Pensyarah Uitm Didakwa Buat Gangguan Seksual



Pensyarah UiTM didakwa buat gangguan seksual
Seorang pensyarah yang mengajar di sebuah kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Selangor didakwa melakukan pengantunan seksual (sexual grooming) dan menggangu bekas pelajarnya.
Beberapa mangsa menceritakan kepada Malaysiakini pengalaman mereka bersama pelaku yang masih mengajar di universiti tersebut.
Semua nama telah diubah untuk melindungi identiti mereka yang terlibat.
Menurut Sofia, dia yang mula bergelar pelajar UiTM pada tahun 2018 tidak menyangka perkara itu berlaku.
“Saya tidak pernah menyangka dia adalah pemangsa seksual apabila dia mula mendekati saya sejak semester pertama. Dia kata dia jatuh cinta dengan saya.
“Saya abaikan pada awalnya dan benar-benar sangka (mungkin) menyukai saya.
“Saya bingung kerana dia berlagak baik dengan saya dan rakan-rakan di kelas, tetapi di WhatsApp, dia adalah orang yang berbeza sama sekali,” tambahnya.
Pelajar itu juga berkata pensyarah berkenaan mengajaknya keluar ‘dating’ dan membelikannya hadiah, meskipun menjalinkan hubungan dengan wanita lain pada masa sama.
Sofia berkata dia hanya tahu mengenai niat tidak jujur pensyarah berkenaan setelah bertemu Farah yang mendedahkan pelaku berkenaan juga meluahkan perasaan sama padanya.
Farah memberitahu Malaysiakini bahawa dia tidak pernah mempersoalkan niat pensyarah itu sehinggalah baru-baru ini, memandangkan pensyarah berkenaan adalah mentornya dan mereka mempunyai hubungan rapat.
Melalui tangkap layar yang dimuat naik di Twitter, pensyarah yang berusia 30-an itu memberitahu Farah bahawa dia secara diam-diam meminatinya ketika dia menjadi mentor kepada pelajar berkenaan.
Pensyarah itu juga meluahkan kepada Farah bahawa dia mendambakan rasa sayang yang lebih “dewasa” dan lebih banyak “dosa”.
Dalam sebuah artikel yang dilaporkan oleh Says, 15 mangsa tampil menunjukkan perbualan secara peribadi dengan pensyarah sama yang membuat komen seksual terhadap mereka.
Says melaporkan pelaku yang didakwa biasanya akan mengundang pelajar perempuan untuk makan malam atau memberikan bunga dan barang-barang lain, termasuk pakaian dalam, sebagai hadiah.
Malah dia juga menawarkan untuk membeli kondom kepada bekas pelajarnya pada sambutan ulang hari jadi bagi melakukan seks yang selamat pada masa akan datang.
“Apa brand yang awak nak? Tapi nanti bazir, pakai sekali takleh pakai dah.
“Kalau lingerie tu I nak tengok you pakai baru boleh bagi,” tulis pensyarah berkenaan berdasarkan tangkapan layar yang diterbitkan dalam artikel Says.
Sementara itu, Azmira yang belajar di bawah pensyarah itu pada tahun 2019 dan 2020 – memberitahu Malaysiakini bahawa pelajar diminta menghantar catatan mingguan kepadanya, di mana mereka berkongsi perkara yang sangat peribadi seperti hubungan dan masalah kesihatan diri.
Dia berkongsi tulisan yang ditulis di salah satu diari hariannya yang berbunyi: “Boyfriend tak boleh, skandal boleh?” (Sekiranya saya tidak boleh menjadi teman lelaki anda, bolehkah saya menjadi skandal anda?).
Dia berkongsikan catatan yang ditulisnya dalam salah satu buku hariannya yang berbunyi: “Boyfriend tak boleh, skandal boleh?”
Farah mengatakan pada awalnya dia tidak menyedari betapa ‘menyeramkan’ pensyarah itu sehingga melihat ramai wanita mencemuhnya di Twitter.
“Kami – saya dan rakan sekelas – tak boleh nak hadam kerana dia begitu baik dan prihatin (terhadap kami), walaupun itu nampak luaran.
“Dia berlagak seperti ayah (kepada kami), jadi kebanyakan kami tidak mengesyaki atau perasan sesuatu,” katanya.
Amalan yang dilakukan pelaku untuk membina kepercayaan dengan menyasarkan mangsa yang lemah untuk mengeksploitasi mereka secara seksual dikenali sebagai pengantunan.
Amalan seumpama ini kebiasaannya dikaitkan dengan pengantunan orang dewasa terhadap kanak-kanak untuk mendapatkan seks, tetapi juga boleh berlaku di antara orang dewasa.
Pengantunan kanak-kanak adalah jenayah di Malaysia, tetapi bukan jenayah khusus apabila melibatkan mangsa yang dewasa.
Azmira memberitahu Malaysiakini bahawa pada mulanya dia tidak akan pernah menganggap dirinya menjadi mangsa pengantunan seksual.
“Siapa sangka lelaki dewasa berusia 30-an akan tertarik dengan remaja?
“Sekarang, mungkin ya (pengantunan seksual) kerana melihat bagaimana dia mengarut tentang kehidupan peribadi kami, dia mungkin melakukan itu untuk mendapatkan kepercayaan kami atas sebab itu,” katanya.
Malaysiakini cuba menghubungi pensyarah berkenaan untuk mendapatkan respon.
Lapor kepada pihak berkuasa
Ketika ditanya adakah mereka melaporkan tindakan pensyarah itu kepada UiTM, ketiga-tiga mangsa yang dihubungi Malaysiakini mengatakan mereka hanya menyedari niat pensyarah itu setelah mereka meninggalkan universiti.
Kedua-duanya, Sofia dan Farah mengatakan mereka tidak berniat membuat laporan polis tetapi akan tampil bagi membantu pihak berkuasa jika mengambil tindakan terhadap pensyarah tersebut.
Sementara itu, Azmira sedang mempertimbangkan untuk membuat laporan jika dibenarkan keluarganya.
Namun, pengalamannya sebelum ini dengan pihak berkuasa mengenai gangguan seksual tidak positif.
Azmira mengatakan dia sebelum ini telah mengemukakan perkara yang serupa kepada polis bantuan di kampus UiTM tetapi aduannya ditolak.
Dakwanya, dia memberikan tangkap layar perbualan di mana beberapa pelajar lelaki membuat lawak rogol dan komen seksual menjijikkan terhadap gadis yang mereka temui di Instagram, termasuk dirinya.
“Pegawai itu beritahu saya (ia berlaku) kerana saya tidak menetapkan akaun Instagram saya sebagai ‘private’.
“Mereka (kata) tidak dapat melakukan apa-apa kerana tidak ada hubungan langsung (antara saya dan pelajar lelaki berkenaan), tetapi saya boleh melaporkannya lagi sekiranya budak-budak itu mengganggu saya secara langsung.
Dia juga mendakwa polis bantuan memberitahunya bahawa tindakan seperti itu adalah perkara biasa bagi remaja lelaki dan mereka mungkin mempersendakannya.
Ketua perhubungan awam, media, protokol dan pengurusan acara Jabatan Komunikasi UiTM, Nora Noordin enggan memberi sebarang komen ketika ditanya mengenai status pelaku berkenaan.
Namun, dia memberitahu Says bahawa perkara itu sedang disiasat.
Pada saat artikel ini ditulis, Nora masih belum memberikan respons ketika ditanya mengenai jenaka rogol yang dibuat oleh pelajar UiTM, seperti yang diceritakan oleh Azmira.
Kes gangguan seksual di universiti baru-baru ini dilaporkan oleh pelajar Universiti Malaya (UM) Soleil Ching dan oleh beberapa pelajar wanita di Universiti Sains Malaysia (USM).
Pensyarah UiTM didakwa buat gangguan seksual
Baca Artikel Menarik :
Fahmi Redza mocking Perak MB Nasihat Muhyiddin pada Agong tak memuaskan – Anwar Raja-Raja Melayu Sudah Bersuara Saintis Facebook bangunkan perisian kesan imej ‘deepfake’ Rizalman merajuk, padam ribuan gambar dalam Instagram Resepi ikan tenggiri bumbu merah sedap Layari Laman Facebook MYKMU NET
Curi pakaian wanita untuk naikkan syahwat

The post Pensyarah UiTM didakwa buat gangguan seksual appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/06/18/pensyarah-uitm-didakwa-buat-gangguan-seksual/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gangguan Seksual Oleh Pensyarah Uitm Buat Laporan Polis

Gangguan Seksual Oleh Pensyarah Uitm Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 251 hits
Gangguan seksual oleh Pensyarah UiTM buat laporan polis Gangguan seksual oleh Pensyarah UiTM buat laporan polis dan aduan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia bagi memudahkan proses penyiasatan berhubung dakwaan gangguan seksual yan...
Lebih 15 Pelajar Uitm Dakwa Pensyarah Lakukan Gangguan Seksual

Lebih 15 Pelajar Uitm Dakwa Pensyarah Lakukan Gangguan Seksual

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 564 hits
Hangat diperkatakan di media sosial apabila beberapa pelajar Universiti Teknologi Mara Dengkil mendakwa seorang pensyarah Pusat Asasi melakukan gangguan seksual Memetik Says com lebih 15 mangsa menghubungi mereka serta menyertakan paparan
Uitm Lapor Polis Dakwaan Gangguan Seksual Oleh Pengajar

Uitm Lapor Polis Dakwaan Gangguan Seksual Oleh Pengajar

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 187 hits
MALAYSIAKINIUniversiti Teknologi MARA telah membuat laporan polis dan aduan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia bagi memudahkan proses penyiasatan berhubung dakwaan gangguan seksual dilakukan oleh seorang tenaga pengajar terhadap b...
Warga Pakistan Didakwa Lakukan Amang Seksual Terhadap Budak Lelaki 8 Tahun

Warga Pakistan Didakwa Lakukan Amang Seksual Terhadap Budak Lelaki 8 Tahun

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 217 hits
Tertuduh didakwa melakukan amang seksual terhadap kanak kanak lelaki berusia 8 tahun di ruang tamu sebuah rumah flat di Perai Jaya pada 27 Mei pukul 2 petang BUTTERWORTH Seorang lelaki warga Pakistan didakwa di Mahkamah Sesyen di sini atas ...
Anak Veteran Mca Dakwa Terima Gangguan Seksual Pemimpin Persatuan Cina

Anak Veteran Mca Dakwa Terima Gangguan Seksual Pemimpin Persatuan Cina

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 202 hits
KUALA LUMPUR 7 Zulkaedah 1442H Jumaat Seorang peguam Veronica Wong Pei Huan yang juga anak perempuan veteran Ahli Jawatankuasa Pusat MCA Tan Sri Wong Mook Leong mendakwa bahawa dia telah menghadapi gangguan seksual dari seorang pemimpin per...
2 Peguam Ini Kongsi Langkah Wajar Diambil Mangsa Gangguan Seksual Online

2 Peguam Ini Kongsi Langkah Wajar Diambil Mangsa Gangguan Seksual Online

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 189 hits
BERITAmediacorp Bukti itu ibarat senjata bagi para mangsa semasa melaporkan gangguan seksual online Ini kerana tanpa bukti yang secukupnya pihak berkuasa tidak dapat mengambil tindakan yang sewajarnya dan dengan itu tidak dapat menjatuhkan ...
Wanita Didakwa Sengaja Buat Cerita Isteri Menangis Suami Kahwin Lain Demi Content Tiktok

Wanita Didakwa Sengaja Buat Cerita Isteri Menangis Suami Kahwin Lain Demi Content Tiktok

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 235 hits
Sebelum ini tular di media sosial sebuah video seorang wanita dikatakan menangis sehingga teresak esak semasa majlis persandingan suaminya bersama madu barunya di Jakarta Indonesia Menerusi perkongsian video yang telah dimuat naik oleh Lamb...
Hiburan Didakwa Tak Hargai Pemberian Peminat Datuk Rizalman Dikecam Beri Ikan Salmon Import Pada Kucing

Hiburan Didakwa Tak Hargai Pemberian Peminat Datuk Rizalman Dikecam Beri Ikan Salmon Import Pada Kucing

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 328 hits
Pereka fesyen terkenal Datuk Rizalman Ibrahim mencuri perhatian netizen gara gara pemberian peminat berupa ikan salmon kepada dirinya ditolak mentah mentah Ujar Rizalman dia memang tidak menggemari ikan salmon dan tidak mengetahui bagaimana...
Moratorium Kenyataan Menteri Kewangan Didakwa Palsu

Moratorium Kenyataan Menteri Kewangan Didakwa Palsu

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 203 hits
TIGA kuasa tersebut ialah Seksyen 72 Akta Bank Negara Malaysia 2009 Seksyen 6 dan 7 Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 dan Ordinan Darurat 2021 Hakikatnya tanpa Ordinan Darurat pun dua undang undang sedia ada
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord