Pemuda Ini Terkejut Bandingkan Gaji Sebagai Engineer Kat Malaysia Dengan Jepun


 



January 17, 2022 PEKERJA di Malaysia undervalued? Baru-baru ni Abang Sabu sengaja cari kerja di Malaysia. Terkejut tengok! Requirements untuk kerja engineer terlalu tinggi dan job scope terlalu luas. Tengok balik gaji yang ditawarkan, cuma RM2,500 sebulan. Tutup dan tengok lagi sekali. Takut tersalah tengok. Ya, memang betul. Gaji RM2,500.
Kawasan kerja di Puchong dimana kos sara hidup yang agak tinggi walaupun di pinggir bandar. Kos pengangkutan, tol, minyak dan parkir pula perlu ditanggung sendiri. Ditambah dengan syarat “kena ada kenderaan sendiri” pula dimana menelan kos sekitar RM300 sebulan.
Kira-kira, bersih selepas tolak kos kenderaan, pengangkutan , cukai, insuran dan KWSP adalah sekitar RM 1,500 sahaja. Belum tolak sewa rumah, makan lagi. Tolak sewa rumah, tinggal dalam RM 1,000.
Perbandingan kos sara hidup Jepun dengan Malaysia
Lepas itu banding pula kerja engineer yang hampir sama di Jepun. Gaji melebihi RM20,000 sebulan. Kos pengangkutan pula ditanggung syarikat. Gaji bersih yang boleh dikumpul adalah sekitar RM18-19,000 sebulan lepas tolak cukai, insuran dan KWSP.
Sewa rumah sekitar RM2,000-3,000. Bersih selepas tolak sewa rumah, cukai, insurans, KWSP, kos pengangkutan adalah sekitar RM 15,000-17,000 sebulan. Skop kerja lebih kecil, gaji jauh lebih besar.
Adakah gaji di Malaysia terlalu rendah atau Jepun yang tinggi
Persoalannya, adakah gaji di Malaysia underpaid ataupun kerja di Jepun overpaid? Bagi saya rasanya pekerja profesional di Malaysia sangat underpaid. Engineer hanya gah pada nama, bukan pada kewangan.
Ditambah lagi dengan skop kerja pelbagai. Kadang kala macam terlalu ridiculous. Gaji ditawarkan rendah, tapi expectation tinggi. Terlalu ramai rakan-rakan saya yang belajar di Jepun bersama saya yang pulang ke Malaysia terpaksa tukar bidang. Lari keluar daripada bidang engineer.
Menjadi punca engineer graduan Jepun lari bidang pekerjaan
Setakat yang saya tahu. Gaji paling tinggi engineer grad Jepun boleh dapat sekitar RM 3,500. Dengan kenaikan gaji vs kenaikan sara hidup, ramai yang lari ke bidang customer service. Dengan hanya menggunakan kebolehan berbahasa Jepun, gaji boleh mencecah RM 8,000 sebulan.
Kerja lebih mudah, gaji lebih tinggi. Siapa tak nak kan? Maaf, panjang pulak meroyan. Saya hanyalah slowly mengintai peluang untuk pulang berbakti di tanah air.
Siapa nak kerja Jepun? Basically kena pandai cakap Jepun sebab mereka tak reti bahasa lain selain Jepun. JLPT N2 sudah memadai. Kalau nak kerja illegally ada sahaja. Tapi nanti kena kerah atau tipu tak ada siapa nak back up. Risiko tinggi.
Berdasarkan perkongsian artikel yang dibuat, beliau turut menerima beberapa soalan daripada pihak netizen sekaligus beliau memilih untuk menjawabnya.



Difahamkan beliau membandingkan dengan Jepun kerana beliau sudah berbelas tahun menetap di Jepun serta mahu pulang ke Malaysia. Perbandingan yang dibuat adalah berdasarkan cara hidup sendiri serta tidak membandingkan dengan kos sara hidup yang mewah di Jepun.
Dari segi gaji pekerjaan, perbandingan yang dibuat bukanlah daripada gaji fresh graduate kedua-dua negara sebaliknya membandingkan dari segi skill yang diperlukan sesebuah syarikat.
Selain itu, beliau juga turut menyatakan meskipun terdapat sedikit perbezaan dari segi job scope, namun perbandingan kasar yang dibuat adalah masih dalam bidang engineering.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/pemuda-ini-terkejut-bandingkan-gaji.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kuih Titisan Hujan Terkenal Di Jepun Viral Di Malaysia

Kuih Titisan Hujan Terkenal Di Jepun Viral Di Malaysia

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 491 hits
Sedap Ke Kuih Titisan Hujan Terkenal Di Jepun Viral Di MalaysiaKembali viral di media sosial TikTok tentang Kuih Titisan Hujan yang terkenal di Jepun dan viral di Malaysia Nama lain kuih ini ialah Raindrop Cake Ramailah buat food hunting me...
Berasal Dari Jepun Kini Viral Di Malaysia Ini Resipi Kek Raindrop Titisan Embun Yang Lembut

Berasal Dari Jepun Kini Viral Di Malaysia Ini Resipi Kek Raindrop Titisan Embun Yang Lembut

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 353 hits
Pernah viral di Tiktok agar agar yang dikenali sebagai rain drop cake ini kembali dikongsikan di media sosial Ia berasal dari Jepun dan diperbuat daripada agar agar dan gula merah Ia mendapat nama daripada bentuknya yang jernih seperti titi...
Ramai Terkejut Tengok Kembar Arw4h Abam Bocey Pemuda Bernama Buyot Ini Jadi Tumpuan Gara Gara Wajah Seiras

Ramai Terkejut Tengok Kembar Arw4h Abam Bocey Pemuda Bernama Buyot Ini Jadi Tumpuan Gara Gara Wajah Seiras

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 177 hits
ORANG kata dalam dunia ini ada tujuh individu yang wajahnya mirip dengan kita Terbaharu pemuda yang dikenali sebagai Buyot atau Mohammad Azrul Osman Abadi 23 dikatakan memiliki wajah dan svsuk tubvhnya sama seperti Allahy4rham Abam Bocey Ke...
Minister Malaysia To Expedite Foreign Labour Recruitment With Indonesia

Minister Malaysia To Expedite Foreign Labour Recruitment With Indonesia

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 233 hits
Malaysia intends to expedite the memorandum of understanding signing process with Indonesia in relation to the recruitment of foreign workers for the construction sector said Senior Works Minister Fadillah Yusof He said this matter had been...
Spek Mata Tahun Baru Dari Eye Pro Vision Kedai Spek Viral No 1 Malaysia

Spek Mata Tahun Baru Dari Eye Pro Vision Kedai Spek Viral No 1 Malaysia

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 329 hits
SPEK MATA TAHUN BARU DARI EYE PRO VISION KEDAI SPEK VIRAL NO 1 MALAYSIA Assalammualaikum semua Apa khabar semua Selamat Tahun Baru 2022 Apakah resolusi atau azam tahun baru korang Ruby doakan semoga korang dapat mencapai azam tahun baru itu...
1 Malaysia Kena Tipu Varian Deltacron Sebenarnya Tak Wujud Pun

1 Malaysia Kena Tipu Varian Deltacron Sebenarnya Tak Wujud Pun

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 181 hits
1 Malaysia kena tipu varian Deltacron sebenarnya tak wujud pun Selepas satu demi satu varian COVID 19 dikenalpasti kini tular pula tentang para saintis di Cyprus yang dikatakan telah menemui varian terbaharu gabungan Delta dan Omicron yang ...
14 Kostum Peserta The Masked Singer Malaysia Musim 2

14 Kostum Peserta The Masked Singer Malaysia Musim 2

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 395 hits
Sebuah program nyanyian The Masked Singer Malaysia yang sebelum ini pernah menjadi fenomena kembali lagi untuk musim kedua Program ini merupakan idea asal daripada program nyanyian di Korea iaitu The King Of Mask Singer kini dibawa untuk ve...
Indonesia Tak Lama Lagi Akan Saingi Malaysia Tarik Pelabur Kata Ahli Ekonomi

Indonesia Tak Lama Lagi Akan Saingi Malaysia Tarik Pelabur Kata Ahli Ekonomi

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 170 hits
Indonesia tak lama lagi akan saingi Malaysia tarik pelabur kata ahli ekonomi Seorang pakar ekonomi memberi amaran bahawa Malaysia semakin kehilangan kelebihan berbanding Indonesia dalam persaingan bagi mendapatkan pelaburan asing Carmelo Fe...
Malaysia To Go On Attack To Counter Palm Oil Critics Says Zuraida

Malaysia To Go On Attack To Counter Palm Oil Critics Says Zuraida

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 172 hits
Some have argued that campaigns against palm oil are just part of an attempt to bolster markets for edible oils produced in the West PUTRAJAYA Malaysia plans to adopt an attacking and aggressive approach to marketing its palm oil as the wor...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord