Pengalaman Snorkeling Di Pulau Payar Marine Park Langkawi


Dalam percutian selama 5 hari 4 malam saya ke Pulau Langkawi, aktiviti snorkeling di Pulau Payar adalah merupakan aktiviti utama yang saya dan isteri telah rancang untuk lakukan.
 
Kalau dalam percutian sebelum ini, kami buat aktiviti Island Hopping, kali ini kami nak cuba sesuatu yang berbeza.

Tempat untuk snorkeling di Pulau Langkawi adalah di Pulau Payar. Untuk ke Pulau Payar, kita akan naik feri di Jeti Kuah.

Perjalanan dengan feri ini mengambil masa lebih kurang satu jam. Kalau anda plan untuk tak tidur sepanjang perjalanan ke Pulau Payar tu nanti, sebaik-baiknya siap sedialah dengan bahan bacaan.
 
At least kalau nasib tak berapa baik dan anda tak dapat duduk dekat window seat, bolehlah baca buku yang dibawa.
 
Pakej Snorkeling ini saya beli daripada Malibest Resort. Dekat lobi Malibest Resort ada kaunter khas yang dibuka yang kita boleh berurusan untuk beli pakej-pakej aktiviti yang ditawarkan di Pulau Langkawi.

Saya pilih untuk beli disini bukanlah sebab harganya murah, tetapi sebab sebelum ini saya pernah ada pengalaman berurusan dengan mereka untuk beli pakej Island Hopping. Kiranya sebab dah pernah berurusan sebelum ni, jadi lebih yakin nak beli dengan mereka.
 
Ini wristband yang perlu dipakai untuk masuk ke feri.

Dekat wristband ini ada barcode yang mengandungi maklumat tentang tempahan yang kita buat.
 
Kalau anda lebih suka untuk dapatkan pakej snorkeling ini lebih awal, anda sebenarnya boleh buat tempahan secara online. Disini ada beberapa laman web yang anda boleh cuba.
(1) Shopee – Masuk ke laman web shopee dan anda taip sahaja Pulau Payar. Akan keluar beberapa seller yang jual pakej ini.
(2) Adventoro – Melalui website ini anda boleh pilih macam-macam aktiviti untuk ditempah
(3) Travelog MY – Lebih kurang sama macam adventoro. Dari segi harga nampak kalau beli dari Travelog.MY boleh dapat lebih murah.
 
Pada masa catatan ini saya tulis, saya perhatikan harga untuk pakej snorkeling Pulau Payar yang dijual di laman web Travelog.com.my adalah bermula dengan harga serendah RM122 untuk seorang.

Sebelum nak buat bayaran tu, kenalah pastikan apa sebenarnya yang terkandung dalam pakej tersebut. Macam contoh dekat atas ni, harganya lebih murah sebab tak termasuk dengan servis ambil dan hantar semula di hotel. Jadi anda kena pandu sendiri untuk ke jeti.
 
Terpulanglah pada anda nak beli dari mana satu yang anda suka, asalkan anda yakin. Jangan lupa dapatkan juga pengesahan daripada penjual, apa akan jadi dengan duit yang anda bayar sekiranya tarikh yang anda pilih untuk buat snorkeling tu nanti, berlaku cuaca buruk.
 
Adakah duit anda akan dipulangkan?
 
Feri akan berhenti di platform yang dekat bawah ini.

Dari platform ini, pengunjung akan dibawa ke platform seterusnya menaiki sebuah bot khas. Bot tersebut tidak  membawa pengunjung terus ke pantai.

Sebaliknya pengunjung perlu jalan kaki di laluan khas untuk ke pantai.

Sepanjang perjalanan tu bolehlah lihat kehijauan dan kejernihan air laut yang terdapat di Pulau Payar ini. Kalau anda perhatikan betul-betul, dari laluan khas ini lagi kita dah boleh nampak ada banyak ikan-ikan berenang dalam laut.

Bot-bot tidak dibenarkan masuk sehingga ke kawasan pantai boleh jadi bagi memastikan bot tersebut tidak merosakkan terumbu karang dan juga kawasan pembiakan ikan yang berada berdekatan dengan pantai.
 
Bila saya sampai dekat Pulau Payar ni, saya rasa agak terkejut juga sebab pemandangan dia sedikit berbeza dengan gambar-gambar yang dikongsikan oleh penulis blog sebelum ini.
 
Tempat ini nampak lebih simple dan tak banyak binaan. Ada beberapa bangku dan meja disediakan untuk kegunaan para pengunjung.

Selain itu, yang kita boleh saksikan hanyalah pokok-pokok, pasir dan batu-batu besar. Memang tiada kedai yang menjual makanan ringan terdapat disini.
 
Pengunjung yang nak datang kesini dinasihatkan untuk siap sedia dengan barangan keperluan. Air mineral dan makanan ringan tu kalau perlu bawa la secukupnya. Kita akan berada di Pulau Payar ni sampai jam 3 petang.
 
Paling penting, siap sedia dengan sunscreen atau sunblock yang bagus. Kita akan berada dekat pulau ni lebih kurang 4 atau 5 jam. Saya syorkan anda pakai sunscreen macam kat bawah ni.

Saya gunakan jenama Sunplay khas untuk sport activity. Apa yang saya suka dengan sunscreen ni, ia tak melekit dan tak nampak sangat kesan putih bila pakai benda ni.
 
Harga dia pun tak begitu mahal. Kalau nak cek harga boleh terus pergi ke halaman ini.

Dekat sini ada disediakan tandas dan juga bilik persalinan pakaian. Tapi dalam tandas tidak ada air paip (fresh water). Kalau perlukan air, kena ambil air laut (salt water) yang jernih tu.
 
Harap-harap waktu anda datang buat snorkeling dekat Pulau Payar nanti, tak ada lah yang tiba-tiba sakit perut nak buang air besar pulak ya.

Ini gambar jambatan terapung yang perlu dilalui oleh pengunjung yang nak masuk ke kawasan pantai tadi. Bot memang tak masuk sampai ke pantai.
 
Kena jalan kaki sedikit. Tapi tak ada la jauh sangat.

Sebelum mula aktiviti snorkeling, kita dengar dulu taklimat. Taklimat ini diberikan dalam Bahasa Inggeris kalau tak salah saya. Saya pun tak berapa ingat.
 
Dalam sesi taklimat ni biasalah, anda akan diberikan info-info seperti
Had kawasan yang dibenarkan untuk buat snorkeling Berapa lama masa untuk buat aktiviti dan pada jam berapa akan keluar dari pulau Payar. Kemudahan yang disediakan Aspek keselamatan sepanjang buat aktiviti Penggunaan snorkeling mask dan sewaan locker berbayar
Setiap orang akan dapat snorkeling mask secara percuma. Nanti bila dah habis aktiviti kena pulangkan semula. Kalau rasa-rasa macam snorkeling mask tu ada masalah, nanti boleh pulangkan semula dan gantikan dengan yang lain.
 
Ada juga pengunjung yang bawa kelengkapan untuk snorkeling sendiri. Ikutlah pada keselesaan masing-masing.

Try dulu snorkeling gear.

Kalau nak buat snorkeling, saya syorkan anda pakai kasut khas untuk snorkeling. Contoh kasut snorkeling ni boleh tengok dekat halaman ini.
 
Kasut dia lembut je ala-ala stokin, tapi ada tapak yang agak keras. Bila berendam lama-lama dalam air, tak ada la rasa sejuk sangat dan paling penting, kalau ada terpijak benda tajam, sama ada batu atau terumbu karam, ia tidaklah mencederakan kaki kita.

Semua dah ready? Jom eksplore pemandangan dalam air pula.

Untuk gambar-gambar dalam air ini, saya menggunakan kamera jenama Eken.

Baru beberapa minit dalam air, saya rasa macam kena gigit. Rupa-rupanya ikan ini.
 
Memang gangster sungguh.
 
Saya ingatkan ada baby shark yang gigit, rupanya kerja ikan ni. Dia ni memang suka datang dekat lepas tu main langgar-langgar. Ada dalam dua tiga kali juga kena gigit dengan ikan ni.

Ada macam-macam jenis dan spesies ikan dalam ni.

Ada yang berwarna-warni, belang-belang dan bintik-bintik pun ada.

Rasa tenang je bila berada dalam air ni.

Just enjoy the panorama.

Kalau tak salah saya, atas ini adalah gamat. Kalau anda pergi ke Nusantara Gamat, boleh tengok juga gamat yang telah dikeringkan. Bentuknya lebih kurang sama macam dalam gambar kat atas ni.

Ada pelbagai bentuk terumbu karang.

Bentuk macam otak manusia pun ada.

Kawasan ini memang hijau macam padang rumput.

Cuma bezanya ini didasar laut dan ianya bukan rumput.

Ini menu makan tengahari yang disajikan kepada kami. Tak perlu bayar apa-apa sebab ia dah termasuk dalam pakej. Cuma agak kelakar juga bila saya tengok posting dari penulis blog lain, saya dapati menu yang sama telah dihidangkan sejak dari tahun 2015 lagi.
 
Nasi goreng yang agak kering dan keras. Nak kata sedap tu memang jauh sekali. Tapi kalau setakat nak isi perut yang lapar, bolehlah…

Sekitar jam 2.45 petang, waktu ini kita dah boleh siap-sedia untuk naik bot dan kembali ke platform. Masa tu feri untuk ke Pulau Langkawi pun dah siap sedia menanti.
 
Perjalanan balik pun ambil masa lebih kurang satu jam. Tapi maaflah, masa balik tu memang saya tidur je dalam feri. Penat buat snorkeling.
 
Seharian berenang bersama ikan-ikan yang pelbagai warna dan saiz, buat saya rasa teringin nak makan ikan bakar untuk dinner.
 
Mujurlah dekat Langkawi ada tempat bernama Medan Selera Nelayan Bukit Malut.

Payah betul… tengok ikan time snorkeling, terliur nak makan ikan bakar pulak.
 
 
The post Pengalaman Snorkeling di Pulau Payar Marine Park Langkawi appeared first on Xplorasi Destinasi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://xplorasidestinasi.com/snorkeling-di-pulau-payar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengalaman Menginap Di Labu Labi Residence Tanjung Rhu Pulau Langkawi

Pengalaman Menginap Di Labu Labi Residence Tanjung Rhu Pulau Langkawi

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 957 hits
Kalau anda nak pergi bercuti ke Pulau Langkawi kat mana agaknya lokasi yang anda akan pilih untuk dijadikan tempat menginap Sebelum ini saya akan pilih untuk menginap di sekitar Pantai Chenang Seperti yang kita semua sedia maklum suasana di...
Equanimity Akhirnya Dibebaskan Daripada Pulau Langkawi

Equanimity Akhirnya Dibebaskan Daripada Pulau Langkawi

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 319 hits
Akhirnya kapal layar mewah Equanimity dibebaskan selepas hampir 5 bulan berada di Pengkalan Markas Wilayah Laut Tiga Bukit Malut Langkawi dan kini dikatakan telah pun berada di perairan Singapura Kapal itu kemudian meninggalkan pelabuhan te...
Sani Kembang Perniagaan Kepada Perkhidmatan Feri Dan Hotel Di Pulau Langkawi

Sani Kembang Perniagaan Kepada Perkhidmatan Feri Dan Hotel Di Pulau Langkawi

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 639 hits
Gambar sekadar hiasanSani Ekspres yang merupaan antara syarikat pengangkutan melayu yang berjaya di Malaysia kini akan menerokai pengangkutan baharu dalam perkhidmatan feri dari Kuala Kedah ke Pulau Langkawi Pelaburan sebanyak RM50 juta itu...
Percutian Ke Pulau Langkawi Selama 5 Hari 4 Malam

Percutian Ke Pulau Langkawi Selama 5 Hari 4 Malam

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 649 hits
Siapa suka pergi bercuti ke Pulau Langkawi kita geng Boleh dikatakan setiap tahun saya akan datang bercuti ke Pulau ini Kadang kadang orang dekat sekeliling bertanya best sangat ke Pulau Langkawi tu Saya tak tahu nak jawab macam mana Cuma p...
Jeju Pulau Yang Mendamaikan

Jeju Pulau Yang Mendamaikan

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 247 hits
Date 27102018 01112018T E N T A N G M A S Aluruh salji panas bunga tiada siapa yang tahu bila musim bermula dan pula ia berakhir perasaan aku juga sebegitutidak pernah ku sedar bila sebuah perasaan itu bermula dan bilakah ia berakhir ia ber...
Pulau Pangkor Bebas Cukai Menjelang 2020

Pulau Pangkor Bebas Cukai Menjelang 2020

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 269 hits
Astro Awani Kerajaan Negeri Perak mensasarkan pelaksanaan sepenuhnya Pulau Pangkor sebagai pulau bebas cukai menjelang Januari 2020 BERNAMA Fail IPOH Kerajaan Negeri Perak mensasarkan pelaksanaan sepenuhnya Pulau Pangkor sebagai pulau bebas...
Wanita Punca Kegiatan Rasuah Pegawai Jpj Pulau Pinang Terbongkar

Wanita Punca Kegiatan Rasuah Pegawai Jpj Pulau Pinang Terbongkar

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 364 hits
Pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan Pulau Pinang yang disyaki terlibat dalam kegiatan rasuah boleh menyalahkan seorang wanita yang terluka kerana menyebabkan mereka berdepan masalah dengan undang undang kata sumber yang rapat dengan penyiasa...
Tempat Viral Pulau Pinang Hari Ketiga

Tempat Viral Pulau Pinang Hari Ketiga

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 466 hits
akhirnya kami akan kembali ke pangkal jalan semakin dekat hari pengakhiran di pulau pinang kali ini dengan beg gajah kami singgah di roti bakar hutton line tak tahu lah apa yang menarik di sini aku tak tahu apa tarikan sarapan di sini bagi ...
Pulau Yang Tidak Didendangkan Geoje Island

Pulau Yang Tidak Didendangkan Geoje Island

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 233 hits
play song mata tidak mahu lelap aku buka gambar didalam phone banyak gambar di Okpo Geoje Tiba tiba perasaan rindu datang mencucuk cucuk hati ini Okpo adalah pekan kecil yang terletak diantara teluk dan gunung Perumahan disini mostly appart...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ