Pengundi Kini Wajib Tolak Sanusi Dan Parti Yang Diwakilinya


 
Setelah berhari-hari cuba mempertahankan keceluparan dan kebiadapannya terhadap Raja-Raja, Menteri Besar Kedah, Sanusi Md Nor akhirnya bertemu buku dengan ruas apabila didakwa di mahkamah atas dua pertuduhan di bawah Akta Hasutan.
Tuduhan pertama kerana menghasut berhubung perlantikan Menteri Besar Selangor oleh Sultan Selangor dan tuduhan menghasut kedua berikutan tindakannya mempertikaikan penubuhan kerajaan perpaduan selepas PRU15 lalu yang dititahkan oleh Yang Dipertuan Agong.
Berdasarkan kedua-dua pertuduhan, Sanusi didakwa telah melakukan perbuatan yang mempunyai kecenderungan menghasut dengan menyebut perkataan-perkataan yang mempunyai maksud untuk membangkitkan perasaan tidak setia terhadap Raja-Raja.
Kedua-dua pertuduhan dikemukakan terhadapnya mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Hasutan 1948 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 4(1) akta sama yang membawa hukuman denda sehingga RM5,000 atau penjara maksimum tiga tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.
Apa yang nyata, kedua-dua pertuduhan yang dihadapkan kepada Sanusi itu adalah berdasarkan kesalahan yang dikira amat berat telah dilakukannya iaitu cubaan membangkitkan perasaan tidak setia kepada Raja.
Sebagai pemimpin Melayu/Islam di negara ini dan Sanusi sendiri adalah ketua sebuah kerajaan negeri yang mempunyai Raja, bahkan kedudukan Raja-Raja sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, apa yang dilakukan Sanusi, selain tidak wajar, tetapi juga tidak tidak boleh diterima sama sekali.
Jika inilah perangai dan kelakuan pemimpin Melayu/Islam yang ada di negara ini, sementelah pula beliau adalah mewakili Pas, sebuah parti yang mendakwa memperjuangkan Islam, maka siapa lagi yang mahu menghormati dan mendaulatkan Raja-Raja kita?
Kalau tiada Raja-Raja juga, siapa lagi mahu melindungi kita semua?
Sebab itu, pertuduhan yang dikenakan kepada Sanusi adalah tepat dan wajar agar ia menjadi pengajaran kepada seluruh rakyat negara ini.
Dalam hal ini, titah Sultan Selangor semalam yang menyatakan isu Sanusi masih belum selesai, walaupun setelah Pesuruhjaya Pas negeri mengadap baginda, haruslah menjadi renungan dan pedoman yang berpanjangan kepada seluruh rakyat Malaysia.
Ini kerana perbuatan menghasut atau mengajak kepada kecenderungan tidak setia kepada Raja tidak harus dibiarkan berlaku begitu saja.
Dengan pemimpin sendiri sanggup melakukan hal yang tidak baik terhadap Raja, ia lebih mungkin mendorong rakyat biasa melakukan hal yang sama.
Dalam konteks PRN yang bakal tiba ini, ia adalah masa terbaik dan menjadi kewajipan kepada pengundi untuk menolak Sanusi dan parti yang diwakilinya di mana saja mereka meletakkan calonnya.
Sudah sampai masanya perbuatan Sanusi ini dihukum, selain melalui peruntukan undang-undang, juga melalui suara rakyat yang menolak secara mutlak kebiadapannya terjadap Raja-Raja.
Tidak cukup dengan selama ini menunggang agama dan menanamkan bibit perpecahan dalam masyarakat, kini Raja-Raja pun mahu diheret sama yang didorong oleh kerakusan terhadap kuasa.
Begitukah kelakuan pemimpin dan parti yang mendakwa memperjuangkan Islam? – ShahbudinHusin 18/07/2023.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/07/pengundi-kini-wajib-tolak-sanusi-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengundi Kedah Harus Tolak Sanusi Biadap Melampau Wanita Keadilan

Pengundi Kedah Harus Tolak Sanusi Biadap Melampau Wanita Keadilan

papar berkaitan - pada 16/7/2023 - jumlah : 135 hits
Pengundi Kedah harus membuktikan mereka tidak mahu ahli politik yang biadap dan melampau terus mentadbir negeri itu dalam Pilihan Raya Negeri pada Ogos ini Pengarah Komunikasi Wanita KEADILAN Pusat Noraini Nordin berkata pengundi Kedah waja...
Sanusi Terbukti Main Isu 3r Pengundi Kedah Wajib Rasa Malu

Sanusi Terbukti Main Isu 3r Pengundi Kedah Wajib Rasa Malu

papar berkaitan - pada 14/7/2023 - jumlah : 120 hits
July 13 2023 Sanusi oh Sanusi apa nak jadi dengan hang ni Selama ini ramai yang menganggap Menteri Besar Kedah Sanusi Mohd Nor sebagai pemimpin yang berani hebat dan begitu menghiburkan ketika berceramah Ketika berceramah ada saja lawak jen...
Takat Sanusi Ni Memberatkan Parti Kamu Saja

Takat Sanusi Ni Memberatkan Parti Kamu Saja

papar berkaitan - pada 16/7/2023 - jumlah : 144 hits
Tiada yang pelik dengan kenyataan Tuan Ibharim ni Suatu masa dahulu pemimpin PAS boleh halalkan menipu Malah rasuah pun jadi sedekah sebab nak mempertahankan perangai tak senonoh pemimpin sendiri Jadi apa yang peliknya Guane boh Raja Gelap
Kedah Makin Panas Pengundi Mahu Tukar Mb Sanusi

Kedah Makin Panas Pengundi Mahu Tukar Mb Sanusi

papar berkaitan - pada 15/7/2023 - jumlah : 134 hits
Oleh Noraini Nordin ANALISIS Walaupun tarikh pengundian bagi PRN enam negeri hanya akan berlangsung kira kira sebulan lagi daripada sekarang riak riak gelombang panas yang mahukan perubahan di Kedah sudah mula dapat dikesan Kalih Kasi Sama ...
Sinar Pn Selangor Kini Malap Angkara Sanusi Dakwa Bekas Adun Bersatu

Sinar Pn Selangor Kini Malap Angkara Sanusi Dakwa Bekas Adun Bersatu

papar berkaitan - pada 18/7/2023 - jumlah : 130 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Seorang bekas Adun Bersatu Selangor mengakui ucapan melampau segelintir pemimpin Perikatan Nasional di pentas ceramah telah menyukarkan usaha gabungan itu menarik undi atas pagar Pemimpin enggan dinamakan itu berk...
Dakwa Buat Fitnah Jahat Sanusi Mahu Saman Saifuddin

Dakwa Buat Fitnah Jahat Sanusi Mahu Saman Saifuddin

papar berkaitan - pada 17/7/2023 - jumlah : 157 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Sanusi Md Nor mahu mengambil tindakan undang undang terhadap Saifuddin Nasution Ismail susulan kenyataannya berkaitan isu dana Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya Malaysia dan kecurian unsur nadir bumi Menteri besar ...
Jawab Lah Macamana Pun Tapi Surat Ni Nak Jawab Lagu Mana Pulak Sanusi

Jawab Lah Macamana Pun Tapi Surat Ni Nak Jawab Lagu Mana Pulak Sanusi

papar berkaitan - pada 17/7/2023 - jumlah : 204 hits
PH MALAYSIA GROUPTERBONGKAR Dokuman surat mohon pas lawatan istimewa untuk import tenaga kerja dari China untuk urusan REE Sidang Media KP PTG Kedah tak jawab isu yang dibangkitkan dia cuma guna candu agama untuk memukau pendengar Persoalan...
Curi Ree Saifuddin Cabar Sanusi Supaya Saman

Curi Ree Saifuddin Cabar Sanusi Supaya Saman

papar berkaitan - pada 17/7/2023 - jumlah : 166 hits
FMT Reporters PETALING JAYA Saifuddin Nasution Ismail mengalu alukan hasrat Sanusi Nor yang mahu mengambil tindakan undang undang terhadap beliau berhubung isu kecurian unsur nadir bumi dan berkata banyak persoalan yang perlu dijawab oleh m...
Fitnah Kecurian Ree Sanusi Akan Saman Menteri Kdn

Fitnah Kecurian Ree Sanusi Akan Saman Menteri Kdn

papar berkaitan - pada 17/7/2023 - jumlah : 137 hits
agendaily com17 07 2023Sanusi mahu menyaman Saifuddin Nasution kerana menfitnahnya Tindakan undang undang termasuk menyaman akan diambil Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor terhadap Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berhubung isu kecurian ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku

Lirik Lagu Sufian Suhaimi Semua Tentangmu

Semua Berfkir Tentang Rafah

Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan