Pena Bantah Tun M Mahu Kembalikan Ppsmi


Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena) membantah sekeras-kerasnya hasrat pemangku menteri pendidikan Dr Mahathir Mohamad untuk melaksanakan pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), kata Presidennya, Dr Mohamad Saleeh Rahamad.

"Keputusan melaksanakannya semula sangat bertentangan dengan aspirasi Pendidikan nasional dan akan merosakkan tahap pendidikan anak bangsa, terutamanya pelajar luar bandar.

"Telah terbukti sebelum ini pencapaian dalam peperiksaan merudum dan banyak pembaziran berlaku apabila perbelanjaan untuk melaksanakan PPSMI tidak mendatangkan kebaikan.

"PPSMI telah pun berlalu pada 2002-2010, dan telah banyak meninggalkan kesan buruk kepada tahap pencapaian para pelajar," katanya dalam suatu kenyataan hari ini.
Iklan
Pena juga mendesak perdana menteri supaya membatalkan hasrat untuk memulakan semula PPSMI "atau akan berhadapan semula penentangan rakyat."

"Kajian yang dibuat oleh UPSI pada 2009 merekodkan kemerosotan sehingga 80 peratus di sekolah kebangsaan dan di sekolah menengah sehingga program ini dibatalkan pada 2010.


"Pena mendesak Dr Mahathir membatalkan hasrat tersebut atau akan berhadapan semula penentangan rakyat bagi menolak PPSMI sebelum ini," katanya lagi.

Menurut Saleeh, persatuan penulis itu akan menentang PPSMI, berkata "sepatutnya Dr Mahathir menumpukan usaha pemulihan kepercayaan rakyat terhadap kerajaan, bukannya menambahkan kemarahan rakyat."

"Pena akan bersama-sama rakyat untuk menentang program PPSMI kerana kami percaya langkah pelaksanaan PPSMI akan merosakkan sistem pendidikan kebangsaan dan menghancurkan masa depan anak bangsa.

"Negara mungkin akan menghadapi gelombang huru-hara yang lebih hebat jika PPSMI dilaksanakan juga," tegas presiden Pena.

Dr Mahathir ketika bercakap pada mesyuarat khas di kementeriannya semalam, berkata penguasaan bahasa Inggeris adalah elemen penting dalam pendidikan.


Mahathir memperkenalkan program pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) pada tahun 2003 semasa kali pertamanya sebagai perdana menteri.

Namun, dasar itu tidak popular, termasuk di kalangan parti pembangkang ketika itu seperti PKR.

Ia kemudiannya dibatalkan pada 2011. Menurut menteri pendidikan ketika itu, Muhyiddin Yassin, program berkenaan menyaksikan ramai pelajar di luar bandar kandas dalam sains dan matematik.

Namun, ini dipertikaikan oleh beberapa pihak, yang mendakwa keputusan berkenaan telah bertambah baik di bawah PPSMI.

Pada tahun 2016, kerajaan memperkenalkan pula Program Dwi-Bahasa, di mana sekolah-sekolah tertentu mempunyai pilihan sama ada untuk mengajar sains dan matematik dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/02/pena-bantah-tun-m-mahu-kembalikan-ppsmi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Ppbm Seluruh Negara Bantah Desakan Tun M Letak Jawatan

Pemimpin Ppbm Seluruh Negara Bantah Desakan Tun M Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 19/1/2020 - jumlah : 273 hits
Pemimpin dan ahli Parti Pribumi Bersatu Malaysia seluruh negara hari ini membantah tindakan segelintir pemimpin politik dalam Pakatan Harapan mendesak Tun Dr Mahathir Mohamad melepaskan jawatan Perdana Menteri pada Mei ini Wakil kepimpinan ...
Sedarlah Tun Ppsmi Sudah Gagal

Sedarlah Tun Ppsmi Sudah Gagal

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 214 hits
Lebih baik fokus isu UEC tulisan jawi yang masih tak selesaiNAH Kebimbangan Presiden gerakan Islam Ikatan Muslimin Malaysia Haji Aminuddin Yahaya mengenai kemungkinan Tun Dr Mahathir Mohamad mengguna pakai idea idea lama selepas memangku tu...
Kembalikan Ppsmi Tidak Adil Kepada Pelajar Luar Bandar

Kembalikan Ppsmi Tidak Adil Kepada Pelajar Luar Bandar

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 175 hits
Ketua Pembangkang merangkap Ahli Parlimen Bera Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bercakap pada sidang media selepas mengadakan pertemuan dengan sebahagian pembeli Residensi Jaya Rumah Selangorku mengenai isu kediaman residensi tersebut di Bili...
Isu Ppsmi Siti Zainon Anggap Tun Mahathir Hanya Berjenaka

Isu Ppsmi Siti Zainon Anggap Tun Mahathir Hanya Berjenaka

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 287 hits
GOMBAK Penerima Anugerah Sastera Negara ke 14 Profesor Dr Siti Zainon Ismail menyifatkan pengumuman Perdana Menteri yang juga pemangku Menteri Pendidikan Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai pelaksanaan semula Pengajaran dan Pembelajaran Sains ...
Ppsmi Idea Lapuk Tun M Amk Selangor

Ppsmi Idea Lapuk Tun M Amk Selangor

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 155 hits
Cadangan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memperkenal melaksanakan semula Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dianggap sebagai satu idea lapuk Ketua Angkatan Muda KEADILAN Selangor Mohd Najwan ...
Learn From The Mistakes Of Ppsmi

Learn From The Mistakes Of Ppsmi

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 223 hits
MP SPEAKS I strongly urge the government to reconsider the announcement made by Prime Minister and Acting Education Minister Dr Mahathir Mohamad over the possible revival of the use of English in the teaching of science and mathematics in M...
Memorandum Bantahan Terhadap Perlaksanaan Ppsmi

Memorandum Bantahan Terhadap Perlaksanaan Ppsmi

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 233 hits
Tarikh 1 Februari 2020Kepada Tun Dr Mahathir Mohamad Daripada Pelajar Doktor Falsafah di Jerman Farhan Nasir Calon Doktor FalsafahBidang Logik dan Falsafah BahasaJabatan Sains KomputerFakulti Sains dan MatematikUniversiti T bingen Nor Aziza...
Much Ado About Ppsmi

Much Ado About Ppsmi

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 221 hits
The first language I learned as a child was Tamil Before I was even fluent in my mother tongue my dad started teaching me simple English at the age of four When I was enrolled in a church based kindergarten a year later the basic English I ...
Wan Azizah Dakwa Pelaksanaan Ppsmi Belum Muktamad

Wan Azizah Dakwa Pelaksanaan Ppsmi Belum Muktamad

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 294 hits
KLANG Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata pelaksanaan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris masih belum dimuktamadkan Beliau berkata ia berikutan perbincangan berhubung ...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta