Pemuda Ini Tak Menyesal Bantu Adib Meskipun Terpaksa Kehilangan Kerja Ikuti Kisahnya


NAMA Mohd. Hafizan Nordin tiba-tiba menjadi sebutan dan kisahnya viral baru-baru ini di media sosial.
Rupa-rupanya lelaki berusia 33 tahun yang berasal dari Parit Panjang, Baling, Kedah inilah individu yang sanggup menggadaikan keselamatan dirinya sendiri dengan memecut kenderaan pacuan empat rodanya membawa anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim ke Pusat Rawatan Subang Jaya (SJMC) untuk mendapatkan rawatan.
Ia berlaku sewaktu dalam rusuhan ketika kekecohan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya pada 27 November tahun lalu.
Kisah keberanian Mohd. Hafizan ‘terbongkar’ apabila beliau adalah di antara saksi yang dipanggil untuk memberi keterangan dalam inkues kem4tian Muhammad Adib di Mahkamah Koroner Shah Alam baru-baru ini.
SAYA BUKAN NAK CARI NAMA
” Sejujurnya saya lebih banyak berdiam diri sejak kejadian itu berlaku. Tak ramai yang tahu mengenai ‘penglibatan’ saya dalam kes ini, ini kerana saya ikhlas menolong Allahyarham, saya bukan mencari ‘nama’,” jelasnya.
Beliau berkata demikian dalam pertemuan eksklusif dengan Malaysia Gazette di Bandar Sunway, Selangor hari ini.
Pertemuan tadi juga membongkar satu ‘rahsia’ mengenai Mohd. Hafizan.
Rupa-rupanya beliau adalah bekas anggota tentera dari Kor Kesihatan Diraja (KKD) yang berjaya lulus ujian asas komando dan terpilih menyertai pasukan elit Rejimen Gerak Khas (RGK)

Selama hampir 13 tahun Mohd. Hafizan menabur budi sebagai anggota komando sebelum mengambil keputusan berhenti daripada perkhidmatan dengan Angkatan Tentera Malayasia (ATM).
Pangkat terakhir beliau dalam ATM adalah Koperal.
Selepas itu beliau bertugas sebagai pengawal peribadi dengan seorang ahli perniagaan.
Walaupun pelbagai pihak memuji keberanian Mohd. Hafizan dalam insiden menyelamatkan Muhammad Adib dalam insiden tersebut, namun pertemuan petang tadi ‘membongkar’ kisah sedih yang menimpa dirinya selepas kejadian berkenaan.
” Sejujurnya saya telah kehilangan pekerjaan disebabkan insiden tersebut. Yelah, bila peristiwa tu berlaku, saya kenalah bantu pihak berkuasa, pergi bagi ‘statement’, pergi ke mahkamah, sedikit sebanyak terganggulah kerja saya. Majikan pun tak tahan.
” Selepas kejadian itu banyak perkara yang menimpa diri saya. Minta kerja mana-mana pun tak dapat. Namun percayalah, saya tak pernah menyesal sebab saya dah menjalankan tanggungjawab sebagai seorang manusia. Kalau orang lain di tempat saya pun mereka jua mungkin buat benda yang sama,” katanya perlahan.

Untuk rekod, Muhammad Adib, 24, yang juga anggota Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Subang Jaya, parah dalam rusuhan ketika kekecohan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya pada 27 November tahun lalu.
Selepas 21 hari bertarung nyawa, Allahyarham menghembuskan nafas terakhir pada 17 Disember lalu di IJN.
Prosiding inkues di Mahkamah Koroner Shah Alam di hadapan Koroner Rofiah Mohamad dan Mohd. Hafizan adalah antara saksi utama yang telah dipanggil untuk memberi keterangan

MENGIMBAS PERISTIWA MALAM TERSEBUT
Dalam pada itu, ketika diminta mengimbau malam 27 November itu, Mohd. Hafizan berkata, beliau sebenarnya mahu ke Kota Kemuning, Shah Alam kira-kira pukul 1 pagi namun kenderaan pacuan empat roda yang dipandunya hampir kehabisan petrol.
Oleh kerana itu, katanya, beliau mencari-cari stesen minyak terdekat namun dia tidak begitu mahir dengan kawasan tersebut.
” Saya buka Waze dan ia menunjukkan jalan dekat kuil tersebut. Masa tu saya tengok orang dah ramai di kiri dan kanan jalan. Kemudian saya dah tak boleh nak lalu sebab ramai orang di depan kenderaan saya. Keadaan dah mula riuh. Ketika itulah saya nampak ada sekumpulan orang mengusung seseorang, saya tak tahu ia adalah anggota bomba. Bila saya turunkan tingkap, ada seorang wanita berketurunan India memberitahu saya supaya jangan turun dari kereta nanti kena pukul.
” Perasaan saya kemudian jadi 50-50, patutkah saya turun dari kereta dan membantu lelaki yang diusung itu. Akhirnya saya nekad. Saya tiba-tiba jadi berani. Keberanian tu datang dengan sendiri, mungkin sebab saya pernah melalui latihan keras dalam komando dulu. Walaupun masa tu rasa diri terancam semua, tak mengapalah.
” Saya teruskan juga kerana niat saya nak menolong mangsa (Adib). Kebetulan saya ada belajar kursus asas perubatan dalam tentera dulu. Saya ‘keluarkan’ semua yang saya belajar dulu, saya periksa nadi Adib, periksa keadaan mangsa. Mula-mula saya ingat dia kena pneumotoraks (kegagalan paru-paru), lalu saya ambil keputusan untuk memecut kenderaan saya membawa dia terus ke hospital sambil ditemani seorang pemuda India,” katanya.
Foto Ehsan : Malaysian Gazzette FEBRUARI 2019
Ketika ditanya perasaannya sejak insiden tersebut, Mohd. Hafizan berkata, beliau cukup sedih bila mengenangkan kesudahan nasib Muhammad Adib.
Ujarnya, beliau tidak pernah berhenti berdoa agar anggota bomba itu berjaya pulih daripada kecederaan yang dialaminya namun Allah lebih menyayanginya.
Pun begitu, katanya, pada masa yang sama beliau berharap masyarakat tidak terburu-buru membuat pelbagai spekulasi mengenai insiden berkenaan.
Katanya, beliau yang terlibat secara langsung dalam insiden tersebut pun tidak berani membuat kesimpulan mengenai kes itu.

” Saya harap masyarakat di luar sana jangan buat andaian tentang kes ini, kita ada mahkamah kat Malaysia ini, ada undang-undang. Kita tunggu sahaja keputusan inkues yang tengah berjalan. Jangan buat spekulasi,” tegasnya.
Ketika ditanya mengenai perancangan masa depannya khususnya setelah hilang punca pendapatan berikutan kes tersebut, Mohd. Hafizan berkata, beliau tidak akan sama sekali berserah pada keadaan.
Pun begitu, katanya, beliau bersedia untuk menyumbang bakti kepada mana-mana pihak yang bersedia untuk menawarkan pekerjaan padanya.
” Saya dah menjalankan tugas untuk membantu antara kita sesama manusia seperti mana yang sepatutnya. Betul, ada harga yang perlu ‘dibayar’ atas semua yang terjadi ini, tetapi daripada awal lagi saya tak pernah memikirkan tentang semua itu.
” Kalau ikutkan. saya sampai sekarang taknak masyarakat tahu tentang apa yang saya lakukan, tetapi bila dah dipanggil ke mahkamah dan diminta beri keterangan, saya terpaksa akur. Pengorbanan Muhammad Adib lebih berharga dari segala-galanya berbanding sumbangan kecil saya,” katanya sebak.
The post (EKSKLUSIF) Pemuda Ini Tak Menyesal Bantu Adib Meskipun Terpaksa Kehilangan Kerja. Ikuti Kisahnya appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/eksklusif-pemuda-ini-tak-menyesal-bantu-adib-meskipun-terpaksa-kehilangan-kerja-ikuti-kisahnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bekas Komando Ini Sesekali Tidak Pernah Menyesal Bantu Adib Walaupun Berkemungkinan Hilang Kerja

Bekas Komando Ini Sesekali Tidak Pernah Menyesal Bantu Adib Walaupun Berkemungkinan Hilang Kerja

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 735 hits
Rupa rupanya lelaki berusia 33 tahun yang berasal dari Parit Panjang Baling Kedah inilah individu yang sanggup menggadaikan keselamatan dirinya sendiri dengan memecut kenderaan pacuan empat rodanya membawa anggota bomba Muhammad Adib Mohd K...
Luahan Sayu Dari Hati Pemilik Produk Kecantikkan Terpaksa Buat Keputusan Mengejut Hentikan Jualan Baca Kisahnya

Luahan Sayu Dari Hati Pemilik Produk Kecantikkan Terpaksa Buat Keputusan Mengejut Hentikan Jualan Baca Kisahnya

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 377 hits
Seorang usahawan produk kecantikkan telah menulis luahan hati setelah membuat keputusan untuk menghentikan jualan produknya Syarifah Khyra Muhsin founder untuk produk popular FELLERA BEAUTY MALAYSIA membuat pengumuman untuk hentikan jualan ...
Ibu Hampir Kehilangan Nyawa Selepas Melahirkan Adik Rahim Hancur Terpaksa Dibuang Anak Sebak Baca Luahan Ibunya

Ibu Hampir Kehilangan Nyawa Selepas Melahirkan Adik Rahim Hancur Terpaksa Dibuang Anak Sebak Baca Luahan Ibunya

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 526 hits
The ReporterRasa sebak di hati netizen tidak setanding dengan rasa sebak si anak yang lebih mengenali dan dekat dengan ibunya Di hari genapnya si anak bongsu berusia 21 tahun si ibu mendedahkan bahawa dia nyaris kehilangan nyawa ketika mela...
Pemuda Pas Tawar Mp Teknokrat Bantu Mahathir

Pemuda Pas Tawar Mp Teknokrat Bantu Mahathir

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 318 hits
MALAYSIAKINI Mendakwa amalan politik di negara ini tebal dengan perkauman dan berpuak puak Pemuda PAS hari ini menawarkan ubat bagi menangani isu berkenaan khususnya buat perdana menteri Dr Mahathir Mohamad Menurut kenyataan yang kelihatan ...
Salah Ke Aku Kerja Kedai Makan Niat Pelajar Bantu Bapa Dikatakan Malas Tiada Masa Depan

Salah Ke Aku Kerja Kedai Makan Niat Pelajar Bantu Bapa Dikatakan Malas Tiada Masa Depan

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 1047 hits
Masalah tipikal melayu yang selalu menghakimi dan bersangka buruk terhadap orang lain walhal belum tentu tahu kisah sebenar mahupun sikap seseorang individu tersebut Padahal dalam kehidupan manusia ini kita sebagai khalifah telah dipertangg...
Amien Rais Kalau Kpu Bawaslu Kerja Jujur Kita Doakan Dapat Barokah Dari Allah

Amien Rais Kalau Kpu Bawaslu Kerja Jujur Kita Doakan Dapat Barokah Dari Allah

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 229 hits
Doa itu berulang kali dipanjatkan karena dia melihat adanya kecurangan sejak beberapa bulan lalu terkait Pilpres 2019 Akan tetapi jika sampai curang kita doakan mereka dilaknat di dunia dan akhirat sambung Amien disambut ucapkan amin oleh m...
Dulu Gaji Ngam Ngam Rezeki Anak Dapat Kerja Di Syarikat Ternama Yang Penting Jangan Lupa Isteri Anak Lepas Senang

Dulu Gaji Ngam Ngam Rezeki Anak Dapat Kerja Di Syarikat Ternama Yang Penting Jangan Lupa Isteri Anak Lepas Senang

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 350 hits
Anak merupakan anugerah dan pembawa rezeki dalam keluarga Setiap anak rezekinya berbeza beza Ramai yang takut untuk berkahwin malah ada yang sudah berkahwin tidak yakin untuk mempunyai anak kerana takut terbeban atau risau tidak mampu untuk...
Kerja Sambilan Sebagai Guru Tuisyen Memang Lumayan

Kerja Sambilan Sebagai Guru Tuisyen Memang Lumayan

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 540 hits
Saya ada seorang kenalan seorang gadis yang mempunyai ijazah masters dan PHD dalam bidang kejuruteraan Beliau ni sejak dari ambil masters lagi sudah menjadi sebagai guru tuisyen secara sambilan Menerusi pendapatan sampingan tersebut beliau ...
Ahy Demokrat Tidak Ingin Angkatan Kerja Muda Justru Menjadi Bencana

Ahy Demokrat Tidak Ingin Angkatan Kerja Muda Justru Menjadi Bencana

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 226 hits
Selain hubungan secara internasional Demokrat juga memotret sejumlah tantangan secara nasional Putra Sulung SBY ini mengatakan salah satu tantangan utama dalam negeri adalah memaksimalkan bonus demografi
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan