Peniaga Dakwa Ada Tangan Ghaib Mahu Rampas Hak Mereka


Wan Noor Hayati Wan Alias Wakil peniaga pasar malam, Salmah Othman bersama peniaga lain yang mempersoalkan tindakan MPKj terhadap tapak pasar malam di Seksyen 9, Bangi baru-baru ini. BANGI – Sudah diberi lesen tetapi tidak dibenarkan berniaga. Jadi apa guna beri lesen? Jika tidak boleh berniaga janganlah beri lesen dulu.
Ikut logik akal, kalau bukan kerana rasuah bermakna Majlis Perbandaran Daerah Kajang (MPKj) terlalu ‘bodoh’ untuk mentadbir. Bunyinya kasar tetapi itulah rasionalnya.
Demikian luahan wakil 300 peniaga di tapak pasar malam Seksyen 9, Salmah Othman, 55, yang meluahkan rasa kecewa ekoran tapak berkenaan belum dibenarkan beroperasi sebagaimana pasar malam di seluruh negara.
Katanya, sesuatu yang pelik kawasan tanah terbiar berkenaan telah terbiar sekian lama tidak ada sesiapa pun berminat mengusahakannya.
“Tetapi setelah berpenat lelah dan berjuta ringgit wang dibelanjakan untuk memajukan kawasan ini seperti meratakan tanah membina sistem saliran, gerai berniaga dan sebagainya ada pula tangan ghaib yang cuba merampasnya daripada kami.
“Kenapa masih tidak benarkan kami semua berniaga di sini sedangkan tidak jauh daripada tapak ini sudah mula beroperasi perniagaan baharu food truck, aneh bukan?
“Lesen perniagaan kami akan tamat pada hujung Julai ini hanya tiga hari kami berkesempatan berniaga arahan sebelum Perintah Kawalan pergerakan (PKP) oleh kerajaan Mac lalu.
“Lokasi ini strategik dan ada desas desus mengatakan ada pihak penganjur lain yang berminat dengan lokasi ini sudah campur tangan dengan pihak berkuasa tempatan, benar atau salah pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang kena siasat bukan kami.
“Di mana Ahli Dewan Undangan Negeri dan Ahli Parlimen Bangi yang kata nak bantu peniaga kecil sedangkan sekolah sudah dibuka, masjid sudah dibuka dan pasar malam lain sudah dibuka, kenapa kami tidak boleh?” soalnya ketika ditemui baru-baru ini.
BACA: Apa sudah jadi dengan peniaga di Selangor?
Soal Salmah;”Adakah ini tindakan sengaja menganiaya dan menindas kerana 80 peratus peniaga pasar malam ini adalah ibu tunggal, golongan B40 dan golongan yang hilang pekerjaan tetap sejak ekonomi merudum dan ancaman pandemik Covid-19?
“Ramai yang sebelum ini menganggur dan mula berniaga, ada yang meminjam wang dengan ah long dan bergolok gadai untuk memulakan perniagaan di sini tetapi malangnya sudah hampir setahun masih belum dapat berniaga untuk meneruskan kehidupan.
“Kami rasa tertipu dan teraniaya oleh kerajaan negeri, PKR dan PH yang menjanjikan memperjuangkan hak rakyat Selangor tetapi inikah maksud sebenarnya? Kami ini bukan rakyat ke? Menyesal besar memilih pakatan hancing memerintah Selangor.
“Ayam pun sanggup berbuat apa sahaja jika anaknya tak makan inikan pula kami manusia. Kesabaran kami sudah melepasi hadnya.
“Kami akan membuat laporan polis dan SPRM jika dalam sehari dua ini masih tidak diselesaikan.
“Kami harap rakyat di daerah ini buatlah petisyen minta ditukarkan yang diPertua dan pegawai-pegawai yang dipercayai tidak amanah menjalankan tugas yang dibayar gaji dengan wang cukai rakyat. Cukuplah kita tertipu dengan kerajaan hipokrit Selangor ini,” katanya.- MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/07/peniaga-dakwa-ada-tangan-ghaib-mahu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Facebook Sekat Puji M Sia Ada Pantauan Tangan Ghaib

Facebook Sekat Puji M Sia Ada Pantauan Tangan Ghaib

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 411 hits
Facebook sekat video puji kecekapan Malaysia tangani Covid 19PADA 18 Mei lalu Dustin Pfundheller menerbitkan satu rakaman video di halaman Facebook beliau di ruangan Other Side of the Truth yang memuji tindakan pantas dan efektif Malaysia d...
Peniaga Lapor Polis Dakwa Ditipu Dalam Pembelian Rumah Pr1ma

Peniaga Lapor Polis Dakwa Ditipu Dalam Pembelian Rumah Pr1ma

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 312 hits
KUANTAN 6 Julai Seorang peniaga membuat laporan polis selepas mendakwa diperdayakan sepasang suami isteri dalam urusan pembelian rumah mampu milik Perumahan Rakyat 1Malaysia sehingga kerugian RM10 897 Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersia...
Mereka Juga Punyai Hak Di Mukabumi Ini

Mereka Juga Punyai Hak Di Mukabumi Ini

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 229 hits
Isnin lepas terpanggil rasa nak menonton rancangan Majalah 3 Sedangkan sebelum ni dah lama tak menonton mana mana rancangan TV Rupanya slot pertama berkisahkan sukarelawan dan insan insan berhati mulia yang berkongsi kasih sayang terhadap k...
Isu Video Tular Rampas Jagung Mps Dakwa Penguatkuasa Diprovok Warga Emas Berstatus Pr Bakal Buat Laporan Polis

Isu Video Tular Rampas Jagung Mps Dakwa Penguatkuasa Diprovok Warga Emas Berstatus Pr Bakal Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 316 hits
Nampaknya isu video tular mengenai barangan niaga milik peniaga jagung yang dirampas anggota majlis perbandaran tempoh hari tidak terhenti disini Selepas anaknya tampil menjelaskan keadaan sebenar dari pihak bapanya dan kehadiran ustas Ebit...
Pesakit Disleksia Bagaimana Masa Depan Mereka

Pesakit Disleksia Bagaimana Masa Depan Mereka

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 353 hits
Pesakit disleksia Siapakah mereka Apakah mereka juga sama dengan pesakit lain di Malaysia yang dilayan seperti orang yang tidak normal Mengapa seseorang dihinggapi penyakit ini Banyak persoalan yang bermain di fikiran ini setelah menerima p...
Mak Ayah Tiba Tiba Skodeng Aku Di Tempat Kerja Luluh Hati Mereka Saat Lihat Aku Pegang Penyapu

Mak Ayah Tiba Tiba Skodeng Aku Di Tempat Kerja Luluh Hati Mereka Saat Lihat Aku Pegang Penyapu

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 1027 hits
Nama manjaku Baby Aku dilahir dan dibesarkan oleh family yang berada Sejak kecil aku tak pernah angkat tangan buat kerja rumah sebab semuanya pembantu rumah yang buat Pertama kali aku pegang penyapu ialah waktu darjah 3 Tu pun sebab kelas a...
Hampir Rm6 Juta Telah Dibayar Mereka Yang Langgar Pkp Selama 3 Bulan

Hampir Rm6 Juta Telah Dibayar Mereka Yang Langgar Pkp Selama 3 Bulan

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 224 hits
Sumber PDRMSikit sikit lama lama jadi bukit Siapa sangka hasil kutipan denda ingkar PKP sejak Mac hingga Jun 2020 sudah mencapai hampir RM6 juta gais Perkara ini dikongsikan Kementerian Dalam Negeri yang mendapat laporan dari Kementerian Ke...
Ivan Vero Dan Rana 3 Nama Yang Jadi Kontributor Bulan Juni 2020 Intip Profil Mereka Yuk

Ivan Vero Dan Rana 3 Nama Yang Jadi Kontributor Bulan Juni 2020 Intip Profil Mereka Yuk

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 198 hits
Bagi sebagian orang menulis adalah sarana untuk berbagai cerita Apalagi di masa pandemi begini yang mengharuskan kita untuk tetap di rumah aja dan mengurangi interaksi sosial menulis menjadi salah satu obat untuk berkomunikasi dengan orang ...
218 Fibonaci

Pentingnya Muhasabah Diri

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Persediaan Awal Haji

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Jangan Pandang Belakang 2

Bukan Sekadar Penyeri Masakan Ini Potensi Daun Sup Untuk Kesihatan

Andika Mahesa Feat Dodhy Kangen Band Dimana Perasaanmu Chord

Boss Level A Bmw R100 Caf Racer With Carbon Leaf Spring Suspension

The 5 Best Electric Tea Kettles Of 2024

Hitung Hari Bersalin Shila Amzah Usaha Nak Bersalin Normal Doakan Tau