Isu Thaipusam Pemuda Pas Lapor Polis Dakwa Lukisan Karikatur Zunar Aibkan Mb Kedah



Pemuda PAS Kedah membuat laporan polis terhadap kartunis, Zunar berhubung lukisan karikatur beliau yang didakwa memfitnah Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor bersabit isu sambutan Thaipusam di negeri itu.
Ketuanya, Nurul Amin Hamid yang membuat laporan itu di Ibu Pejabat Polis Padang Terap, menuduh Zunar menggunakan bakat melukisnya untuk memfitnah Sanusi.
Bagaimanapun, Zunar atau nama sebenarnya Zulkiflee SM Anwarul Haque memberitahu FMT, lukisan itu memaparkan pendiriannya mengenai isu cuti Thaipusam yang hangat diperkatakan pelbagai pihak.
“Pemuda PAS ada hak dia untuk membuat laporan polis, seperti juga saya berhak meluahkan pandangan saya mengenai isu yang melibatkan kepentingan umum,” kata beliau.
Nurul Amin yang juga ketua Pemuda Pas Padang Terap berkata, Zunar patut tampil menuntut penjelasan mengenai pembatalan cuti peristiwa Thaipusam di Kedah tahun ini.
“Kalau tuan (Zunar) perlukan penjelasan, bila-bila masa Kedah buka pintu untuk berbincang. Tiada diskriminasi agama dan kaum di Kedah.
“Oleh kerana tuan telah memuat naik karikatur fitnah terhadap menteri besar Kedah, maka satu laporan polis telah dibuat agar tindakan sewajarnya diambil.”
Tambahnya, laporan itu dibuat sebagai pengajaran kepada semua pihak, bukan semua perkara boleh dipolitikkan sewenang-wenang dan sesuka hati.
Zunar berkata, apa juga tindakan diambil Pemuda PAS boleh diterimanya selagi ia “bukan cubaan untuk menyekat kebebasan bersuara saya”.
“Pemuda PAS boleh membuat tafsiran mengenai lukisan saya, tetapi jangan anggap tafsiran itu sebagai undang-undang. Saya dan orang lain juga berhak mempunyai pandangan tersendiri mengenai isu yang penting ini,” kata beliau.
Minggu lalu, Sanusi mengumumkan pembatalan cuti peristiwa untuk Thaipusam tahun ini selepas acara utama sambutan dibatalkan kerana penguatkuasaan perintah kawalan pergerakan untuk mengekang Covid-19.
Bagaimanapun, keputusan itu mencetuskan kemarahan pelbagai pihak, khususnya MIC yang menuduh Sanusi jahil dan angkuh serta menjejaskan keharmonian masyarakat majmuk di negara ini.
Sanusi menafikan segala tuduhan itu, sebaliknya menuduh MIC mengikut “tarian perkauman” DAP untuk meraih sokongan politik. FMT

The post Isu Thaipusam: Pemuda PAS lapor polis dakwa lukisan karikatur Zunar aibkan MB Kedah appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/01/25/isu-thaipusam-pemuda-pas-lapor-polis-dakwa-lukisan-karikatur-zunar-aibkan-mb-kedah/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=isu-thaipusam-pemuda-pas-lapor-polis

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Batal Cuti Thaipusam Kerajaan Pas Kedah Tak Hormati Kaum India

Batal Cuti Thaipusam Kerajaan Pas Kedah Tak Hormati Kaum India

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 310 hits
Tindakan Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor yang membatalkan cuti peristiwa sempena perayaan Thaipusam tahun ini dengan alasan Perintah Kawalan Pergerakan dikritik sebagai tidak menghormati hak beragama kaum India Menurut Ahli Dewan...
After Kedah S Thaipusam Controversy Minister Saravanan Says Mic Pas Ties Tested With Sanusi As Mb

After Kedah S Thaipusam Controversy Minister Saravanan Says Mic Pas Ties Tested With Sanusi As Mb

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 229 hits
Human Resources Minister Datuk Seri M Saravanan speaks during a press conference at the Ministry of Human Resources Putrajaya December 3 2020 Picture by Miera ZulyanaKUALA LUMPUR Jan 21 Human Resources Minister Datuk Seri M Saravanan today ...
Batal Cuti Thaipusam Pemimpin Mic Nasihat Pas Didik Mb Kedah

Batal Cuti Thaipusam Pemimpin Mic Nasihat Pas Didik Mb Kedah

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 333 hits
Timbalan Presiden MIC M Saravanan menasihatkan kepimpinan PAS supaya mendidik Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Mohd Nor Katanya MIC dan PAS telahpun menjalin hubungan mesra tetapi tindakan Sanusi menguji kerjasama erat itu Saya sangat be...
Tindakan Kedah Batal Cuti Thaipusam Dikecam

Tindakan Kedah Batal Cuti Thaipusam Dikecam

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 214 hits
Muhammad Sanusi Md Nor Kedah PAS deputy commissioner 1 during the press conference at PAS headquarters in Alor Setar Kedah Starpic by MUSTAFA AMAD The Star 12 May 2020 Menteri Sumber Manusia M Saravanan dan Timbalan Ketua Menteri II Pulau P...
Najib Chides Kedah Mb For Cancelling Thaipusam Holiday Urges Tradition To Be Kept

Najib Chides Kedah Mb For Cancelling Thaipusam Holiday Urges Tradition To Be Kept

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 194 hits
In a Facebook post Datuk Seri Najib Razak said that Malaysia has declared Thaipusam a holiday in certain states for many years and there is no need for Kedah s decision as families could still celebrate together at home Picture by Ahmad Zam...
Pemuda Pas Jelas Tidak Menghormati Pkp

Pemuda Pas Jelas Tidak Menghormati Pkp

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 219 hits
AMNI JAGATPemuda Pas hari ini didakwa tidak langsung menghormati PKP apabila mereka telah mengadakan program Blood Donation yang berlangsung di Tesco Batu Pahat Menyelar perkara itu Timbalan Ketua Pemuda Parti Amanah Negara Johor Serudin So...
Ketua Pemuda Pas Beri Isyarat Sedia Rampas Gombak Dari Azmin

Ketua Pemuda Pas Beri Isyarat Sedia Rampas Gombak Dari Azmin

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 173 hits
ARIF ATANKenyataan Ketua Pemuda Pas Khairil Nizam Khirudin hari ini yang menyarankan agar Perikatan Nasional hanya memilih individu dengan rekod baik sebagai calon dalam PRU 15 muncul ketika timbul kembali isu rakaman video intim yang didak...
Satu Lagi Kes Kematian Dalam Lokap Polis Berlaku Di Kedah Edict

Satu Lagi Kes Kematian Dalam Lokap Polis Berlaku Di Kedah Edict

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 383 hits
Edict menggesa agar satu inkues segera diadakanBy 31 Jan 2021File photo themalaymailonlineEliminating Deaths and Abuse in Custody kelmarin mendapat satu aduan mengenai satu kes kematian dalam lokap polis yang berlaku antara 27 Januari dan 2...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11