

Kenyataan Wan Rosdy Bakar Semangat Penyokong Pakatan Harapan Di Prk Dun Kuala Kubu Bharu



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau