Pengalaman Gadis Keldai Dadah Meringkuk Penjara Di Luar Negara 4 Tahun


  Jika tidak sanggup makan roti berulat, jangan sesekali meletakkan kepercayaan 100 peratus kepada individu khasnya yang baharu dikenali jika tidak mahu diperangkap sebagai keldai dadah.

Pengalaman memeritkan itu terpaksa ditempuhi oleh Wan Lydiawati Abdul Majid ketika menjalani hukuman penjara empat tahun di Caracas, Venezuela setelah terpedaya dengan kebaikan seorang wanita, yang hanya dikenali sebagai ‘Kak Siti.’

Mengimbau kembali pengalamannya di sebalik tirai besi selama empat tahun tersebut, Wan Lydiawati menyifatkan masa di penjara sebagai pengajaran paling berharga dalam hidupnya, terutama apabila mengenang makanan yang disediakan oleh pihak penjara.

“Makanan di penjara amat dahsyat, malah saya pernah terjumpa ulat dalam roti yang diberikan kepada kami, tetapi paling menyedihkan, apabila saya terpaksa berbuka puasa dengan makanan basi kerana disimpan dari tengah hari.

“Hanya Tuhan yang tahu perasaan saya ketika itu, namun saya terpaksa tabahkan hati untuk mengharunginya hari demi hari,” katanya.

Namun, katanya, perkara itu tidak pernah menghalangnya menunaikan tanggungjawab sebagai seorang wanita Islam untuk berpuasa.

Beliau menjelaskan, tidak pernah sekali pun terlintas di benak fikirannya akan ditangkap dan dipenjarakan selama empat tahun atas kesalahan menyeludup dadah ketika ditawarkan ‘percutian menyeronokkan’ di luar negara, walaupun baharu berkenalan dengan ‘Kak Siti.’

Wan Lydiawati berkata demikian pada sesi perkongsian pengalaman bersama mangsa keldai dadah, ‘Sedarkah Anda Mungkinkah Kita Salah Seorang Mangsa?’ sambil ditemani ibunya, Sharifah Marina Syed Hamzah di sini, semalam.

Katanya lagi, beliau hanya berkenalan dengan ‘Kak Siti’ selama empat bulan sebelum ditawarkan untuk menyertai lawatan itu.

‘Kak Siti’ yang berusia 30-an mempunyai penampilan ke-ibuan dan sering menunjukkan rasa prihatin terhadapnya yang ketika itu pelajar di sebuah kolej swasta, kata Wan Lidyawati.

Menurutnya, tidak ada gunanya untuk menyesali perbuatan tersebut sekarang kerana mungkin itu adalah harga yang perlu dibayar kerana beranggapan dirinya sudah cukup dewasa, malah meminta restu daripada ibunya untuk pergi ke luar negara pada ketika itu.

Menceritakan lebih lanjut, Wan Lidyawati berkata, beberapa jam sebelum berlepas pulang ke Kuala Lumpur secara bersendirian, beliau dihubungi oleh ‘Kak Siti’ yang mahu beliau memastikan bagasi itu tiba di ibu negara dengan selamat.

Ketika beliau mempersoalkannya, ‘Kak Siti’ dengan bersahaja memberitahunya agar tidak panik kerana bagasinya mengandungi dadah, tetapi beliau menyangka ‘Kak Siti’ sekadar berseloroh.

Tetapi apabila begnya diperiksa, beliau terkedu apabila dimaklumkan oleh pegawai penguat kuasa bahawa begnya mengandungi dadah jenis kokain seberat 2.2 kilogram.

Apa yang dapat difikirkan ketika itu, katanya, adalah ibu-nya dan beliau terpaksa me-ngumpul kekuatan untuk menghubungi ibunya bagi memaklumkan situasi tersebut.

Wan Lydiawati memberitahu, beliau bernasib baik kerana dihukum penjara empat tahun selepas didapati bersalah membawa kuantiti dadah yang ba-nyak.

Jika ditahan di China atau  Singapura, sudah tentu hukumannya adalah mati mandatori, katanya.
Katanya, beliau pernah mempersoalkan kenapa beliau ditakdirkan untuk mengharungi pengalaman begitu pahit de-ngan dipenjara di Caracas se-lama empat tahun kerana menyeludup dadah.

“Tetapi mungkin semua ini ada hikmahnya, mungkin Tuhan mahu saya berkongsi semua ini dengan anda semua di luar sana untuk tidak mempercayai bukan sahaja lelaki asing, tetapi sesiapa sahaja yang anda baharu kenali.

“Jadi, saya harap anda semua dapat menjadikannya sebagai iktibar… jangan menambah angka mangsa keldai dadah di negara kita,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pemadamwangsamaju.blogspot.com/2012/04/pengalaman-gadis-keldai-dadah-meringkuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Persediaan Ke Luar Negara

Persediaan Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 123 hits
Gambar di atas hasil daripada program yang saya hadiri sebelum ini Tajuk dia Travelling Persediaan ke luar negara Sesuai dengan jiwa kami satu kumpulan haha Apa yang paling penting sebelum canang diri nak ke luar negara kat mak cik rumah se...
8 312 Pelarian Rohingya Dihantar Ke Negara Ketiga Dalam Tempoh 18 Tahun

8 312 Pelarian Rohingya Dihantar Ke Negara Ketiga Dalam Tempoh 18 Tahun

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 277 hits
BERNAMA Timbalan menteri berkata isu penempatan pelarian Rohingya ke negara ketiga sering diketengahkan kerajaan dalam perbincangan dengan negara negara asing namun hasilnya adalah amat kecil Pelarian Myanmar menyuap makanan kepada anaknya ...
Tak Mudah 3 Tahun Baru Dapat Lengkapkan Misi Dua Sahabat Raih Pengalaman Berharga Kembara Ke Indonesia Naik Vespa

Tak Mudah 3 Tahun Baru Dapat Lengkapkan Misi Dua Sahabat Raih Pengalaman Berharga Kembara Ke Indonesia Naik Vespa

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 241 hits
KITA mungkin sering mendengar tentang jelajah atau ekspedisi menggunakan motosikal ke Thailand tetapi jarang pula dengar tentang kembara ke negara jiran Indonesia Barangkali dari segi logistik dan kos yang tinggi membuatkan ramai rider lebi...
Ed Sheeran Perfect Cover By Shila Amzah Mendapat Pujian Dari Pendengar Luar Negara

Ed Sheeran Perfect Cover By Shila Amzah Mendapat Pujian Dari Pendengar Luar Negara

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 144 hits
Assalamualaikum dan Salam SejahteraKali ini post admin berkisahkan tentang lagu bertajuk Perfect nyanyian Ed Sheeran yang tengah popular di seluruh dunia Pelbagai cover version lagu Perfect ini telah dinyanyikan oleh artis Youtube termasukl...
Pas Sudah Lama Masuk Ipt Dalam Dan Luar Negara

Pas Sudah Lama Masuk Ipt Dalam Dan Luar Negara

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 153 hits
Kalau UMNO baru nak masuk IPTA PAS pula sudah lama bertapak di IPT baik di dalam negara mahu pun di luar negara Mereka ini selalu bertopengkan perkumpulan yang menyebarkan Islam untuk menarik pelajar tahun ketiga yang selalunya ingin kembal...
Medac Sasar 10 Peratus Masjid Di Seluruh Negara Tubuh Koperasi Tahun Depan

Medac Sasar 10 Peratus Masjid Di Seluruh Negara Tubuh Koperasi Tahun Depan

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 162 hits
Hanya tujuh peratus masjid di seluruh negara mempunyai koperasi sendiri KUALA LUMPUR Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi menyasarkan 10 peratus daripada 7 005 masjid di seluruh negara menubuhkan koperasi pada tahun depan Menteriny...
Kerana Rm6 500 Pengetua Wanita Terpaksa Meringkuk 3 Bulan Dalam Penjara

Kerana Rm6 500 Pengetua Wanita Terpaksa Meringkuk 3 Bulan Dalam Penjara

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 189 hits
Oleh SEORANG pengetua sekolah menengah terpaksa meringkuk di dalam penjara selama tiga bulan selepas gagal dalam rayuan terakhirnya untuk mengetepikan sabitan bagi tiga pertuduhan salah guna kuasa membabitkan pembekalan peralatan untuk akti...
Pengkhianat Negara Pekerja Kargo Klia Jadi Tali Barut Penyeludupan Dadah Rm8 1 Juta

Pengkhianat Negara Pekerja Kargo Klia Jadi Tali Barut Penyeludupan Dadah Rm8 1 Juta

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 184 hits
Dua kakitangan kargo Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur yang ditahan polis selepas dipercayai ada kaitan dengan penyeludupan dan rampasan dadah bernilai RM8 1 juta Suspek antara empat individu yang diberkas polis dalam operasi diada...
Budak 7 Tahun Kena Caj Tiket Dewasa Ktm Dihentam Pengguna

Budak 7 Tahun Kena Caj Tiket Dewasa Ktm Dihentam Pengguna

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 210 hits
KTMB menjelaskan potongan harga 50 peratus diberikan kepada pelajar yang memakai seragam sekolah ko kurikulum atau asrama Foto fail KUALA LUMPUR Semalam Keretapi Tanah Melayu Berhad info for everyone info menarik dan pelik serta bermanfaat ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Himpunan Resepi Ayam Goreng Tepung Mudah

Why Choose Private Hire In London A Traveler S Perspective

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara

Tiktoker Galih Ditahan Bikin Konten Penistaan Agama Untuk Cari Endorse

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Mood Blogging On