Pengorbanan Mendidik Hawa Nafsu Menjadi Baik



Dunia ini medan bagi segala amalan sama ada kebaikan atau keburukan. Setiap manusia diciptakan oleh Allah mempunyai nafsu. Nafsu yang ada pada manusia adalah ujian Allah.

Jika manusia mampu menguasai nafsunya bermakna dia berjalan mengatasi sebahagian besar daripada ujian Allah yang cukup berat. Sekiranya nafsu dididik ke arah kejahatan dan melalui sistem yang jahat, maka nafsu akan menjadi jahat dan liar.
Maka, akan lahirlah mereka yang mempunyai kepandaian, tetapi digunakan ke jalan yang salah. Ini amat bahaya kepada kehidupan manusia kerana masyarakat akan terdedah kepada kehancuran.
Justeru, nafsu perlu dikenali tahapnya agar mudah diperangi kerana nafsu secara fitrahnya akan membayangi kejahatan melainkan mereka yang mendapat rahmat daripada Allah SWT.
Firman Allah SWT: "Sesungguhnya nafsu itu akan mendorong kepada kejahatan melainkan nafsu yang diberi rahmat oleh Allah SWT." (Surah Yusuf, ayat 53).
Ketika Rasulullah SAW dan sahabat balik dari peperangan Badar, Rasulullah SAW bersabda: "Sebenarnya kita baharu balik dari peperangan yang kecil kepada peperangan yang maha besar." Sahabat bertanya: "Apakah peperangan yang maha besar itu ya Rasulullah?" Jawab Baginda: "Perang melawan nafsu." (Hadis Riwayat Baihaqi).
Nafsu amarah tidak dapat dikawal dengan sempurna oleh hati, jika sekiranya hati tidak dapat dibantu oleh ilmu, hikmah kebijaksanaan dan akal. Jika gagal, maka hati akan binasa. Akibatnya, seseorang itu mudah terjerumus ke arah perbuatan yang melanggar syariat, tidak beradab, tidak berperikemanusiaan, bertindak sesuka hati, zalim serta pelbagai keburukan dan bencana kepada diri serta persekitaran.
Oleh itu, perjuangan menentang hawa nafsu dianggap suatu pengorbanan yang amat dihormati dan menjurus kepada jalan yang sebenar.
Firman Allah SWT yang bermaksud: "Mereka yang berjuang ke jalan Kami, nescaya Kami akan tunjukkan jalan Kami. Sesungguhnya Tuhan berserta dengan orang yang berbuat baik." (Surah al- Ankabut, ayat 69).
Sesiapa yang bermujahadah terhadap nafsu, akan ditingkatkan darjatnya kepada kedudukan yang lebih baik dan Allah akan memberi petunjuk kepada segala perkara kebaikan.
Maka, nafsu perlu dididik dan diasuh mengikut telunjuk iman kerana nafsu adalah musuh utama kepada manusia sebelum datangnya musuh kedua iaitu syaitan.
Nafsu adalah musuh dalaman sedangkan syaitan musuh luaran. Apabila nafsu sudah ditundukkan dan ia taat kepada perintah Allah maka baharu syaitan akan dapat dikalahkan.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://hwaliman.blogspot.com/2021/02/hrv.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Kita Cuba Menjadi Baik

Bila Kita Cuba Menjadi Baik

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 334 hits
Berhijrah itu baik Daripada susah kepada senang daripada jahat kepada baik daripada kosong dada kepada penuh ilmu di dada Ini hanya cakap cakap kasarnya saja iaitu semua orang simpan niat untuk berhijrah Setiap hari pun saya menyimpan niat ...
Nasib Baik Tak Jadi Beli Kereta Ferrari Hangus Terbakar Di Lebuhraya Bke

Nasib Baik Tak Jadi Beli Kereta Ferrari Hangus Terbakar Di Lebuhraya Bke

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 262 hits
Nasib baik tak jadi beli Kereta Ferrari hangus terbakar di lebuhraya BKEPemandu kereta Ferrari 430 berusia 30 an sempat menyelamatkan diri dari terbakar bersama keretanya itu dalam kejadian di susur keluar Permatang Pauh Lebuhraya Butterwor...
Contoh Cover Letter Yang Baik Cv Terbaik

Contoh Cover Letter Yang Baik Cv Terbaik

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 253 hits
3 Contoh Cover Letter yang baik dan contoh cv Terbaik dalam bahasa melayu Contoh Cover Letter atau kita lebih dikenali dengan surat permohonan pekerjaan anda mestilah dilampirkan sekali dengan cover letter Anda akan nampak lebih professiona...
Mahkamah Cadang Kes Saman Tony Pua Najib Selesai Cara Baik

Mahkamah Cadang Kes Saman Tony Pua Najib Selesai Cara Baik

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 208 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini pada Selasa mencadangkan supaya kes saman difailkan Ahli Parlimen Damansara Tony Pua Kiam Wee terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak empat tahun lepas atas dakwaan melakukan salah laku...
Hooray Harga Barang Makanan Naik Sampai 250 Peluang Baik Parti Politik Cari Publisiti Murah

Hooray Harga Barang Makanan Naik Sampai 250 Peluang Baik Parti Politik Cari Publisiti Murah

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 258 hits
PJ Mydin hypermart says food prices up 30 250 will return to normal within three weeksAmeer Ali Mydin MD of Mydin said spike caused by flooding MCOlast 2 weeks poultry prices up by 10 15 ikan Mabung RM12 went to RM18 kg Kembong RM7 went to ...
Nak Total Lockdown Baik Bagi Rakyat Tahu Asal

Nak Total Lockdown Baik Bagi Rakyat Tahu Asal

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 188 hits
1 Kalau betul nak buat total lockdown harap sangat agar kerajaan maklum awal supaya semua orang dapat buat persediaan rapi Ada yang nak urus anak di asrama nak buat perancangan sama ada perlu atau tidak beli barang niaga nak beli dedak lemb...
Guna Span Cuci Pinggan Bersihkan Perkakasan Anak Jika Tak Bernasib Baik Anak Boleh Cirit Birit

Guna Span Cuci Pinggan Bersihkan Perkakasan Anak Jika Tak Bernasib Baik Anak Boleh Cirit Birit

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 321 hits
Selalu sangat anak anak cirit birit malah kali ini lebih kerap Selain pemakanan yang tidak serasi salah satu punca yang mak ayah perlu tahu adalah cara kita mencuci perkakasan di rumah termasuklah botol susu dan sebagainya Punca utama pasti...
Patah Tumbuh Hilang Berganti Dengan Yang Lebih Baik Bila Ucap Inna Lillahi Wa Inna Ilaihirajiun

Patah Tumbuh Hilang Berganti Dengan Yang Lebih Baik Bila Ucap Inna Lillahi Wa Inna Ilaihirajiun

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 212 hits
Masyarakat kita pelik Bila sebut inna lillahi terus gelabah eii aku belum mati lagi atau sape pulak yang dah mati harini Ucapan inna lillahi ini sebenarnya tujuannya di ucapkan setiap
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Bersatu To File Notice To Vacate Seats Of 6 Turncoat Mps

Employer To Face Court For Failing To Settle Wages For Bangladeshi Workers

8 New Accessibility Updates Across Lookout Google Maps And More