Pemuda Pas Mahu Pn Hanya Kemuka Calon Bersih Untuk Pru15


malaysiakini.com

Diterbitkan 31 Jan 2021, 2:30 pm
Dikemaskini 2:32 pm


Ekoran penurunan kedudukan Malaysia dalam indeks persepsi rasuah (CPI) antarabangsa pada 2020, Pemuda PAS hari ini mencadangkan agar Perikatan Nasional (PN) hanya memilih individu yang memiliki rekod baik sebagai calon dalam PRU akan datang

Ketuanya Khairil Nizam Khirudin berkata calon PN perlulah dilihat berintegriti serta mudah diterima rakyat dalam PRU ke-15.

"Kami ingin mencadangkan agar parti PN hanya menampilkan calon-calon yang bebas daripada kes salah laku atau rasuah dalam PRU ke-15 akan datang.

"PN mestilah bersedia untuk mengetengahkan calon-calon yang berintegriti, kompeten, bersih dan mesra rakyat," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

PN - yang muncul selepas Pakatan Harapan (PH) dijatuhkan pada Fen tahun lalu - dianggotai empat parti iaitu Bersatu, PAS, Parti Solidariti Tanah Airku (Star) dan Parti Progresif Sabah (SAPP).

Setakat ini tiada mana-mana pemimpin kanan parti itu sedang berdepan dengan perbicaraan mahkamah atau dakwaan salah laku.

Bagaimanapun kenyataan itu boleh menimbulkan persoalan mengenai sikap dan pendirian PAS terhadap calon yang bakal dikemukakan Umno pula.

Malaysia jadi negara contoh

Untuk rekod BN bukanlah sebahagian daripada parti komponen PN sebaliknya ahli parlimen mereka hanya memberikan sokongan kepada Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin untuk menjadi perdana menteri.

Ketika ini beberapa pemimpin kanan Umno sedang dibicarakan termasuk presidennya Ahmad Zahid Hamidi, setiausaha agung Ahmad Maslan serta Penasihat BN Najib Razak. Bekas setiausaha agung Umno Tengku Adnan Tengku Mansor juga dibicarakan atas tuduhan rasuah.

Najib dan Tengku Adnan sudah didapati bersalah oleh mahkamah.

PAS merupakan rakan kerjasama Umno melalui Muafakat Nasional yang dimeterai ketika kedua-dua parti itu masih menjadi pembangkang.
Skor diperoleh Malaysia dalam CPI tahun lalu menurun dua mata iaitu 51 berbanding 53 pada 2019. Ia menyebabkan kedudukan negara dalam CPI merosot enam anak tangga kepada tempat ke-57 daripada 180 negara.

Kata Khairil Nizam walaupun skor CPI itu hanyalah mengambil kira persepsi namun Pemuda PAS menyeru kerajaan melalui Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengambil perhatian yang serius dalam agenda mengatasi masalah gejala rasuah di Malaysia.

Ahli Dewan Negara itu juga memuji langkah diambil Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang menyerahkan senarai anggota kabinet untuk ditapis Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan SPRM sebelum mereka dilantik memegang jawatan menteri.

Kata Khairil Nizam ia adalah permulaan yang baik ke arah pentadbiran yang berintegriti serta bersih caripada sebarang kes PDRM dan SPRM.

"Pemuda PAS berharap kita sama-sama dapat menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara Islam contoh kepada dunia bahawa Islam - sekiranya dijadikan sebagai agama bagi persekutuan atau negaranya - pasti akan menjadikan integriti sebagai nadi pentadbiran negara dan rasuah sebagai musuh nombor satu negara," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/01/pemuda-pas-mahu-pn-hanya-kemuka-calon.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Perlu Berubah Pas Mesti Dominan Jangan Hanya Jadi Pak Turut

Umno Perlu Berubah Pas Mesti Dominan Jangan Hanya Jadi Pak Turut

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 237 hits
ismaweb netMuafakat harus babitkan juga parti politik lain yang perjuangkan agenda perpaduan Melayu IslamBANGI 7 Jamadilakhir 1442H Rabu Kerjasama dua parti terbesar UMNO dan PAS dalam Pilihan Raya Umum akan datang adalah strategi paling am...
Di Sebalik Perpecahan Anggota Mt Mahu Umno Ppbm Dan Pas Cari Titik Persamaan Sebelum Pru15

Di Sebalik Perpecahan Anggota Mt Mahu Umno Ppbm Dan Pas Cari Titik Persamaan Sebelum Pru15

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 223 hits
freemalaysiatoday com January 21 2021 8 37 AMAnggota MT Mohd Razlan Rafii berkata Umno kekal dengan pendirian asalnya iaitu musuh utama politik parti itu ialah DAP dan sekutunya PETALING JAYA Umno PPBM dan PAS perlu kembali mencari titik pe...
Kaji Semula Tutup Restoran 8 Malam Gesa Pemuda Pas

Kaji Semula Tutup Restoran 8 Malam Gesa Pemuda Pas

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 215 hits
PETALING JAYA Pemuda PAS menggesa kerajaan mengkaji semula keputusan berhubung waktu operasi kedai makan atau restoran sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan yang dianggap terlalu singkat Ketua Pemuda PAS Khairil Nizam Khirudin berkat...
Dr M Kerjasama Bersatu Pas Umno Rapuh Akan Terurai Pada Pru15

Dr M Kerjasama Bersatu Pas Umno Rapuh Akan Terurai Pada Pru15

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 180 hits
malaysiakini comDiterbitkan 6 Feb 2021 9 53 amDikemaskini 10 06 amBersatu PAS dan Umno hanya bersama demi kepentingan politik masing masing dan jalinan kerjasama mereka didakwa rapuh dan akan terurai pada pilihan raya umum akan datang kata ...
Pemuda Pas Meroyan Anwar Cadang Mp Hantar Surat Kepada Ydpa Atau Takut Tak Ada Jawatan

Pemuda Pas Meroyan Anwar Cadang Mp Hantar Surat Kepada Ydpa Atau Takut Tak Ada Jawatan

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 210 hits
Menurutnya perkenan proklamasi darurat oleh Yang di Pertuan Agong itu dilaksanakan atas pertimbangan dan kebijaksanaan Seri Paduka Baginda berdasarkan situasi semasa yang dialami oleh rakyat seperti banjir dan pandemik Covid 19 Pada masa sa...
Isu Thaipusam Pemuda Pas Lapor Polis Dakwa Lukisan Karikatur Zunar Aibkan Mb Kedah

Isu Thaipusam Pemuda Pas Lapor Polis Dakwa Lukisan Karikatur Zunar Aibkan Mb Kedah

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 210 hits
Pemuda PAS Kedah membuat laporan polis terhadap kartunis Zunar berhubung lukisan karikatur beliau yang didakwa memfitnah Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor bersabit isu sambutan Thaipusam di negeri itu Ketuanya Nurul Amin Hamid yang...
Dap Terus Membantu Pas Hanya Dibenci

Dap Terus Membantu Pas Hanya Dibenci

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 243 hits
Menurut Ketua Menterinya Chow Kon Yeow bantuan khas kewangan dalam bentuk one off sebanyak RM500 akan diagihkan kepada penjaja yang berniaga dalam kompleks makanan kedai persendirian peniaga pasar tani FAMA serta penjaja yang berdaftar deng...
Ketua Pemuda Pas Beri Isyarat Sedia Rampas Gombak Dari Azmin

Ketua Pemuda Pas Beri Isyarat Sedia Rampas Gombak Dari Azmin

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 170 hits
ARIF ATANKenyataan Ketua Pemuda Pas Khairil Nizam Khirudin hari ini yang menyarankan agar Perikatan Nasional hanya memilih individu dengan rekod baik sebagai calon dalam PRU 15 muncul ketika timbul kembali isu rakaman video intim yang didak...
Program Calon Kapolri Baru Polantas Tak Lagi Menilang Hanya Atur Macet

Program Calon Kapolri Baru Polantas Tak Lagi Menilang Hanya Atur Macet

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 173 hits
Calon Kapolri Komjen Listyo Sigit punya pandangan khusus soal Polantas Tak dipungkiri kerap ada aduan soal tingkah polah Polantas di jalan Dalam fit and proper test di Komisi III DPR Senayan Jakarta Rabu Komjen Listyo Sigit secara khusus me...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp