Pemecatan Najib Lep Arahan Parti Mesti Dipatuhi Kecuali Bercanggah Dengan Islam



SHAH ALAM – Bekas Ahli Dewan Udangan Negeri (ADUN) Bukit Pasir Najib Lep kini bukan lagi ahli Pas selepas Naib Yang Dipertua kawasan itu bertanding atas tiket bebas bagi mempertahankan kerusi dimenanginya pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor kali ini.
Bekas Setiausaha Majlis Syura Ulama Pas, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali berkata, keahlian Najib sebagai Ahli Pas gugur secara automatik selepas beliau memilih untuk bertanding atas tiket bebas kerana perbuatannya berkenaan jelas bertentangan dengan Perlembagaan Pas.
Khairuddin berkata, keputusan Najib yang menentang calon Pas, Nur Iqbal Abd Razak mewakili gabungan Perikatan Nasional (PN) itu bertentangan dengan arahan dan keputusan parti.
“Arahan parti tetap arahan yang mesti dipatuhi oleh ahli dalam apa situasi kecuali bercanggah dengan Islam. Itu disiplin seorang ahli Pas.
“Akibat tidak mengikut arahan parti terlucut keahlian. Namun, dalam masa sama parti juga perlu muhasabah punca berlaku berlaku perkara sedemikian sebagai pengajaran dan sempadan kecualilah parti tidak pernah merasa kerugian dan kehilangan seorang ahli.
“Percaturan politik dalaman mungkin menjadi sebab di saat ukhuwah dan semangat kekeluargaan tidak menjadi wadah penyelesaian.
“Sekadar renungan untuk berfikir tanpa berburuk sangka pada sesiapa,” katanya kepada wartawan Sinar Premium pada Ahad.
Terdahulu, media melaporkan Najib mencipta kejutan dengan mencalonkan dirinya sebagai calon Bebas di kerusi DUN Bukit Pasir, biarpun sebelum ini menang kerusi berkenaan atas tiket Pas.
Tindakan Najib berkenaan menyebabkan beliau terpaksa berhadapan dengan pertembungan enam penjuru termasuk wakil PN, Iqbal Razak; Elia Nadira (PH), Mohamad Fazli Mohamad Salleh (BN), Mohd Akhiri Mahmood (Pejuang) dan Johar Siraj (Bebas).
Untuk rekod Najib adalah satu-satunya ADUN Pas di DUN Johor yang dibubarkan, pada 22 Januari lalu. Beliau menang kerusi DUN Bukit Pasir selepas menang dengan majoriti 1,883 undi mengalahkan calon Noriah Mahat daripada BN, pada PRU14 lalu.
Jadi tidak hairanlah jika Najib bertegas bahawa beliau bersedia untuk menerima sebarang tindakan daripada pimpinan parti kerana melanggar arahan dan mengambil keputusan untuk bertanding sebagai Bebas di kerusi DUN Bukit Pasir, pada PRN Johor kali ini.
Sementara itu, Setiausaha Agung Pas, Datuk Seri Takiyuddin Hassan, menegaskan pimpinan parti kini akan menilai berdasarkan keputusan yang dibuat sama ada Najib Lep masih mahu menjadi ahli Pas atau ingin keluar menyertai parti Bebas lain.
Takiyuddin berkata, kini keputusan akan dibuat bergantung sama ada Najib masih mahu kekal sebagai ahli Pas ataupun tidak.
“Adakah dia nak keluar dari Pas atau tidak? Jika ya, dia terpecah sebagai ahli, jadi kena tanya, adakah dia masih nak jadi ahli Pas lagi?
“Kalau dah tak mahu, senang (maknanya) dia terkeluarlah. Tapi kalau dia ambil keputusan bertanding sebagai calon Bebas dalam PRN Johor kali ini, kena fikir adakah dia masih lagi ahli Pas atau tidak? Jadi, tanya orang yang berkenaan (Najib),” katanya kepada Sinar Harian pada Ahad.
Mengulas lanjut, Takiyuddin menjelaskan, dalam Perlembagaan Pas, keahlian seseorang ahli itu boleh hilang dalam dua keadaan, iaitu secara automatik atau apabila beliau diputuskan hilang keahlian.“Automatik ada dua keadaan, satu kalau ahli tersebut sendiri minta supaya dia digugurkan sebagai ahli. Kedua, sekiranya ahli menyertai parti lain, dia automatik digugurkan dan tidak perlu tindakan disiplin.
“Dalam kes ini, adakah dia (Najib) bertanding atas tiket Bebas bererti dia menyertai parti lain? Bebas itu pun satu parti juga,” katanya.
Pemecatan Najib Lep: Arahan parti mesti dipatuhi kecuali bercanggah dengan Islam Baca Artikel Menarik:
PRN Johor: BN dilihat lebih terkehadapan – Penganalisis Hampir 400 Pelancong Terkandas Di Pulau Perhentian Ekoran Cuaca Buruk [VIDEO] BN Tidak Amal Politik Balas Dendam, ‘Kita Bukan Jenis Balas Dendam’ Calon MUDA adalah calon kitar semula Pakatan Harapan Anwar kecewa dan kesal kerana mempercayai MUDA Tiada seorang anak saya ditawar kerja dengan Goldman Sachs – Najib Leissner sogok suami Zeti Pengerusi EAIC tak tahu bagaimana sistem polis berfungsi – Hamid Saya tak ada kroni – Mahathir Mahkamah tolak rayuan Anwar kembalikan semula saman kes liwat Isu aqidah anak-anak Islam, bukan Islam sepatutnya jangan bermain api Shashic minta Shuk turunkan ilmu curang M’sian Penthouse Adult Model Releases A Song & Netizens Are Amazed By The MV And Her Voice Gempar! Babi Hutan Pecah Masuk Rumah, Selamba Lepak Atas Sofa Sumpah laknat: Zahid beritahu Muhyiddin ‘berani kerana benar, tidak perlu takut’ Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Empat Sekeluarga Maut, Nahas 2 Kenderaan Kemalangan Di Lebuhraya Sultan Iskandar [VIDEO]

Fitnah keji, Zahid telah hantar surat saman pada Mahathir dan Muhyiddin

Zul Yahya bodohkan KJ (Video)

#PRNJohor: Pengundi Cina Mula Tinggalkan DAP

The post Pemecatan Najib Lep: Arahan parti mesti dipatuhi kecuali bercanggah dengan Islam appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/02/28/pemecatan-najib-lep-arahan-parti-mesti-dipatuhi-kecuali-bercanggah-dengan-islam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ruu Anti Lompat Parti Mesti Diluluskan Pada Sidang Perlimen Mac Bersih

Ruu Anti Lompat Parti Mesti Diluluskan Pada Sidang Perlimen Mac Bersih

papar berkaitan - pada 18/2/2022 - jumlah : 115 hits
Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil menggesa kerajaan BN agar tidak berdolak dalik dalam meluluskan Rang Undang Undang Anti Lompat Parti pada sesi Parlimen Mac ini Menurut kenyataan Jawatankuasa Pemandu BERSIH undang undang berkenaan sang...
Mesti Baca Must Read Satu Lagi Dasar Ekonomi Bunuh Diri Ruu Akta Sewa Bakal Huru Harakan Ekonomi Negara

Mesti Baca Must Read Satu Lagi Dasar Ekonomi Bunuh Diri Ruu Akta Sewa Bakal Huru Harakan Ekonomi Negara

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 236 hits
Tuan Tuan saya mulakan nukilan Sabtu ini dengan angkat diri sedikit Yang berikut adalah sedikit catitan oleh sdra Fauzi Kadir tuanpunya blog Permadu yang berkata Kalaulah blog saya ini yang paling berpengaruh di Malaysia saya harap Tuan Tua...
Demi Bangsa Johor Jangan Bagi Parti Peromp K Menang Johor

Demi Bangsa Johor Jangan Bagi Parti Peromp K Menang Johor

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 182 hits
PENAFIAN TV Wau tidak bertanggungjawab sebarang komen dan respon balas penonton TV Wau berpendapat tidak menjadi kesalahan untuk penonton juga memberikan pandangan selepas menonton video ini selagi ianya tidak menyentuh sensitiviti dan tida...
Parlimen Luluskan Ruu Anti Lompat Parti

Parlimen Luluskan Ruu Anti Lompat Parti

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 157 hits
RUU Akta Lompat Parti Diluluskan Dilaporkan bahwa Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah memberi jaminan bahawa pindaan Perlembagaan berkait Rang Undang undang Anti Lompat Parti akan dibentangkan pada minggu depan Ketua Pemban...
Rang Undang Undang Anti Lompat Parti Di Bentang Di Dewan Rakyat Minggu Depan

Rang Undang Undang Anti Lompat Parti Di Bentang Di Dewan Rakyat Minggu Depan

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 596 hits
PUTRAJAYA Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberi jaminan rang undang undang antilompat parti akan dibentangkan di Dewan Rakyat minggu depan kata Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim Katanya jaminan itu diberikan dalam ...
Hilang Kepercayaan Ketua Bersatu Mersing Umum Keluar Parti Akan Sokong Calon Bn

Hilang Kepercayaan Ketua Bersatu Mersing Umum Keluar Parti Akan Sokong Calon Bn

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 121 hits
MERSING Ketua bahagian Bersatu Mersing Laili Yusof mengumumkan keluar parti selepas mendakwa hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Bersatu Pengumuman itu dibuat pada majlis makan tengah hari yang turut dihadiri bekas Perdana Menteri Datuk ...
Apa Guna Berani Mendesak Pru Disegerakan Jika Umno Sendiri Takut Menyegerakan Pemilihan Parti

Apa Guna Berani Mendesak Pru Disegerakan Jika Umno Sendiri Takut Menyegerakan Pemilihan Parti

papar berkaitan - pada 6/3/2022 - jumlah : 126 hits
Sama ada PRU15 akan diadakan lebih awal atau dilangsungkan sehingga tamat tempoh penggal Parlimen pada Jun 2023 segala galanya terpulang kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob menentukannya Walau dilaporkan akan ada desakan berterusan t...
Beri Arahan Di Kodam Siliwangi Kasad Dudung Ingatkan Dansat Cepat Ambil Keputusan

Beri Arahan Di Kodam Siliwangi Kasad Dudung Ingatkan Dansat Cepat Ambil Keputusan

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 151 hits
Selain itu Dudung juga berpesan agar para Komandan Satuan menikmati kepemimpinannya dalam menjalankan tugas selayaknya sebagai bapak guru dan sebagai komandan
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura