Penikmat Kopi Wajib Baca Kedai Kopi Ini Ada Sejak Jaman Kolonial


Penikmat Kopi Wajib Baca, Kedai Kopi Ini Ada Sejak Jaman Kolonial – Dari sabang sampai merauke Indonesia ada beberapa kedai kopi yang masih mempertahankan ketenarannya. Meski melewati zaman ke zaman keda-kedai sederhana ini tetap menyajikan racikan kopi unggulannya. Kopi yang diseduh langsung tanpa campuran saat dipesan aromanya selalu bikin orang pengen balik lagi ke kedai tersebut.
Berikut ini adalah beberapa kedai kopi yang melegenda sejak puluhan bahkan hingga ratusan tahun yang lalu. Kalau ada di kota-kota yang disebutkan dibawah ini, jangan lupa buat mampir buat ngopi disana.
Penikmat Kopi Wajib Baca, Kedai Kopi Ini Ada Sejak Jaman Kolonial – 5 Kedai Kopi Terbaik Dari Zaman Dulu Penikmat Kopi Wajib Baca, Kedai Kopi Ini Ada Sejak Jaman Kolonial yang merupakan beberapa lokasi kedai kopi yang melegenda sejak puluhan tahun ini tentunya merupakan penyedia Kopi yang nikmat dan baunya sangatlah menggoda dengan kualitas terbaik zaman dulu, simak ulasannya dibawah ini.
1. Koffie Warung Tinggi Tek Sun Ho (1878)

Yang pertama, kedai kopi sudah ada sejak tahun 1878, saat itu Indonesia masih belum merdeka dan kedai ini berusia sekitar 141 tahun sampai sekarang, dan sekarang merupakan bangunan modern di kawasan Hayam Wuruk, Jakarta Barat.
Pendiri kedai ini namanya Liaw Tek Soen, yang kini usahanya dilanjutkan oleh generasi ke generasi, yang sekarang berada di generasi ke-5. Dua menu kopi Andalannya adalah Kopi Jantan dan Kopi Betina, perbedaannya terletak pada beberapa khasiat dan rasanya yang agak pekat. Kini kedai kopi ini tetap jadi unggulan bagi mereka pecinta kopi lokal.
Alamat : Koffie Warung Tinggi Tek Sun Ho, Jalan Sekolah Tangki No. 26, Hayam Wuruk, Jakarta Barat.
Jam Operasional : buka pukul 09.00 – 15.00 WIB
2. Warung Kopi Ake (1921)

Berikutnya adalah kedai kopi ini merupakan kedai kopi yang tertua di Belitung. Kopi ini memiliki resep yang turun temurun yang menjadi rahasia nikmatnya kopi ini. Para pelanggan juga datang dari berbagai kalangan. Kopinya disajikan dengan teknik tarik yang membuat aroma dan rasanya sulit untuk dilupakan.
Pengelola dari kedai ini merupakan penerus dari generasi sebelumnya yaitu generasi ke 3, dan sekarang ada di generasi ke 4. Namun, jenis kopi ini cara meraciknya masih dipertahankan karena memang resep yang melegenda. Kopi andalannya adalah kopi susu dan teh susu yang bisa dijadikan panas maupun dingin.
Alamat : Warung Kopi Ake, Jalan KV Senang 57, Tanjung Pandan, Belitung.
Jam Operasional : buka pukul 08.00 – 15.00 WIB
.3.Kedai Massa Kok Tong (1925)

Pendirinya adalah Lim Tee Kee yang merupakan remaja rantau asal China yang membuka usaha kedai kopi saat usianya 17 tahun. Saat itu kedai kopinya bernama Heng Seng dan sekarang berubah menjadi kedai kopi Massa Kok Tong.
Racikan kopi dari wilayah sumatera ini menjadi salah satu menu Andalan di kedai kopi ini. Untuk menjamin kualitasnya, Kedai ini memilih untuk meracik dan memanggang biji kopi sendiri. Dan menu andalannya ada segelas kopi susu yang disajikan dingin, juga tersedia kopi hitam dan roti panggang sebagai pelengkap temannya ngopi.
Alamat : Kedai Massa Kok Tong, Jalan Cipto No. 109/115, Pematang Siantar, Sumetara Utara
Jam Operasional : buka pukul 06.30 – 23.00 WIB
4. Kedai Es Kopi Tak Kie (1927)

Kedai kopi ini berada di kawasan Glodok, Jakarta. Dan kedai ini didirikan oleh Liong Kwie Tiong. Kini kedai kopi ini dikelola oleh generasi ketiganya yakni Latf Yusuf dan Liong Kwang Joe yang merupakan penerus dari generasi sebelumnya.
Menu Andalannya adalah kopi hitam dan kopi susu yang sangat nikmat disajikan dalam keadaan panas maupun dingin. Rahasia dari kenikmatan kopi ini terletak pada penggunaan biji kopi robusta Lampung dan kopi arabika yang berasal dari Toraja. Kini, kedai kopi ini sering hadir di beberapa acara kuliner dan bazar makanan dalam bentuk booth.
Alamat : Kedai Es Kopi Tak Kie, Jalan Pintu Besar Selatan III No.4-6, Glodok, Jakarta Barat
Jam Operasional : buka pukul 06.30 – 14.00 WIB
Bagaimana ? Kalian Penikmat Kopi Wajib Baca, Kedai Kopi Ini Ada Sejak Jaman Kolonial pastinya ingin mulai untuk mencoba salah satu dari beberapa kedai kopi melegenda tersebut bukan? Jika kalian lagi ada di salah satu daerah yang sesuai dengan lokasi diatas, pastikan kalian buat mampir untuk mencoba kopi disana ya!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bloggerborneo.com/penikmat-kopi-wajib-baca-kedai-kopi-ini-ada-sejak-jaman-kolonial/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wajib Baca Teori Konspirasi Kapitalis Mencatur Agenda Politik Malaysia

Wajib Baca Teori Konspirasi Kapitalis Mencatur Agenda Politik Malaysia

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 261 hits
OLEH FBISaya ingin mengajak rakyat menilai seorang pemimpin berdasarkan prestasi bukan di atas pembunuhan karektor Saudara Anwar mempunyai sejarah yang hebat sebagai seorang menteri kewangan Tiada siapapun dapat menafikan perkara tersebut Z...
Restoren Sisik Ikan Bakar Kedai Makan Wajib Try Di Klang

Restoren Sisik Ikan Bakar Kedai Makan Wajib Try Di Klang

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 648 hits
Assalamualaikum peminat makanan Tahu tak area bandar Klang ada satu restoren sangat unik sebab menyediakan Masakan Melayu Asli selain tawaran menu makanan laut bakar steamboat Ha paling penting lokasi kedai sangat strategik terkenal dan pal...
Festival Petik Kopi Banyuwangi Hadirkan Sensasi Bangunan Kolonial Belanda

Festival Petik Kopi Banyuwangi Hadirkan Sensasi Bangunan Kolonial Belanda

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 172 hits
Bupati Banyuwangi Abdullah Azwar Anas yang hadir dalam festival tersebut mengaku sangat mengapresiasi inisiatif warga Gombengsari yang menggelar festival untuk mempromosikan wisatanya Menurut Anas prakarsa ini menunjukkan semangat warga dal...
Dia Panggil Saya Perempuan Sundal Cashier Kedai Serbaneka Buka Mulut Kenapa Mengamuk Depan Pelanggan

Dia Panggil Saya Perempuan Sundal Cashier Kedai Serbaneka Buka Mulut Kenapa Mengamuk Depan Pelanggan

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 440 hits
Dia Panggil Saya Perempuan Sundal Cashier Kedai Serbaneka Buka Mulut Kenapa Mengamuk Depan Pelanggan Sebelum ini viral seorang mak cik mengamuk di sebuah restoran apabila dituduh tidak dilayan oleh pekerja di restoran tersebut Namun kali in...
Cashier Kedai Serbaneka Mengamuk Baling Barang

Cashier Kedai Serbaneka Mengamuk Baling Barang

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 1100 hits
Kalau dulu kecoh isu customer maki hamun pekerja di kedai Chicken Rice Shop kini muncul pulak isu baru yang melibatkan seorang cashierdi kedai serbaneka Ninso yang katanya membaling barang kepada customer Laa apahal pulak ni Cashier baran b...
Mahfud Sebut Sejak Era Bung Karno Hingga Jokowi Papua Selalu Diperhatikan

Mahfud Sebut Sejak Era Bung Karno Hingga Jokowi Papua Selalu Diperhatikan

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 131 hits
Mahfud Sebut Sejak Era Bung Karno hingga Jokowi Papua Selalu Diperhatikan Dia pun juga memuji Presiden Jokowi yang telah membangun infrastruktur agar Papua menjadi semakin maju
Dua Wanita Maut Dalam Kebakaran Rumah Kedai Di Iskandar Puteri

Dua Wanita Maut Dalam Kebakaran Rumah Kedai Di Iskandar Puteri

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 266 hits
Bernama Kedua dua wanita terbabit berumur lingkungan 20 an dan 70 an meninggal dunia di tempat kejadian Foto Bernama ISKANDAR PUTERI Dua wanita maut dalam kebakaran di sebuah rumah kedai dua tingkat di Jalan Indah 8 15 Taman Bukit Indah di ...
Lawatan Ke Kedai Haiwan

Lawatan Ke Kedai Haiwan

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 225 hits
Assalammualaikum Dunia Nie tak tahukah lawatan yang ke berapa tah Marilah menjamu mata melihat kecomelan Haiwan Haiwan yang ada Deretan Haiwan Ni anak katak laa Selalu nya semua haiwan pon depa suka Laa nie tengah dok berzikir suh belikan i...
Kedai Makan Sedap Di Area Selangor Hawker Station

Kedai Makan Sedap Di Area Selangor Hawker Station

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 410 hits
Kedai Makan Sedap Di Area Selangor Hawker Station Salam Alhamdulillah rasa dah lepas mengidam nak cari kedai makan yang sedap sedap ni Uzu ni sejenis suka makan menu menu yang rare Haaaa uzu juga kalau ada kedai makan viral dengan menu yang...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia