Pendakian Bersama Keluarga Di Bukit Keluang Besut

SABTU | 03.09.2022
Dalam entri terdahulu, saya ada menyebut berkenaan tujuan saya dan encik suami ke Besut, Terengganu kerana hendak berkumpul bersama keluarga encik suami dan menziarahi adik ipar sekeluarga yang baru beberapa bulan berpindah ke Besut. Sambil tu dapatlah kami jalan-jalan di tempat orang kan…hehe

Antara aktiviti yang dirancang - pendakian ke Bukit Keluang yang terletak tak jauh dari rumah adik ipar. Tapi kami tidaklah menginap di rumah adik ipar, kami dan ahli keluarga yang lain menginap di sebuah homestay

Menariknya Bukit Keluang ni sebab ada bukit, pantai dan gua kecil. Jadinya Bukit Keluang ni memang menjadi tumpuan orang ramai untuk beraktiviti bersama keluarga, apatah lagi waktu cuti sekolah dan hujung minggu begini

Ini merupakan kali kedua saya melakukan aktiviti pendakian di Terengganu. Kali pertama semasa zaman universiti, iaitu sekitar akhir tahun 90-an saya mendaki Gunung Tebu yang juga terletak di Besut. Terkenang pula pengalaman mistik pada malam saya dan kawan-kawan berkhemah di gunung tersebut

Pendakian Ke Puncak Bukit Keluang
Tiada bayaran dikenakan dan tak perlu juru pandu arah untuk kita mendaki Bukit Keluang. Siap ada kawasan parkir percuma. Untuk mendaki Bukit Keluang, terdapat dua tempat permulaan laluan (trailhead) pendakian :Trailhead pertama terletak berhampiran kawasan parkir kereta, deretan gerai jualan dan tandas awam. Pendakian bermula dengan meniti anak tangga, kemudiannya perlu memanjat menggunakan tali dengan jarak yang agak jauh juga. (Rujuk gambar no. 16, 15 & 14)Trailhead kedua terletak agak jauh dari trailhead pertama dengan jarak kira-kira 950 meter. Ada ruangan parkir di kawasan trailhead kedua. Pendakian bermula di laluan denai hutan.Adik ipar mencadangkan agar kami masuk ikut trailhead kedua dan keluar di trailhead pertama (loop trail). Jadinya dapatlah kami merasa kedua-dua laluan. Kenapa bermula di trailhead kedua? Sebab ia lebih mudah, tidaklah patah semangat bila permulaan pendakian dah kena daki tangga dan panjat guna tali

Jadinya kami semua parkir kereta di kawasan berhampiran trailhead pertama, kemudian perlu berjalan kaki kira-kira 800 meter ke trailhead kedua. Jauh juga. Kiranya itu aktiviti memanaskan badan (warm up) sebelum kita mendaki

1. Dengan bantuan seorang pengunjung lain, dapatlah kami berfoto sekeluarga sebelum memulakan pendakian. Kami 13 orang semuanya. Ada lagi empat sekeluarga yang masih dalam perjalanan ke Terengganu dan dua orang anak saudara yang berada di asrama tak dapat turut serta. Paling mengejutkan saya, emak mentua pun bersungguh nak ikut mendaki. Manakala adik ipar seorang lagi pun turut membawa bersama dua orang anak kecil (yang belum sesuai jalan sendiri)

2. Encik suami (memakai topi) bantu dukung anak saudara, manakala adik ipar mendukung seorang lagi anak kecilnya. Anak-anak lain yang sudah boleh berjalan sendiri ada bersama seorang lagi adik ipar di kumpulan hadapan. Saya pula pada kebanyakkan masa berada di posisi tengah antara kumpulan depan dan belakang. Mudahlah saya nak memotret momen pendakian kami sekeluarga

Selain kami, ramai lagi pendaki lain pada masa ni. Meriahnya macam ada acara di atas puncak bukit. Jadinya dalam foto-foto saya ni akan kelihatan orang lain jugalah

3. Selepas 10 minit mendaki, kami sampai di Check Point 2. Ada pondok untuk kami berkumpul kembali dan melepas lelah seketika. Walaupun cuma 10 minit, tapi terasa lelahnya bila mendaki

4. Monyet dengan ekor panjang seakan warna putih ni menghampiri kumpulan kami apabila terdengar bunyi plastik (saya keluarkan sesuatu dari dalam beg). Segera saya sorokkan risau dirampas oleh monyet. Sebab tu di mana-mana pun kita jangan beri makan kepada monyet liar. Nanti monyet tu terbiasa pula nak dapatkan makanan dari manusia sampai membahayakan kita

5. Kami kembali menyambung perjalanan. Perlu berpaut pada akar dan dahan pokok, juga tali yang disediakan untuk memudahkan pendakian. Bertudung hitam itulah mak mentua saya. Gigih memanjat tanpa bantuan

Panorama Indah Dari Puncak Bukit Keluang
Alhamdulillah, kami sampai ke puncak bukit setelah mendaki kira-kira 35 minit. Tapi tidaklah serentak semua sampai, kumpulan depan dah sampai lebih dahulu dan kumpulan belakang yang mendukung anak kecil lambatlah sedikit

6. Masya Allah indah sungguh alam ciptaan-Nya 😍
7. Panorama di puncak Bukit Keluang yang mempesona. Terus hilang rasa penat saya, berganti dengan rasa teruja walaupun masa ni cuaca panas terik. Lautan biru kehijauan dan pemandangan pulau-pulau kecil cukup memukau pandangan. Dari sini juga kita boleh nampak pantai indah di bawah sana. Tapi hati-hati ya, jangan berdiri terlalu hampir dengan tebing. Dah ada kes terjatuh sewaktu berfoto di Bukit Keluang ni

8. Foto saya bersama encik suami, anak saudara dan mak mentua yang berusia 71 tahun

9. Tempat tadi sempit dan panas terik. Kami bergerak ke hadapan, ada ruang yang agak redup dan ada sebuah pondok yang agak luas binaannya di situ. Kami merakam memori di sini. Saya tukang potret jadinya tiada dalam foto di atas. Papan tanda ‘Tahniah anda telah berjaya mendaki ke puncak Bukit Keluang’ tu sebenarnya dah jatuh dari tempat asalnya dan diletakkan di tepi tong sampah. Kami ambil dan pegang untuk berfoto

10. Lagi panorama indah yang sempat saya rakam dari puncak bukit. Orang lain dah jalan ke depan, saya beginilah suka berhenti merakam foto itu ini

Perjalanan Menuruni Bukit Keluang
Bunga Jejarum / Jungle Flame / Ixora Javanica11. Seperti selalunya bila masuk hutan, saya suka mencari flora yang menarik sebagai subjek fotografi. Tapi nampaknya di sini agak sukar saya temui, kecuali ada sedikit bunga-bungaan di puncak. Bunga di atas ditemui oleh seorang anak saudara yang berbaik hati memerhatikan bunga apabila Mak Longnya kata mahu ambil foto bunga tapi tak jumpa. Hehe…
12. Tiba di satu laluan yang ada batang pokok tumbang. Juga cahaya mentari yang menembusi hingga ke lantai hutan. Memang cantik dapat merakam kenangan di sini

13. Bermulanya laluan menurun yang boleh saya katakan agak sukar

14. Menurut saya, ini laluan yang paling sukar kerana kurangnya akar dan batang pokok untuk berpaut. Beberapa tali disediakan, tapi talinya dah jadi licin dipegang ramai orang. Beberapa kali juga saya lihat orang tergelincir sewaktu menuruni laluan ini. Saya lalu di bahagian tepi je sebab nak berpaut pada batang pokok

15. Bila dah nampak tangga begini, itu bermaksud kita dah menghampiri kaki bukit. Tangga ni boleh tahan jauh juga tau, curam dan kecil anak tangganya

16. Alhamdulillah selamat sampai di bawah. Beginilah rupa trailhead pertama, yang saya sebut di awal entri ini. Berhadapan dengan tangga ni ada penjual air kelapa. Apa lagi, terus kami serbu! Nikmat sungguh dapat minum air kelapa sejuk selepas penat mendaki

Data dari Galaxy Watch saya. Dapatlah workout calories - 980 kcal. Saya tak pasti berapa ketinggian sebenar Bukit Keluang, kalau ikut data pada jam saya puncak tertinggi - 154 meter

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah kami semua selamat naik dan turun. Ini merupakan pengalaman pertama kami mendaki bersama ahli keluarga dengan jumlah seramai ini dan daripada pelbagai peringkat usia. Pengalaman yang manis. Kagum melihat semangat mak mentua saya dan nampaknya mak baik-baik saja sepanjang pendakian. Anak-anak saudara semuanya pun nampak gembira sepanjang pendakian

Kalian ada ke Besut? Boleh cuba mendaki Bukit Keluang ni. InsyaAllah laluan pendakian tidaklah terlalu sukar, namun tidak juga mudah ya

Paling penting - pakailah pakaian yang selesa, berkasut dan sekurang-kurangnya bawalah air minuman. Kasihan saya melihat ada kumpulan yang cuma berselipar termasuk kanak-kanak. Tidak selamat untuk kaki dan jadi susah nak mendaki/menurun bukit. Selain tu elok juga bawa sarung tangan untuk memudahkan tangan memaut pada tali

Melihat Bukit Soeharto Milik Keluarga Cendana Di Ponorogo Viewnya Manjakan Mata

papar berkaitan - pada 16/9/2022 - jumlah : 110 hits
Potret salah satu Bukit Soeharto yang ada di Ponorogo Berada di perbatasan Jawa Timur dan Jawa Tengah bukit milik keluarga Cendana itu kini menjadi salah satu destinasi wisata yang menarik karena memiliki pemandangan indah Simak ulasannya
Pendakian Hari Kebangsaan 2022 Bukit Jambul Bayan Lepas

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 136 hits
RABU 31 08 2022Alhamdulillah rancangan saya untuk masuk hutan pada Hari Kebangsaan semalam berjaya direalisasikan Saya memilih untuk melakukan pendakian ke Bukit Jambul yang terletak di Bayan Lepas Pulau Pinang Ini merupakan pendakian kedua...
Peneroka Felda Bukit Goh Rasa Menyesal Pajak Ladang Menjadi Lombong Bauksit

papar berkaitan - pada 15/9/2022 - jumlah : 110 hits
KUANTAN Kami mahu buka buku baharu tolonglah bantu kami kata Mohd Azlan Mustafa 39 yang merupakan generasi kedua Felda Bukit Goh di Kuantan dan hilang pendapatan hampir enam tahun lalu Menurutnya aktiviti perlombongan bauksit tersebut telah...
Ahli Parlimen Bukit Gantang Perlu Akur Keputusan Parti Kata Bersatu

papar berkaitan - pada 19/9/2022 - jumlah : 139 hits
Kerusi Parlimen Bukit Gantang yang disandang Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal dijangka menjadi rebutan susulan PAS dikatakan mahu meletakkan Idris Ahmad sebagai calonnya PETALING JAYA Semua penyandang kerusi daripada Bersatu perlu aku...
Sukses Jual Batubara Ke India Bukit Asam Incar Pasar Eropa

papar berkaitan - pada 14/9/2022 - jumlah : 131 hits
Penjualan ekspor batubara PT Bukit Asam Tbk meningkat 38 persen di kuartal II tahun 2022 yang sebelumnya pada kuartal I sebesar 33 persen peningkatan pada kuartal II disebabkan oleh ekspor pada semester I 2022 yang tercatat sebesar 35 perse...
Developer Violating Court Order Over Bukit Cerakah Ngo

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 136 hits
An environmental group has claimed that a developer is contravening a court order against development being carried out at the Bukit Cherakah Forest Reserve As a result Khazanah Alam Malaysia s legal team will be filing contempt of court pr...
Court Contempt Bid Filed Against Developer Over Bukit Cerakah

papar berkaitan - pada 20/9/2022 - jumlah : 124 hits
Two environmental non governmental organisations have gone to court to cite a developer for contempt over alleged development work at the Bukit Cerakah Forest Reserve Khazanah Alam Malaysia and Shah Alam Community Forest Society filed the c...
Program Singgah Kebun Keluarga Patriot Merdeka Kebun Bandar Sungai Bunus 01 09 2022

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 178 hits
Tag Line Melestarikan Alam Sekitar bersama KBSB 31 ogos 2022 Rabu 8 30pagi 1 30petang PROGRAM 8 30 pagi Pendaftaran dan minum pagi 10 00 pagi Pertunjukan silat Perkongsian panduan menanam pokok Terapi Buku dan Bercerita Pertandingan Mewarna...
Agong Raja Permaisuri Zahir Ucapan Takziah Kepada Keluarga Tun Salleh Abas

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 122 hits
KUALA LUMPUR 16 Jan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah menzahirkan ucapan takziah kepada seluruh keluarga bekas Ketua Hakim N...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China