Pemilik Tanah Aina Fareena Cafe Rayu Kerajaan Pahang Pertimbang Tindakan Tutup Laluan




SHAH ALAM: Pemilik Tanah Aina Fareena Cafe & Restaurant di Bentong yang ditutup laluan masuk oleh Unit Penguatkuasaan Negeri Pahang (UPNP) semalam, meminta kerajaan negeri itu untuk mempertimbangkan rayuan serta memberi peluang kepada mereka menjalankan perniagaan.
Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil berkata, pihaknya juga sedia untuk berbincang sekiranya ada melakukan sebarang kesalahan, sekali gus menyelesaikan isu yang timbul dengan cara baik.
Semalam, media melaporkan Tanah Aina Fareena Cafe & Restaurant sudah diberi notis peringatan tetapi didakwa masih ingkar, sekali gus mendorong Unit UPNP menutup sepenuhnya laluan masuk parkir yang dibina atas tanah kerajaan.


Exco Kerja Raya, Pengangkutan, dan Kesihatan Pahang, Ir Razali Kassim dilaporkan berkata, tindakan itu diambil berdasarkan keputusan Mesyuarat Kerajaan Negeri Pahang kerana kesalahan pihak berkenaan menggunakan tanah kerajaan sebagai parkir di restoran terabit.
Jelasnya, peringatan telah diberikan dan tindakan tegas diambil bagi memastikan semua rakyat di negeri ini menghormati keputusan yang dibuat berdasarkan lunas undang-undang.
Dalam pada itu, Shariffa Sabrina memaklumkan tiada notis rasmi diberikan kepada pihaknya berhubung penutupan dua laluan masuk serta kawasan parkir di restoran itu oleh kerajaan negeri Pahang semalam, sebaliknya hanya peringatan lisan pada Selasa minggu lalu bahawa kerajaan negeri akan melakukan tindakan penutupan dalam tempoh tujuh hari.
Selepas dimaklumkan perkara itu, katanya, pihaknya segera mengemukakan surat rayuan supaya tidak menutup laluan dan kawasan parkir dihantar melalui emel kepada pihak Pengarah UPNP Jumaat lalu.
"Sehingga kini kami tidak menerima sebarang maklum balas daripada pihak kerajaan negeri berhubung perkara itu.
"Dan semalam, mereka menutup laluan masuk ke tempat parkir dan satu lagi laluan masuk ke restoran menggunakan batu konkrit dan meletakkan notis bahawa laluan ditutup," katanya ketika sidang media di sini, hari ini.
Shariffa Sabrina yang juga bekas Presiden Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia (PEKA) berkata, semasa membuka restoran itu pada 2010, pihaknya mendapat kerjasama baik daripada pihak Majlis Perbandaran Bentong (MPB) dan mendapat lesen serta membayar cukai yang diperlukan tanpa masalah.
"Kami juga ada buat permohonan untuk mendapatkan Lesen Pendudukan Sementara (TOL) untuk tanah yang kami gunakan sebagai laluan dan tempat parkir kenderaan sejak Mac 2022, namun sehingga kini tiada kelulusan diberikan dan masih menunggu jawapan," katanya.
Berikutan tindakan penutupan laluan semalam, katanya, pelanggan kini hanya boleh meletakkan kenderaan di tepi jalan di laluan arah Bentong untuk jika mahu ke restoran berkenaan, atas kebenaran pemilik tanah iaitu Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM).
Namun, katanya, lokasinya agak sempit dan tidak selamat kerana terletak di tepi Lebuhraya Karak, justeru tindakan kerajaan negeri menutup tempat parkir itu memberi kesan kepada perniagaan serta menyulitkan pelanggan.
"Sekiranya pihak kami ada melakukan sebarang kesalahan, kita terbuka untuk berbincang dan menyelesaikan segala isu yang timbul dengan cara baik, bukan melalui tindakan undang-undang atau tindakan sebegini (penutupan kawasan parkir dan laluan masuk)," katanya.
Sementara itu, peguam N Rajesh, berkata tindakan kerajaan negeri menutup laluan masuk ke restoran dan laluan ke kawasan parkir serta ruang letak kenderaan itu sebagai tidak munasabah.
"Jika benar perlu melakukan penutupan, pihak berkuasa perlu memberikan 'return notice' kepada pemilik, tetapi dalam hal ini, tiada sabarang notis diserahkan," katanya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2024/03/pemilik-tanah-aina-fareena-cafe-rayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kafe Tanah Aina Fareena Beroperasi Enam Tahun Kenapa Baru Sekarang Kerajaan Pahang Bertindak

Kafe Tanah Aina Fareena Beroperasi Enam Tahun Kenapa Baru Sekarang Kerajaan Pahang Bertindak

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 95 hits
BENTONG Pihak pengurusan Kafe Tanah Aina Fareena mempersoalkan kewajaran Kerajaan Negeri Pahang mengambil tindakan menutup laluan akses masuk ke premis itu hari ini Pengurusnya Syarifah Sheila Syed Mustafa berkata tindakan tersebut seolah o...
Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 131 hits
SHAH ALAM Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil nafi diberikan notis rasmi peringatan penutupan parkir restoran miliknya Sebaliknya beliau berkata hanya diberikan peringatan berkenaan rancangan penutupan kawasa...
Tidak Wujud Sentimen Penguatkuasaan Di Tanah Aina Fareena Pemilik Boleh Kemuka Rayuan

Tidak Wujud Sentimen Penguatkuasaan Di Tanah Aina Fareena Pemilik Boleh Kemuka Rayuan

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 70 hits
KUANTAN Pihak Tanah Aina Fareena Cafe Restaurant di Bentong yang ditutup kawasan parkir oleh Unit Penguatkuasaan Negeri Pahang boleh mengemukakan rayuan kepada kerajaan Pahang Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata kerajaan P...
Guna Tanah Secara Haram Parkir Kafe Tanah Aina Fareena Di Bentong Ditutup Sepenuhnya

Guna Tanah Secara Haram Parkir Kafe Tanah Aina Fareena Di Bentong Ditutup Sepenuhnya

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 111 hits
BENTONG Kafe Tanah Aina Fareen sudah diberi notis peringatan tetapi didakwa masih ingkar natijahnya Unit Penguatkuasaan Negeri Pahang terpaksa menutup sepenuhnya laluan masuk parkir yang dibina atas tanah kerajaan Exco Kerja Raya Pengangkut...
Amanah Pahang Persoal Tindakan Mokhtar Senik Cadang Tukar Nama Malaysia Jadi Tanah Melayu

Amanah Pahang Persoal Tindakan Mokhtar Senik Cadang Tukar Nama Malaysia Jadi Tanah Melayu

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 75 hits
KUANTAN Parti Amanah Negara Pahang mempersoalkan niat sebenar pemimpin PAS Mokhtar Senik mencadangkan nama Malaysia ditukar kepada Tanah Melayu Pengerusinya Mohd Fadzli Mohd Ramly berkata tindakan pemimpin PAS itu yang sengaja cuba untuk me...
Pemilik Tanah Aina Perlu Akur Dengan Undang Undang Tidak Perlu Keluar Kenyataan Seolah Olah Dizalimi

Pemilik Tanah Aina Perlu Akur Dengan Undang Undang Tidak Perlu Keluar Kenyataan Seolah Olah Dizalimi

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 97 hits
KUANTAN Aktivis masyarakat Mohd Shukri Mohd Ramli 53 hari ini menggesa pemilik Tanah Aina Fareena Cafe Restaurant Puan Sri Shariffa Sabrina Syed Akil bertabah atas musibah yang berlaku ke atasnya Pada Selasa laluan masuk ke premisnya itu te...
Tempat Tidur Sangat Daif Bapa Rayu Kpm Ambil Tindakan Segera Tak Gamak Biar Anak Tidur Atas Tilam Lunyai

Tempat Tidur Sangat Daif Bapa Rayu Kpm Ambil Tindakan Segera Tak Gamak Biar Anak Tidur Atas Tilam Lunyai

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 64 hits
Seorang bapa meluahkan rasa kesal apabila melihat asrama sekolah yang bakal dihuni dua orang anak lelakinya berada dalam keadaan yang sangat daif dan menyedihkan Bukan sahaja kain yang membaluti tilam koyak malah tilam itu sendiri sudah tid...
Isu Beras Tempatan Pegawai Kerajaan Gagal Patuh Arahan Patut Dikena Tindakan

Isu Beras Tempatan Pegawai Kerajaan Gagal Patuh Arahan Patut Dikena Tindakan

papar berkaitan - pada 31/3/2024 - jumlah : 111 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Majlis Tindakan Sara Hidup Negara akan menghantar laporan bertulis kepada ketua setiausaha negara bagi tindakan diambil terhadap pegawai kerajaan patuh arahan perdana menteri berkait isu pengedaran beras putih tem...
Kafe Tanah Aina Faereena Janji Mulut Tak Pakai Notis Komunikasi Sudah Diberi Ir Razali

Kafe Tanah Aina Faereena Janji Mulut Tak Pakai Notis Komunikasi Sudah Diberi Ir Razali

papar berkaitan - pada 28/3/2024 - jumlah : 72 hits
KUANTAN Semua urusan permohonan tanah kerajaan negeri perlu melalui prosedur yang betul supaya ia jelas bagi kedua dua pihak dalam perjanjian hitam putih Ia termasuk perjanjian mulut tanpa dokumen seperti didakwa oleh pengurusan Kafe Tanah ...
Pentingnya Muhasabah Diri

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Bite Sized Bliss Of Weed Edibles For Every Occasion To Use

Sindiket Scammer Didalangi Warga Asing Tumpas

Mak Terpaksa Buat Banyak Kerja Untuk Dapat Rm700 Tiap Minggu Rupanya Ini Abang Buat Pada Mak

Pengalaman Anak Anak Sertai Poomsae Di 7th Hypermax Junior Taekwondo Invitational Championship 2023

Lumira Kawasan Rumah Moden Dan Ideal Di Eka Heights

Rethink Reuse Refill Challenging The Disposable Smoking Accessory Market