Pemeriksaan Atas Barang Ds Najib Yang Di Rampas Ph Minta Tangguh Lagi Apa Yang Cuba Di Sembunyikan



Selepas PRU 14, pada bulan Mei 2018, Kerajaan Pakatan Harapan melalui PDRM telah menyerbu dan menyelongkar kediaman mantan Perdana Menteri, DS Najib.

Dalam serbuan tersebut, PDRM telah merampas barang-barang yang didakwa oleh Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Bukit Aman, Amar Singh bernilai antara RM900 juta hingga RM1.1 bilion (BACA DI SINI).


Pada Mac 2018, Ketua Polis Negara ketika itu, Mohamad Fuzi Harun menegaskan bahawa siasatan ke atas barangan yang dirampas mesti selesai pada atau sebelum 16 Mei.

Ini kerana pihak polis hanya mempunyai sehingga tarikh itu untuk memegang barang yang dirampas (BACA DI SINI).

Dalam ertikata lain, sekiranya hingga 16 Mei 2019, tiada sebarang tindakan atau siasatan atau dakwaan jenayah yang dilakukan oleh pihak PDRM, maka barang rampasan tersebut mesti dikembalikan.

Namun, untuk menghalang barang tersebut dari dikembalikan, Kerajaan Pakatan Harapan telah failkan saman sivil untuk sita barang-barang tersebut pada April 2019 sebelum tamatnya tempoh 1 tahun di mana barang-barang perlu dikembalikan.

Dalam afidavit Kerajaan Pakatan Harapan yang digunakan sebagai alasan saman sivil, melalui siasatan yang dilakukan, mereka mengaku kebanyakan barang-barang tersebut merupakan hadiah peribadi terkumpul seluruh keluarga DS Najib sejak berdekad-dekad lalu.

Namun tidak ada bukti dokumen jelas yang buktikan ianya adalah hadiah.


DS Najib telah beberapa kali menjelaskan bahawa banyak dari hadiah-hadiah tersebut adalah hadiah tunang, perkahwinan dan harijadi dari kawan-kawan termasuk dari orang kenamaan dan kerabat Raja dari dalam dan luar negara.

Sebab itu juga, pihak DS Najib mahu periksa dan pastikan jumlah dan nilai barang yang mereka umumkan semasa sita adalah sahih.

Pada bulan Julai 2019, DS Najib failkan permohonan untuk periksa barang-barang tersebut kerana senarai yang dikeluarkan semasa PDRM sita tidak lengkap dan tidak jelas.

Selepas beberapa penangguhan akibat langkah Kerajaan Pakatan Harapan membantah pemeriksaan, kes akhirnya didengar pada awal Februari 2020.


Kerajaan Pakatan Harapan membantah lagi dalam mahkamah dengan memberi beberapa alasan yang tidak logik antaranya nilai barang-barang tersebut akan merosot jika terdedah kepada udara apabila dikeluarkan dari bilik kebal (BACA DI SINI).

Hakim tolak alasan tersebut dan memerintah bahawa pemeriksaan dilakukan selewat-lewatnya pada 17 Februari 2020 atau dalam tempoh 2 minggu kemudian (BACA DI SINI).

Pada 14 Februari 2020, Kerajaan Pakatan Harapan sekali lagi memohon lanjutan tempoh unruk pemeriksaan barangan tersebut oleh pihak DS Najib kononnya atas alasan keselamatan (BACA DI SINI).

BNM mampu kawal keselamatan untuk wang-wang kertas serta jongkong emas bernilai puluhan bilion ringgit tetapi tidak mampu mengawal keselamatan untuk ahli keluarga memerika barang yang disita?

Beberapa persoalan yang timbul, mengapakah Kerajaan Pakatan Harapan menggunakan berbagai alasan untuk menghalang pihak DS Najib dari memeriksa barangan rampasan tersebut?

Sudah berlalu 21 bulan dari tarikh barangan tersebut dirampas, sekiranya benar memang barangan tersebut diperolehi dari kegiatan jenayah komersial, mengapakah tiada kertas siasatan dibuka oleh pihak PDRM untuk membuat siasatan terperinci?

Apakah tujuan Kerajaan Pakatan Harapan mengemukakan saman sivil perlucutan harta sebagai langkah untuk mengelakkan dari barangan itu dikembalikan setelah siasatan mendapati tiada kes prima facie untuk mensabitkan perolehan barangan tersebut di bawah AMLA?

Kredit :

FB DS Najib Razak

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://theunspinners.blogspot.com/2020/02/pemeriksaan-atas-barang-ds-najib-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Sekeluarga Selesai Pemeriksaan Fizikal Barang Rampasan

Najib Sekeluarga Selesai Pemeriksaan Fizikal Barang Rampasan

papar berkaitan - pada 23/2/2020 - jumlah : 173 hits
KUALA LUMPUR 22 FEB Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak isteri Datin Seri Rosmah Mansor dan anak mereka Nooryana Najwa selesai melakukan pemeriksaan fizikal ke atas barang yang didakwa mempunyai kaitan dengan siasatan 1Malaysia Dev...
Ppm Tawau Rampas 4 000 Anak Kura Kura Cuba Diseludup Masuk

Ppm Tawau Rampas 4 000 Anak Kura Kura Cuba Diseludup Masuk

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 246 hits
TAWAU 4 Feb Pasukan Polis Marin merampas 4 000 ekor anak kura kura Carettochelys Insclupta yang masih hidup cuba diseludup masuk ke Tawau dari negara jiran melalui muara Sungai Haji Kuning Pulau Sebatik dekat sini pagi tadi Pegawai Pemerint...
Jangan Rampas Barang Dari Tangan Anak Anak Akan Belajar Merampas Jika Nak Sesuatu

Jangan Rampas Barang Dari Tangan Anak Anak Akan Belajar Merampas Jika Nak Sesuatu

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 382 hits
Seawal usia 8 bulan anak manusia mengalami satu perkembangan mental yang membolehkannya mula meneroka alam kategori Ini usia terawal bayi mula cuba kenal lebih mendalam setiap satu benda yang wujud di sekelilingnya perbezaan ciri unik setia...
Mahkamah Benarkan Najib Keluarga Periksa Barang Dirampas Sprm

Mahkamah Benarkan Najib Keluarga Periksa Barang Dirampas Sprm

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 157 hits
Diterbitkan Hari ini 11 50 tengahariBERITAMahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan permohonan bekas perdana menteri Najib Razak dan keluarganya untuk memeriksa barangan yang disita Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kerana didakwa berka...
Tahukah Siapa Yang Bertanggung Jawab Atas Kejatuhan Nilai Tabung Haji Najib

Tahukah Siapa Yang Bertanggung Jawab Atas Kejatuhan Nilai Tabung Haji Najib

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 307 hits
Tahukah siapa yang bertanggung jawab atas kejatuhan nilai Tabung Haji sehingga kerajaan PH kata mereka perlu gunakan RM17 8 bilion untuk bail out Saya kongsikan semula Sebenarnya propaganda PH pada suku ke 4 tahun 2018 untuk menyerang BN te...
Dua Bag Berisi Wang Diletak Atas Sofa Di Rumah Najib Rosmah

Dua Bag Berisi Wang Diletak Atas Sofa Di Rumah Najib Rosmah

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 381 hits
Bekas pemandu kepada Pengarah Urusan Jepak Holdings Sdn Bhd hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur bahawa beliau telah meletakkan dua beg galas berisi bungkusan wang denominasi RM100 di atas sofa hijau di kediaman bekas Perdan...
Hackers To Najib We Are Not Stupid If You Think You Can Hide The Truth You Are Wrong

Hackers To Najib We Are Not Stupid If You Think You Can Hide The Truth You Are Wrong

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 344 hits
On 4 April Deputy Finance Ministers Ahmad Maslan s website was vandalised by hackers with a complaint letter directed to Prime Minister Najib img alt B82b614bb17a7dd03d47156248694e8e src https says connect production s3 amazonaws com avatar...
Police May Compel Najib Rosmah To Give Statement On Wiretapped Calls

Police May Compel Najib Rosmah To Give Statement On Wiretapped Calls

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 246 hits
Inspector General of Police Abdul Hamid Bador would not rule out compelling former prime minister Najib Abdul Razak and his wife Rosmah Mansor to give a statement regarding a series of recorded phone calls released by the MACC last month Al...
Day 77 King Abdullah Promised Financial Aid To Najib For Ge13

Day 77 King Abdullah Promised Financial Aid To Najib For Ge13

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 205 hits
The criminal trial of former prime minister Najib Abdul Razak involving the alleged misappropriation of funds from SRC International Sdn Bhd enters day 77 today at the High Court in Kuala Lumpur Malaysiakini brings you live reports of the p...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk