Pemimpin Umno Amanah Gesa Tubuh Rci Siasat Perbelanjaan Rm600 Bilion




ROMPIN - Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MT) UMNO, Isham Jalil menyokong penuh cadangan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat dakwaan perbelanjaan hampir RM600 bilion ketika kerajaan diterajui Muhyiddin Yassin.
Dia yang juga Ketua Penerangan UMNO berkata, hanya melalui RCI sahaja dapat membuktikan ke mana wang itu digunakan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan proklamasi darurat sepanjang Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi Perdana Menteri.
"Kelmarin ada laporan polis telah dibuat mengenai RM600 bilion tu dan saya rasa perkara ini perlu diteruskanlah, sebab RM600 bilion ni satu jumlah yang besar.
"Bajet Persekutuan pun RM300 bilion (setahun) jadi bersamaan dua tahun bajet Persekutuan 'so' lepas itu bila kita nak tanya pasal benda ini, semasa PKP itu tak boleh (sebab) parlimen ditutup dan dia buat darurat, Muhyiddin, dia buat darurat.
"Jadi, kali ni kita nak tanyalah mana dana ini pergi terutama bila kita nampak 'time' PRU15 itu hari, perbelanjaan Perikatan Nasional (PN) untuk pilihan raya mewah betul, jadi kita nak tahu juga mana dia dapat duit," katanya ketika ditemui media selepas menghadiri ceramah dan penjelasan kerajaan perpaduan di Kampung Pianggu, dekat  sini malam tadi.


Gesaan Isham itu disambut baik Naib Ketua Pemuda Amanah, Ammar Atan yang berkata RCI berkenaan penting supaya jawapan yang jelas dan tuntas dapat diberikan kepada seluruh rakyat Malaysia.
“Walaupun pegawai kepada Muhyiddin telah mengeluarkan satu pernyataan bagi mempertahankan bos beliau, kenyataan itu dilihat tidak mencukupi dan hanya merupakan satu penafian kosong semata-mata,” katanya.


Sebelum ini, Pengarah Biro Mobilisasi Parti Amanah Negara (Amanah), Sany Hamzan, turut mendesak penubuhan RCI bagi menyiasat tujuan perbelanjaan digunakan daripada dana kecemasan RM600 bilion ketika tempoh darurat.
Sany yang juga ahli Parlimen Hulu Langat turut membuat laporan polis berkaitan isu berkenaan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi, Kuala Lumpur pada 30 November lalu.
Kontroversi mengenai penggunaan dana kecemasan berjumlah lebih RM500 bilion ketika negara berdepan pandemik Covid-19 pernah dibangkitkan bekas Ketua Menteri Melaka, Hj Adly Zahari pada 15 November lalu.
Adly dilaporkan berkata Pakatan Harapan (PH) akan menyiasat Muhyiddin jika gabungan parti itu berjaya membentuk kerajaan selepas PRU15.
Muhyiddin bagaimanapun menegaskan semua wang itu dibelanjakan untuk membantu rakyat dan dia juga tidak bimbang atau takut jika ada pihak mahu menyiasatnya kerana menurutnya semua perbelanjaan dibuat mengikut dasar perolehan yang ditetapkan.


Dalam pada itu, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan ketika ditemui selepas program sama malam tadi mengakui barisan kabinet diumumkan Perdana Menteri Anwar Ibrahim Jumaat lalu tidak dapat memuaskan hati semua pihak.
Dia bagaimanapun menganggap kritikan terhadap kabinet itu adalah perkara biasa dan masih ada ruang untuk ditambah baik.
"Tidak pernah satu kabinet pun yang tak menerima kritikan, dah berapa banyak kali kita melihat mana ada satu perkara yang 100 peratus sempurna, mesti ada pihak tak bersetuju di sana sini.
"Walau bagaimanapun secara keseluruhan pada pandangan saya kabinet itu boleh berfungsi dengan baik kerana dia mengambil komposisi -komposisi yang sesuai wakil daripada BN, PH, GPS (Gabungan Parti Sarawak), GRS (Gabungan Rakyat Sabah) (dan) wakil parti kecil," katanya.
Ditanya mengenai pelantikan Presiden  UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai Timbalan Perdana Menteri pula, Ahmad berkata, keputusan itu dibuat berdasarkan hirarki parti dan perlu dihormati semua pihak.
"Kita mengikut hirarki parti, hirarki jawatan dalam parti itu memberikan kestabilan kepada parti UMNO dan memberikan kestabilan kepada kerajaan yang ada.
"Jika kita memberikan (jawatan itu) kepada orang lain selain daripada Presiden UMNO, kestabilan itu agak tercabar," katanya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/12/pemimpin-umno-amanah-gesa-di-tubuhkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rm600 Billion Sany Desak Kerajaan Tubuh Rci Siasat Perbelanjaan Dana Tersebut

Rm600 Billion Sany Desak Kerajaan Tubuh Rci Siasat Perbelanjaan Dana Tersebut

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 182 hits
Kerajaan digesa menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat perbelanjaan hampir RM600 bilion ketika pentadbiran Tan Sri Muhyiddin Yassin Pengarah Biro Mobilisasi Parti Amanah Negara Sany Hamzan berkata ini bagi mengetahui tujuan p...
Sprm Akan Jumpa Pemimpin Amanah Kutip Bukti Rm600 Bilion

Sprm Akan Jumpa Pemimpin Amanah Kutip Bukti Rm600 Bilion

papar berkaitan - pada 9/12/2022 - jumlah : 123 hits
Nora MahparPETALING JAYA Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia akan berjumpa Pengarah Biro Mobilisasi Amanah Sany Hamzan dalam tempoh terdekat bagi mendapatkan maklumat berkait dokumen dakwaan perbelanjaan hampir RM600 bilion ketika pentad...
Sany Mohon Perkenan Agong Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja Siasat Penyelewengan Dana Rm600 Bilion

Sany Mohon Perkenan Agong Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja Siasat Penyelewengan Dana Rm600 Bilion

papar berkaitan - pada 9/12/2022 - jumlah : 101 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONSatu memorandum diserahkan kepada Istana Negara bagi memohon perkenan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah untuk menubuhkan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat dakwaa...
Pemimpin Umno Gesa Sprm Siasat Sumber Dana Perikatan Nasional Muhyiddin Yang Didakwa Berbelanja Mewah Ketika Pru

Pemimpin Umno Gesa Sprm Siasat Sumber Dana Perikatan Nasional Muhyiddin Yang Didakwa Berbelanja Mewah Ketika Pru

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 433 hits
Pemimpin UMNO gesa SPRM siasat sumber dana Perikatan Nasional Muhyiddin yang didakwa berbelanja mewah ketika PRUDitubuhkan pada Februari 2020 namun perbelanjaan gabungan politik Perikatan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke 15 yang didakwa t...
Sany Akan Bawa Bukti Penyelewengan Perbelanjaan Rm600 Bilion

Sany Akan Bawa Bukti Penyelewengan Perbelanjaan Rm600 Bilion

papar berkaitan - pada 8/12/2022 - jumlah : 172 hits
Ilah Hafiz Azizam hmetro com myKuala Lumpur Pengarah Biro Mobilisasi Amanah Sany Hamzan akan membawa bukti termasuk dokumen berkaitan dakwaan penyelewengan perbelanjaan hampir RM600 bilion ketika pentadbiran kerajaan diterajui Tan Sri Muhyi...
Sprm Siasat Dana Rm92 5 Bilion Annuar Dipecat Umno Jumpa Zahid Hanya

Sprm Siasat Dana Rm92 5 Bilion Annuar Dipecat Umno Jumpa Zahid Hanya

papar berkaitan - pada 10/12/2022 - jumlah : 142 hits
Antara paparan Sekilas Fakta 9 Disember 2022 1 SPRM fokus siasat RM92 5 bilion dana k jaan urus Covid 19 2 Ahmad Maslan sahkan pemecatan Annuar Musa 2 pemimpin wanita 3 Saya pula mimpi rumah kita ada api dalam sekam Isham Jalil 4 Rosmah cum...
Rm600 Bilion Muhyiddin Tidak Perlu Jawab Di Media Atau Bersumpah Jawab Sahaja Di Rci

Rm600 Bilion Muhyiddin Tidak Perlu Jawab Di Media Atau Bersumpah Jawab Sahaja Di Rci

papar berkaitan - pada 7/12/2022 - jumlah : 265 hits
Oleh Adam MalikDalam perkembangan terkini Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menyatakan sekeras keras nya dia tidak mengambil langsung wang RM600 bilion masuk kedalam akaun peribadi nya Jawapan diberi oleh TSMY juga jelas untuk menyindir Datuk ...
Tubuh Rci Siasat Dakwaan Salah Guna Kuasa Pembelian Vaksin Covid 19 Berita Harian 26 11 2022

Tubuh Rci Siasat Dakwaan Salah Guna Kuasa Pembelian Vaksin Covid 19 Berita Harian 26 11 2022

papar berkaitan - pada 26/11/2022 - jumlah : 115 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia mendesak kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat dakwaan salah guna kuasa pembelian vaksin COVID 19 yang dikatakan didalangi tampuk kepemimpinan pentadbiran terdahulu Ket...
Lagi Pemimpin Gesa Sprm Siasat Sumber Dana Muhyiddin

Lagi Pemimpin Gesa Sprm Siasat Sumber Dana Muhyiddin

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 98 hits
MalaysiakiniAhli Majlis Kerja Tertinggi Umno Mohd Puad Zarkashi menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia supaya menyiasat Pengerusi Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin berhubung sumber dana parti gabungnya Dalam satu hantaran di Face...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Rasuah Bukan Kesalahan Besar Kot Tengok Tak Dak Maki Hamun Pun Walaun Suci La Tew

Perihal Menantu

United States President Joe Biden Signs A Rule To Ban Tiktok In The United States Here S The Reason

Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan