Penyakit Glaukoma Boleh Menyebabkan Mata Buta


Assalamualaikum wbt,
Penyakit Glaukoma Boleh Menyebabkan Mata Buta | Penyakit Glaucoma adalah berkaitan dengan kerosakan pada saraf optik. Tahukah anda bahawa Penyakit Glaucoma ini boleh menyebabkan mata menjadi buta. Teruskan pembacaan anda yang disalin daripada portal Kementerian Kesihatan Malaysia.Image pinjam google
Apa itu Glaukoma?
Glaukoma merupakan penyakit mata yang menyebabkan kerosakan pada saraf optik. Saraf optik merupakan laluan yang membawa imej yang dilihat ke otak. Sekiranya tidak dirawat, ianya  boleh merosakkan saraf optik secara perlahan-lahan sehingga mengakibatkan kebutaan yang kekal. 
Di Malaysia, glaukoma merupakan penyebab kebutaan yang ketiga (7%) iaitu selepas katarak (58%) dan diabetes (10%) berdasarkan National Eye Survey 2014.
 
Faktor Risiko Penyakit Glaukoma 

Glaukoma boleh menyerang sesiapa sahaja. Walaubagaimana pun, terdapat beberapa faktor yang berkait rapat dengan peningkatan risiko  untuk mengidap glaukoma. Ini termasuk:Faktor usia: semakin meningkat usia, risiko menghidapi glaukoma meningkat.Bangsa: Keturunan African dan CinaMempunyai ahli keluarga yang menghidapi glaukomaTekanan bola mata yang melebihi tahap normal iaitu melebihi 22 mmHg (Hipertensi ocular )Rabun jauh (miopia)Menghidapi Hipertensi / Darah TinggiMenghidapi Diabetes Mellitus / Kencing ManisMenghidapi ‘Migraine’Menggunakan ubat mengandungi steroid secara berterusan (samada topikal mahupun  sistemik)

Jenis-jenis GlaukomaTerdapat 2 jenis glukoma iaitu:Glaukoma Sudut TertutupGlaukoma Sudut Terbuka

Gejala-gejala GlaukomaGejala berbeza mengikut jenis glaukoma.

1. Glaukoma Sudut Tertutup
Sakit pada bola mataKabur penglihatan mata yang yang mengalami glaukomaMata menjadi merahSakit kepalaMual dan muntahTekanan bola mata yang meningkat

Peningkatan tekanan bola mata terjadi akibat daripada system pengaliran cecair dalam mata tersumbat. Kebanyakan pesakit yang mengidapi glukoma jenis ini mempunyai struktur dalaman mata yang berbeza dari struktur normal. Doktor mata boleh mengesan struktur yang tidak normal dengan melakukan pemeriksaan mata sebelum berlaku serangan glukoma akut agar rawatan pencegahan dapat dilakukan.
2. Glaukoma Sudut Terbuka

Glaukoma jenis sudut terbuka mengalami gejala kehilangan penglihatan secara perlahan dan tidak sakit yang mungkin tidak disedari oleh pesakit. Oleh itu saringan bagi mengesan glaukoma adalah penting terutama bagi seseorang yang mempunyai ahli keluarga yang menghidapi glaukoma.
Selalunya tiada tanda-tanda sehingga glaukoma di tahap yang serius.Kehilangan penglihatan yang perlahan dan berterusan.Pengecutan medan penglihatan.Peningkatan tekanan bola mata.Peningkatan nisbah ‘cup disc’ (menunjukkan kerosakan pada saraf optik)

Ujian Yang Penting Bagi Kes GlaukomaUjian penglihatanMenyukat tahap tekanan bola mataUjian medan penglihatanPenilaian saraf optik dengan melakukan pemeriksaan funduskopi (pemeriksaan dalam bola mata)

Apa Itu Medan Penglihatan
Medan penglihatan adalah merupakan kawasan yang dapat dilihat oleh mata. Ia boleh di kesan dengan menggunakan alat tertentu dan graf yang diperolehi digunakan untuk diagnosa dan memantau tahap glaukoma. Kekerapan ujian bergantung kepada tahap glaukoma dan kadar kerosakan saraf.        
Apa Itu Tekanan Mata
Ia merupakan tekanan dalam bola mata bagi mengekalkan bentuk bola mata. Tahap tekanan normal adalah antara 10-20 mmHg. Tekanan mata diukur dengan menggunakan alat yang dikenali sebagai ‘ tonometer’. Tekanan mata diukur pada setiap sesi pemeriksaan pesakit bagi memantau tahap kawalan glukoma.

Pada setiap lawatan pesakit, doktor mata akan menilai keadaan saraf optik dengan melakukan pemeriksaan dalam bola mata. Ini bertujuan untuk memantau tahap kerosakan saraf optik disebabkan penyakit glaukoma.
Tanpa rawatan yang berkesan, glaukoma menyebabkan kerosakan yang kekal pada saraf optik. Medan penglihatan pesakit akan mengecil sehingga ketahap seperti melihat melalui teropong atau sehingga buta kekal.
Rawatan Glaukoma
Tujuan utama rawatan adalah untuk mengekalkan penglihatan. Terdapat beberapa bentuk rawatan termasuk penggunaan ubatan, rawatan laser dan akhir sekali rawatan pembedahan. Rawatan membantu menurunkan tahap tekanan mata samada menggalakan pengaliran cecair keluar dari bola mata atau mengurangkan pembentukan cecair oleh tisu mata.
1. Ubat-Ubatan2. Rawatan Laser3. Pembedahan

Supplemen Untuk Kesihatan Mata Untuk GlaukomaSelain daripada itu, Glaukoma boleh diatasi dengan pengambilan supplemen untuk kesihatan mata. Kesihatan yang baik adalah bermula dengan sel-sel yang sihat. Mata manusia terdiri daripada beribu jenis sel-sel, jika berlaku sel yang rosak ia mengundang kepada masalah kesihatan mata.
Jadi, bagaimana ingin memastikan kesihatan mata berada pada tahap yang optimum?
1. Vivix Shaklee
Kesihatan sel anda akan mempengaruhi kesihatan anda secara menyeluruh. Setiap masa beribu sel anda mengalami kerosakan, jadi bagaimana untuk kita pastikan kesihatan sel-sel badan kita sentiasa terjaga? 
Ya betul, melalui pengambilan nutrien yang khusus untuk kesihatan sel kita dapat membantu mengekalkan kesihatan badan terutamanya mata. Bagaimana Vivix membantu mengekalkan kesihatan sel secara menyeluruh? Vivix membantu terhadap 4 mekanisme penting untuk berikan nutrien yang baik terhadap sel, iaitu:Meningkatkan Pertahanan SelMeningkatkan Tenaga SelMenggalakkan Pemulihan SelMengoptimumkan Prestasi SelBaca : Manfaat Vivix Shaklee2. Carotomax ShakleeCarotomax Shaklee merupakan vitamin yang memberi perlindungan antioksidan terhadap kesihatan mata. Carotomax membantu melindungi sel-sel dari dalam mata. 
Melindungi Sel-Sel Dari DalamShaklee memanfaatkan perlindungan antioksidan yang ditemui dalam buah-buahan, sayuran dan tumbuhan lain dengan mengasingkan dan menghasilkan pelbagai bentuk karotenoid semula jadi.

KarotenoidKarotenoid adalah pigmen tumbuhan yang memberikan buah-buahan dan sayur-sayuran warna terang merah, kuning dan oren serta penting untuk kesihatan tumbuhan. Sesiapa yang makan makanan mengandungi karotenoid juga akan mendapat manfaat antioksidan yang melindungi tubuh badan
Karotenoid menyokong mata yang sihat dan daya penglihatan yang baik! Tubuh manusia tidak dapat menghasilkan karotenoid yang diperlukan secara semulajadi. Dapatkan jumlah karotenoid harian melalui pengambilan makanan dapat membantu mengekalkan kesihatan mata. Berikut adalah 6 karotenoid bermanfaat yang diperlukan untuk kesihatan badan dan mata
1. Beta KarotenaSumber utama vitamin A. Menyokong penglihatan apabila cahaya kurang dan penglihatan waktu malam.2. Alfa KarotenaMenjadi vitamin A dalam badan. Menyokong penglihatan yang sihat dan mengurangkan ketegangan mata.3. AstaksantinMeningkatkan aliran darah ke retina untuk memberi fokus yang lebih baik kepada objek berhampiran.4. ZeaxantinMenyaring pancaran cahaya biru dari peranti elektronik dan sinaran UV untuk mengekalkan penglihatan yang sihat.5. LuteinMengekalkan kejelasan kanta semula jadi mata dengan meneutralkan pengoksidaan terutamanya dari sinar UV dan cahaya biru.6. LikopenaMembentuk lapisan pelindung untuk mengekalkan kesihatan mata.Jika anda ingin dapatkan vitamin untuk kesihatan mata, boleh dapatkan dengan mommy di whatsapp 019-9966576. Boleh juga hubungi mommy jika anda berminat untuk menjana income. Mommy ready untuk bantu anda jana income bersama shaklee. Jom whatsapp mommy di 019-9966576 (Touch to Whatsapp).Atau
Anda boleh terus mendaftar sebagai ahli / agen terus di website. (Daftar sebagai ahli shaklee disini) Mommy akan hubungi anda selepas anda membuat pendaftaran online.
Your Shaklee PartnerLet's Join UsTo Earn More Money

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.vitaminwawa.com/2020/04/penyakit-glaukoma-boleh-menyebabkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sweetnya Puteri Sarah Tak Kisah Pkp Lama Lama Boleh Tengok Suami 24 Jam Depan Mata

Sweetnya Puteri Sarah Tak Kisah Pkp Lama Lama Boleh Tengok Suami 24 Jam Depan Mata

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 547 hits
Nampaknya Perintah Kawalan Pergerakan yang dilaksanakan oleh kerajaan memberikan ruang dan peluang buat sesetengah individu untuk mengeratkan lagi hubungan suami isteri yang sedia ada Ini terbukti apabila pelakon dan usahawan Puteri Sarah L...
Inilah 7 Petanda Penyakit Yang Kita Boleh Tahu Hanya Daripada Tapak Tangan Rugi Kalau Anda Tak Baca Ni

Inilah 7 Petanda Penyakit Yang Kita Boleh Tahu Hanya Daripada Tapak Tangan Rugi Kalau Anda Tak Baca Ni

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 1069 hits
Tanpa kita sedar kehidupan seharian kita yang sibuk menyebabkan kita mengabaikan penjagaan dari segi pemakanan dan kesihatan kurang dititik beratkan Kadang kala mas tidak sihat pun kita masih bekerja Sebenarnya Allah mencipta kan kita sanga...
Najib Asal Boleh Spin Tipu Mahacai

Najib Asal Boleh Spin Tipu Mahacai

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 168 hits
Asal boleh spin Duit sekarang yang kerajaan PH dan PN dapat adalah hasil penggunaan wang 1MDB untuk hasil peribadi bisnes peribadi Jho Low dan anak tiri Najib Jika duit itu tak wujud takanlah US nak bagi percuma kepada kerajaan Duit itu ada...
Covid19 5 Amalan Ini Boleh Tingkatkan Sistem Imunisasi

Covid19 5 Amalan Ini Boleh Tingkatkan Sistem Imunisasi

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 170 hits
Dengan penularan wabak Covid 19 yang semakin meningkat di seluruh dunia amat penting untuk anda mengambil langkah berjaga jaga bagi mencegah daripada dijangkiti virus ini Selain mematuhi perintah kawalan pegerakan anda juga perlu mengekalka...
Individu Alih Penghalang Jalan Boleh Dikena Tindakan

Individu Alih Penghalang Jalan Boleh Dikena Tindakan

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 308 hits
SHAH ALAM 15 APRIL Ibu Pejabat Polis Daerah Hulu Selangor akan mengenakan tindakan undang undang terhadap mana mana individu yang mengalihkan batu penghalang jalan yang diletakkan oleh pihak berkuasa di daerah itu Menerusi kenyataan Faceboo...
Kkm Khuatir Ketidakpatuhan Kepada Pkp Boleh Jadikan Usaha Keras Bendung Covid 19 Jadi Sia Sia Kp Kesihatan

Kkm Khuatir Ketidakpatuhan Kepada Pkp Boleh Jadikan Usaha Keras Bendung Covid 19 Jadi Sia Sia Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 234 hits
Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Dr Noor Hisham Abdullah menyatakan bahawa pihaknya khuatir ketidakpatuhan kepada PKP boleh merencatkan usaha keras semua pihak bendung Covid 19 Kenyataan tersebut telah dinyatakan dalam sidang media laporan...
Ingkar Pkp Fasa 3 Boleh Terus Ke Mahkamah

Ingkar Pkp Fasa 3 Boleh Terus Ke Mahkamah

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 600 hits
Ingkar PKP fasa 3 Boleh terus ke mahkamahSusulan Perintah Kawalan Pergerakan Tahap 3 yang bermula esok rakyat yang didapati ingkar pada arahan tersebut akan terus ditahan dan dihadapkan ke mahkamah Individu ingkar PKP akan dituduh di mahkam...
Bagaimana Syukur Boleh Menambah Rezeki Ini Cerita Dia

Bagaimana Syukur Boleh Menambah Rezeki Ini Cerita Dia

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 508 hits
HIDUP ini adalah satu ujian Ujian pula boleh datang dalam pelbagai bentuk Ada insan yang diuji dengan kesusahan keperitan penderitaan dan kesakitan Ada pula insan yang diuji dengan kesenangan kemewahan keseronokan dan kebahagiaan Antara dua...
Selepas Pkp Berakhir Adakah Kita Boleh Jalani Kehidupan Seperti Biasa Baca Ini Dulu

Selepas Pkp Berakhir Adakah Kita Boleh Jalani Kehidupan Seperti Biasa Baca Ini Dulu

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 343 hits
Hi Korang Ok lagi satu bacaan ilmiah untuk korangKak lily akan kerap kongsikan artikel daripada Hello Doktor untuk bacaan santai korang Sebab kak lily rasa ianya bagus untuk kita mengambil tahu mengenai kesihatan kita Satu dunia dalam kegel...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping