Penting Pantau Pergerakan Elak Bayi Mati Dalam Kandungan Masa Lahir 6 Kategori Ibu Ini Berisiko


Pantau pergerakan bayi penting mengelakkan bayi meninggal masa lahir (still birth). Siapa ibu yang berisiko?
Menurut  Dr. Dharmini Veerakumaran, Pakar Perbidanan & Sakit Puan, Pertubuhan Kesihatan Sedunia menyatakan bahawa kebolehupayaan janin untuk hidup di luar rahim ialah 22 minggu. Namun, ini tertakluk kepada negara-negara yang mempunyai teknologi neonatal (bulan pertama kelahiran) yang tinggi iaitu kelengkapan ventilator, inkubator dan sebagainya seperti di Amerika dan Australia.

Sebaliknya di Malaysia, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menetapkan usia 24 minggu. Anda perlu faham definisi kebolehupayaan janin untuk hidup di luar rahim ini kerana jika bayi dilahirkan pada usia 20 minggu, dia dianggap gugur. Jika dilahirkan pada umur 24 minggu, barulah dia dikatakan sebagai lahir tidak bernyawa.
Dalam pada itu, terdapat dua jenis kelahiran tidak bernyawa yang perlu anda ambil tahu. Ia ada fresh still birth (FSB) di mana bayi meninggal dalam tempoh 48 jam sebelum kelahiran dan macerate still birth (MSB).
MSB melibatkan bayi yang meninggal lebih daripada 48 jam sebelum tarikh kelahirannya. Sehubungan itu, bagi kes-kes di mana si ibu tidak mengetahui usia sebenar kandungannya, maka mayat bayi yang beratnya 500 gram dianggap sebagai still birth.
Pentingnya carta pergerakan bayi
Sewaktu kandungan mencecah usia 28 minggu, anda akan diminta untuk melakukan catatan di dalam carta pergerakan bayi. Biarpun kelihatan remeh, ia sangat penting untuk dititikberatkan.
Carta pergerakan yang anda perlu lakukan ini dapat dijadikan petunjuk sama ada bayi dalam kandungan sihat ataupun tidak.

PUNCA DARIPADA IBU
1.Umur
Masalah kematian bayi sewaktu dilahirkan sering terjadi di kalangan ibu yang terlalu muda iaitu umurnya bawah 20 tahun ataupun berusia (40 tahun ke atas).
2.Menghidap penyakit tertentu
Bagi anda yang menghidap penyakit jantung, darah tinggi, kencing manis, buah pinggang dan penyakit kronik yang lainnya, ketahuilah anda merupakan golongan berisiko terutamanya apabila tubuh tidak mampu lagi dapat meneruskan kehamilan.
3.Sindrom anti phospolipid (APS)
Ia merupakan sejenis penyakit di mana darah wanita hamil mudah beku. Apabila di dalam saluran darahnya mempunyai darah beku, ia boleh memasuki plasenta dan menyekat pengaliran darah, oksigen dan makanan kepada bayi.
4.Trauma
Kemalangan yang pernah berlaku seperti terjatuh, terhantuk dan yang seumpama dengannya boleh mendedahkan anda kepada risiko kematian bayi sewaktu dilahirkan.
5.Tekanan
Apabila mengalami tekanan, tubuh akan mengeluarkan hormon stres di dalam darah dan memberi tumpuan hanya pada bahagian organ-organ yang penting. Oleh sebab itu, kelenjar adrenalin akan menjaga otak, jantung dan buah pinggang dalam keadaan darurat dan kurang memberi perhatian kepada bahagian rahim. Secara tidak langsung ia mendatangkan mudarat kepada bayi.
6.Sosial ekonomi
Still birth juga didapati terjadi kepada golongan ibu hamil yang terlalu miskin atau tiada pengetahuan asas bagi menjaga kesihatan diri dan kandungan. Antara lain, jika ada di kalangan anda yang ambil alkohol atau dadah semasa hamil, ia bakal mendedahkan bayi kepada risiko still birth.


PUNCA DARIPADA BAYI
1.PembesaranTerbantut (IUGR)
Risiko still birth boleh  berlaku sekiranya bayi tidak mampu untuk membesar dengan kadar sempurna.
2.Pembentukan kongenital
Lazimnya ia boleh terjadi kepada bayi yang mengalami masalah pembentukan organ dalaman tubuh seperti jantung. Sama juga halnya dengan yang mengalami kecacatan akal.
3.Air ketuban
Anda perlu tahu bahawa air ketuban yang kurang ataupun terlalu banyak pun boleh menyumbang kepada risiko still birth.
4.Plasenta
Masalah yang berlaku kepada uri seperti abruption placenta juga boleh menjadi penyebabnya. Ia terjadi kerana uri lekang terlebih dahulu sebelum bayi berjaya dikeluarkan. Jadi, ia tidak dapat memberi bekalan oksigen pada bayi lalu menyebabkannya meninggal.
Manakala placenta praevia pula berpunca daripada pendarahan. Setiap kali pendarahan berlaku, plasenta tidak boleh berfungsi dengan sempurna dan boleh menyebabkan nyawa bayi dalam kandungan terancam.

Nasihat doktor
Setelah hamil atau mengandaikan diri hamil, segera dapatkan pemeriksaan daripada doktor. Tidak semestinya anda berjumpa dengan doktor pakar. Gunakan kemudahan yang telah disediakan oleh KKM dengan mengikuti rutin pemeriksaan antenatal secara berkala. Dalam masa yang sama, jaga kesihatan diri dan kandungan. kesihatan, kawal masalah yang dihadapi dan jaga pemakanan dengan mengikuti saranan diet yang baik.
Demikian juga halnya dengan rutin ujian imbasan. Lakukannya mengikut nasihat doktor bagi membolehkan beliau mengetahui keadaan bayi dari semasa ke semasa.
Elakkan diri daripada mengambil sebarang suplemen yang mempromosikan kelancaran proses kelahiran serta hindari ubat-ubatan yang tidak mendapat kelulusan daripada KKM.
TIP DOKTOR: Jika anda mendapati pergerakan bayi kurang daripada biasa, cuba makan terlebih dahulu kemudian berehat untuk tempoh setengah jam. Setelah itu, pantau pergerakan bayi dengan lebih peka. Jika dia kurang bergerak, segera berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan lanjut.

The post Penting Pantau Pergerakan, Elak Bayi Mati Dalam Kandungan & Masa Lahir. 6 Kategori Ibu Ini Berisiko! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/penting-pantau-pergerakan-elak-bayi-mati-dalam-kandungan-masa-lahir-6-kategori-ibu-ini-berisiko/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suntikan Matangkan Paru Paru Bayi Penting Elak Masalah Pernafasan Pendarahan Otak Bayi Lahir Tak Cukup Bulan

Suntikan Matangkan Paru Paru Bayi Penting Elak Masalah Pernafasan Pendarahan Otak Bayi Lahir Tak Cukup Bulan

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 283 hits
Bagi ibu yang berkemungkinan melahirkan bayi pramatang suntikan ini sangat penting Menurut pegawai perubatan Obstetrik Ginekologi Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita Kehamilan suntikan amat penting untuk ibu yang berkemungkinan melahirkan ba...
Bahu Tersangkut Masa Bersalin Boleh Buat Bayi Cedera Otak Kurang Oksigen 7 Keadaaan Ini Berisiko

Bahu Tersangkut Masa Bersalin Boleh Buat Bayi Cedera Otak Kurang Oksigen 7 Keadaaan Ini Berisiko

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 357 hits
Bahu bayi tersangkut ketika kelahiran adalah antara masalah kecemasan yang boleh berlaku ketika proses kelahiran Bayi patah tulang bahu cedera saraf dan kurang oksigen antara risikonya Menurut Dr Sharina Mohd Razali Pakar Perbidanan Sakit P...
Banyak Perkara Yang Bayi Belajar Sejak Dalam Kandungan Ibu Hamil Perlu Jaga Percakapan Pemakanan

Banyak Perkara Yang Bayi Belajar Sejak Dalam Kandungan Ibu Hamil Perlu Jaga Percakapan Pemakanan

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 335 hits
Kebanyakan individu percaya bahawa bayi yang sedang dalam kandungan ibunya tidak akan mempelajari apa apa sehingga mereka lahir Namun begitu ada kajian terbaharu yang menunjukkan bahawa bayi sebenarnya sudah boleh memahami dan mengingat apa...
Kebaikan Susu Ibu Kepada Ibu Dan Anak Bayi

Kebaikan Susu Ibu Kepada Ibu Dan Anak Bayi

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 1359 hits
Dewasa ini membuat persediaan bagi menyambut kelahiran bayi adalah sesuatu yang menggembirakan serta membuat anda menjadi lebih sibuk Sebelum mengambil sebarang keputusan tentang jenis penyusuan untuk bayi anda pertimbangkan mengenai penyus...
Cara Basuh Botol Susu Penting Untuk Elak Anak Kerap Sakit Bukan Guna Sabun Saja

Cara Basuh Botol Susu Penting Untuk Elak Anak Kerap Sakit Bukan Guna Sabun Saja

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 653 hits
Tak kira sama ada ibu bagi anak minum susu formula atau susu ibu penggunaan botol susu memang tak boleh dielakkan Bila sudah menggunakan botol susu pastilah ia perlu dicuci dengan betul Tahukah ibu semua kalau botol susu tidak dicuci betul ...
Polis Pantau Elemen Asing Elak Berlaku Tragedi Christchurch

Polis Pantau Elemen Asing Elak Berlaku Tragedi Christchurch

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 198 hits
Tindakan pencegahan penting untuk mengelakkan berulang insiden serangan seperti di Christchurch New Zealand berlaku di negara ini kata Pengarah Bahagian Anti Keganasan Cawangan Khas Bukit Aman Ayob Khan Mydin PitchayKatanya langkah pencegah...
Mendaki Gunung Terapi Terbaik Untuk Diri Kandungan Ibu Sarat Hamil Buktikan Boleh Mendaki 4 Gunung Sejak Awal Kehamilan

Mendaki Gunung Terapi Terbaik Untuk Diri Kandungan Ibu Sarat Hamil Buktikan Boleh Mendaki 4 Gunung Sejak Awal Kehamilan

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 535 hits
Aktiviti mendaki gunung kini menjadi antara aktiviti riadah yang menjadi kegemaran pelbagai golongan lapisan masyarakat tanpa mengira jantina dan usia Pendakian gunung dan bukit merupakan satu pengalaman yang menyeronokkan tambahan lagi jik...
3 Bulan Pertama Penglihatan Bayi Belum Jelas Tapi Boleh Baca Emosi Ibu Bapanya

3 Bulan Pertama Penglihatan Bayi Belum Jelas Tapi Boleh Baca Emosi Ibu Bapanya

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 352 hits
Bayi seperti melihat kita tetapi hakikatnya bayi kecil itu masih kabur penglihatannya Bayi yang baru dilahirkan hanya mampu melihat sesuatu objek pada jarak yang terhad iaitu 20 25 sm dan memerhati dengan penuh minat pada wajah ibu yang mem...
Banyak Cara Untuk Elak Vagina Terkoyak Ketika Bersalin Yang Penting Dengar Arahan Doktor Nurse

Banyak Cara Untuk Elak Vagina Terkoyak Ketika Bersalin Yang Penting Dengar Arahan Doktor Nurse

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 672 hits
Ramai ibu hamil takut vagina akan terkoyak ketika melahirkan anak Kalau diberi pilihan memang tak nak ada insiden terkoyak Berikut ada beberapa tip untuk elak vagina dari terkoyak ketika bersalin TIPS MENGELAKKAN KOYAKKAN TERUK MASA BERSALI...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Tiada Peruntukan

How Working For Google Amazon And Microsoft Lost Dream Job Status

5 Rekomendasi Laptop Untuk Mahasiswa Akuntansi Terbaru

Amang Seksual Inspektor Polis Ditahan Kerja

Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih