Pemilik Tanah Aina Perlu Akur Dengan Undang Undang Tidak Perlu Keluar Kenyataan Seolah Olah Dizalimi


KUANTAN: Aktivis masyarakat, Mohd Shukri Mohd Ramli, 53, hari ini menggesa pemilik Tanah Aina Fareena Cafe & Restaurant, Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil  bertabah atas musibah yang berlaku ke atasnya.
Pada Selasa, laluan masuk ke premisnya itu telah ditutup oleh Unit Penguatkuasaan Negeri Pahang (UPNP). Ia menimbulkan kemarahan beliau kerana hanya itu sahaja laluan masuk untuk pelanggan ke restorannya. 
Menurut Shukri, beliau mengikuti kes tersebut sejak dari awal lagi dan tidak mahu ia dijadikan polemik bagi menyalahkan Kerajaan Negeri Pahang sepenuhnya dalam isu ini.
"Sebenarnya kes ini sudah bermula sejak dua tahun lalu, apabila Puan Sri Shariffa Sabrina yang ketika itu merupakan Presiden Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia (PEKA)  dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Raub atas tiga atas tiga pertuduhan menduduki tanah kerajaan tanpa kebenaran yang sah," dakwa Shukri.
Menurutnya pertuduhan pertama, beliau didakwa melakukan kesalahan tanpa kebenaran yang sah menduduki tanah kerajaan di Lot 26148, GM4135, Mukim Bentong iaitu kawasan Tanah Aina Fareena Cafe & Restaurant di Bentong.

https://www.astroawani.com/berita-malaysia/presiden-peka-mengaku-tidak-bersalah-duduki-tanah-kerajaan-tanpa-kebenaran-351867

Bagi pertuduhan kedua, beliau didakwa melakukan kesalahan tanpa kebenaran yang sah menduduki tanah kerajaan di Lot 1053, PM0053, Mukim Ulu Dong iaitu kawasan Tanah Aina Fahad Glamping Resort di Raub pada jam 2 petang, 10 Jun tahun lalu.

https://www.malaysiakini.com/news/614003
Manakala pertuduhan ketiga pula, beliau didakwa melakukan kesalahan tanpa kebenaran yang sah menduduki tanah kerajaan di Lot 10061, GM1572, Mukim Tras iaitu kawasan yang ketika ini didiami Tanah Aina Farrah Soraya Exclusive Eco Resort, Raub.
"Maknanya disini, tindakan yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri Pahang bukanlah tergesa-gesa kerana beliau sepatutnya sudah tahu dan mengambil tindakan memperbetulkan keadaan termasuk mencari alternatif jika berhadapan dengan kemungkinan seperti hari ini.
"Dua tahun lamanya, sepatutnya beliau sudah melakukan sesuatu. Namun sikap sambil lewa dan menganggap berada di pihak yang benar menyebabkan dia terpaksa berhadapan dengan tindakan tegas," tambah Shukri.
Shukri yang juga amat rapat dengan Puan Sri Shariffa Sabrina menggesa beliau mengemukakan rayuan seperti disarankan oleh Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail malam tadi. 
Malah menurut kenyataan Wan Rosdy, kerajaan Pahang tidak pernah menghalang warganegara Malaysia terutama rakyat Pahang untuk berbuat demikian.
Dalam pada itu, Shukri juga mempersoalkan tindakan Pengurus Tanah Aina Fareena Cafe & Restaurant, Syarifah Sheila Syed Mustafa yang mendakwa tindakan tersebut seolah-olah mahu menutup periuk nasi orang Melayu setelah dilihat berjaya menghidupkan kawasan hutan berkenaan.
Syarifah Sheila juga ada berkata, jika benar kafe berkenaan melanggar peruntukan undang-undang mengapa kerajaan negeri tidak bertindak sejak dulu lagi.
"Saya nak bagi tahu, sebagai sahabat..undang-undang tetap undang-undang. Jika enam tahun lalu diambil tindakan sudah pasti mereka langsung tak boleh cari makan. Selama enam tahun dah banyak keuntungan dibuat oleh pihak terbabit sebenarnya.
"Jika Kerajaan Pahang zalim, sudah pasti dua tahun lepas sudah diambil tindakan tegas, bukannya hari ini. Namun atas timbang rasa maka operasi Tanah Aina Fareena Cafe & Restaurant dibiarkan.
"Namun, tindakan diambil dengan menutup laluan masuk ke tempat parkir dan satu lagi laluan masuk ke restoran menggunakan batu konkrit kerana mengambil kira undang-undang berkaitan tanah yang telah ditetapkan.
"Sesiapa sahaja menceroboh tanah kerajaan, sewajarnya diambil tindakan agar tidak wujud sikap double standard'," tambah Shukri.
Sementara itu, beliau juga terkejut dengan kenyataan Syarifah Sheila yang mendakwa, penggunaan tanah parkir itu dibuat selepas pengurusan Tanah Aina mendapat persetujuan mulut dengan pihak berkuasa tempatan Bentong enam tahun lalu.
"Agak pelik, hanya persetujuan mulut maka Tanah Aina boleh gunakan tanah kerajaan?. Sedangkan orang lain tidak berpeluang untuk berbuat demikian. Ini bermakna sudah ada sikap tolak ansur antara kerajaan dengan pihak terbabit sebelum ini.
"Makanya, tidak perlulah diperbesarkan isu berkenaan. Ternyata kesalahan yang dilakukan itu adalah jelas iaitu menggunakan tanah kerajaan untuk dijadikan parkir. Bayangkan kalau saya yang berbuat demikian, sudah pastilah sejak awal lagi sudah diambik tindakan tegas oleh pihak kerajaan. Ini tidak adil untuk rakyat yang lain," tambah beliau lagi.
Dalam pada itu, menurut Shukri lagi beliau difahamkan  Tanah Aina Fareena Cafe & Restaurant  buat permohonan untuk mendapatkan Lesen Pendudukan Sementara (TOL) untuk tanah yang digunakan sebagai laluan dan tempat parkir kenderaan sejak Mac 2022, namun sehingga kini tiada kelulusan diberikan dan masih menunggu jawapan.
"Bagi saya, Tanah Aina sudah beroperasi lebih awal dan seharusnya perkara itu telah diselesaikan. Mac 2022 adalah waktu yang sama Puan Sri Shariffa Sabrina didakwa di Mahkamah Sesyen Raub atas pertubuhan menceroboh tanah kerajaan.
"Kenapa bila sudah didakwa baru mahu memohon TOL, kenapa tidak lakukan lebih awal ketika mendapat kerjasama yang baik daripada pihak Majlis Perbandaran Bentong (MPB) dan mendapat lesen serta membayar cukai yang diperlukan tanpa masalah sejak awal-awal operasi perniagaan itu dibuka?.
"Kenapa bila sudah didakwa, baru mahu bertindak?. Sepatutnya ia diusahakan lebih awal agar tidak menyusahkan pihak terbabit. Soal sudah ada tempahan untuk  bulan Ramadan seperti yang didakwa maka saya rasa ia boleh saja dibatalkan secara terhormat. Tambahan pula isu ini sudah menjadi tular dan pasti pelanggan terbabit juga mengikutinya dan tahu masalah yang melanda, bukannya segaja dibatalkan," katanya lagi.
Sementara itu Shukri turut menasihatkan Puan Sri Shariffa Sabrina agar tidak bermain sentimen kononnya Kerajaan Pahang mahu bermusuh dengan beliau dan sengaja menzaliminya. 
Kata Shukri, apa yang berlaku adalah berlandaskan undang-undang dan saya juga bimbang jika dibiarkan maka lebih ramai lagi penceroboh akan mengambil kesempatan kerana melihat kes ini. Bermuhasabahlah dan cari jalan penyelesaian yang terbaik dengan pihak Kerajaan Pahang, bukan dengan membuat tuduhan dan dakwaan liar yang tidak berasas. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2024/03/pemilik-tanah-aina-perlu-akur-dengan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemilik Tanah Aina Fareena Cafe Rayu Kerajaan Pahang Pertimbang Tindakan Tutup Laluan

Pemilik Tanah Aina Fareena Cafe Rayu Kerajaan Pahang Pertimbang Tindakan Tutup Laluan

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 124 hits
SHAH ALAM Pemilik Tanah Aina Fareena Cafe Restaurant di Bentong yang ditutup laluan masuk oleh Unit Penguatkuasaan Negeri Pahang semalam meminta kerajaan negeri itu untuk mempertimbangkan rayuan serta memberi peluang kepada mereka menjalank...
Tidak Wujud Sentimen Penguatkuasaan Di Tanah Aina Fareena Pemilik Boleh Kemuka Rayuan

Tidak Wujud Sentimen Penguatkuasaan Di Tanah Aina Fareena Pemilik Boleh Kemuka Rayuan

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 67 hits
KUANTAN Pihak Tanah Aina Fareena Cafe Restaurant di Bentong yang ditutup kawasan parkir oleh Unit Penguatkuasaan Negeri Pahang boleh mengemukakan rayuan kepada kerajaan Pahang Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata kerajaan P...
Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 123 hits
SHAH ALAM Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil nafi diberikan notis rasmi peringatan penutupan parkir restoran miliknya Sebaliknya beliau berkata hanya diberikan peringatan berkenaan rancangan penutupan kawasa...
Kafe Tanah Aina Faereena Janji Mulut Tak Pakai Notis Komunikasi Sudah Diberi Ir Razali

Kafe Tanah Aina Faereena Janji Mulut Tak Pakai Notis Komunikasi Sudah Diberi Ir Razali

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 62 hits
KUANTAN Semua urusan permohonan tanah kerajaan negeri perlu melalui prosedur yang betul supaya ia jelas bagi kedua dua pihak dalam perjanjian hitam putih Ia termasuk perjanjian mulut tanpa dokumen seperti didakwa oleh pengurusan Kafe Tanah ...
Kafe Tanah Aina Fareena Beroperasi Enam Tahun Kenapa Baru Sekarang Kerajaan Pahang Bertindak

Kafe Tanah Aina Fareena Beroperasi Enam Tahun Kenapa Baru Sekarang Kerajaan Pahang Bertindak

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 82 hits
BENTONG Pihak pengurusan Kafe Tanah Aina Fareena mempersoalkan kewajaran Kerajaan Negeri Pahang mengambil tindakan menutup laluan akses masuk ke premis itu hari ini Pengurusnya Syarifah Sheila Syed Mustafa berkata tindakan tersebut seolah o...
Kecoh Isu Khalwat Kenyataan Dr Zulkifli Undang Amarah Netizen Buat Keputusan Ketika Marah Kurang Tepat Biasanya

Kecoh Isu Khalwat Kenyataan Dr Zulkifli Undang Amarah Netizen Buat Keputusan Ketika Marah Kurang Tepat Biasanya

papar berkaitan - pada 17/3/2024 - jumlah : 67 hits
Baru baru ini sedang hangat diperkatakan isu kontroversi tangkap basah ekoran kes yang melibatkan dua selebriti beberapa hari yang lalu Susulan itu Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri tampil memberi padangan bahawa golongan isteri harus...
Guna Tanah Secara Haram Parkir Kafe Tanah Aina Fareena Di Bentong Ditutup Sepenuhnya

Guna Tanah Secara Haram Parkir Kafe Tanah Aina Fareena Di Bentong Ditutup Sepenuhnya

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 106 hits
BENTONG Kafe Tanah Aina Fareen sudah diberi notis peringatan tetapi didakwa masih ingkar natijahnya Unit Penguatkuasaan Negeri Pahang terpaksa menutup sepenuhnya laluan masuk parkir yang dibina atas tanah kerajaan Exco Kerja Raya Pengangkut...
Terusir Dari Tanah Leluhur Potret Kusam Masyarakat Adat Akibat Tak Punya Undang Undang

Terusir Dari Tanah Leluhur Potret Kusam Masyarakat Adat Akibat Tak Punya Undang Undang

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 62 hits
Mereka tak menolak pembangunan namun menyayangkan cara negara memperlakukan tanah leluhurnya
Impian Jadi Kenyataan 5 Tahun Keluar Kumpulan Peminat Terharu Lihat B I Luang Masa Bersama Ahli Ikon

Impian Jadi Kenyataan 5 Tahun Keluar Kumpulan Peminat Terharu Lihat B I Luang Masa Bersama Ahli Ikon

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 65 hits
B I telah dilihat keluar bersama ahli iKON yang lain Artikel Berkaitan Tular pada 1 April selepas peminat memuat naik hantaran video mereka berjumpa dengan ahli iKON di sebuah panggung wayang CGV di Korea Di mana bekas ketua iKON iaitu B I ...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


10 Tempat Sarapan Terbaik Di Selangor

Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul