Pemuda Pas Pertikai Kenapa Umno Berterusan Memusuhi Bersatu


AGENDA DAILY
Ketua Pemuda PAS, Ahmad Fadhli Shaari. Sikap penolakan UMNO terhadap Bersatu sekarang menimbulkan tanda-tanya Ketua Pemuda PAS, walhal sebelum ini parti itu boleh pula sanggup menjadi sebahagian daripada kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Ketuanya, Ahmad Fadhli Shaari berkata terdapat persoalan berhubung tindak-tanduk UMNO yang melihat Bersatu sebagai musuh mereka kini walaupun pada awalnya sudah bersetuju untuk menjemput parti itu untuk menjadi sebahagian dalam Muafakat Nasional (MN).
“Jika ditinjau dari sudut kronologi, UMNO dan Pas kedua-duanya telah bersepakat untuk menjemput Bersatu ke dalam Muafakat Nasional (MN).
“Timbalan Presiden UMNO berhujah, ‘salah satu sebab MN itu dibidani kelahirannya ialah untuk menentang PH (Pakatan Harapan).’ Bersatu adalah komponen PH waktu itu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Fakta tersebut tidak dinafikan Ahmad Fadhli, bagaimanapun UMNO perlu sedar Bersatu juga sanggup meninggalkan PH untuk bersama menubuhkan kerajaan baharu dan mempersoalkan mengapa ketika itu UMNO sanggup menjadi sebahagian daripada kerajaan Muhyiddin.
“Ya benar, namun tidakkah kita lupa bahawa Bersatu inilah yang akhirnya meninggalkan PH dan menjadi sebahagian daripada kerajaan yang sama-sama kita tubuhkan pada Februari 2020.
“Jika luka kerana Bersatu menjadi sebahagian daripada PH itu sangatlah besar untuk dilupakan, kenapakah UMNO sanggup menjadi sebahagian daripada kerajaan yang dipimpin Muhyidin ketika itu?” soalnya lagi.
Wujud pertikaian berhubung penubuhan MN, PAS mendakwa jemputan dibuat terhadap Bersatu untuk menyertai MN tetapi Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan baru-baru ini pula menafikan matlamat penubuhan MN tidak menyebut Bersatu perlu menjadi sebahagian daripadanya.
Menurut Ahmad Fadhli lagi, PAS mementingkan permuafakatan ummah dan bukan semata-mata keuntungan politik.
“Secara logiknya, jika hanya Pas dan UMNO sahaja dalam MN, sudah tentu kek yang akan ‘dinikmati’ oleh Pas lebih besar berbanding dengan menerima satu lagi tetamu bernama Bersatu.
“Namun, itu bukan matlamat Pas. Matlamat Pas ialah untuk memperkuatkan muafakat ummah ini dengan memperluaskan lagi keanggotaan di dalam MN,” ujarnya lagi.
Beliau dalam masa yang sama turut menolak laporan yang memberi gambaran seolah-olah Pas menolak UMNO, sebaliknya parti Islam itu mahu rundingan diteruskan supaya UMNO dan Bersatu menyedari untuk menerima antara satu sama lain.
Dengan kerjasama itu, jelas Ahmad Fadhli, ia dapat mengelakkan pertembungan tiga penjuru dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.
“Kenyataan Presiden Pas yang dikeluarkan di dalam sidang media yang dirujuk oleh Timbalan Presiden UMNO itu langsung tidak bernada menolak MN seperti yang ditulis oleh media. Bahkan ia lebih kepada mengajak UMNO untuk kembali duduk semeja berbincang bagaimana untuk memperkasakan MN.
“Jika masing-masing membelek kronologi demi kronologi, sampai bilapun kita tidak akan bersepakat. Hakikatnya, UMNO perlu belajar menerima Bersatu dan tentu sekali, Bersatu juga perlu belajar untuk menerima UMNO. Jika tidak, muafakat ummah seperti yang diangkat oleh Tan Sri Presiden Pas itu tidak akan berjaya,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/pemuda-pas-pertikai-kenapa-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidak Ada Beza Pun Antara Pas Umno Bersatu

Tidak Ada Beza Pun Antara Pas Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 228 hits
MOHAMED HANIPA MAIDINPetang tadi terpandang dalam WA mesej ini Salam YB Saya Juani wartawan Utusan Malaysia Boleh saya minta komen berkenaan wajah sebenar Pas yang pilih bulu dalam rakan kerjasama politik Dulu dengan PKR dan DAP selepas den...
Terkini Pas Tidak Mahu Kerjasama Dengan Umno Saja Tanpa Libatkan Bersatu

Terkini Pas Tidak Mahu Kerjasama Dengan Umno Saja Tanpa Libatkan Bersatu

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 172 hits
November 27 2021 Pas tidak boleh terus terbelenggu dengan Muafakat Nasional sekiranya pakatan itu hanya melibatkan parti itu dan UMNO sahaja tegas Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang Dalam satu catatan di Facebooknya Ahli Parlimen Marang ...
Pas Tidak Boleh Paksa Umno Terima Bersatu Dengan Gunakan Mn

Pas Tidak Boleh Paksa Umno Terima Bersatu Dengan Gunakan Mn

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 173 hits
Pas tidak boleh paksa UMNO terima Bersatu dengan gunakan MN PAS tidak boleh menggunakan Muafakat Nasional untuk memaksa UMNO menerima Bersatu kerana kedua dua parti itu adalah seteru politik yang nyata Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Moha...
Pas Sahut Cabaran Pemuda Umno Terima Pan Dalam Mn Dengan Syarat Pan Tidak Lagi Bersama Dap Dalam Ph

Pas Sahut Cabaran Pemuda Umno Terima Pan Dalam Mn Dengan Syarat Pan Tidak Lagi Bersama Dap Dalam Ph

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 203 hits
ismaweb netBANGI 4 Jamadilawal 1443H Khamis Tidak mustahil bagi PAS untuk menerima Parti Amanah Negara menyertai Muafakat Nasional Namun ia hanya boleh dilakukan sekiranya parti itu tidak bersama dengan DAP dalam Pakatan Harapan Naib Presid...
Pas Tolak Muafakat Nasional Jika Umno Enggan Terima Bersatu Sertai Gagasan Itu

Pas Tolak Muafakat Nasional Jika Umno Enggan Terima Bersatu Sertai Gagasan Itu

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 223 hits
LARUT PAS menolak Muafakat Nasional jika UMNO enggan menerima BERSATU dan badan bukan kerajaan menyertai gagasan itu Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata berdasarkan piagam MN kedua dua parti itu sedia menerima parti lain termasuk ...
Tak Perlu Tilik Permainan Pas Dan Umno

Tak Perlu Tilik Permainan Pas Dan Umno

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 118 hits
December 8 2021 Apa agaknya pendirian Ismail Sabri Yaakob mengenai Muafakat Nasional Waktu dahulu kita tahu masa MN ditubuhkan Tetapi tidak selepas beliau memegang jawatan Perdana Menteri Ertinya sejak jadi PM beliau agak sepi mengenai MN k...
Serangan Terhadap Pas Hanya Dari Beberapa Individu Dalam Umno

Serangan Terhadap Pas Hanya Dari Beberapa Individu Dalam Umno

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 264 hits
MALAYSIA POST SEORANG pemimpin PAS mengakui parti itu terasa hati dengan serangan serta perbuatan Umno terhadap PAS dalam isu berkaitan kedudukan Muafakat Nasional Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Ulamak PAS Pusat Mokhtar Senik berkata PAS jug...
Pas Tolak Mn Bererti Mereka Tidak Sudi Kerusi Pm Jatuh Kepada Umno

Pas Tolak Mn Bererti Mereka Tidak Sudi Kerusi Pm Jatuh Kepada Umno

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 142 hits
Apa yang sebahagian besar daripada kita faham ialah sebab utama Pas menolak Muafakat Nasional atau MN adalah semata mata kerana UMNO enggan menerima Bersatu menyertai gabungan itu Difahami juga pendirian Pas itu bukan saja kerana parti Isla...
Umno Makan Terung Pas Makan Kerang Umno Kaki Pembohong Pas Kaki Temberang

Umno Makan Terung Pas Makan Kerang Umno Kaki Pembohong Pas Kaki Temberang

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 169 hits
Umno langgar piagam MN Mat Hasan tempelak HadiTimbalan Presiden Umno Mohamad Hasan menyifatkan dakwaan Presiden PAS Abdul Hadi Awang bahawa Umno memungkiri piagam Muafakat Nasional sebagai tersasar Ini selepas Abdul Hadi mendakwa punca PAS ...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Khaled Loyal Umno Voter Base Is Shrinking

Perkampungan Sunnah Ke 9 Kangar Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord