Penghakiman Penggunaan Allah Ke Atas Herald Jill Ireland Tidak Sama



(Malaysiakini) – Keputusan kerajaan semalam untuk menarik balik rayuannya terhadap penghakiman yang membenarkan Jill Ireland – seorang penduduk Sarawak bukan Islam – menggunakan kalimah Allah, telah mencetuskan persoalan mengenai implikasi undang-undang.
Antara persoalan itu adalah sama ada keputusan Mahkamah Tinggi yang memihak kepada penduduk Kristian Melanau itu bercanggah dengan keputusan Mahkamah Rayuan sebelum ini yang menghalang penerbitan mingguan Katolik, The Herald daripada menggunakan perkataan “Allah”.
Mengambil kira perkara ini, bekas presiden Badan Peguam Malaysia Salim Bashir memberitahu Malaysiakini bahawa walaupun kedua-dua penghakiman itu seolah-olah seakan mempunyai persamaan, namun sebenarnya terdapat perbezaan.
Salim berkata keputusan Mahkamah Rayuan lebih mengkhusus mengenai penggunaan kalimah Allah dalam kes The Herald, manakala keputusan kes Ireland pula adalah mengenai penggunaan perkataan itu untuk penerbitan pembelajaran dan pengajaran agama.
Justeru, dia berpendapat bahawa keputusan kerajaan untuk menarik balik rayuan terhadap keputusan kes Ireland, memperkukuh hak masyarakat Kristian untuk menggunakan kalimah “Allah” dalam penerbitan pendidikan agama.
Ini, katanya, keputusan Mahkamah Tinggi 2021 telah menunjukkan bahawa masyarakat berkenaan telah menggunakan perkataan Arab tersebut merujuk kepada Tuhan untuk tujuan pengajaran selama lebih 400 tahun.
“Selaras keputusan kerajaan untuk menarik balik rayuan itu, kini akan diulangi bahawa arahan yang dikeluarkan melalui pekeliling KDN oleh bahagian kawalan penerbitan yang mengharamkan perkataan Allah dalam semua penerbitan Kristian di Malaysia adalah menyalahi undang-undang dan tidak berperlembagaan.
“Masih belum dapat dilihat jika undang-undang yang ditetapkan sekarang berdasarkan keputusan Mahkamah Tinggi sebelum ini, akan memberi kesan kepada undang-undang Syariah negeri mengenai isu ini,” tambah Salim.
Peguam veteran Syed Iskandar Syed Jaafar berkongsi pandangan yang sama dan menyokong keputusan kerajaan untuk menarik balik rayuan dalam kes Ireland.
Katanya, rakyat Malaysia harus saling menghormati kepercayaan satu sama lain dan tidak menuntut hak eksklusif terhadap penggunaan kalimah Allah kerana penganut Kristian tertentu masih menggunakannya dalam amalan agama mereka.
“Sabah dan Sarawak telah menunjukkan contoh dalam isu ini kerana ia bukan isu di sana, dengan semua orang menggunakannya secara bebas, dan begitu juga di peringkat antarabangsa,” kata Syed Iskandar.
Satu lagi contoh kewujudan bersama secara aman yang dipetiknya ialah bagaimana masyarakat Islam dan Kristian di UK menggunakan gereja Universiti Birmingham.
“Setiap Jumaat, kira-kira 2,000 umat Islam menunaikan solat Jumaat mereka di gereja Universiti Birmingham,” kata Syed Iskandar.
Pada 15 Mei lalu, kerajaan menarik balik rayuannya terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan Ireland menggunakan kalimah “Allah” untuk tujuan agama dan pendidikan.
Tindakan itu mengundang bidasan daripada pelbagai pihak, dengan Badan Peguam Syarie Wilayah-Wilayah Persekutuan menuntut kerajaan mendedahkan jika keputusan itu ada dirundingkan bersama majlis-majlis agama negeri Wilayah Persekutuan, Selangor dan Kedah sebelum menarik balik rayuan itu.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2023/05/16/penghakiman-penggunaan-allah-ke-atas-herald-jill-ireland-tidak-sama/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ex Bar Chief Rulings On Herald Jill Ireland Use Of Allah Not The Same

Ex Bar Chief Rulings On Herald Jill Ireland Use Of Allah Not The Same

papar berkaitan - pada 16/5/2023 - jumlah : 243 hits
The government s decision yesterday to withdraw its appeal against a landmark ruling which allowed Jill Ireland a non Muslim Sarawakian to use the word Allah has raised questions on its legal implications One of those questions is whether t...
Pmx Kalimah Allah Keputusan Kes Jill Ireland Hanya Terpakai Di Sarawak

Pmx Kalimah Allah Keputusan Kes Jill Ireland Hanya Terpakai Di Sarawak

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 304 hits
MalaysiakiniPerdana Menteri Anwar Ibrahim berkata keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dalam kes penggunaan kalimah Allah melibatkan seorang penganut Kristian hanya terpakai di Sarawak Ini khusus dalam kes Sarawak Sarawak tak terikat deng...
Darihal Rayuan Kes Jill Ireland Ditarik Balik

Darihal Rayuan Kes Jill Ireland Ditarik Balik

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 171 hits
ULASAN1 KES MELIBATKAN RAMPASAN BAHAN AGAMA DARI KASTAM 2 MELIBATKAN CD UNTUK KEGUNAAN PERIBADI DALAM BAHASA INDONESIA YANG MENYEBUT PERKATAAN ALLAH SAMA MACAM TUHAN 3 IANYA BUKAN LAH ISU NAK IKTIRAF PENGGUNAAN NAMA ALLAH DI SELURUH NEGARA ...
Ex Deputy Home Minister Backs Mais Wants Appeal In Jill Ireland Case

Ex Deputy Home Minister Backs Mais Wants Appeal In Jill Ireland Case

papar berkaitan - pada 18/5/2023 - jumlah : 125 hits
Former deputy home minister Noh Omar has expressed support for the Selangor Islamic Affairs Council s demand that Putrajaya continues its appeal against a High Court decision that favoured Jill Ireland Lawrence Bill In a statement today he ...
Kes Jill Ireland Hamzah Zainuddin Jangan Kelirukan Rakyat

Kes Jill Ireland Hamzah Zainuddin Jangan Kelirukan Rakyat

papar berkaitan - pada 21/5/2023 - jumlah : 162 hits
Percubaan pembangkang menegakkan benang basah dalam isu penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam terus dikecam Terbaharu anggota Sekretariat Majlis Presiden Pakatan Harapan membidas kenyataan Setiausaha Agung Bersatu Hamzah Zainudin yang m...
Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kos Buat Ikut Bajet Pelan Pembinaan

Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kos Buat Ikut Bajet Pelan Pembinaan

papar berkaitan - pada 16/5/2023 - jumlah : 266 hits
Kos buat bina Rumah Atas Tanah Sendiri Ikut Bajet plan Pelan Pembinaan tahun 2023 Rumah merupakan sebuah tempat tinggal yang menjadi keperluan asasi setiap manusia Hartanah adalah suatu aset yang tidak mempunyai susut nilai Individu boleh m...
Betul Ke Orang Orang Sarawak Rumah Atas Pokok Lelaki Ini Dedah Kisah Sebenar Ramai Tak Tahu

Betul Ke Orang Orang Sarawak Rumah Atas Pokok Lelaki Ini Dedah Kisah Sebenar Ramai Tak Tahu

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 227 hits
Betul ke orang orang Sarawak rumah atas pokok Lelaki ini dedah kisah sebenar ramai tak tahu Siapalah Yang Kata Orang Sarawak Duduk Atas Pokok Individu Dari Semenanjung Kongsi Kemewahan Rumah Di Sarawak Seorang individu dari semenanjung memb...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Bertanya Soalan Yang Betul Sangat Membantu Untuk Anda Berjaya Dalam Perniagaan

Serangan Seksuel Tentera Israel Komen Pas

Ambil Ubat Di Hospital Lagi Mudah Dengan Aplikasi Myubat

Memahami Perbedaan Antara Jam Kerja Bobot Kerja Dan Beban Kerja

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Asthma