Pemimpin Umno Digantung Keahlian Enggan Buat Rayuan






admin11 June 2023


Penggantungan keahlian dan pemecatan ahli Umno dibuat tanpa mengikut prosedur jadi mengapa perlu merayu? soal bekas ketua Umno bahagian Tebrau Maulizan Bujang.
Maulizan turut mempersoal keterbukaan Umno menerima kembali ahli yang dikenakan tindakan disiplin iaitu dipecat atau digantung daripada parti.
Bekas Adun Tiram itu menegaskan, rayuan yang perlu dibuat seakan tidak wajar memandangkan proses penggantungan yang dibuat ke atasnya sebelum ini tidak dibuat mengikut prosedur.
“Kenapa perlu buat rayuan jika proses penggantungan dan pemecatan dibuat tidak mengikut prosedur?,” Saya tidak pernah dipanggil oleh Lembaga Disiplin parti sebelum digantung.
“Saya menjadi ahli Umno dan aktif semenjak umur saya 17 tahun dan amat menyayangi parti Umno yang banyak berjasa kepada agama, bangsa dan negara,” katanya dalam kenyataan lapor Sinar Harian.
Maulizan berkata, beliau juga tidak pernah mengkhianati atau melakukan sabotaj parti malah bertungkus lumus nak memenangkan parti dalam setiap PRK, PRU dan PRN.
Pada 27 Jan lalu, Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno dilaporkan menggantung keahlian Maulizan selama enam tahun serta tiga lagi pemimpin.
Mereka ialah Ahli Parlimen Sembrong yang juga bekas naib presiden Hishammuddin Hussein, bekas ketua penerangan, Shahril Sufian Hamdan dan ketua Umno Bahagian Jempol, Mohd Salim Sharif.
Sementara, bekas ketua Umno Selangor,Noh Omar dan bekas Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin turut dipecat Umno berikutan pelanggaran disiplin sewaktu PRU15.
Maulizan berkata, kebanyakan nama besar yang dipecat dan digantung adalah kerana tidak sehaluan dengan Presiden Ahmad Zahid Hamidi.
“Pemecatan serta penggantungan adalah untuk membolehkan presiden Umno, menang tanpa bertanding dalam pemilihan parti dan menggunakan Perhimpunan Agung Umno (PAU) untuk menyokong hasrat presiden.
“Bagaimanapun, isu pokok yang melanda Umno masa kini ialah soal kepimpinan yang ditolak rakyat dan majoriti ahli Umno serta orang Melayu ekoran keputusan keputusan yang dibuat tidak selari dengan kehendak mereka,” katanya.
Katanya, kepimpinan Umno juga dilihat gembira dengan terus menjadikan parti itu sebagai penumpang dalam kerajaan apabila presiden menyokong kerajaan yang terdiri daripada DAP dan PKR yang lebih dominan.
“Sebilangan besar orang Melayu juga tidak boleh menerima kehadiran DAP yang masih angkuh apabila tidak mahu memohon maaf kepada orang Melayu atas apa yang dilakukan sepanjang lebih 60 tahun terutamanya peristiwa 13 Mei 1969 apatah lagi perjuangan menuntut hak kesamarataan yang masih didokong hingga sekarang.
“Saranan Pemuda Umno juga ditolak mentah mentah oleh presiden kerana beliau seolah olah menjadi jurucakap DAP,” jelasnya.
Maulizan berkata, Umno kini menjadi semakin lemah apabila orang Melayu mula merasakan parti itu kehilangan identiti sebagai parti yang asas perjuangannya ialah untuk membela agama, bangsa dan negara.
“Umno di bawah kepimpinan sekarang tidak lagi sama dengan Umno yang dahulu. Keramatnya yang sering diperkatakan dahulu semakin pudar. Amat menyedihkan. Ubahlah sebelum semakin rebah,” katanya.
Semalam, Zahid dilaporkan berkata, parti itu Umno sedia untuk menerima kembali ahli yang dikenakan tindakan disiplin iaitu dipecat atau digantung daripada parti.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/06/pemimpin-umno-digantung-keahlian-enggan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Takut Kalah Prn Zahid Kata Umno Sedia Pertimbang Rayuan Ahli Digantung

Takut Kalah Prn Zahid Kata Umno Sedia Pertimbang Rayuan Ahli Digantung

papar berkaitan - pada 11/6/2023 - jumlah : 187 hits
agendaily com11 06 2023Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi Kebimbangan UMNO bakal kalah teruk pada Pilihan Raya Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan sedia menimbang rayuan bekas ahlinya yang digantung sebelum ini Pengumuman Preside...
Pemimpin Umno Beri Amaran Mengenai Pembelotan Akar Umbi Kepada Pn

Pemimpin Umno Beri Amaran Mengenai Pembelotan Akar Umbi Kepada Pn

papar berkaitan - pada 3/6/2023 - jumlah : 150 hits
freemalaysiatoday com 03 Jun 2023 10 45amWan Agyl Wan Hassan berkata Umno perlu menjelaskan kepada akar umbinya tentang peralihan dalam pemilihan sekutunya Wan Agyl Wan Hassan berkata ahli yang setia kepada bekas pemimpin yang telah meletak...
Puad Dakwa Bekas Pemimpin Mahu Lihat Umno Ranap Dan Zahid Lemah

Puad Dakwa Bekas Pemimpin Mahu Lihat Umno Ranap Dan Zahid Lemah

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 179 hits
agendaily com07 06 2023Puad Zarkashi Bekas pemimpin yang menyerang UMNO sebenarnya mahu melihat parti itu ranap pada Pilihan Raya Negeri di enam negeri nanti kata Datuk Puad Zarkashi Ahli Majlis Tertinggi UMNO itu membidas bekas pemimpin pa...
Ahli Ahli Umno Akan Ajar Pemimpin Parti Itu

Ahli Ahli Umno Akan Ajar Pemimpin Parti Itu

papar berkaitan - pada 5/6/2023 - jumlah : 137 hits
harakahdaily com04 06 2023Pembohongan dan penafian dibuat telah memperkecilkan merekaPERMATANG PAUH Ahli ahli Umno kini sedang menunggu masa untuk mengajar pembohongan dan penafian dibuat oleh para pemimpin parti itu yang jelas memperkecil ...
Honoring Najib Echoes Of Malu Apa Bossku Kickstarted Umno Youth General Meeting

Honoring Najib Echoes Of Malu Apa Bossku Kickstarted Umno Youth General Meeting

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 137 hits
The curtains of the Umno Youth general meeting today were raised against the backdrop of the bellows of malu apa bossku chant popularised by jailed former party president Datuk Seri Najib Razak To further pay homage to Najib s contributions...
Apologise To Win Umno Malay Support Youth Chief Tells Dap

Apologise To Win Umno Malay Support Youth Chief Tells Dap

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 194 hits
Umno Youth has demanded an open apology from DAP for accusations levelled at them when the two parties were political rivals Umno Youth chief Akmal Saleh said the apology was necessary if DAP wanted to win the support of the Malays and Umno...
Perhimpunan Agung Umno Pau 2023

Perhimpunan Agung Umno Pau 2023

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 179 hits
PERHIMPUNAN AGUNG UMNO PAU 2023 Perhimpunan Agung UMNO 2023 yang akan berlangsung pada bulan Jun nanti yang akan dimanfaatkan sebagai platform terbaik untuk menoktahkan perselisihan faham antara ahli parti berhubung isu sokongan terhadap Ke...
Dap Perlu Minta Maaf Kepada Umno Pemuda Umno

Dap Perlu Minta Maaf Kepada Umno Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 247 hits
KUALA LUMPUR Pemuda UMNO hari ini menuntut DAP membuat permohonan maaf secara terbuka atas semua kata kata dan tohmahan yang pernah dilemparkan kepada UMNO sehingga mengguris hati semua ahli parti itu hingga kini Ketua Pemuda UMNO Dr Muhama...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst