Peminjam Ptptn Sila Bayar Jangan Lari


Peminjam PTPTN Sila Bayar Jangan Lari ayat yang paling relevan dengan isu yang tengah hangat diperkatakan di negara kita Malaysia pada ketika ini. Untuk maklumat penuh berkaitan dengan perkara ini admin BVT kongsikan kepada anda para pembaca laporan daripada pihak BH Online. Jom sama-sama kita hadamkan laporan tersebut terutamanya kepada mereka yang masih mempunyai baki pinjaman PTPTN untuk dibayar.
Peminjam PTPTN Sila Bayar Jangan Lari
Peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) berpendapatan lebih RM2,000 sebulan selepas ini tidak boleh ‘culas’ membayar balik selepas skim Potongan Gaji Berjadual (PGB) dilaksanakan mulai Januari ini.
Ia berikutan skim berkenaan yang seperti sistem Potongan Cukai Berjadual (PCB) Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), akan berhubung terus dengan majikan yang akan menolak gaji pekerja yang mempunyai pinjaman PTPTN secara mandatori.
Pengerusi PTPTN, Wan Saiful Wan Jan, berkata pihaknya akan mengeluarkan arahan kepada majikan untuk membuat potongan gaji mengikut peratus yang ditetapkan dalam skim PGB
“PTPTN bekerjasama dengan agensi berkaitan antaranya LHDN, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Kumpulan Wang Amanah Persaraan (KWAP) dan Jabatan Imigresen untuk mendapat maklumat pendapatan dan butiran majikan peminjam.
“Berdasarkan maklumat diperoleh itu, PTPTN akan mengeluarkan arahan potongan gaji mengikut peratus potongan kepada majikan.
“Majikan akan bertanggungjawab membuat potongan gaji pekerja bagi bayaran balik pinjaman kepada PTPTN,” katanya pada sidang media bagi mengumumkan mekanisme baharu bayaran balik pinjaman PTPTN di Menara PTPTN di sini, hari ini.
Dalam pembentangan Belanjawan 2019, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, mengumumkan kerajaan akan melaksanakan potongan gaji berjadual antara dua hingga 15 peratus kepada peminjam yang berpendapatan melebihi RM1,000 sebulan.
Ketika ini PTPTN merekodkan seramai 2.9 juta peminjam dengan 1.4 juta dilaporkan masih culas membayar balik pinjaman masing-masing.
Wan Saiful berkata, majikan yang membantu pekerja membayar pinjaman PTPTN secara PGB akan diberi pelepasan cukai bagi jumlah yang dibayar.
Beliau berkata, kelayakan menikmati pelepasan itu merangkumi apa-apa bayaran balik sama ada dibayar secara ansuran setiap bulan atau bayaran sekali gus.
“Syaratnya, majikan tidak boleh mengenakan apa-apa syarat atau tuntutan kepada pekerja selepas pembayaran dibuat.
“Majikan mungkin boleh menjadikan penyelesaian hutang PTPTN sebagai insentif kepada pekerja cemerlang atau insentif dalam merekrut pekerja baharu.
“Insentif ini boleh menjadi motivasi kepada pekerja dan pada waktu sama menaikkan reputasi majikan,” katanya.
Terdahulu Wan Saiful berkata, seramai 225,000 peminjam yang berpendapatan kurang RM2,000 akan menikmati pelepasan pembayaran pinjaman mengikut skim PGB.
“Mereka yang bergaji di bawah RM2,000 sebulan tidak perlu membayar pinjaman PTPTN sehingga gaji mereka melepasi RM2,000. Bagi berpendapatan antara RM2,000 hingga RM4,000 jumlah bayaran mereka rendah saja.
“Bayaran balik paling rendah ialah dua peratus yang mana daripada RM2,000 gaji diterima, peminjam hanya perlu bayar RM40 saja.
“Kaedah ini lebih adil kerana ia memastikan mereka yang kurang berada tidak terbeban, manakala yang kaya tidak boleh mengambil kesempatan,” katanya.
Beliau berkata, pelajar daripada golongan isi rumah B40 dan M40 yang memperoleh Ijazah Sarjana Muda Kepujian Kelas Pertama dan menamatkan pengajian dalam tahun 2019 layak mendapat pengecualian bayaran balik pinjaman.
“Namun, syaratnya mereka mengikuti pengajian sepenuh masa, menamatkan pengajian dalam tempoh ditetapkan dan daripada keluarga B40 dan M40 ketika tamat pengajian,” katanya
Beliau berkata, kerajaan turut bersetuju melupuskan baki hutang peminjam warga emas jika berpendapatan RM2,00 hingga RM4,000 sebulan dan konsisten membayar balik dalam tempoh tiga tahun sebelum mencecah umur 60 tahun.
Wan Saiful turut berkata, pihaknya masih mengkaji desakan supaya yuran pentadbiran PTPTN antara satu hingga tiga peratus dimansuhkan.
Fakta PGB
Peratusan Potongan Mengikut Pendapatan
* Kurang RM2,000- 0 peratus
* RM2,001 hingga RM2,499 – 2 peratus (RM40-49.99)
* RM2,500 hingga RM2,999 – 3 peratus (RM75-89.99)
* RM3,000 hingga RM3,999 – 5 peratus (RM150-199.99)
* RM4,000 hingga RM5,999 – 8 peratus (RM320-479.99)
* RM6,000 hingga RM7,999 – 10 peratus (RM600-799.99)
* RM8,000 dan ke atas – 15 peratus (RM1,200 ke atas)
The post Peminjam PTPTN Sila Bayar Jangan Lari appeared first on Berita Viral Terkini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaviralterkini.com/peminjam-ptptn-sila-bayar-jangan-lari/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peminjam Rasa Teraniaya Harap Syed Saddiq Dan Kj Selesaikan Isu Bayar Balik Ptptn

Peminjam Rasa Teraniaya Harap Syed Saddiq Dan Kj Selesaikan Isu Bayar Balik Ptptn

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 324 hits
Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin akan membawa isu pembayaran semula PTPTN kepada mesyuarat jemaah menteri hari ini Pengumuman itu dibuat menerusi laman Twitter mereka semalam d...
Peminjam Bayar Konsisten Dizalimi Kaedah Potongan Gaji Berjadual Ptptn

Peminjam Bayar Konsisten Dizalimi Kaedah Potongan Gaji Berjadual Ptptn

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 215 hits
Dalam isu PTPTN yang menjadi perbualan hangat masyarakat ketika ini berikutan pengumuman badan itu untuk melaksanakan Potongan Gaji Berjadual atau PGB antara antara 2 hingga 15 kepada peminjam dua perkara utama tidak seharusnya diabaikan ol...
Peminjam Ptptn Mana Nak Lari Anak Muda Tertipu

Peminjam Ptptn Mana Nak Lari Anak Muda Tertipu

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 360 hits
KREDIT BERITA HARIAN Di dalam akhbar online Berita Harian Pihak PTPTN mengatakan pemimjam kena bayar dan tidak boleh lari ini kadar potongan di bawah krdit berita harian Apa sudah jadi sekarang wahai rakyat terutama orang muda Kalau silap m...
Peminjam Ptptn Yang Culas Selepas Ini Tak Boleh Lari Lagi Kerana Ini Tindakan Tegas Dari Kerajaan Ph

Peminjam Ptptn Yang Culas Selepas Ini Tak Boleh Lari Lagi Kerana Ini Tindakan Tegas Dari Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 370 hits
KUALA LUMPUR Peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional berpendapatan lebih RM2 000 sebulan selepas ini tidak boleh culas membayar balik selepas skim Potongan Gaji Berjadual dilaksanakan mulai Januari ini Ia berikutan skim berken...
Ptptn Potongan Wajib Rm40 Bagi Peminjam Capai Gaji Rm2 000 Sehingga Rm2 500

Ptptn Potongan Wajib Rm40 Bagi Peminjam Capai Gaji Rm2 000 Sehingga Rm2 500

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 372 hits
PTPTN Potongan Wajib RM40 bagi Peminjam Capai Gaji RM2 000 sehingga RM2 500 Assalamualaikum dan selamat sejahtera Terkini daripada Menteri Pendidikan berkaitan PTPTN Kadar baru pembayaran semula iaitu dua peratus atau RM40 bagi peminjam Per...
Wan Saiful Serang Zahid Untuk Menutup Kegagalan Beliau Menunaikan Janji Pakaytan Kepada Peminjam Ptptn

Wan Saiful Serang Zahid Untuk Menutup Kegagalan Beliau Menunaikan Janji Pakaytan Kepada Peminjam Ptptn

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 307 hits
Wan Saiful Wan Jan Ahli MT Pribumi yang memohon maaf kerana kemunafikan pemimpin Pakatan Harapan memungkiri janji pilihanraya kepada peminjam PTPTN telah menyerang Presiden UMNO Dato Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dengan tuduhan Dato Seri Zahid...
Nak Bebas Hutang Menjelang 2019 Rebut Diskaun 20 Bayar Balik Pinjaman Ptptn Sehingga 31 Disember Ini

Nak Bebas Hutang Menjelang 2019 Rebut Diskaun 20 Bayar Balik Pinjaman Ptptn Sehingga 31 Disember Ini

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 582 hits
Pada Jun lalu seramai 433 000 peminjam telah dikeluarkan daripada senarai hitam Jabatan Imigresen sekaligus membolehkan mereka ke luar negara tanpa halangan Isu PTPTN ni memang menjadi isu hangat setiap kali diperkatakan Yela kan bila dah m...
Graduan Jangan Jadi Manja Hutang Ptptn Mesti Dibayar Timb Menteri

Graduan Jangan Jadi Manja Hutang Ptptn Mesti Dibayar Timb Menteri

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 258 hits
Graduan jangan jadi manja hutang PTPTN mesti dibayar Timb MenteriTimbalan Menteri Sumber Manusia Datuk Mahfuz Omar menegur golongan graduan seharusnya bijak merencana kehidupan selepas memiliki segulung ijazah dan ini termasuk perancangan u...
Potongan 2 Sebaik Saja Gaji Peminjam Ptptn Cecah Rm2 000

Potongan 2 Sebaik Saja Gaji Peminjam Ptptn Cecah Rm2 000

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 337 hits
Peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional akan dipotong gaji sebaik saja gaji mereka mencecah RM2 000 sebulan demikian keputusan Kabinet pada mesyuarat Jemaah Menteri pada 23 November lalu Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Chi...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang