Pengalaman Camping Dalam Hutan Lipur Dan Glamping Di Dalam Dusun


Saya rindu betul suasana camping dalam hutan. Kalau masa zaman sekolah dulu, seingat saya dalam setahun ada dua atau tiga kali saya akan ikuti aktiviti camping.
 
Setiap aktiviti pula dianjurkan oleh kelab dan persatuan yang berbeza. Waktu masih sekolah, ambil peluang untuk sertai aktiviti kokurikulum. Setidak-tidaknya bolehlah dapat pengalaman dan ilmu baru yang sukar untuk diperolehi kalau hanya duduk dalam kelas sahaja.
 
Bila dah masuk ke usia dewasa ini, sekarang dah agak susah nak dapat peluang untuk buat aktiviti perkhemahan. Bukan semua orang suka nak masuk hutan dan bermalam dalam hutan.
 
Macam-macam cabaran bila masuk hutan dan bermalam disitu.
 
Misalnya, banyak serangga dan terdedah kepada risiko gigitan serangga, bila waktu malam suasana jadi gelap gelita, susah nak melepaskan hajat bila tempat yang dipilih untuk berkhemah agak jauh dari tandas awam.
 
Kalau tempat tersebut dekat dengan tandas, ada beberapa kemungkinan yang akan berlaku, antaranya
(i) Bila malam, pintu tandas dikunci
(ii) Tandas tak dikunci tetapi tiada air.
(iii) Tandas tak dikunci, ada air, tapi lampu pula rosak.
 
Bila fikirkan cabaran-cabaran macam ni, akhirnya kita buat keputusan untuk tak nak buat aktiviti perkhemahan. Kalau nak buat juga, kena pilih something yang tak begitu mencabar.
 
Saya rasa anda mungkin pernah dengar aktiviti glamping. Ia merupakan singkatan bagi perkataan glamorous and camping. Kita masih lagi akan tidur di tapak perkhemahan, tidur dalam khemah, cuma bezanya terdapat banyak kemudahan yang tersedia.
 
Ada tandas, bilik air, tempat masak, dan dalam khemah juga tersedia bekalan elektrik, perkakasan elektrik dan banyak lagi. Salah satu tempat glamping yang saya temui ada di Raub, Pahang.

Instead of guna khemah biasa, tempat ini menggunakan pod sebagai tempat tidur. Tempat ini boleh memuatkan tiga buah keluarga dalam satu masa.
 
Pada waktu malam, tak perlu risau tentang suasana gelap, sebabnya dalam tempat tidur atau pod ini memang ada lampu dan bekalan elektrik. Boleh juga nak cas handphone bila menginap ditempat ini.


Glamping ini dibuat dekat dalam kawasan tapak dusun buah-buahan. Daripada pengalaman pengunjung yang pernah datang ke tempat ini, bila mereka menginap dekat sini, mereka dijamu dengan buah-buahan yang ditanam disini.
 
Bolehlah makan sebanyak mana yang nak. Cuma tak bolehlah bawa balik. Makan je dekat situ. Untuk budak-budak, selain boleh enjoy makan buah, diorang boleh enjoy terusan atau anak sungai yang ada dekat sini.

Anak sungai ni memang tak dalam mana, tapi cukup untuk menghiburkan hati sambil-sambil dapat menyejukkan badan.
 
Kalau ada yang minat nak glamping dekat tempat ini, anda boleh buat tempahan menerusi laman web Airbnb. Ini adalah link untuk buat tempahan.
 
Tapi sebelum tu, make sure anda daftar dulu sebagai ahli disini. Kalau anda daftar dulu sebagai ahli, anda akan dapat Travel Credit bernilai RM120 yang akan berfungsi sebagai diskaun untuk tempahan penginapan di website Airbnb.
 
Jujur saya katakan, saya sebenarnya lebih rindukan suasana camping dalam hutan yang sebenar, berbanding glamping.
 
Kali terakhir saya pergi camping adalah sekitar tahun 2017, di Hutan Lipur Sungai Tua – Taman Negeri Selangor. Saya pergi dengan famili dan masa tu kami semua tidur dalam khemah.

Sampai je dekat hutan lipur Sungai Tua, saya terus cari tempat untuk pasang khemah. Benda pertama yang saya buat ialah bersihkan tapak khemah dan terus pasang.
 
Memang pada waktu tu dah plan nak berkhemah dan bermalam dalam hutan. Saya pun pasang la khemah siap-siap. Just in case kalau petang sikit hujan turun, at least khemah dah siap pasang dan boleh berteduh dalam khemah je nanti.
 
Ini pula suasana waktu malam.

Serius memang masa ni sangat gelap.
 
Bila malam, tak ada nak pasang lampu lama-lama. Kena jimatkan tenaga.

Mujurlah masa ini saya ada bawa lampu pelita. Kalau lepas ni nak pergi camping sekali lagi, saya rasa tak berapa praktikal nak bawa lampu pelita ni lagi.
 
Saya ingat nak bawa lampu LED yang menggunakan kuasa solar macam ni.

Ada macam-macam jenis lampu boleh dapat kat sini.
 
Waktu siang, boleh cas tenaga dia guna kuasa solar sahaja. Nanti bila malam, boleh on. Walaupun lampu ini tak ada la terang sangat, tapi at least tak terlalu gelap.
 
Saya terfikir nak pergi camping dekat kawasan pantai. Kalau dekat pantai, dengan keadaan angin yang agak kuat, kan agak susah kalau nak pasang lampu pelita.
 
Tapi kalau ada lampu kuasa solar macam ni, selesai masalah. Cuma masalah yang tak selesai lagi ialah, siapa yang nak saya bawak pergi camping sama lepas ni? 
 
 
The post Pengalaman camping dalam hutan lipur dan glamping di dalam dusun appeared first on Sabree Hussin Dot Biz.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sabreehussin.biz/pengalaman-camping-hutan-lipur-sungai-tua-dan-glamping/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kami Laungkan Azan Di Empat Penjuru Hutan Pernah Selamatkan Mangsa Hilang Seminggu Lelaki Ini Kongsi Pengalaman

Kami Laungkan Azan Di Empat Penjuru Hutan Pernah Selamatkan Mangsa Hilang Seminggu Lelaki Ini Kongsi Pengalaman

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 497 hits
Kami Laungkan Azan Di Empat Penjuru Hutan Pernah Selamatkan Mangsa Hilang Seminggu Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Kewujudan alam ghaib tidak dapat disangkal lagi Terdapat banyak makhluk lain yang menghuni muka bumi ini bezanya tidak dapat kit...
Video Hutan Terbakar Teruk 26 Anggota Bomba Terkorban Ketika Cuba Padam Api

Video Hutan Terbakar Teruk 26 Anggota Bomba Terkorban Ketika Cuba Padam Api

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 593 hits
Hutan Terbakar Teruk 26 Anggota Bomba Terkorban Ketika Cuba Padam Api Sekurang kurangnya 26 orang anggota bomba dipercayai terkorban dalam usaha memadam kebakaran hutan di kawasan gunung di wilayah Sichuan China menurut maklumat yang dikong...
Menteri Lhk Sebut 736 589 Hektare Hutan Riau Dilepas Untuk Rakyat

Menteri Lhk Sebut 736 589 Hektare Hutan Riau Dilepas Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 247 hits
Menteri Lingkungan Hidup dan Kehutanan Republik Indonesia Siti Nurbaya mengatakan pemerintah telah melepaskan kawasan hutan seluas 736 589 hektare di Riau untuk rakyat Pelepasan kawasan hutan ini merupakan solusi konflik agraria dan bisa me...
Kembara Thailand Pengalaman Naik Bot Di Thale Noi Phatthalung

Kembara Thailand Pengalaman Naik Bot Di Thale Noi Phatthalung

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 375 hits
Kembara Thailand Pengalaman Naik Bot di Thale Noi Phatthalung l Assalamualaikum Cerita jalan jalan di Thailand rupanya tak habis lagi rupanya Padahal banyak je boleh cerita dekat blog ni Hehe Moh ler baca sambungan Kembara Thailand Pengalam...
6 Hari 5 Malam Di Chiba Jepun Beri Pengalaman Berbeza

6 Hari 5 Malam Di Chiba Jepun Beri Pengalaman Berbeza

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 331 hits
Jepun boleh dikatakan antara negara favourite aku buat masa ini dalam setahun 5 6 kali jugalah aku ke sana Banyak destinasi menarik yang ada di Jepun yang korang boleh explore sebenarnya Dari segi culture instagram places dan makanan semua ...
Adik Lari 1 5km Selamatkan Diri Ikuti Pengalaman Remaja Malaysia Ini Di Christchurch

Adik Lari 1 5km Selamatkan Diri Ikuti Pengalaman Remaja Malaysia Ini Di Christchurch

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 335 hits
KUALA LUMPUR Seorang remaja Malaysia terpaksa memanjat tembok masjid dan berlari sejauh hampir 1 5 kilometer untuk menyelamatkan diri dalam sera ngan pengga nas di Christchurch New Zealand hari ini Sus pek sempat mengadakan live stream sema...
Karak Remaja Lembam Merajuk Hilang Selepas Masuk Hutan

Karak Remaja Lembam Merajuk Hilang Selepas Masuk Hutan

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 395 hits
KUANTAN Seorang remaja lembam dilaporkan hilang sejak Selasa lepas selepas didakwa masuk ke dalam kawasan hutan berhampiran rumahnya di Kampung Lengkong di Karak Bentong dekat sini kerana merajuk Ketua Polis Daerah Bentong Supt Yusuf Unis b...
Tiada Pengalaman Mengambil Result Spm

Tiada Pengalaman Mengambil Result Spm

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 1185 hits
Assalamualaikum Hari ini adalah hari bersejarah buat adik adik yang telah mengambil peperiksaan SPM tahun 2018 Tahniah kepada adik adik tidak kiralah keputusan cemerlang atau tidak sebab mereka semua telah buat yang terbaik Cemerlang hari i...
Sultan Ibrahim Jangan Persoal Kuasa Negeri Terhadap Hutan Tanah Dan Islam

Sultan Ibrahim Jangan Persoal Kuasa Negeri Terhadap Hutan Tanah Dan Islam

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 243 hits
MALAYSIAKINI Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dalam titah ucapan sempena hari keputeraan mengingatkan bahawa baginda mempunyai hak dan kuasa ke atas sumber air hutan dan tanah selain perkara berhubung agama Islam Suka saya tegaskan di sini ba...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo