Pendidikan Tvet Tak Penuhi Kehendak Industri Tampan Buat Kerajaan



Pendedahan Laporan Ketua Audit Negara 2019, Siri 2 menegaskan ekosistem pendidikan TVET Malaysia tidak memenuhi keperluan graduannya merupakan satu tamparan hebat kepada kerajaan Perikatan Nasional 2.0.
Menurut Jawatankuasa TVET Pakatan Harapan (PH), dapatan laporan Ketua Audit tersebut tidak jauh berbeza dengan syor mereka sebelum ini yang mencadangkan satu lembaga akreditasi ditubuhkan bagi meningkatkan kualiti pendidikan TVET.
“Keperluan untuk mewujudkan satu akreditasi pusat mengawasi semua institusi TVET adalah bagi memastikan graduannya memenuhi keperluan industri dan ini mengesahkan keperluan segera meletakkan rancangan tersebut menjadi tindakan konkrit.
“Memang ia pil pahit untuk ditelan, mengetahui kita sepatutnya sudah memperkasakan TVET sejak bertahun-tahun lalu jika wujud kemahuan politik untuk melakukannya.
“Kami juga telah berkali-kali berbicara mengenai masalah asas yang ditimbulkan institusi TVET ini, termasuklah kekurangan sistem akreditasi dalam program TVET atau kurangnya penilaian kawalan kualiti untuk tenaga pengajar yang ini kini menjadi salah satu isu yang diketengahkan dalam laporan Ketua Audit Negara,” kata mereka dalam satu kenyataan.
Menurut Jawatankuasa TVET itu lagi, saranan mereka tetap sama walaupun kepada kerajaan berbeza, iaitu kerajaan tidak wajar berlegah lagi meluluskan Akta Suruhanjaya Pendidikan dan Latihan Kemahiran Industri (ISET) serta Suruhanjaya TVET yang bebas bagi menyelaraskan program, kawalan kualiti dan membiayai serta melengkapkan pelajar dengan kemahiran secukupnya dari pihak institusi yang boleh dipercayai.
“Hakikatnya, isu ini telah disuarakan oleh banyak laporan yang ditugaskan oleh kerajaan terdahulu, merangkumi perunding dari PWC, BCG dan Bank Dunia, yang semuanya telah berulang kali menekankan kekurangan penyeragaman antara kementerian sebagai punca sebenar kemelut TVET Malaysia.
“Seperti yang telah kita lihat dalam laporan ini, kekurangan koordinasi memperlihatkan pengurangan pengambilan pelajar TVET daripada 139,699 pada tahun 2016 kepada hanya 99,589 pada tahun 2020.
“Dengan hanya 474,672 lulusan TVET dihasilkan dari 2016 hingga 2020, angka ini jauh lebih rendah daripada 900,000 pekerjaan baru yang disasarkan untuk tahun 2020,” kata mereka.
Selain itu, menurut Jawatankuasa TVET PH tersebut, dalam rancangan Malaysia ke-11, sebanyak RM29,689 telah diperuntukkan kepada enam penyedia TVET iaitu KPM, KKM, Kementerian Sumber Manusia, Pembangunan Luar Bandar Kementerian, Belia dan Sukan, Kementerian Pertanian dan Industri Makanan dan Kerja Raya Kementerian, bagaimanapun dengan laporan Ketua Audit Negara terbaharu, apa yang berlaku, kata mereka, jelas pelaburan besar tersebut sia-sia belaka.
“Wang akan terus dibazirkan sekiranya kita terus gagal melakukan perkara dengan betul, iaitu menetapkan satu titik autoriti yang mengawasi institusi TVET.
“RMK-12 harus memastikan penubuhan Majlis TVET yang dirancang dilengkapi taring, kekuatan dan pertanggungjawaban yang cukup besar dengan undang-undang yang lengkap untuk memastikan kecekapan pelaksanaannya,” tegas mereka lagi.
Kenyataan bersama tersebut dikeluarkan oleh Senator Datuk Husam Musa, Nurul Izzah Anwar (Ahli Parlimen Permatang Pauh), Charles Anthony Santiago (Ahli Parlimen Klang), Chang Lih Kang (Ahli Parlimen Tanjung Malim) dan Summugam Rengasamy (ADUN) Bukit Selambau.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33214

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kbs Berhasrat Martabatkan Tvet Seiring Revolusi Industri 4 0

Kbs Berhasrat Martabatkan Tvet Seiring Revolusi Industri 4 0

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 201 hits
JOHOR BAHRU 24 September Memartabatkan Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional berpotensi melahirkan modal insan berkemahiran yang diperlukan dalam industri Justeru Kementerian Belia dan Sukan berhasrat memastikan kualiti latihan di semu...
Harga Ayam Kerajaan Perlu Sedia Rm5 Bilion Modenkan Industri Makanan

Harga Ayam Kerajaan Perlu Sedia Rm5 Bilion Modenkan Industri Makanan

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 197 hits
Krisis kenaikan harga ayam yang berpanjangan tanpa berupaya diturunkan ke paras mampu beli oleh rakyat biasa menunjukkan kelemahan ketara Menteri menteri kerajaan Perikatan Nasional 2 0 Jawatankuasa Pertanian dan Sekuriti Makanan Pakatan Ha...
Ywp Milik Kerajaan Bukan Saya Tengku Adnan

Ywp Milik Kerajaan Bukan Saya Tengku Adnan

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 199 hits
YWP milik kerajaan bukan saya Tengku Adnan Tengku Adnan Tengku Mansor menyangkal dakwaan bahawa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur telah menjual tanah kepada syarikat miliknya Tengku Adnan berkata syarikat berkenaan Yayasan Wilayah Persekutuan ad...
Jangan Double B Nak Salahkan Pas Dan Kerajaan Negeri

Jangan Double B Nak Salahkan Pas Dan Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 275 hits
salahkan diri sendiri salahkan rakyat kelantan harga tengah murah giler masa terbaik untuk beli walau apa pun fahaman politik anda kikikiki
Permohonan Pendaftaran Darjah Satu Ke Sekolah Agama Kerajaan Johor Tahun 2022

Permohonan Pendaftaran Darjah Satu Ke Sekolah Agama Kerajaan Johor Tahun 2022

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 1308 hits
Permohonan Pendaftaran Darjah Satu Ke Sekolah Agama Kerajaan Johor Tahun 2022 Alhamdulillah tiba masanya untuk Ummi mengisi borang bendaftaran darjah satu sekolah agama untuk Abang Syamil How time flies Budak pemalu sorang ni dah nak darjah...
Umno Jangan Kutuk Lebih2 Ubahsuai Seri Perdana Dilakukan Kerajaan Yang Sama

Umno Jangan Kutuk Lebih2 Ubahsuai Seri Perdana Dilakukan Kerajaan Yang Sama

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 138 hits
Sesiapa yang sebelum ini menyebarkan berita bahawa kos ubahsuai Seri Perdana adalah sebanyak RM30 juta ternyata mereka itu telah melakukan fitnah terhadap kerajaan Kos yang sebenarnya bukanlah RM30 juta tetapi RM38 5 juta iaitu lebih tinggi...
Mou Bukan Penyebab Ismail Jadi Pm Kerajaan Perlu Bantuan Ph Kata Khalid

Mou Bukan Penyebab Ismail Jadi Pm Kerajaan Perlu Bantuan Ph Kata Khalid

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 342 hits
September 30 2021 MoU antara kerajaan dan PH bukan bermaksud pakatan pembangkang menyokong Ismail Sabri Yaakob menurut Khalid Samad PETALING JAYA Memorandum Persefahaman antara kerajaan dan Pakatan Harapan bukanlah penyebab Ismail Sabri Yaa...
Rentasan 977 Panas Kerajaan Ismail Sabri Bakal Ulangi Kesilapan L

Rentasan 977 Panas Kerajaan Ismail Sabri Bakal Ulangi Kesilapan L

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 158 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 9771 BEBASKAH BADAN KEHAKIMAN DI MALAYSIA 2 KLUSTER MAHKAMAH RANCAK DIBEBASKAN SELEPAS UMNO JADI PM 3 APABILA SANG TEWAS MENJADI KERAJAAN
Kecoh Dewan Rakyat Yb Pas Bengang Ugut Kerajaan Woiiii Jom Demontrasi Padang Merbok Kah Kah

Kecoh Dewan Rakyat Yb Pas Bengang Ugut Kerajaan Woiiii Jom Demontrasi Padang Merbok Kah Kah

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 164 hits
Sangat kelakar selepas kena kecam cabutan khas nombor ekor dinaikkan oleh Kerajaan yang mana PAS adalah sebahagian dari Kerajaan itu barulah PAS sibuk dan bersungguh sungguh bersuara dan menggelupur Malah YB PAS Pasir Mas yang terkenal deng...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak

Tips Hadapi Anak Anak Tantrum



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Lirik Lagu Mati Matian Mahalini

Pb House By D Compose Architect In Chiang Thailand

Elevate Your Home S Aesthetic With These Outdoor Renovations

Police Arrest 5 Men Seize 32kg Of Drugs Worth About Rm800k

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police